Televize Prima vyhrála první kolo soudního sporu o to, zda může nedávno spuštěná služba TV4You šířit její vysílání na internetu. Městský soud v Praze minulý týden vydal předběžné opatření, kterým službě vysílání zakázal.
„Soud v této souvislosti zdůraznil zákaz zprostředkovávat prostřednictvím internetového streamingu jak živé sledování programu Prima, Prima Love, Prima Cool, anebo Prima Zoom, anebo jejich části, tak možnost jejich zpožděného sledování,“ potvrdila původní informaci ČTK pro server Digizone mluvčí Primy Marie Fianová.
Souvislosti:
TV4You už předběžné opatření dostala, programy Primy ale bude dál streamovat, potvrdil serveru Jiří Balvín ze spolku In4You, který za službou stojí. Podle jeho argumentace totiž TV4You je jen technologickou platformou, která žádné kanály nevysílá:
„My je nešíříme, my pouze tomu, kdo řádně platí koncesionářské poplatky, zajišťujeme přístup nejenom ke všem kanálům České televize, ale i neplaceným kanálům komerčních stanic. Tedy Novy, Primy a dalších. Jsou to pouze volně šířené programy prostřednictvím DVB-T. K těm má právo k přístupu každý, kdo řádně platí koncesionářský poplatek,“ argumentoval už v dřívějším rozhovoru (paywall) na Digizone.
Podobný spor vede s provozovatelem u soudu také TV Nova. Komerčním televizím se nelíbí, že služba jejich programy na internetu šíří bez svolení a bez toho, že by za to platila licenční poplatky. Veřejnoprávní Česká televize podle Digizone už dříve řekla, že svůj signál poskytne zdarma všem operátorům, kteří ji o to požádají.
Nové příjmy z reklamy
Bez většího přehánění se tak dá říct, že bitva klasických televizí o ovládnutí online hřiště vypukla už i v Česku. A není divu – po letech planého básnění o už už přicházejícím boomu videoreklamy totiž reklamní peníze konečně začaly do internetového videa téct.
A bude ještě lépe. Podle před týdnem publikovaných odhadů agentury Forrester Research američtí zadavatelé reklamy už v roce 2016 utratí za digitální reklamu více peněz než za tu televizní.
V roce 2019 pak má do digitální reklamy putovat 36 % veškerých reklamních peněz (celkem asi 103 miliard USD), zatímco televizní vysílání utrží „jen“ 30% díl (asi 85,8 miliardy USD). Zajímavé přitom je, že podle Forresterů za změnou nestojí to, že by se televizní peníze přesouvaly na internet, ale velký nárůst utrácení za online formáty.