s moderními vlaky je už potřeba mít vysílač přímo ve vlaku, k vidění v západních zemích.
Tady to je kocourkov, operátoři tvrdí, že vlaky jsou neprostupné, dráhy tvrdí, že tratě nejsou pokryté signálem. Dráhy by rádi vysílač do vlaku, ale nechtějí to platit a nemají na to licenci, operátoři by také rádi pokryli vlaky, ale nechtějí do toho investovat.
S metrem v Praze je úplně stejná situace. Přitom z mého pohledu je logické, že operátoři chtějí mít signál tam, kde se koncentrují jejich zákazníci a že budování sítě je jejich starost.
Na pasivni retranslaci zcela jiste zadnou licenci mit nemusi. Protoze presne totez dela, byt nepomerne hure, i ta plechova skrin vagonu. A jelikoz se pomerne bezne da koupit HW, ktery dela i retranslaci aktivni - treba v rodinem dome, tak zcela jiste netreba licence ani na to.
Ostatne, mate licenci na provoz sveho telefonu? To zarizeni neni nic jineho nez vysilacka v licencovanem pasmu.
Ona ta licence je totiz koncipovana tak, ze muzete pouzivat schvalene zarizeni.
Az na tu posledni cast. Operatori predevsim chteji, aby jim zakaznici platili. Pokud pak plati presto, ze sit nepouzivaji (nebo nemohou pouzivat) tim lepe.
V pripade metra je to pak 0 z 0. Totiz procento realne neuskutecnenych hovoru, ktere by pripadne prinesly dalsi penize, bude naprosto mizive. Ti lide zkratka zavolaji v okamziku, kdy z toho metra vyjdou.
V cizine by to vypadalo stejne, ale mozna tam zakaznici vice reaguji a tim padem lepe funguje konkurence. Proto (casto tytez firmy) pokryvaji uzemi daleko lepe, protoze se boji, ze jim zakaznici utecou. U nas nemaji kam.
Pokud si to chcete vyzkouset na vlastni kuzi, tak otestujte kuprikladu jizni svahy Krusnych hor. Neni rec o zadnych velehorach, jde o svahy smerem do naseho vnitrozemi, a dalo by se rici, ze by clovek ocekaval naprosto bezproblemove pokryti. Muzete se ovsem jen modlit, ze se vam na nejakem tom vylete nic nestane, v opacnem pripade doufejte, ze sebou mate schopneho lezce/bezce, ktery rychle vybehne na vrchol a z nemecke site tu pomoc zavola.
Prakticka zkusenost. Vlak na trase Varsava - Praha, zarizeni nepodporujici LTE, ale to neni podstatne.
Stejny vlak, stejne misto, stejne zarizeni: zatimco na uzemi Polska vsude HSPA+ nebo obcas "jen" 3G s vyjimkou jedne male oblasti bez signalu kde byl jen les :-) (operator Plus), tak na uzemi CR v 90% jen EDGE nebo taky vubec nic, cca ani 10% HSPA+ (operator T-Mobile).
Takze je jasne kde je problem. S LTE800 je to sice o trochu lepsi, ale stale i tak je plno mist kde je zase jen EDGE.
bohužel, tohle může být problém, je nutné zajistit plošnou separaci antén, takže bys mezi ně musel dát nějakou stínící překážku. Poté je nutné zajistit alespoň vertikální polarizaci, což vylučuje mít antény proti sobě. Trochu může být problém i nízká frekvence, většinou jsem toho řešil až na 10 nebo 60GHz a se směrovou anténou, kdy je signál trochu více úkázněný.
Šířit takhle všesměrově licencované pásmo do prostoru se nemusí líbit ČTU pač nedokážeš ovlivnit, že druhou stranou vagónu signál neunikne a nebude zarušovat prostor - musíš na šíření signálu mít licenci, takže stejně bez operátora s tím nepohneš.
Pokud jsou na oknech folie, jsou okna neotevíratelná a ve vagonu je klimatizace. Že je občas rozbitá, nebo ji průvodčí neumí spustit, či nastavit, už je jiná kapitola. Lokálkové orchestriony na oknech folie nemají a navíc mají okna aspoň částečně sklápěcí, ale kovová krabice, kvalitně uzemněná přes kvalitně uzemněné koleje bude z hlediska elektromagnetického vlnění vždy problém. Připočtěte si k tomu ještě rušení od zab. zař., nebo elektronické regulace hnacích vozidel a není co řešit.
Selská logika říká, že pokud je ta druhá anténa umístěna uvnitř Faradayovy klece, prakticky žádné rušení se ven nedostane. Po lopatě: Venkovní anténa chytí signál s úrovní X, čili s útlumem 0 dB. minus 6 dB, (v ideálním případě), bude úroveň signálu, šířeného uvnitř vozu. Pokud něco pronikne ven, bude to o minimálně 26 dB slabší, než původní signál, (ale spíš o víc).
Jirsak. Co vedej o "energeticke vyhodnosti" na zeleznici? Kdypak bude jirsak resit to ze Ceske drahy nechaji zbytecne x hodin chladit prazdny vlak na odstavne koleji protoze je striska je na SZDC prilis draha? Pak nemaji byt klimatizace rozbite.
Vagon se pres okna vyhriva tak jako tak a stare vagony jeste vice pres konstrukci. Vagon se taky vyhriva lidmi. Jeden clovek v klidu je sto watu tepelneho vykonu.