Vlákno názorů k článku Bude přenositelnost mobilních čísel od roku 2006? od Jiří Kuchta - Moc nechápu co jsi napsal. Pokud to dobře...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 1. 2005 23:30

    Jiří Kuchta (neregistrovaný)
    Moc nechápu co jsi napsal. Pokud to dobře chápu, tak tvrdíš, že v mobilních sítích nejsou provolby do sítí podniků. Ale to je blbost - my jsme například propojeni do čtyřech sítí (2 pevné a 2 mobilní) a ve všech máme nějaké 5ciferné předčíslí doplněné 4cifernou interní "klapkou". Při volaní "ven" si ústředna pozná kam to volám a podle toho to pošle příslušnému operátorovi i se správnou identifikací čísla volajícího.
  • 25. 1. 2005 23:21

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Nám zase Eurotel nechtěl dát číslo, které měl ve všech předčísích volné, protože je prý vyhrazeno pro datové služby (797866) - tak jsme ho dostali u Oskara...
  • 25. 1. 2005 21:12

    Dan Ohnesorg (neregistrovaný)
    Kdyz si vezmu jak dlouho funguje prenositelnost cisel v jinych statech a jak dlouho se vi, ze EU to prosazuje a jedna o tom, tak by meli operatori vymahat naklady na zavedeni prenositelnosti na tech, kdo jim delaji databaze. Svazat v datovem modelu predvolbu fixne s vykaznictim se da hodnotit jako trestuhodna nedbalost.
  • 25. 1. 2005 18:05

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Rušení starých tarifů je velmi citlivá záležitost. Zatím si operátoři troufli na staré tarify sáhnout pouze výjimečně a ještě jen v detailech. Byl by to totiž jasný signál novým zákazníkům, že slibům operátora nemohou věřit.
  • 25. 1. 2005 16:44

    J (neregistrovaný)
    To nemusi byt pravda, operator je muze celkem snadno zrusit, pripadne tem lidem zmenit podminky tak aby se vyhody dotykali i ostatnich siti.
  • 25. 1. 2005 16:41

    J (neregistrovaný)
    Nechci tvrdit ze tomu nerozumite, a docela verim i tem cenam, ktere jsou ovsem velmi premrstene (ale nekoho obrat je preci treba a kdyz to zaplati ...)

    Ale to co pisete je nesmysl. Kdyz se firma prestehuje, tak vetsinou nemeni sidlo, pripadne si u posty objedna takovou zajimavou sluzbu, ktera spociva v tom, ze i nadale ji bude dorucovana korespondence poslana na puvodni adresu.

    Tady vubec nejde o firmy, ale o koncove uzivatele predevsim. Vy bude svym 200 kontaktum co 1/2 roku vysvetlovat, ze uz mate zase jine cislo ? Radsi si ho nechate i kdyz budete platit o neco vice nez by jste musel. Ale v okamziku kdy bude stacit nekam zavolat/dojit a behem 24h se vam zmeni operator a cislo zustane neni problem pravidelne vyhodnotit nabidku.

    Vite vy vubec kolik takova zmena stoji firmu o vice nez 10ti lidech ? Asi nemate vubec predstavu. Vytisknou nove udaje vsude mozne i nemozne neni zadarmo, vasi zakaznici budou mit zajiste take nesmirnou radost, a nejlepe pokud je ona firma vedena v ruznych oborovych seznamech, ktere v ten okamzik prestanou platit.

    Mimochodem, jednu takovou "aplikaci" tu mam tu cest provozovat. Ja to neplatil, takze je mi celkem jedno kolik to stalo, jen vam muzu rict, ze totez jsem schopen udelat tak behem 14ti dnu a kdybych za to dostal to co za to zaplatil majitel, tak nemusim par let pracovat. Jenze me by za to dal leda prd (tomu se tusim rika efektivni vedeni firmy), tak at si to zaplati jinde.
  • 25. 1. 2005 16:19

    Martin Kalenda (neregistrovaný)
    patricku vy by jste to mohl vedet, co se bude dit s cisly ktere operator jeste neudal a ani nehodla udat? bude je muset prislusny operator -originovat-? oskar drzi cislo ktere ma pro me cenu 10.000+ a nechce ho pustit planuje ho v budoucnu na oskarty :( a to u nej mame 21 simkaret (neni to nijak mnoho ale take ne uplne malo)
  • 25. 1. 2005 15:52

    hafan (neregistrovaný)
    cisla je jedna vec a druha vec je jejich vyklad - a divim se, ze nejdete trochu do hloubky.
    Kazdy operator resi miru vymeny svych zakazniku (churn) a dulezite je, jak se tento ukazatel zmeni po zavedeni MNP. Jestlize zustane stejny, tak se nic nestalo a prinos MNP je z hlediska konkurencniho prostredi nulovy - akorat dodavatele MNP vydelaji na zavedeni nemale penize.
    Podle mych infomaci byl v Evrope bezny 20% churn - mysleno pred zavedenim MNP.
    Pokud vsak po zavedeni MNP lze vysledovat daleko vetsi churn, tak muzeme mluvit o uspechu MNP.
    Btw. nikdy mi neprislo frustrujici sdelit, ze mam nove telefonni cislo a vizitky nechavam tisknout casteji, nez menim telefonni cislo.... Jedine, k cemu vyuziji MNP je mozna prevod manzelcina zlateho cisla - ale ma se kvuli tomu implementovat MNP?
  • 25. 1. 2005 14:46

