Nedovolil bych si tvrdit, že to, co v současnosti probíhá resp. v brzku bude se dá nazývat další bublinou. Domnívám se totiž, že na rozdíl od prvního jejího případu má nyní většina firem, jejichž hodnota je odhadována na takto kolosální částky, skutečně potenciál přinášet odpovídající zisky. Co ale vidím jako klíčové, je otázka zda firmy typu Facebook aj. najdou odpovídající obchodní model na jehož základě budou tyto zisky realizovat. Jejich možnosti cíleného marketingu jsou obrovské, ale obávám se, že zatím ani zmíněný Facebook z nich nedokáže efektivně těžit. Pokud ale najde cestu jak to udělat, myslím si, že ke zmiňovanému splasknutí by nemuselo dojít.
Depak, Myšáku, historie se opakuje. Tehdá měla taky firmy "potencijál vydělávat", ale byl to jen ponencijál, jako dnesky.
Eště jeden argument:
To by musel bejt počet uživatelů Netu asi 12 miliard, aby fšecky ty potencijální firmy uživil.
Případně by se musel přidat Marťani s placenym přístupem, ale gdoví, čim tam voni vlastně platěj.
Přiznám se, že první vlnu chronického přeceňování internetových firem jsem neměl možnost nijak osobně zažít, takže podobnost nemohu posoudit. Pokud jde o druhou poznámku. Určitě máte pravdu, že není možné, aby se uživily všechny tyto firmy. Myslím si ale, že to ani nikdo nečeká. Jakmile se objeví "nové" sexy odvětví, okamžitě se ho chytí velká spousta lidí, kteří se budou snažit na něm profitovat a ve výsledku jich většina zkrachuje a přežijí pouze "kvalitní" (rozumějme, ty co si najdou uživatele) projekty, viz situace kolem skupinového nakupování. U těch co zůstanou by se ale ta investice mohla vyplatit. Myslím... :)
Mozno tam nejake paralely vidite, ale nevidite to hlavne a to je kde sa prachy vyrabaju. Cielom investorov nie je cakat na dividendy vyrabajucej zisk. Pre nich zisk tvori rastuca cena akcii, preto nafukujuca bublina je pre nich lakadlom. Cerny Peter zostane v rukach malych malo informovaych investorov, ktori sa nedokazu zbavit vcas akcii.
Je sice pekne pozerat na to ako rastie fb/twiter/groupon/... ale prachy sa riesia uplne inde
Pracuju na tym, až se ze mne kouří
(teda kouří se spíš z tych Startek, kerý kouřim).
Viz:
http://www.milionovastranka.net
http://www.milionovastranka.net/examples/vysledky_hledani/vysledky_hledani.htm
http://www.milionovastranka.net/examples/zrychlovani/zrychlovani.htm
Opravdu kouříte jen Startky? Není to něco tvrdšího?
Tahle věta mě tedy dostala do kolen:
"Pokud se ale podíváte na texty u linků, počet výskytů hledaných slov na příslušných stránkách a řadící hodnoty, případně si na linky kliknete, uvidíte, že pořadí je smysluplné. Hlavně Báječná Lednice je první nebo skoro všude v popředí, což je samozřejmě primárním účelem Nového hlodača."
Chlapče, já uš další investory teďky nepotřebuju, zehnal sem jich 23, celkem mega (tedy 800 táců na účet plus barter za 200 táců),
takže mám na rok vystaráno..
Pokavad byste zvažoval investici, máte dvě možnosti:
http://www.milionovastranka.net/soutez
(tam stačí stofka, i dyš je možný jít vejš)
http://www.milionovastranka.net/investice_do_noveho_ceskeho_nebo_slovenskeho_hledace.htm
(tam stačej desítky mio Kč).
No jo, ale di v digitální nemá s dvojkou nic společného - digit etymologicky pochází z latiny, kde digitus znamená prst (podobně francouzsky doigt). Ani v běžném dnešním použití slovo digit nijak s dvojkou nesouvisí.
Takže prosím, pokud chcete popsat cosi, co má tři stavy, použijte celkem běžné slovo ternární.
Přihodím malinkaté polínko. Mám dojem, že v poslední době (blíže nespecifikuji, ale dejme tomu 1/2 roku?) se více než dříve vynořujní různé projekty, firmy, projektíky a firmičky, které jako prefix či postfix svého názvu uvádějí slůvko "start-up". Je to něco jako "hele, investore, koukej, jsme tu! jsme noví a progresivní! tady jsme, haló, haló" :-)) Tedy je to nálepka, která se hodí, aby někdo, kdo má $, zbystřil.
