Hned na začátku autor píše "Snad každý si někdy v supermarketu povzdechl nad frontami, které mohou způsobit zdlouhavé platby kartou."
Zatím jsem moc často nezažil že by někomu přede mnou trvala platba kartou nějak dlouho, když nepočítám výjimky typu "hlásí mi to že platba odmítnuta". Z menších obchodů znám spíš situace "Tisícovka? Opravdu nemáte něco menšího? Tak počkejte ... hups k druhé pokladně ... Jano, rozměň mi to ... ale já mám taky samý velký ..." :).
A jestli opravdu existují lidé kterým platba kartou trvá výrazně déle (co já vím, třeba proto že pokaždé musí hledat kterou klávesou se potvrdí PIN), tak bych řekl že se srovnají s počtem lidí kteří musí hledat v peněžence drobné, protože se pokladní nelíbí že by při platbě 103 Kč musela vracet na dvoustovku.
Bezkontaktní platby by dozajista urychlily obojí.
Na druhou stranu ... několik let jsem žil v domnění, že moje elektronická platební karta *vyžaduje* pro autorizaci PIN, tzn. že je to vlastnost karty, nikoli terminálu. Z omylu mě vyvedla teprve mýtnice na dálnici v Chorvatsku, kde u brány s možnosti platby kartou stačilo jen vložit kartu, a *za pár vteřin* jsem si bez jakékoli další autorizace mohl kartu vzít a pokračovat v cestě (transakce se mi samozřejmě zaúčtovala). Takže teď opravdu nevím jak to s tím PINem je ... na více místech jsem se pak dočetl že je to vlastnost terminálu, karta samotná že prý si zadání PINu vynutit nemůže. Tak jsem z toho jelen.
Každopádně ... nestačilo by, kdyby se pro nízké částky (zvolené uživatelem) dala použít běžná *kontaktní* čipová karta, jen bez zadávání PINu? Tzn. že při platbě pěti jízdenek bych jen zasunul kartu, dvě vteřinky počkal, a bylo by to vyřízeno?
Tzn. k čemu je ta bezkontaktnost vlastně dobrá? Opravdu je o tolik výhodnější máchnout bezkontaktní kartou nad čtečkou, než vložit kontaktní kartu?
Doplním sám sebe: Chápu-li to dobře, jde u bezkontaktních karet jen o jiný princip komunikace s kartou, že? Ale "backend" pro obchodníka zůstává stejný, tzn. stále má smlouvu s bankou která mu zajišťuje funkčnost terminálů, stále platí ta stejná procenta z plateb uskutečněných kartou, ...?
Tzn. šance, že by člověk bez třech kilogramů drobných měl konečně možnost zaplatit například za parkování, za jízdenky z automatu, za pití z automatu, ..., se bude i s bezkontaktními kartami stále limitně blížit nule, že?
U bezkontaktní varianty se využívá jiný typ chipu s určitou čtecí vzdáleností (HF varianta RFID má např. několik cm, UHF až 3 metry). Kontaktní varianta může být třeba magnetic stripe atp. Při použití bezkontaktní varianty se z důvodu urychlení operace obvykle nepoužívá ověření nositele pomocí doplňkové identifikace např. PINem atp. Odtud jisté riziko, protože když Vám někdo ukradne kartu tak nemusí znát PIN a nakoupí z Vašeho účtu. Mnohé banky to vykrývají tak (jak zde už bylo psáno), že zavoláte, že se Vám ztratila karta a banka neautorizuje Vaše odchozí platby od doby ztráty. Bere v podstatě Vaši ztrátu karty a ztrátu Vašich peněz na sebe takže o nic nepřijdete. U kontaktní varianty už musí zloděj znát PIN a ten normální člověk fixou na svou kartu nečmárá :-)
U obchodníka by ten "backend" měl být stejný. Teoreticky. Nevidím důvod proč by neměl být. Váš závěr upřímně moc nechápu. V jiných zemích běžně existují automaty kde lze použít chipovou kartu. Např. v Aquacentrech můžete platit sváču pomocí chipových "hodinek". Budou-li tedy k dispozici bezkontaktní karty (chipy v mobilech atp.) a to v v určitém množství (nejen u ČS) pak logicky začnou obchodníci umísťovat např. bezkontaktní terminály pro výdej parkovacích lístků, terminály s bezkontaktním vstupem pro výdej Coca Coly z automatu atp. Automaty budou nejspíš dál i na mince nebo bankovky. Např. v Alze máte platební automaty také kombinované. První tedy bude rozšíření karet a pak přijdou terminály s více-možnostními platbami. Neviděl bych to nějak dramaticky. Kombinované karty dál budou použitelné jako doposud jen budou mít možnost navíc.