    Patrick Zandl (neregistrovaný)
    To si trochu pletete pevnou a mobilní síť. V pevné síti jsou rezervované rozsahy pro operátory a někdy i pro koncové firmy, v mobilní ale je k číslu přiřazený tarif a ten se platí. A co tarif, to zákazník, málokterá firma platí hromadu mrtvých duší.

    Je jasné, že se nemusí přenést všechna čísla, to co jsem uvedl, byl maximální stav. Ale ani náhodou ty výsledky neznamenají, že se to týká jen jednotek procent lidí. Naopak - týká se to rozsáhlých zákaznických skupin. Už proto se přenositelnost zavádí a není to vůbec buzerace EU - přenositelnost mají USA i asijské země.
  • 25. 1. 2005 14:19

    Borek (neregistrovaný)
    Pokud bude hovorne do vsech siti stejne, tak ale stale zustanou v platnosti ty desitky tarifu, ktere zminujete a u kterych se bude hovorne lisit.
  • 25. 1. 2005 14:10

    Sritter (neregistrovaný)
    To je ale pěkná blbost. To co zde uvádíš nejsou přenesená čísla, ale přenesené rozsahy čísel (např. firma XY si přesune svojí řadu 10.000 čísel ale používá z toho 40) a dělíš to počtem skutečných abonentů. Takže si vypočítal akorát blábol. Údaje z Finska hovoří o tom, že skutečných čísel se přeneslo cca 2-3 procena! A že se za 5 let přenesou čísla všech zákazníků (když se přenese ročně 10-20%)je naprosto totalní nesmysl a tvoje chybná dedukce, která navíc nená opodstatnění v matice. Zdá se, že si tentokrát šlápnul hodně vedle.
  • 25. 1. 2005 13:30

    Dusan (neregistrovaný)
    Mozne je ledacos nejsem expert na prenaseni cisel. Nicmene nesouhlasim s vasi extrapolaci. Na zacatku byl urcite naval nadrzenych early adopters, kteri sli prevest cislo okamzite jak to bylo mozne. Cekal bych ze nasledne dojde k ustaleni na nejakem vice mene konstantnim cisle vyrazne nizsim nez pocatecni boom prvniho roku. Krome toho urcite bude existovat cast notorickych "prenositelu", kteri pujdou dalsi rok zase k nekomu jinemu, takze v tech dalsich lidech muze jit o ty same lidi z roku prvniho. Takze s tvrzenim "v průběhu pěti let přesene čísla většina zákazníků" bych byl velmi opatrny.
  • 25. 1. 2005 13:25

    Dusan (neregistrovaný)
    At uz mate jine ceny nebo ne, stejne potrebujete vedet do ktere site dany hovor skoncil. Uz kvuli vykaznictvi, uctovani vuci ostatnim operatorum a spouste dalsich veci, nekde to potrebujete offline (tj. az pozdeji), nekde online. Nic to nemeni na faktu, ze ted jsou ty systemu naimplementovane podle cisla predvolby a bude se to muset draze predelavat. Vetou "nejaky hloupy system uctovani, do ktereho pridat jeden hloupy dotaz je to nejmensi" jenom dokazujete, ze o tom nemate ani poneti. Ja nedelam poslednich osm let nic jineho nez implementace velkych databazovych reseni pro finacni ustavy a mam velmi dobry prehled kolik co a za kolik stoji. Na tom ze se jedna o miliardy korun jenom u nas trvam a tezko mi to nekde vyvrati. Krome toho jsem se o tom pred casem bavil s lidmi z Eurotelu a ti rovnez mluvili o devitimistne sume a to nemeli v rozhovoru se mnou duvod mlzit.
    Posledni veta uz je skutecne velice naivni. Proc by melo dojit k podstatnemu snizeni cen? Opravdu je pro vas dneska takovy problem prejit bez cisla? Je to opravdu pro firmu takovy problem? Upozornit partnery a pretisknout vizitky? Zmenit par reklam? Jak jsem jiz napsal firmy se stehuji dnes a denne a nevadim jim to. Nebo zavedeme take prenositelnost adres? Co takhle prenositelnost domenovych jmen mezi jednotlivymi TLD? Chci se prestehovat do USA, proc si nemuzu zdarma sebou vzit databazista.cz na .com?
  • 25. 1. 2005 12:58

    J (neregistrovaný)
    Troufnu si rict, ze za 5 - 10mld Kc vam tu prenositelnost cisel udelam sam do 30ti dnu. Do konce zivota nebudu muset o praci ani zavadit.

