Tak jsem koukal na jejich stranku www.fayn.cz, abych
nasel podrobnejsi informace a nic moc. Cenik preci neni
vse!! Konkretne mi slo o to, jakou prenosovou rychlost
minimalne potrebuji (pobezi to treba na 33,6 kbps ??),
jsou na CD i ovladace pro Linux (??), musi mit
pocitac statickou IP (muze byt za NATem??) atd. atd.
Vazeny pan Kuzelka,
Co sa tyka prenosovej rychlosti - v nasej aplikacii je defaultne nastaveny 8kbs kodek (z niekolkych moznych) - v samotnych testoch, ako aj realnej prevadzke sme pri tomto kodeku zazanmenali zatazenie linky do 22kbs. Ovladace na Linux sa chystaju na 1 kvartal buduceho roka, zatial je nas soft klient iba pre platformu Win, a to 98SE a vyssie. Vas pocitac moze mat staticku IP adresu, moze byt umiestneny za NAT-om, aj ked tu sa v niektorych pripadoch vyskytuje urcity problem, napr. v ramci telefonovania v sieti fayn (t.j. PC 2 PC) je mozne, ze sa Vam niekto nemusi dovolat. Ak je za NAT-om, pripadne obdobnym zariadenim viac userov, je potrebne zakupit Netgate Server (pozri produkty na www.fayn.cz).
Nejak mi neni jasne, jestli se mi dovolaji na Fayn i lidi z pevne linky (nebo z mobilu) - jestli mam nejake "telefonni cislo". Nebo muzu jenom ja volat kam chci (pevna linka, mobil, Fayn) a mne se dovola (pres IP) jenom nekdo z Faynu?
Nie, sluzba Fayn predstavuje v sucasnosti iba "jednosmernu prevadzku", t.j. z internetu smerom do pevnych a mobilnych sieti tak domov, ako aj do zahranicia - naopak to nefunguje, nakolko trh na Slovensku ani v Cechach este zatial nie je uplne liberalizovany - avsak o poskytovani takejto sluzby uvazujeme, resp. uz nejaky cas pripravujeme riesenia. Zatial sa Vam moze dovolat jedine ucastnik zo siete Fayn (PC 2 PC), t.j. user, ktory si taktiez sluzbu zakupil.
no ono to neni uplne o tom, ze trh neni uplne liberalizovany (jak dlouho se na to jeste budou vsichni vymlouvat?) , ale o tom, ze je to technicky narocnejsi nez proste volani ven. K tomu, aby jste mohli pouzivat verejna telefonni cisla, musite mit licenci. K tomu, aby se vam na ne nekdo dovolal (z jine site nez-li vasi), musite byt propojen aspon s jednim operatorem pres SS7 (a zde je ten kamen urazu, dohadovani, propojovaci ceny, technicka realizace, atd. Jinou otazkou je, ze se (kdyz uz se to podari) na tom da docela slusne vydelat (terminacni poplatky). Tomuto projektu fandim, rad bych si ho poridil i propagoval, ALE az to malicko dotahnou do konce!
TJ.
1. budou propojeni s nejakym operatorem a budou nabizet verejne telefonni cislo a
2. az mi dovoli pouzivat svoje H.323 zarizeni (napr. Cisco 1750, ATA186). Ted me nuti pouzivat neco jejich a to nechci (to je jako kdyby mi mobilni operator tvrdil, ze jejich predplacenka funguje jen s jejich telefonem, coz je nesmysl)
Technicke riesenia mame pripravene, v sucasnosti prebiehaju rokovania tykajuce sa udelenia licencie. Akonahle budeme moct pouzivat verejne telefonne cisla, bude uvedena do prevadzky aj tato forma poskytovania sluzieb.
Vami uvedene H.323 zariadenia (resp. aj ine) este neboli otestovane v suvislosti s nasim gatekeeperom. Po otestovani zvazime predaj nasich sluzieb aj bez nasho hardwaru.
Pokud se budete chtit propojit primo s operatory via SS7, pak po udeleni licence budete muset jeste absolvovat testy interoperability - coz neni na dny, ale spise na tydny az mesice.
Tak jsem přemýšlel, že bychom si to pořídili do firmy. Ale jak jsem se tu dozvěděl, je to zatím jen jednosměrné. Což je pro firemní účely k ničemu, protože zase budu muset držet telefony, platit ČT paušály apod. Nu což, počkám si, až se to dotáhne do konce a pak se uvidí...