Tak v kostce. Nezdržuje "kontaktnost" (tzn. zastrčení karty do terminálu/projetí), ale autorizace (tzn. zadávání PINu/podepisování a OKování ). Přispívající před Vámi poukazuje na to, že kontaktní platba bez autorizace versus bezkontaktní platba bez autorizace se neliší (téměř) v rychlosti, zato se liší v bezpečnosti (ve prospěch kontaktního způsobu).
Na bezpečnost nemá ani tak vliv ta kontaktnost nebo bezkontaktnost ale právě ta doplňková identifikace např. online PINem. V případě "bezkontaktnosti" na větší vzdálenost než jen pár cm tu hrozí riziko možnosti monitoringu polohy ale to v případě platebních karet nehrozí. Zde je těch pár cm maximum. Bezkontaktní varianta je v mnoha případech (ne úplně vždy) MNOHEM ! rychlejší a pohodlnější - toliko k Vašemu "téměř". Konkrétní příklady jsem tu již zmiňoval a nebudu se opakovat ..
Asi je to o štěstí. Já ať vlezu do jakékoliv fronty tak se tam něco přihodí. Dojde páska v pokladně. Je třeba storno platby. Někdo si neodvážil meloun a musí si to honem běžet vyřídit a nebo někdo platí kartou. V tomto případě mu to vždy trvá šíleně dlouho. Docela Vám závidím. K Vám jde z universa všechna ta pozitivní energie a já halt "vyžeru" tu zbývající negativní ;)
"Zatím jsem moc často nezažil že by někomu přede mnou trvala platba kartou nějak dlouho"
Asi chodíte do dobrých obchodů ;-). Mé zkušenosti se shodují se zkušenostmi předpřispěvatele :-), Tj že platba kartou trvá parkticky vždy délě nežli hotovostní. No a ty "výjimky" prostě nemůžete nepočítat.
A měřil jste to se stopkama, nebo jde jen o Váš pocit? Zlouhavá se nám zdá doba, kdy se "nic neděje" - což je u karty vždy, u hotovosti málokdy (když se někdo dlouho přehrabuje v peněžence). Když to změříte, zjistíte, že platba kartou je ve skutečnosti rychlejší než vyndat peníze, předat, dopočítat kolik vrátit a vrácené strčit do peněženky. A hlavně - když už to začnete měřit, změřte si taky, jak dlouho trvá markování a tisk účtenky; ta platba je už pak naprosto zanedbatelná...
Tohle je hodně dobrý příspěvek... Taky bych řekl, že názor o delším trvání platby kartou je daný čistě psychologicky tím, že se chvíli "jakoby nic neděje".
Realita měřená stopkami by ale byla často jiná. Učebnicové je to třeba v Lídlu - platba kartou vesměs probíhala "normálně", tedy celkem krátký čas, zato je tam dost nadprůměrný výskyt lidí, kteří dlouze vybírají z pěněženky drobné (nebo mají problém už s nalezením peněženky), což trvá dost dlouho.
Na tom samozřejmě něco je. Já bych se tedy vyhnul čistě časovému hledisku a univerzálnosti. Vnímejme to případ po případu. U pokladen v marketu OK. Ale představte si, že musíte platit v podzemní garáži za parkování a ovládáte kartou závoru. Zastavíte a bezkontaktně ovládáte závoru. Kdybyste musel ale kartu vsunout do otvoru a pak ji zase vyndat tak nejspíš budete muset ven z auta protože tak dlouhou ruku nemáte. Tady je tedy bezkontaktní varianta jednoznačně rychlejší. Venku se Vám otvor pro kartu v terminálu může zanést nečistotou, zamrznout apod. Pak jej vůbec nepoužijete. Bezkontaktní plocha je zalitá v odolné konstrukci a mráz ani voda neuškodí. Prostě těch kritérií pro použité toho či onoho je mnohem více a roli zde nehraje pouze relativní rychlost při nejtypičtějším použití.