Článek je psán velmi lehkou formou, ale rozhodně by nemusel sklouznout až k tomu, že pojem program nahrazuje pojmem robot. To co popisuje článek jsou obyčejné programy, které člověku pomáhali už v době kdy vznikla v glose zmiňovaná píseň. Všechno to jsou užitečné nástroje, ale zároveň i velmi tupé, protože jim chybí sémantická jednotka. Google je extrémně dobrý sluha, ale nesestaví ani jednu báseň dokonce ani _nedokáže_ určit co báseň je a co není. Člověk ji ale pomoci něho umí velmi rychle najít. Sémantické programy existují ovšem jejich reálné nasazení je prakticky nulové a ještě si na to pár let počkáme.
Když jsme se v raných osmdesátých letech s klukama ve škole bavili o tom, jaký bychom chtěli auto, vždycky jsem říkal, že chci Porsche Carreru. Vždycky jsem ale neopomněl dodat, že až budu moct mít auto, určitě už budou auta úúúúúplně jiný a něco jako Porsche Carrera nebude vůbec existovat.
No a vidíte. Pořád existuje a pořád je to špička. V některých věcech to zas tak rychle dopředu neletí. :-)
mimochodem určit v dnešní poezii co je a co není báseň imho nezvládne skoro nikdo. Připomíná mi to Pristleyho výrok: "Moderní malíř mě jen tehdy přesvědčí o svém umění, až se ožení se ženou, která bude vypadat tak, jako ji namaloval."
Mimochodem existují i velmi dobré programy na vytváření hudby, kterou pak velmi pozitivně hodnotí i kritika (beethovenova 10.), a existují i programy na vytváření poezie (někdy pravda moderní jako ten obraz výše, někdy smysluplné).
Existují dokonce programy, které pomocí analýzy písně a statistickému srovnání se vzorky hitů z posledních sta let dokážou s velkou přesností (čti větší než má běžný producent) určit, zda-li má skladba šanci stát se hitem (a tedy dalo by se i říct, že dokáží i určit co je a není "hezká" píseň).
Navíc je sporné považovat za robota pouze hmotnou podstatu, protože už i podle vašeho příspěvku nehodnotíte robota podle vzhledu, ale podle čiností. A činost definuje program, fyzická podstata ji jen omezuje, respektive nastavuje možnosti. Udělat robota, který se bude pohybovat a data z RSS vám bude předříkat nahlas a mrkat přitom očima není v dnešní době žádný problém, jenže proč by to kdo dělal.
To co se časem změnilo je optimalizace, kdy lidé dělají jen to co považují za nejvhodnější pro splnění konkrétního úkolu. Takže když chci jen uvařit kávu, použiji robota na kávu, i když by to klidně mohl být ten samý co chodí, předčítá RSS a mrká očima. Jenže já jej nechci (za ty peníze kolik by stálo implementování těch pro mě naprosto nepodstatných záležitostí), a protože se tak chová většina trhu, tak se to nevyplatí dělat.
Pěknej článek Edo. Ale člověče, já si myslel, že jsme tak stejně staří, ale asi ne. Já si totiž koncem osmdesátých let již rozhodně nečetl Čtyřlístek ;-)
Jinak tu mám ještě vzkaz pro redakci Lupy. Až budete za dva roky přemýšlet, po kom chtít napsání glosy, vzpomeňte si na mě. Napsal bych něco podobného jako Eda, pouze bych si vzal motiv od Katapultu: "Až se bude psát rok 2006, až se všichni přestěhujem do velikejch měst" ;-)
To je moc pekny prizpevek. Takto se delaji i filmy, respektive namety, pripadne se scanuji scenare. 80% populace je zvyklyich na stale se opakujici kulisy, gesta, reakce, kdyz je vybuch zapalovacoveho plynu tak je treba skocit po smeru vybuchu jako kdyz se honi kralik, u futer je potreba potreti natahnout brokovnici.... s basnema je to horsi, basne ctou trochu jini konzumenti.
Laborator vysla 1984, takze ne koncem osmdesatych let, ale stejne jsem poslouchal Olympic i cetl Ctyrlistek :-) A mam pocit, ze v roce 2006 o tom budou psat vsichni a vsude, pac je tenhle song prece jen znamejsi. Takze je dobre zamluvit si tema vcas ;-)
Edovi gratuluju k dobremu hudebnimu vkusu.
