Pokial Vas to zaujima, preco sa nespytate?
Predaj sluzby Fayn koncovym zakaznikom bude realizovany vo forme tzv. StartPack-ov, t.j. bud USB telefonu, alebo Headset-u. V StartPack-u, nie len pristroj ako taky, ale aj aplikacia (software client) potrebna pre pripojenie sa do siete fayn, dalej login v diskretnej obalke, manual a 50,- Kc kredit. Nas software je sity na hardware, ktory je taktiez vlastnej vyroby, dalej je potrebne povedat, ze mikrofony a sluchadla do obidvoch zariadeni boli vyberane a testovene z obrovskej vzorky, aby bol zabezpeceny kvalitny signal, jeho odsumenie, zameranie apod. V pripade USB telefonu ide aj o urcity komfort, dalej fakt, ze telefon sa sprava ako externa zvukova karta v podstate s moznostou pohodlneho vytacania.
Pokial Vas este nieco zaujima, obratte sa prosim na nase zastupenie v Ceskej Republike, kontakt najdete na www.fayn.cz
Tak jsem koukal na jejich stranku www.fayn.cz, abych
nasel podrobnejsi informace a nic moc. Cenik preci neni
vse!! Konkretne mi slo o to, jakou prenosovou rychlost
minimalne potrebuji (pobezi to treba na 33,6 kbps ??),
jsou na CD i ovladace pro Linux (??), musi mit
pocitac statickou IP (muze byt za NATem??) atd. atd.
Vazeny pan Kuzelka,
Co sa tyka prenosovej rychlosti - v nasej aplikacii je defaultne nastaveny 8kbs kodek (z niekolkych moznych) - v samotnych testoch, ako aj realnej prevadzke sme pri tomto kodeku zazanmenali zatazenie linky do 22kbs. Ovladace na Linux sa chystaju na 1 kvartal buduceho roka, zatial je nas soft klient iba pre platformu Win, a to 98SE a vyssie. Vas pocitac moze mat staticku IP adresu, moze byt umiestneny za NAT-om, aj ked tu sa v niektorych pripadoch vyskytuje urcity problem, napr. v ramci telefonovania v sieti fayn (t.j. PC 2 PC) je mozne, ze sa Vam niekto nemusi dovolat. Ak je za NAT-om, pripadne obdobnym zariadenim viac userov, je potrebne zakupit Netgate Server (pozri produkty na www.fayn.cz).
Nejak mi neni jasne, jestli se mi dovolaji na Fayn i lidi z pevne linky (nebo z mobilu) - jestli mam nejake "telefonni cislo". Nebo muzu jenom ja volat kam chci (pevna linka, mobil, Fayn) a mne se dovola (pres IP) jenom nekdo z Faynu?
Nie, sluzba Fayn predstavuje v sucasnosti iba "jednosmernu prevadzku", t.j. z internetu smerom do pevnych a mobilnych sieti tak domov, ako aj do zahranicia - naopak to nefunguje, nakolko trh na Slovensku ani v Cechach este zatial nie je uplne liberalizovany - avsak o poskytovani takejto sluzby uvazujeme, resp. uz nejaky cas pripravujeme riesenia. Zatial sa Vam moze dovolat jedine ucastnik zo siete Fayn (PC 2 PC), t.j. user, ktory si taktiez sluzbu zakupil.
no ono to neni uplne o tom, ze trh neni uplne liberalizovany (jak dlouho se na to jeste budou vsichni vymlouvat?) , ale o tom, ze je to technicky narocnejsi nez proste volani ven. K tomu, aby jste mohli pouzivat verejna telefonni cisla, musite mit licenci. K tomu, aby se vam na ne nekdo dovolal (z jine site nez-li vasi), musite byt propojen aspon s jednim operatorem pres SS7 (a zde je ten kamen urazu, dohadovani, propojovaci ceny, technicka realizace, atd. Jinou otazkou je, ze se (kdyz uz se to podari) na tom da docela slusne vydelat (terminacni poplatky). Tomuto projektu fandim, rad bych si ho poridil i propagoval, ALE az to malicko dotahnou do konce!
TJ.
