Vlákno názorů k článku Bezkontaktní platby: Těšme se bez obav od Jean Laroux - U kontaktu a bezkontaktu jde třeba o to,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 3. 2011 10:34

    Jean Laroux (neregistrovaný)

    U kontaktu a bezkontaktu jde třeba o to, že v zimě nemusíte zmrzlými prsty otevírat peněženku, hledat kartu a někam ji strkat ale stačí přiložit jen tu peněženku (pokud v ní tedy nejsou jiné karty, které ji ruší). Ve frontě v obchodě se může ušetřit těch sekund více a čekání fronty se zkracuje. Nějaký i když občas jen minimální přínos tu rozhodně je. Vemte si třeba placení (nebo autorizace) u závory v garáži. Najet tak abyste se trefil do "díry" a ještě ťukat PIN? Jste rád když přiblížíte čtecí zóně bezkontaktní kartu na nějakých 10 cm. V prvním případě by lidé museli vylézat z auta ven. V druhém případě stačí stáhnout okno a šikovně si najet. Těch příkladů by se našlo víc.

  • 15. 3. 2011 11:15

    Jean Laroux (neregistrovaný)

    Díváte se na to od špatného konce myslím ;)

    Vy to berete jako buď a nebo. Tak to ale není. Duální karta umožní oba způsoby a ty budou využity dle situace. Když si obchodník řekne, že jemu se nevyplatí investovat do bezkontaktního řešení budiž. Ty duální karty využije i tak ve stávajícím řešení. Pokud naopak někdo bude ty karty využívat tam, kde je výhoda bezkontaktní varianty nesporná pak ji tam využije a duální karty se opět dají použít. Jejich výhoda je, že jsou univerzální pro každý případ. Ten případ venkovního platebního automatu na parkování může mít ještě jiná hodnotící kriteria. Někdo Vám bude např. cpát do otvoru pro kartu neustále nějaký "nepořádek". děcka, vandalové atp. najednou bude pro Vás zrušení tohoto otvoru relevantní. O ovládání závor v garážích jsem už psal. Vemte si třeba nákup, kdy bude zboží označeno RFID chipy a pokladny budou bez obsluhy. Tady se nebudete muset ani zastavit jen projedete . píp ..odečte se zboží ve vozíku současně s deaktivací chipů .. přiložíte za pohybu kartu na rám píp .. je zaplaceno. Ani se nemusíte zastavit na rozdíl od kontaktní varianty.

    Není to vůbec na nás dvou abychom mluvili obchodníkům jaký systém si pořídí. To je na nich a já jsem si jist, že se v mnoha situacích rozhodnou pro bezkontaktní řešení tak jako se často rozhodnou do tohoto řešení nejít. Nechme to na nich. Pokud bude karta duální a tím univerzální je to jen dobře protože těm obchodníkům padají mnohá omezení při návrhu řešení.

  • 16. 3. 2011 10:04

    Ondřej Bouda (neregistrovaný)

    Samozřejmě jsem měl na mysli ono "nedopatření", kdy je v systému jiná cena než na regálu. Problém je v tom, že od té doby, co si na to dávám pozor, na taková nedopatření narážím velmi často - příliš často na to, abych byl ochoten uvěřit, že je to jen "opomenutí". Spíš bych řekl, že přišli na to, že málokdo si rozdílu mezi cenou na regálu/pokladně všimne - a tak prostě zanesou slevu do systému až po té, co si toho někdo u pokladny všimne. A nejspíš ještě mají nějaké počítadlo - něco jako "dáme to do systému, až si toho rozdílu všimne pátý zákazník" :)

  • 16. 3. 2011 11:02

    . (neregistrovaný)

    Mám zkušenost podobnou. Statisticky bych čekal, že někdy se "seknou" v jejich prospěch a v podobném počtu případů ale i v můj prospěch (prostě cena na zboží je menší než na regálu). Zatímco první případy jsou velmi časté, ty druhé zřídkavé, prakticky nulové. To nebude náhoda.

    Souhlasím s tím, že pokud jde o neprospěch zákazníka, tak se do opravy nijak nehrnou. Naopak, udělal jsem zkušenost v Bille, že chyba hlášená jeden den tam byla ještě druhý.

  • 15. 3. 2011 10:59

    bobo (neregistrovaný)

    1) Zima - OK beru, ale kolik % použití se týká venkovního použití a ještě v mrazu? Hodně slabý argument pro komplet novou technologii.

    2) Čas ve frontě - pokud by bezkontakt oproti kontaktu bez pinu ušetřil 2s na člověka tak i kdyby všichni platili takto (nesmysl) tak průměrných 5 lidí ve frontě ušetří mě 10s čekání = naprosto zanedbatelné!! Navíc přibyde to rozhodování - "aha ono to stojí 495 tak to já platím mobilem/hodin­kama/holinkama" ... "aha ale ono to vlastně stojí 505 tak moment, musím schovat ten mobil a najít bankovní kartu"..