V letech bubliny 1.0 to bylo podobné, "start-upů" tu bylo všude kolem mraky. Každý jouda zakládal start-up a investoři po tom šli jako slepice po flusu. Dnes to není sice tak intenzivní jako dřív, ale určitou paralelu pozoruju.
V tom příspěvku jsem měl ještě jedno PS, které jsem ale pak smazal. Když jste se, pane Hejl, ozval, tak se osmělím a znovu to napíšu. A rovnou říkám, že to myslím upřímně a no-flame.
Jsou zde ale i výjimky, kteří se na start-upové vlně nevezou. Jsou jedincové i firmy, kteří nepoužívají tenhle "bublina 1.0 buzzword", ale start-upem jsou a to třeba i mnohem více, než ti, kteří tohle označení používají. Svým způsobem je krásným příkladem pan Hejl a jeho vyhledávač. Ať už z toho vznikne cokoliv (to mi nepřísluší hodnotit), tak Petr Hejl na to jde jinak. Nepoužívá slang typu "jsme namachrovaný manažeři, co studovali v júesej, chceme do roka a do dne IPO a tady máme projekt, investore sedni si na pr*el", spíš na to jde po švejkovsku. Což některé lidi samozřejmě irituje. Kdyby ze sebe udělal hogo-fogo firmu s CEO, CTO, CFO a jinými C-něco, bude mít méně prdlalů a více obdivovatelů (a možná i investorů :-). Ale když o tom tak přemýšlím, je mi tenhle "lidový" postup příjemnější, než hulákat, že jsme start-up.
Doufám, že všichni chápou, jak to myslím. Pouze srovnávám dva přístupy.
Helejce vono to nejny tak jednoznačný co je jako příjemnější, esly namachrovanej voňavej CÉO někde klimatyzovaný kanceláři biznis centra kde může nasírat tak nejvejš nějaký svý vohnouty a manažéry vod ynvestoroj, a nebo ynternétový dyskuse nečytelný páč jako poblitý zhora dólu tymhle fakt jako úplně voryginálnim schweikem. Lický to je, stejně jako se usrat v hospodě, ehehehe!
Já tedy bublinu vidím úplně stejnou jako před deseti lety.
Rozdíl je v tom, že tehdy stačilo investorům říct start-up a ukázat 3 stránky v powerpointu a sypali cash po vagonech...
Dneska je třeba říct zavedený start-up s návštěvností, ukázat 200 stránkovou pohádku plnou nesrozumitelných čísel, spoustu stránek v powerpointu a obalit to do seriozně znějících strategicko vizionářských keců .....
Ale princip je furt stejný.... ruleta s naprosto neodhadnutelným výsledkem....
Říkejte si, že jsem naivka ale já prostě s výjimkou kontextové reklamy ve Facebooku peníze nevidím.... jestli se chce xichtoknížka cpát do kšeftu googlu, tak to chápu (mimochodem Zynga patří z části také googlu, takže prachy které vydělává na FB částečně financují i google atd.).... ale jiný obchodní model tam prostě nevidím, a hlavně tam nevidím lidi, co by tam chtěli utrácet peníze... jen lidi, co tam znuděně mrhaní svým volným časem... a ten mají zdarma a rozpačité reklamy firem okopírované z jejich firemních stránek.
Můj odhad, za který mne jistě budete pranířovat je, že FB je primárně zábava pro méně bonitní a nudící se.
nejsem si uplne jist, jestli vite co to slovo znamena
http://en.wikipedia.org/wiki/Flatulence
Ale pokud ano, tak bravo, uzito velmi vtipne!
Bublina je výplod autorovy imaginace.
1. Historie se neopakuje. Přítomnost a budoucnost nejsou jisté. Lidé však touží po jistotě a doufají odvodit přítomnost a budoucnost z minulosti. Autor článku kouká do křišťálové koule a nic v ní nevidí. Šidí sebe a čtenáře hledáním paralel v událostech kolem roku 2000.
2. Před deseti lety stovky nových internetových podniků emitovaly veřejně obchodovatelné akcie na burzách. Miliony vdov a sirotků kupovaly akcie, kterých ceny se šplhaly do stratosféry. Tento jev se neopakuje. 80-90% začínajících podniků je financováno prachatými jednotlivcemi a investičními skupinami.