1. budou propojeni s nejakym operatorem a budou nabizet verejne telefonni cislo a
2. az mi dovoli pouzivat svoje H.323 zarizeni (napr. Cisco 1750, ATA186). Ted me nuti pouzivat neco jejich a to nechci (to je jako kdyby mi mobilni operator tvrdil, ze jejich predplacenka funguje jen s jejich telefonem, coz je nesmysl)
Technicke riesenia mame pripravene, v sucasnosti prebiehaju rokovania tykajuce sa udelenia licencie. Akonahle budeme moct pouzivat verejne telefonne cisla, bude uvedena do prevadzky aj tato forma poskytovania sluzieb.
Vami uvedene H.323 zariadenia (resp. aj ine) este neboli otestovane v suvislosti s nasim gatekeeperom. Po otestovani zvazime predaj nasich sluzieb aj bez nasho hardwaru.
Pokud se budete chtit propojit primo s operatory via SS7, pak po udeleni licence budete muset jeste absolvovat testy interoperability - coz neni na dny, ale spise na tydny az mesice.
Tak jsem přemýšlel, že bychom si to pořídili do firmy. Ale jak jsem se tu dozvěděl, je to zatím jen jednosměrné. Což je pro firemní účely k ničemu, protože zase budu muset držet telefony, platit ČT paušály apod. Nu což, počkám si, až se to dotáhne do konce a pak se uvidí...
Urcite jsem hloupy a zcela neznaly trouba, nicmene dovolim si kacirskou otazku.
Cim se tahle nova "supersluzba" lisi od toho co nabizel tusim CESNET neblahe pameti na Invexu asi pred ctyrmi lety? A s cim pak neslavne skoncil.
Nevim cim se to lisi. Nicmene pokud vim, tak CESNET nic neskoncil. Smlouvy ke sluzbe byly prodany v ramci smlouvy o prodeji komercni site CESNET a dnes to cele provozuje Contactel tusim pod jmene Red Call :-)
Dovolím si malou poznámku k názoru autora članku, že námi nabízená služba fayn není vhodná pro uživatele Internetu, kteří se připojují dial-upem:
I. Na dial-up se fayn naprosto hodí, protože potřebuje na 1 hovor kanál 8kbps, resp. 14 kbps i s režií. Tedy šířka pásma přes analogový modem je pro volání dostatečná.
II. K cenové výhodnosti faynu : je pravda, že je potřeba počítat i s cenou za dial-up připojení. Pokud ovšem cena za 1 hod. brouzdání na Internetu je 15,60 Kč, pak je to za minutu 0,26 Kč, což cenu zvýší, ale rozhodně ne radikálně.
Přeji všem hezký podvečer,
Milan Hanuš
Mikenopa a.s.
provozovatel sítě fayn v ČR
To ovšem předpokládáte, že zákazník bude celou hodinu usilovně volat, až se z něj bude kouřit. Typické využití telefonu v domácnosti ale vypadá úplně jinak. Když potřebujete někomu zavolat, zavoláte mu. V tomto případě by kalkulace vypadala úplně jinak.
Diky za reakci. Mate pravdu. Vzdy zalezi na tom, u koho jste pripojen, kdy se pripojujete (spicka/mimo spicku/vecer), zda volate hned v prvnich 10ti minutach (ktere jsou napr. u C.Telecomu drazsi) nebo volate po vyrizeni e-mailu apod. a take KAM volate (tuzemsko, zahranici).
Vsechny tyto faktory maji vliv na to, za jak vyhodnou cenu volate.
Preji Vam hezky vikend,
Milan Hanus
MiKENOPA a.s.
provozovatel site fayn v CR
Snad tomu aspoň trochu rozumím, ale 14 kbps mi přijde strašně málo. Buďto je to nějaký technický zázrak, nebo bude kvalita hodně nízká (škoda, že jsem to nevyzkoušel na Invexu - mám špatné zkušenosti s VoIP a IP telefonií obecně, takže jsem stánek minul).
S kvalitou hlasu na nasi technologii VoIP se mohli seznamit navstevnici na Invexu a vetsinou byli prijemne prekvapeni. Pocitame s tim, ze velmi brzy vzniknou po Ceske republice FAYN prezentacni mista, kde se budete moci o kvalite presvedcit sam.