    Celé to může mít smysl pouze pokud se technologie objeví někde kde do teď placení kartou nebylo a třeba ani nemůže být - zrovna mě tedy nic nenapadá. Možná nějaký stánek s pívem na fesťáku ale tam to asi stejně nebude že? :-)

    Jako TECHNOLOGIE to prostě SKORO NIC nepřináší. Spousta věcí které se vyzdvihují jako výhoda jsou proveditelné už teď.

  • 15. 3. 2011 11:44

    Ondřej Bouda (neregistrovaný)

    Žjóva! To bude super, až si takhle proběhnu rámem a z karty se mi odečte ne těch 200, co bylo psáno na regálu, ale 490 a já si toho ani nevšimnu :)
    Nevím, jestli si u pokladny někdy kontrolujete ceny, ale podobné příhody jsou docela běžné (zejména když sáhnete po něčem se slevou). Chce to ale mít poměrně přesně odhadnuto/spočteno, kolik máte celkem platit, a když to výrazně nesedí, tak se nebát ostatní zdržovat a zašťourat do toho (tuhle za mnou nějaký pán bručel, že by ten dvacetník neřešil - jaksi mu ale uniklo, že mi místo 60 Kč naúčtovali 85 - tj. o 40% víc; to už mi přijde trochu moc :)

  • 15. 3. 2011 14:21

    Jean Laroux (neregistrovaný)

    Tak to asi těžko. Leda byste omylem nabral jiné zboží nebo Vám ho někdo hodil do košíku. RFID chip většinou nenese informaci o ceně zboží (byť to je možné) ale je pouze identifikátorem položky, kterou terminál porovná s položkou v systému a odtud ji odečte. To by muselo dojít k chybě v systému aby se Vám napočítalo víc než v košíku máte. Problém je v reálu spíše opačný. RFID chipy v levných variantách jako smart labels apod. (Neplést si s EAS tagy) jsou poměrně poruchové a může se stát, že se rfid chip nepřečte. Pak zaplatíte naopak méně. Pro možná rizika se v různých řešeních používá např. dovážení zboží. V Anglii Vám tašky vyvěsí na háky tam se zváží. Přečtou se chipy a z nich se vyhodnotí hmotnost zboží evidovaná v systému a když je vše v toleranci (skutečná a plánovaná váha) potvrdí se nákup. Z pohledu možných komplikací, náročnosti řešení a zejména vzhledem k ceně tagů a nemožnosti označovat úplně vše (resp. obtížnosti - ne že by to nešlo) se RFID zatím moc nepoužívá.

    U pokladny si ceny pochopitelně kontroluji. Chyba je takřka vždy u té pokladní nebo u personálu, který někam dá slevu ale v systému je zboží bez slevy. Automatizovaný systém může při vhodném řešení tyto chyby eliminovat. Příklad: Elektronické cenovky zboží na bázi e-ink paper, které jsou zapojeny v síti a zobrazují aktuální ceny přímo ze systému takže žádný rozdíl mezi vyvěšenou cenou a cenou v systému není možný. Taková řešení jsou mimo naši republiku čím dál častější. Nejde o nic nového.

    Líbí se mi Vaše úvodní reakce. Přesně takhle se začíná tvořit zabezpečení systému. Je třeba odhadnout všechna možná potenciální rizika a pak ladit systém aby je všechna eliminoval. Někdy se to řeší až za provozu dle praxe. Např. Benzínka, kde se ztrácí láhve z alkoholem zavede EAS bránu, kde nedeaktivovaný EAS tag při průchodu pípá. Chvíli to funguje než zloději přijdou na to, že ty tlusté samolepky s jakoby čárovými kódy jsou vlastně EAS tagy co rozeřvou bránu při odchodu. Tak jednoduše přijdou s řezačkou a nenápadně přeruší obvod pod papírem a je deaktivováno. Řešení ? Hard tagy, které nejde tak snadno přeříznout. To jsou ty plastové klobouky na lahvích nebo ty tlusté náhrdelníky kolem hrdla. Vyčůraný zloděj přijde s kovovou - aluminiovou taškou, narve do ní láhev i s hardtagem a brána ani nešpitne. Řešení ? Implementace scanneru kovových předmětů nad určitou velikost do EAS brány. Signál o podezřelém předmětu pak rozezvučí bránu nebo odešle signál obsluze na pager ... atd. atd. Vše jde řešit. Čím více žjóva je hned na začátku, tím líp ;)

  • 15. 3. 2011 9:29

    bob (neregistrovaný)

    Tak já nevím, ale nešlo všechno toto už se stávající technologií?

    Vždyť přeci stačí nastavit limit třeba 2 stovky do které nebude chtít terminál PIN.

    Příklad z ciziny - na švédském parkovišti je terminál na placení. Jdou tam házet mince nebo strčit karta. Když strčím kartu udělá to šup-šup, karta zajede, vyjede a je zaplaceno. Nikde žádný podpis, nikde žádný PIN.

    Takže to asi funguje i se stávající kartou ne?

    A má smysl řešit jestli zaplatím bezkontaktně za 0,5s nebo zaplatím kontaktně bez PINu zastrčením/projetím karty za 2s??

    Tedy co nám celá TECHNOLOGIE vlastně přináší? Vlastně NIC že. :-)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).