3. Amazon byl v červených číslech sedm let. Statisíce lidí ztratily prachy, když cena akcií padala do pekel a spěchaly zbavit se svých akcií. Pochybuje někdo v Česku o skvělé budoucnosti Amazonu?
Podívejte se, kdo o investicích rozhoduje a jak funguje PR nejvíce nafouknutých projektů. Investoři povětšinou nemají o problematice dostatečné znalosti, nechají se táhnout obecným nadšením pro věc a technologické firmy vědí jak na internetu komunikovat, jsou jedna ruka s internetovými novináři, kteří o problematice mnohdy nevědí o moc více než investoři, a kteří pak píší o skvělých úspěších té či oné firmy nebo celého oboru. Je tak nastartován sebezničující stroj, který se točí tak dlouho dokud se část investorů nerozhodne spekulovat na pokles a dokud novináři nezjistí, že špatné zprávy z oboru jsou čtenější než ty dobré. Následně se vše zhroutí a ihned začne nanovo.
Důvod? Investorům jde především o krátkodobé plnění plánu, což je dáno systémem odměňování pracovníků s rozhodovacími pravomocemi, majitelům firem nejde o to, vybudovat funkční business model, ale o to být koupeni a novinářům nejde o objektivní informace, ale o čtenost a příjmy z reklamy. Splasknutí bubliny s sebou vezme i spoustu kvalitních projektů, které přijdou o důvěru trhu neboť investoři změní u oběda téma hovorů z "jak skvělý je můj iPhone, jak skvělé jsou sociální sítě" na "jak moc na hovno jsou všichni ti ITáci, co byli už ve škole podezřele chytří a i jinak divní".
Věřit tomu, že Apple nebo Facebook má skutečně větší hodnotu než VW nebo GE samozřejmě lze, ale je to stejná víra, kterou vidíme u dětí čekajících o vánocích na příchod Ježíška.
Pěkný článek, akorát ty obrázky by nemusely být tak rozmazané..
A trošku si myslím, že něco jako pomalé vyfukování bubliny neexistuje, jak se říká, býci chodí po schodech a medvědi padají z oken..
Zajímavé taky je, že tahle bublina nastává v době všeobecné krize - že by investoři nevěděli kam s penězi (finanční instituce a státní dluhopisy už holt nejsou co bývaly :), a tak je dávají do těch Internetů?
Asi nikdy v historii se behem tak kratke doby nedostala relativne mala skupina lidi k tak obrovskemu mnozstvi umele vytvorenych inflacnoch penez, jako ted pri bailoutu - biliony dolaru z kapes budoucich poplatniku letaly do soukromych kapes. No a ted jsou volne na trhu a nafukuji bublinu, jak proste mily Watsone:)
Neviem ci ste niekto zaregistroval cistu ukazku bubliny ala Groupon. Na tomto obrazku ( http://i.iinfo.cz/images/183/groupon-roste-1.png ) je jasne vidiet plasknuci efekt. Znizenie vydavkov do reklamy, automaticke znizenie obratu. A to su este permanentne v strate!! Prepacte, ale kto vlozi co i len cent do Grouponu je cisty blazon, ak mu teda nejde o nieco ine, ze? Aj na mrcinach sa dokaze niekto poriadne prizivit....
Facebook je podla mna taktiez poriadne nafuknuty, ale paradne zvladol resp. pracuje na svojom sebazdokonalovani (buduje podhubie). Namiesto toho aby rovno tazil z reklamy a stal sa takou Adsense farmou, laka na svoje stranky ine spolocnosti aby tam robili marketing. Spolocnosti potom pumpuju peniaze do marketingu na Facebooku, lakaju ludi na Facebook, pracuju s ludmi na Facebooku, robia REKLAMU FACEBOOKU a pod. T.j preniesol vsetku pracu na inych a este ich aj kasiruje za Ads.
Musim uznat, ze to maju briliantne vymyslene. Mali by kupit Yahoo. Ziskali by navstevnost, vyhladavac, videoportal, Flicker, katalog, normalny mailserver, statisticku aplikaciu a pod.
