NM je užitečný, ale právě a jen kvůli sociodemografii a kvůli tomu, že data jsou ověřená a jednoduše porovnatelná. To GA nejsou a asi v dohledné době nebudou. Samozřejmě neplatí, že bez NM nelze prodávat reklamu. Lze. Otázka je ale komu a za kolik. V tomhle NM může otevřít nové možnosti.
Pokud máte vertikálu s kvalitní tržní pozicí, asi vám NM moc nepomůže. Reklamu pravděpodobně prodáváte přímo a do jasného segmentu. Zadavatelé o vašem webu obvykle vědí a sociodemografická data v podstatě nepotřebují, protože cílovka je jasná.
Otazka je jak jasna je cilovka a podle ceho ta jasnost vyplyva. Kolikrat se takova cilovka pretoci treba vekem uplne jinam mimo odhad ani nevite jak. Treba skupina studentu je zvlastni - pro nektere veci zadana, pro nektere typy businessu uplne smrtici. Na zmenu cilovky staci u malych webu casto novy redaktor...
Pokud je to vertikála, je cílovka dost jasná. Pak se můžeme bavit o tom, co se dá té cílovce nabídnout. Jinými slovy, jestli má cenu návštěvníkům stránky o kaktusech nabízet reklamu na plínky, protože možná existuje nějaká korelace mezi vlastnictvím kaktusu a mateřstvím.
Jenže tady NetMonitor nepomůže, protože taková typická vertikála má relativně malou návštěvnost. Sociodemografie bude statisticky nepřesná nebo spíš vůbec nezjistitelná a i kdyby, tak pro mediálky je to prostě malá ryba a nestojí jim za tu práci. Inzerent nějakého FMCG chce impact v řádu milionů, po nějakých 30k UIP za měsíc se to samozřejmě sbírá těžko...
Naštěstí právě proto, že to je vertikála s jasným segmentem (pěstitelé kaktusů), má takový web naopak velmi vysokou cenu pro drobné přímé inzerenty - třeba prodejce květináčů.
ono to neni tak jednoznacne, server sice pouzivanim GA ziska urcite ponzeum zakladnich dat o svem webu, ktere muze pouzit treba i pro komunikaci s klienty, at uz je zadavatelem samotny klient nebo medialka. Nicmene pokud zehram nad tim, ze nedostavam reklamu od medialek a nepouzivam NM, tak se neni cemu divit. Medialky maji pro sve planovani planovaci sw, v kterem jsou veskera data o mediich pouzivajici NM, medium nepouzivajici NM se pochopitelne v takovem sw neobjevi, takze nebude v planu. Medialka pracuje prave s temito daty, je to rychle, jednoduche, prehledne, kvalitni selekce .. presne to co potrebuje ke sve praci.
cilovka u medii zabyvajici se urcitym oborem se da sice oddtusit, nicmene tezko ji definujete presne... a verte, ze neni vzdy jak si clovek mysli. Teprve realna data vam potvrdi vasi domenku, ci ji vyvrati.
Ano NM je mozna drahy, a proto neni urcen vsem, je urcen predevsim komercnim mediim, tedy tem, kteri chteji svuj prostor nabidnout klientum. Nicmene je to jednoznacna a identifikovatelna jednotka, kterou berou vsichni ucastnici trhu (klient, agentura, medium, vyzkumne agentury) jako mernou jednotku. Navic v tomto mereni se objevuje 98% celeho online trhu, svedci to o tom, ze NM ma svuj nezpochybnitelny vyznam. Tezko by trh zadavatelum odduvodnoval, kdyby toto mereni zastupovalo jen nejakou pomernou a malou cast trhu. V tomto svetle je velice dobre, ze NM vypada tak jak vypada.
Koukám, že se tady vyrojilo zase dost spravedlivě rozhořčených, co chtějí dokonalý nástroj. Smiřte se s tím - nic není dokonalého a nic nebude nikdy na internetu dávat přesné výsledky, dokud se nebudeme přihlašovat přes čip implantovaný pod kůži (hm, to by tady byla hezká diskuse...).
GA je nástroj pro majitele webů - umožňuje jim je optimalizovat, vylepšovat, umožňuje jim analyzovat chování návštěvníků na webu. ALE JENOM JIM, TA DATA VEŘEJNÁ NEJSOU...
NM je nástroj pro zadavatele inzerce a mediální agentury. Umožňuje jim na základě sociodemografických dat vybrat vhodná média a garantuje jim, že ať už to jsou více nebo méně špatné výsledky, tak jsou pro všechny špatné stejně. Nepotřebují dokonalý nástroj, potřebují nástroj, který je pro všechny stejný.
Takže co je nepochopitelného na tom, že mediálky používají NM (a kdo chce jejich reklamu, tak potřebuje NM, protože výstupy z logu Apache a GA nikoho nezajímají), majitelé pro sebe používají GA a na webech je obojí???
Není pravda, že data GA nejsou veřejná. Není problém je trasparantně sdílet. NM je pro mě jako provozovatele středně velkého serveru pouze předražená služba, která nic reálného za přemrštěný měsíční poplatek nenabízí. Stejně tak není pravda, že mediálky neakceptují GA. Je jich dost, které GA uspokojuje. Navíc se mi ještě nestalo, že bychom neměli šanci záskat reklamu jenom kvůli tomu, že nepoužíváme NM.