V Bratislave vyuzivam na objednavanie taxikov aplikaciu HopinTaxi. Narozdiel od Uberu ju maju nainstalovanu klasicky taxikari, ktory musia splnat vsetko co taxikar musi splnit.
V aplikacii si vyberiem maximalnu cenu, ktoru chcem platit za kilometer a podla toho mi pride taxik. On vidi moju polohu a ja vidim jeho polohu ako ku mne ide.
Problem Uberu je, ze vodici vyuzivajuci tuto aplikaciu nemaju platne licencie, ktore musia mat tradicni taxikari. Tieto licencie a poistky stoja peniaze co samozrejme musia premietnut do ceny jazdy. Takze len smelo nastupte k Uber taxikarovi bez licencie, bez naleziteho poistenia atd...
Ak by Uber vyuzivali len klasicky taxikari tak ako Hopin tak by bolo vsetko v poriadku. Dokonca Hopin si taxikari pochvaluju.
Naštěstí žijeme v civilizované zemi. A ta vyžaduje od osobních dopravců například pojištění. Protože v osobní dopravě se stávají nehody? Co až tu Uber někoho zabije?
Zprostředkovatelem je třeba spolujízda nebo anonce. Ale ne někdo vybírající peníze za dopravu z bodu A do bodu B. Tomu se česky řáká dopravce. Tak ať si páni novopodnikatelé u nás ráčí najmout příčetného překladatele do češtiny.
Z hlediska odpovednosti za skody v tom neni rozdil vubec zadny.
Rozdil je v tom, ze pokud ridic pojistovne nahlasi, ze vuz bude pouzivat jako taxikar, tak pojistovna by defaul predpoklada vyssi rizika => pojistka je drazsi. Vyse plneni ale muze byt uplne stejna.
A to vyssi riziko predpoklada proto, ze bezne (nikoli vzdy) plati, ze lide ve svem voze vozi zname/pribuzne, coz prevazne znamena, ze kdyz se neco stane, tak je nikdo nebude zalovat, ale pojistovna bude hradit jen objektivni skody. Navic se samo provozem taxi zvysuje prumerny pocet osob v tom aute.
Je opravdu rozdíl v zodpovědnosti když někdo něco dělá sousedskou výpomocí, a nebo profesionálně jako živobytí.
Uber verbálně plane pro sousedskou výpomoc (share economy), ale je to jenom další taxislužba, kde jediné sdílení, jak už nejednou někdo trefně poznamenal, spočívá v tom že se organizátor (Uber) a řidič sdílí výdělek. To že na to mají mobilní aplikaci na tom nic nezmění.
nemusi uctovat podle taxametru. pokud se s taxikem domluvim, ze me vezme z brna do jihlavy za 1000kc tak jen zapne taxametr do modu sluzebnich km bez tarifikace a me vystavi fakturu kterou zaplatim. delame to dost casto, kdyz je treba dorucit nejaky balicek nebo lejstra do nemecka, jeste nikdy jsem neplatil za km z taxametru, ale vzdy dopredu jasne dohodnutou castku.
Mimo legislativní není jiný rozumný důvod, proč by Uber musel splňovat stejné podmínky jako taxi. Stejně jako existují různé úrovně ubytování - chatičky se společným sociálním zařízením až pětihvězdičkové hotely, měla by být více strukturovaná i oblast dopravy. Podmínky jsou pro různé úrovně různé, přičemž ale nikdo podnikatelům nebrání, zlepšit podmínky či nepoužívat označení pro službu kvalitnější a být na úrovni jiné. Jsou lidé, kteří garance nepotřebují, chtějí hlavně levnou službu a naopak. Stát by tu neměl být od toho, aby reguloval poptávku zákazníka. Pokud se Uber nebude označovat jako taxi a řidiči mají řidičský průkaz a platí daně, v čem je problém?
Odůvodnění bezpečností je nesmyslné. Když pojedu stopem zadarmo, je všechno OK, ale jakmile bych jel s komerční službou, už je to nebezpečné a stát mne musí chránit?