No vsak uvidime, ako povedal slepy hluchemu 8-)
Bylo by před tím, než provedete takto kategorické soudy, mrknout na měřítko osy "X". To, že za Q1 2011 dosáhl Groupon skoro stejných tržeb jako za celý rok 2010, bych za zpomalování nepovažoval. Též by bylo dobré si pořádně přečíst S-1 Grouponu, zvláště část o cash-flow. A poté dělat kategorické soudy o bláznech a mršinách :-).
....vice firem s realnymi prijmy. 2.0 nepraskne, jen splaskne.
ad IPO
- skvely tah od LinkedIn, stihli to pred Facebook, namastili si kapsu, jizda na vlne
- IPO je jen X-ty exit v rade. pred nim si akcie firem vymenily ti nejchytrejsi investori - angel investori, private equity fondy. role investor relations, srovnatelna s PR- je o tom pekne to balikum zabalit...
Jsem za něj rád, protože první bublinu jsem zažil hodně zblízka - a kupa nadšenců už dneska vůbec netuší, že se něco podobného kdy stalo.
Doplnil bych dvě věci: Za prvé, rok 2002 přežila pouze polovina původních dotcomových emitentů z roku 2000. Enron byla zcela správná připomínka, protože pak u takového WorldComu ke krachu stačilo obvinění SECu z nekalých účetních praktik.
A za druhé, svůj nemalý vliv zde měly i marketingové faktory. Za prvé se ukázalo, že když se on-linově probudili i "brick-and-mortars", loajalita uživatelů čistých dotcomů vyšuměla jak pára nad hrncem. I Amazonu hodně teklo do bot, když se probudil Barnes&Noble. Zachránilo jej z valné části rozšíření portfolia z knih na dočasně uvolněné trhy s elektronikou apod.
Sešup kupy těch projektů zpětně zrychlovaly špatné zprávy z provozu. Když se najednou eToys nedostávalo kapitálu, zadrhlo se pár objednávek a zákazníci zmizeli doslova ze dne na den. Všichni provozovatelé totiž šli pouze po nahánění stále nových návštěv a jejich konverzi. Jenomže jaksi zapomněli na budování loajality. Takže stačilo velice málo a přes noc byli bez kšeftů, což samozřejmě zpětně zhoršovalo paniku na burze.
A douška pro optimisty: Starou bublinu nafukovaly především e-shopy. Mezi nimi se daly najít opravdu úspěšné projekty (zmiňme alespoň přeživší Amazon a eBay). Dneska se tohle děje i když ještě nikdo neviděl to tajemné zvíře jako je "zisková sociální síť".
A že nejde o to samé? Už tehdy se nakupovali pouzí uživatelé. Když Microsoft kupoval v roce 1998 kvůli 9 milionům uživatelů (a to ještě hodně sporným) Hotmail, zaplatil za každého z nich 44 USD. A to už nafukování začínalo kulminovat. Kdyby dneska někdo opravdu byl ochoten věřit v hodnotu FB 100 mld. USD, znamenalo by to cenu za jednoho aktivního uživatele 200 USD! Nevím, jaký signál (vedle hezkého Patrikova přehledu o výnosech) je ještě potřeba...
A mezi námi - s loajalitou to v tomto případě vypadá přinejmenším stejně neslavně, jako tehdy.
Článek hezký, nic moc nového jsem se ale nedozvěděl, uvedená hypotéza už je několik let zhudebněna:
http://www.youtube.com/watch?v=I6IQ_FOCE6I
Dovolil bych si ještě podotknou že podstatnou měrou k rostoucímu - budoucímu krachu příspívají i různí (prapodivní) obchodníci s reklamou na FB či s SEO. V posledních několika měsících jsem měl možnost vidět neuvěřitelné případy nad kterými zůstavá rozum stát.
PS: Velmi bych si přál úspěch Petra Hejla aby všem vytřel očka. Ale nějak tomu neveřím - zvláště po výkonu v České Televizi. Takže přeji hodně štěstí.
Domnivam se, ze hlavnim motorem teto bubliny je (i) skutecnost, ze drtiva vetsina investoru neinvestuje sve penize, ale spravuje penize cizi a (ii) motivace makleru je zalozena na kratkodobem zisku (rok i mene).
Takze je investorum vetsinou uplne jedno, co bude s akciemi za rok (to jest, zda jde o akcie spolecnosti, ktera ma potencial neco vydelavat), ale, hlavne je rychle otocit a mit za bonusy ze zisku na nove lambo....