Když jsme se v raných osmdesátých letech s klukama ve škole bavili o tom, jaký bychom chtěli auto, vždycky jsem říkal, že chci Porsche Carreru. Vždycky jsem ale neopomněl dodat, že až budu moct mít auto, určitě už budou auta úúúúúplně jiný a něco jako Porsche Carrera nebude vůbec existovat.
No a vidíte. Pořád existuje a pořád je to špička. V některých věcech to zas tak rychle dopředu neletí. :-)
No jak se to vezme, to Porsche z osmdesatych let ma s tim dnesnim spolecneho jen velmi malo krome nazvu. Takze dopredu to leti, ale ze setrvacnosti pojmenovavame nektere veci zcela stejne. I kdyz je pravda, ze nekde se pokrok skutecne vicemene zastavil, napriklad v letectvi, ale auta jdou stale dopredu.
Podle me to jde zcela jinym smerem nez si clovek a scenaristi sci-fi predstavovali. Viz Kitt a autopilot, auto na vodu, auto na vzduchovym polstari... Za to mame satelitni navigaci, ABS, EBD, ODS, CSSD apod...
Co je v porsche tak radikalne jine? Automaticka prevodovka?
Nahodou bych si dovolil rici, ze zrovna tomuhle docela rozumim. Samozrejme, ze se nezastavil uplne, ale velice se pribrzdil. Vem si napriklad, ze napriklad USA uz maji ve vyzbroji stihacky stare pres 30let (samozrejme mezitim prosly nekolika modernizacemi, ale jsou to stale stejne modely). A ted si vem, ze kdyz odectes tech tricet let od roku 1970 (prvni let F-14), tak mas rok 1940 a namornictvo je prave hrde na sve Wildcaty a pozemni armada se vybavuje P-40tkami! Takze za 1940 - 1970 pokrocilo letectvo od letadel s maximalkou lehce pres 500km/hod k dvoumachovym supersonikum, ale za dalsich tricet let ma stale ty same stroje.
Nebo napriklad strategicke bombardery. Pred nedavnem bylo rozhodnuto, ze B-52H budou v americkem letectvu slouzit az do roku 2045! Vzhledem k tomu, ze nejmladsi byla vyrobena v roce 1962, tak to znamena, ze budou letat vice nez osmdesat let stare kousky. Coz je jednak uzasny uspech moderni udrzby (je to jako jezdit do prace autem z roku 1921) a navic takovou dlouhou dobu zbrane ve vyzbroji nepamatuje valecnictvi od doby nahrazeni pusek s koleckovym zamkem.
Nejuzasnejsi doba v dejinach letectvi bylo obdobi po skonceni WWII do konce let sedesatych. Tehdy se verilo, ze je vsechno mozne, supersoniky, Concorde, moderni vrtulniky, letadla s kolmym startem, SR-71 Blackbird, X-15, kosmonautika, budoucnost se zdala ruzova. Jenze dnes po dalsich triceti letech jsme neusli ani tolik, kolik oni dokazali ujit za pet let.
Necítím se takovým odborníkem, ale napadá mne všetečná otázka: nesouvisí útlum vývoje vojenské letecké techniky spíš se změnou globální politické situace? Stejně tak kosmonautika: dnes už není potřeba ukazovat druhé straně zač je toho loket, takže se vývoj zaměřuje spíše praktičtějším směrem.
Moje řeč,
nedávno jsem se bavil nad článkem tuším z roku 1964? a tam bylo, že v roce 2000 bude běžné bydlet na měsící a místo aut že budou vznášedla a dálníce budou mít několik pater....
Presne tak. jeste ze mame to USA a dalsi "ochrance lidstva" kteri aspon obcas nejakou tu techniku vyzkousi v bojovem nasazeni, takze vyrobce dostane dalsi + proc si koupit zrovna jeho a presvedci dalsich par zemicek, ze v tom NATO jiste potrebuji ty supernove strely kterymi zrovna pred par mesici ten nas dokonaly vzor, USA, mordovalo iracany, takze kvalita se pozna...