No jsem mirne skepticky k smysluplnosti 5G. Trochu jsem si to prostudoval, standalone/non-standalone 5g/core atd. A musim rict jako eng. je to majstrstyk ne ze ne. Jenze pak prichazi na pretres otazka a kde to "smysluplne" pouzijeme. Samozrejme existuji mkt. brozury ktere jedou klasickym vlakem namazeme 5g na chleba uplne vsude, jenze kdyz se na to koukne clovek strizlivym pohledem zjisti ze v 80% to nedava smysl. Napr. 4k/8k video do domacnosti ( proc 5g kdyz to jde vyresit stavajici FTTx pripojkou ) a takhle muze jit clovek pripad po pripadu a zjisti ze je opravdu jen malo oblasti kde to smysl dava ( treba v clanku zminena AGV, proste neco co se hybe ). Kdyz je najeka fabrika a potrebuje mit pripojenou masinu tak uz ji ma pripojenou dnes nejakou stavajici infr. Napr. uplny non-sense je 5G a letadla, kdyz jsem hledal nejaky podklady pro vyuziti 5G v letectvi, tak jedine na co jsem v hojne mire narazil byl problem interference 5G a leteckych "radaru" ( 5G C-Band Interference with Radar Altimeters in Aviation ). Nejsem vseved a treba se v CR najdou nejake velke podniky jako napr. Skodovka kterym privatni 5G sit bude davat ekonomicky smysl. To ukaze az budoucnost.
5G sítě představují v porovnání s 4G/3G sítěmi revoluční skok. Technologicky bude všechno jinak, fungování budou zajišťovat funkcionality a ne proprietární zařízení. To bude umožňovat např. adresně alokovat vyzařování, kmitočty a šířky pásma dle používané aplikace - hlas, obrázky, video, data... co představuje efektivnější využívání radiové přístupové sítě. Za mne 5G je krok správným směrem.
Zrovna na letištích si umím kampusovou síť představit, kde personál a pohyblivé prostředky mohou mezi sebou komunikovat nejenom prostřednictvím ADS-B transpondérů. Takže třeba další uplatnění IoT v praxi.
Problém s C-bandem v Evropě není, protože se využívá jiná část pásma, s menším rozsahem.