Oni se tak zjednodušeně označují a novinařina je o mediální zkratce. Jasně, budeme vypisovat celé technické řešení a titulek bude na pět řádků, ale kde bychom pak byli?!
na a niekde zase najmä starší ľudia hovoria klasickej koaxiálnej káblovke že "satelit" lebo keď začínala tak bolo v ponuke akurát RTL, Sat1, Pro7, ScreenSport, SuperChannel, Veronica, FilmNet ...
Toto označení jsme nevymysleli, ale přesně naši službu vystihuje. Ve vztahu k mediálním zákonům jsme bráni jako kabelovka.
Co Vás možná bude zajímat, je cesta signálu HD Signal od zdroje ke koncovému zákazníkovi. Tak např. NOVA Sport HD:
1. Zdroj - studiový signál cca 1,5 Gbps
2. Optika Praha .... Brno (Ivančice)
3. Enkódování do MPEG4 - cca 11Mbps
4. Optika Brno .... Praha Casablanca
5. Modulace
6. Vysílač .... střecha bytového domu - bezdrát v pásmu 2,3GHz
7. Konverze do UHF - sloučení s DVB-T do STA
8. Koaxiální kabel až do televize
Kabelů tam máme požehnaně a bezdrátů taky.
Zjednodušeně řečeno - "Bezdrátová kabelovka"
Je vidět,p.Králi, že nerozumíte česky. Kabelovkou je už desítky let míněn přenos k uživateli kabelem, je to zkratka Kabelové televize. I satelitně šířené programy mohou být nakonec umístěny ve společných anténách a taky jim neříkáme "satelitní kabelovka". Pro Vaši službu je nejsprávnější pojem "Mikrovlnná (placená - pozemská) televize". Ve vztahu k zákonům jste poskytovatel převzatého vysílání, že tam patří i UPC,SkyLink a další je jasné.
Ale teď to podstatné - pokud to tedy se svou službou myslíte opravdu vážně - už se změnil Váš obchodní model například pro společné antény?? Nejvíce potenciálních klientů totiž můžete získat jen a pouze ve velkých bytových domech s funkční společnou anténou, jelikož k příjmu je nezbytná prakticky přímá viditelnost na Váš vysílač a majitel domu zcela jistě nepovolí "les" Vašich vrtáků na střeše. Máte již konečně připraven přijatelný obchodní model, např. kdy zainvestujete do přijímacího zařízení pro STA, anebo se stále (bláhově) domníváte, že nějaká firmička vloží do Vašeho kšeftu statisíce, aby riskovala, že to opět za pár měsíců zabalíte???
A ještě k programové nabídce - ve většině Vašich lokalit je dostupný Multiplex 4 a řada společných antén je tedy programy ČT HD, Nova HD vybavena, včetně satelitního příjmu slovenských programů. Proč tedy marníte datovou kapacitu dublováním programů a nevyužijete je pro přenos jiných? No asi by to nevyšlo na oněch 400Kč (s 50% vývarem pro Vás), nicméně program Spektrum HD či History HD je zcela jistě kvalitnější než Discovery Showcase a tak by se dalo pokračovat. Rovněž model s jediným "superbalíkem" je z tržního hlediska smrtící.
Pane Komenski, děkuji za Vaše názory.
1. Pojem "Bezdrátová kabelovka" se mi líbí, a doufám, že se na další desítky let stane standardem pro pojmenování DVB-T MMDS vysílání, které je stejně jako "Mikrovlnná televize" pro mediální označení služby HD Signal nevhodné.
2. Nově nastavený obchodní model je atraktivní pro naše partnery a je samozřejmě postaven na výhodnosti montáže jednoho přijímacího zařízení pro společné anténní rozvody. Poskytovatelé služby pomalu přibývají, momentálně je jich okolo 15 a všichni se stále domníváme, že služba bude úspěšná.