"Nie, sluzba Fayn predstavuje v sucasnosti iba "jednosmernu prevadzku", t.j. z internetu smerom do pevnych a mobilnych sieti tak domov, ako aj do zahranicia"
A jaka idetifikace volajici stanice se objevi treba na mobilu kdyz na nej nekdo zavola pres Fayn? Leo
Na displayoch mobilov sa nebude pri volani z Fayn-u objavovat nic, display bude prazdny. Potom, ako budeme moct pridelovat uzivatelom nasej sluzby ich vlastne cisla, sa na mobile objavi dane cislo.
Nezdá se Vám to jako podstatná nevýhoda v dnešní době rozdělených čísel v telefonním seznamu podle kategorií, kdo se mi může dovolat vždy, kdo jen v pracovní dny, kdy má každá skupina své specifické vyzvánění a já tak vím jak moc rychle mám běžet k mobilu :-)?
Nevadí Vám klientela anonymních otravů, kteří budou Vaši službu zneužívat pro obtěžování? Jde alespoň přesně dohledat volající ze sítě Fayn na vyžádání Policie?
Ano, v zasade mate pravdu, aj nam ide o to, aby sa sluzba Fayn stala co mozno najkomfortnejsou pre oboch ucastnikov hovoru. Ako som uz spomenul, potom, ako budeme moct udelovat nasim zakaznikom ich vlastne telefonne cisla, sa tento problem vyriesi.
Ano, co sa tyka dohladu na realizovane volania ako aj ich archivaciu, pripadne vyziadanie si udajov zo strany policie apod. - sme na tento problem technicky pripraveni.
Dobře, řekněme, že bych do služby šel. Když se podívám na srovnání s Tele2, tak by mě zajímalo prakticky jen volání špička meziměsto (mobil mám lacinější z mobilu, pracovně se stejně volá většinou v pracovní dobu). Při nákupu USB telefonu a paušálu na rok by se mě náklady vrátili na meziměstských hovorech za rok při volání 297 minut měsíčně. Výhodný?
Teď si do toho zkuste zakalkulovat náklady na konektivitu, případné riziko, že to a) nebude fungovat s Vaším počítačem b) s Vaší internetovou linkou c) s Vaším řešením připojení d) kvůli problémům ze strany samotného fayn e) třeba Vás napadne ještě něco jinýho. Takže návratnost rešení je aspoň pro mě dost v nedohlednu - a to jsem nezmínil ještě samotnou kvalitu zvuku a odezvu, které by museli být stejný. Pár hovorů jsem si kdysi přes IP telefonii vyzkoušel, bylo to ale nepoužitelný.
Nakup USB telefonu je jednorazova zalezitost, tzn., ze v dalsom roku predstavuju naklady uz len rocny pausal. Do 31.03.2003 sa pausal z dovodu akcie neplati.
Naklady na konektivitu - treba si uvedomit, ze pokial platite Vasmu providerovi za urcity druh pripojenia do internetu napr. mesacny pausal, tak naklady na konektivitu v suvislosti so sluzbou fayn v podstate neexistuju, t.j. za pripojenie platite ci uz sluzbu fayn pouzivate, alebo nie. Inym pripadom su dial-up pripojenia, prip. pripojenia, kde sa spoplatnuje mnozstvo prenesenych dat. Tu si treba predpokladane naklady prepocitat.
a) k nasmu USB telefonu, prip. Headsetu a zaroven software existuje samozrejme minimalna a odporucana konfiguracia PC, ako aj system, na ktorom klient (soft. aplikacia) pobezi. Tu sa skutocne staci len informovat.
b) vzhladom na to, ze nezabezpecujeme konektivitu do internetu, je potrebne v pripade potreby obratit sa na Vasho providera.
c) neviem ake riesenia pripojenia mate na mysli, my nezabezpecujeme pripojenie do internetu. Riesenie samotneho fungovania sluzby Fayn tak pre domacich uzivatelov, ako aj pre business riesenia najdete na strankach: www.fayn.cz
d) budte prosim konkretnejsi - ak mate na mysli nejaky specificky problem, myslim, ze sme schpni Vam dat odpoved
Samotna kvalita hovoru je velmi dobra, prakticky nerozoznatelna od klasickeho hovoru, a to aj ak hovorime o odozve - pokial pri sebe ucastnici hovoru doslova nestoja, tak odozva nie je postrehnutelna - v realnej prevadzke to znamena, ze ju ucastnici nevnimaju. V priebehu zhruba piatich mesiacov intenzivneho testovania sme sa nestretli s problemami typu sekany prenos, kolisanie kvality, sum apod.