Našli v Nizozemí recept na zpoplatňování novin a časopisů na internetu?

8. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Blendle, nizozemská čtečka novin a časopisů, má až dvě stě tisíc platících čtenářů v Nizozemí. Už za několik dní zkusí uspět na mnohem větším trhu.

Vydávání novin na internetu jakožto obor podnikání je dosud vázáno především na příjmy z reklamy. Snaha získávat peníze od čtenářů nepřinesla zatím jednoznačný průlom, který by zásadně proměnil celé odvětví. Zaznamenáváme jen úspěchy dílčí a skromné.

Odvětví se přitom nemůže spoléhat dlouhodobě jen na reklamu, protože nad tou visí hrozba prudce zrychlujícího nárůstu jejího blokování. Je třeba hledat příjmy, kde se dá.

Nizozemská firma Blendle BV se neprohlašuje za spasitele novin, objevila však způsob, jak získat peníze od těch, kteří dosud neplatili.

Plaťte jen za to, co vás zaujme

Blendle je vlastně čtečka. Prvotním vzorem obchodního modelu byl hudební obchod iTunes. Blendle vytvořili jeho zakladatelé, Alexander KlöppingMarten Blankesteijn, pro ty, kdo se nechtějí vázat předplatným k určitému médiu a nechtějí se všude znovu registrovat, ale jsou ochotní zaplatit pár drobných za to, co je skutečně zaujalo, zejména bude-li zaplacení hodně snadné. Mimoto se Blendle zavděčí těm, kteří nemají rádi reklamu (v Blendlu není).

Zakladatelé trvali na tom, že do Blendlu dostanou všechny významné noviny a časopisy v Holandsku. Prý je přemlouvali přes dva roky. Obecně je Alexander Klöpping přesvědčen, že kritickou masou je získání 60–70 % tisku v dané zemi.

CIF25

Dali si záležet na hladké uživatelské zkušenosti. Už sama registrace je rychlá a snadná: zadat musíte jen platný e‑mail a zeptají se vás ještě na jméno a příjmení.

Blendle upozorňuje na jednu zásadní zkušenost: zpoplatnění základního zpravodajství u čtenářů neuspěje. Ať převezmete zprávu agenturní, nebo zpracujete totéž po svém, jde-li si stejné informace přečíst jinde a zadarmo, lidé za ně nezaplatí. Jsou ochotni platit jen za útvary původní a jedinečné: za analýzy, komentáře, rozhovory, pojednání, sloupky nebo fejetony.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).