No jak se to vezme, to Porsche z osmdesatych let ma s tim dnesnim spolecneho jen velmi malo krome nazvu. Takze dopredu to leti, ale ze setrvacnosti pojmenovavame nektere veci zcela stejne. I kdyz je pravda, ze nekde se pokrok skutecne vicemene zastavil, napriklad v letectvi, ale auta jdou stale dopredu.
To samozřejmě vím. :-) Ale to ještě neznamená, že to nemohu poslouchat o pár let později. Tenkrát ještě samozničující desky neexistovaly, takže se to při troše štěstí dalo přehrát na gramofonu i vícekrát. :-)
No, budeš se divit, ale já jsem 4lístek (několik ročníků) jednou vzal i na kolej (myslím tím studentskou, nikoliv to kovový dlouhý, na co se pokládají ve španělsku bomby) a to bys viděl, jaký o něj byl zájem. :-))
Jinak souhlas, asi to nebylo "koncem" ale o nějaký rok dřív, co jsem ho četl jako mainstream. :-))
To je ta s modrym obalem, jak jsou tam fantomasové, co vypadají jako něco mezi crash-test dummies a figuríny z obchodu s konfekcí? Jojo, roboti už jdou.
Podle me to jde zcela jinym smerem nez si clovek a scenaristi sci-fi predstavovali. Viz Kitt a autopilot, auto na vodu, auto na vzduchovym polstari... Za to mame satelitni navigaci, ABS, EBD, ODS, CSSD apod...
Co je v porsche tak radikalne jine? Automaticka prevodovka?
Nahodou bych si dovolil rici, ze zrovna tomuhle docela rozumim. Samozrejme, ze se nezastavil uplne, ale velice se pribrzdil. Vem si napriklad, ze napriklad USA uz maji ve vyzbroji stihacky stare pres 30let (samozrejme mezitim prosly nekolika modernizacemi, ale jsou to stale stejne modely). A ted si vem, ze kdyz odectes tech tricet let od roku 1970 (prvni let F-14), tak mas rok 1940 a namornictvo je prave hrde na sve Wildcaty a pozemni armada se vybavuje P-40tkami! Takze za 1940 - 1970 pokrocilo letectvo od letadel s maximalkou lehce pres 500km/hod k dvoumachovym supersonikum, ale za dalsich tricet let ma stale ty same stroje.
Nebo napriklad strategicke bombardery. Pred nedavnem bylo rozhodnuto, ze B-52H budou v americkem letectvu slouzit az do roku 2045! Vzhledem k tomu, ze nejmladsi byla vyrobena v roce 1962, tak to znamena, ze budou letat vice nez osmdesat let stare kousky. Coz je jednak uzasny uspech moderni udrzby (je to jako jezdit do prace autem z roku 1921) a navic takovou dlouhou dobu zbrane ve vyzbroji nepamatuje valecnictvi od doby nahrazeni pusek s koleckovym zamkem.
Nejuzasnejsi doba v dejinach letectvi bylo obdobi po skonceni WWII do konce let sedesatych. Tehdy se verilo, ze je vsechno mozne, supersoniky, Concorde, moderni vrtulniky, letadla s kolmym startem, SR-71 Blackbird, X-15, kosmonautika, budoucnost se zdala ruzova. Jenze dnes po dalsich triceti letech jsme neusli ani tolik, kolik oni dokazali ujit za pet let.
Necítím se takovým odborníkem, ale napadá mne všetečná otázka: nesouvisí útlum vývoje vojenské letecké techniky spíš se změnou globální politické situace? Stejně tak kosmonautika: dnes už není potřeba ukazovat druhé straně zač je toho loket, takže se vývoj zaměřuje spíše praktičtějším směrem.
Moje řeč,
nedávno jsem se bavil nad článkem tuším z roku 1964? a tam bylo, že v roce 2000 bude běžné bydlet na měsící a místo aut že budou vznášedla a dálníce budou mít několik pater....
Presne tak. jeste ze mame to USA a dalsi "ochrance lidstva" kteri aspon obcas nejakou tu techniku vyzkousi v bojovem nasazeni, takze vyrobce dostane dalsi + proc si koupit zrovna jeho a presvedci dalsich par zemicek, ze v tom NATO jiste potrebuji ty supernove strely kterymi zrovna pred par mesici ten nas dokonaly vzor, USA, mordovalo iracany, takze kvalita se pozna...