    Blabolite totiz pekny nesmysl. Poplatkovy system musi predevsim vzit cislo ze ktereho volate a priradit mu prislusny tarif (a ze jich v provozu budou urcite desitky, ale mozna stovky ruznych).
    IMO uctovat do kazde site jinou casku je blbost z principu, zdaleka by neslo o nejaky hloupy system uctovani, do ktereho pridat jeden hloupy dotaz je to nejmensi. Musel by jste predevsim zajistit informovani uzivatele a mam ten zvlastni pocit ze ten vam brzo utece, pokud ho pred kazdym druhym hovorem bude otravovat informace ze vola do site XY za cenu N Kc/min a zda to tak opravdu chce (protoze presne tohle by museli realizovat vsichni pokud chteji zachovat soucasny system rozdilnych cen).

    Takze jedine rozumne reseni je zkratka udelat nekolik ruznych tarifu, ale u vsech bude hovorne do vsech siti stejne => zadne hovory/sms ve vlastni siti zdarma, protoze zakaznik nevi kam zrovna vola/pise a co byl vcere operator X muze byt ted Y.

    A ano, zakaznici to zaplati, pravdepodobne podstatnym snizenim cen (pocitam 30 - 50%).
  • 25. 1. 2005 12:11

    Patrick Zandl (neregistrovaný)
    abychom si to upřesnili, těch přenesených čísel je tam, kde se to povedlo, řádově 10%-20% za rok, čili v průběhu pěti let přesene čísla většina zákazníků. Viz třeba to Finsko. Jednotky procent jsou zbožná přání majoritního operátora.
  • 25. 1. 2005 11:46

    Dusan (neregistrovaný)
    Teda vy si to predstavujete jak Hurvinek valku. :-) Uvedomte si, ze predcisli operatora jakozto konstanta bylo pouzivano v desitkach systemu (pro kazdeho operatora) jakozto identifikator site. Poplatkovaci modul proste vzal predcisli a z nej vypocetl cenu, vykazni system udelal to same, statisticke vyhodnoceni opet pres cislo predvolby. Ted se musi vsechny tyhle systemu zmenit tak aby se dotazovaly do externi databaze. Problem je, ze v kazde vetsi firme jsou systemy ruzneho stari a pouzitych technologii. Takze pokud mate J2EE aplikaci tak je to skutecne jen uprava volani v kodu a implementace vysoce dostupne a vykonne databaze s cisly (coz je samo o sobe naklad tak 500mio + min. 50mio rocniho OPEXu), tak u starsich aplikaci to znamena velke zasahy dovnitr a v nekterych pripadech nutnost aplikaci uplne nahradit. Jenom u nas zavedeni prenositelnosti cisel bude znamenat troufnu si rici naklad rekneme 5 - 10 miliard korun. A to samozrejme vsechno zaplatime jako uzivatele.
    Cisla ze zemi kde je prenositelnost zavedena ukazuji zejmena ze to vyuzije radove procento uzivatelu, jimz tento luxus zaplati zbyvajicich 99%. Osobne si myslim, ze bariera zmeny cisla nikdy nepredstavovala zasadnejsi prekazku konkurencniho prostredi. Pro soukrome osoby a podnikatele to vubec neni problem (ja mam ted ctvrte telefonni cislo a nijak zvlast mne to nezasahlo) a pro firmy je to stejny naklad jako kdyz se stehuji, coz delaji velke firmy stejne obvykle kazde dva roky (ja se jako zamestnanec velkeho bankovniho ustavu stehoval petkrat behem tri let).
  • 25. 1. 2005 10:48

    xerxon (neregistrovaný)
    Zavest prenositelnost cisel mezi mobilnimy sitemi neni nic technicky sloziteho, proste se prida dalsi databaze do mobilni site, mobilni sit uz ma takovych plno, tahle je navic celkem primocara a relativne jednoducha. Nebude to stat miliardy EUR po cele evrope (respektive by to nemuselo tolik stat, ale je mozne ze operatori teatralne zaplati vysoke ceny, aby pak ukazovali kolik je to stalo a jak kvuli tomu musi zvysit hovorne).
    Vam to prinese ostrejsi konkurenci, takze rozhodne i vy uvidite vyhody systemu, i kdyz prenositelnost sam nevyuzijete. Tam kde je jiz prenositelnost zavedena (napr. Finsko) pomerne prudce vzrostla konkurence na trhu a ceny dosti spadly.
  • 25. 1. 2005 10:35

    Dusan (neregistrovaný)
    Tohle je klasicka ukazka rizeni ze zadniho sedadla, aneb jak to vypada, kdyz se rozhodne urednik, ktery vubec nerozumi o co jde, udelat libive gesto. Takze se na zaklade narizeni z EU po cele Evrope proinvestuji miliardy EUR, ktere zaplati vsichni uzivatele siti, aby se tech par promile lidi co vyuzije prenositelnost cisla mohlo na ukor ostatnich "prenest".
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).