3. V tomto bodě s Vámi souhlasím. Zatím je naše rozhodnutí tyto kanály vysílat, ale počkáme, co se stane se čtvrtým multipexem i s očekávanými změnami v oblasti TV vysílání v druhé polovině roku. Kéž byste měl pravdu s tím "vývarem" a neměl pravdu se tím "superbalíkem".
Těším se na další dotazy.
Také děkuji za odpověď a zkusím Vás ještě "popostrčit".
1. Všichni v oboru moc dobře víme, že pojem "bezdrátová kabelovka" je nysmysl; pravda řadě prostáčkům se nesmysly líbí,v tom máte pravdu. Co takhle "HD mikrovlnka" ?? Taky pěkné a trochu blbé,že...
2. Nemohu posoudit skutečnou atraktivnost Vašeho obchodního modelu, pouze vycházím z veřejně dostupných informací a z Vašich dřívějších skutečných obchodních aktivit v tomto směru. Možná by stálo za to (pro firmy v oboru) dát možnost nahlédnout do Vašich skutečných obchodních podmínek,tak jak je to v oboru obvyklé. Například na Ostravsku máte zatím jen jedinou firmu, která ale nepožívá žádných všeobecné známých referencí, už také proto, že je na trhu jen 2 roky. V zásadě ale můžete klidně veřejně sdělit, kdo zafinancuje např. zařízení do společných antén; u přijímacího zařízení klienta je to víceméně jasné.
3. U společných antén by ještě mohl vstoupit další obchodní model, který by zohledňoval jednak počet napojených klientů, ale také to, že část z Vaší nabídky již přijímají (např. ČT HD, Nova HD a třebas všechny slovenské programy). Dozajista by byla uvítána i možnost centrálního rozkódování se zvýhodněnou platbou za všehny napojené klienty. Příslušné technické zařízení je, myslím, dostupné.
2. V Ostravě máme rozjednány ještě další firmy, čím větší, tím je jejich reakce pomalejší.
Obchodní model je postaven takto: SELF je provozovatel, partneři (dealeři) jsou Poskytovatelé, kteří podepisují smlouvy, fakturují a účtují a řeší si dodávku HW sami. Partneři jsou obvykle firmy (ISP), které poskytují internet a zároveň poptávají TV pro doplnění svých Tripleplay služeb. V jednom balíku jim dodáváme HD Signal, jako DVB-T MMDS nebo IPTV, případně i službu HD Kabel, což je 32HD+70 SD kanálů vč. nelineárních služeb.
3. U kompletně zakódovaných programů známe přesný počet připojených zásuvek - u nekódovaných bychom museli vykazovat veškeré zásuvky se dostupným signálem a hlásit je všechny na autorské svazy. Ještě jednou se vrátím k ČT1 HD, Nova HD. MUX4 je pořád negarantované testovací vysílání. Naše ČT1 HD a Nova HD mají dohromady 22Mbps, což je kapacita celého multiplexu. Pokud budou vysílány v MUX4 další kanály (bylo řečeno i v 3D), zcela jistě jeden nebo oba HD kanály nebudou nadále vysílány nebo bude muset být snížena kvalita.
ad2) Tomu obchodnímu modelu trochu nerozumím. SELF poskytuje signál, vč. kódování (tzn. i registraci a obsluhu karet uživatelů) a někdo třetí - jako mezičlánek - Vám má dělat něco, co byste si měli dělat sami? To je nejrizikovější model,který může být :
- v zásadě musíte znát identitu všech klientů,které poskytovatel "nabere", nedejbože mu "diktovat" cenu (což není mimochodem příliš legální), aby Vám neuhnul např. s dalšími kartami pro jednu domácnost,
- poskytovatel je ale v daleko větším riziku, sežene si klienty, vše namontuje a vy mu pak "uhnete" (společný pojem pro výpověď smlouvy, lhostejno z jakého důvodu) a má po vývaru.
Z výše uvedeného je téměř jisté,že žádný dobrý obchodní právník nemůže tento model poskytovateli doporučit, jelikož nelze oboustranně bezpečně zajistit plnění bez velkých rizik.