"Tito lidé si ale neuvědomují, že pokud takový produkt používají, jejich chování není o moc jiné, než například krádež rohlíku v supermarketu"
lepsim primerem je spis sledovani TV. TV signal je siren zadarmo. Kdyz vypustime statni televize (placene z dani nebo konces. poplatky) a placene kanaly zustava plno kanalu ktere ziji jen z reklamy.
Provoz TV studia stoji neskutecne vic nez provoz nejakeho zpravodajskeho serveru (nebo nedejboze blogu!), a prece se zadne studio nevzteka ze jejich divaci na reklamy nekoukaji a ze si dovoluji prepinat na jiny kanal nebo jit na WC, nebo nedejboze nahravat jejich porady na video/dvd a reklamy pretacet.
V cem jsou zpravodajske servery tak jine ze u nich je nezobrazovani reklamy neeticke? Ja rozdil nevidim - poskytuji neco zdarma, maji vysoke naklady na provoz, ziji z reklamy a pro uzivatele je velmi jednoduche reklamy "blokovat", rozdil je jen v mediu a v rozpoctu.
Dle meho osobniho nazoru by zpravodajske servery a blogy mely byt rady za to kolik lidi si jejich reklamy nechava zobrazovat. Az jich bude stejne mnozstvi jako lidi co prepina TV pri reklame tak budou teprve v problemech...
Jsi teoreticky komediant. Srovnavas jabka a hrusky. Provozni naklady webu a TV se nedaji srovnavat. TV ma ano daleko vetsi naklady, ale take 30s rekalmy v TV stoji radove statisice, kdezto reklama na webu radove tisice a to jeste mesicne a ne za 30s. Nainstaluj si do sve TV adblock na reklamu na nove a uvidis, jak zacnou TV rvat, protoze nebudou mit pak prijem z reklamy a co si pak pustis vecer v tv, az ty stanice nebudou? verejnopravni vecerni koncert filharmonistickeho telesa? A nebo prejdes na program, ktery bude PAY PER VIEW? Takove uz na satelitu jsou. Zavolas na specialni cislo ci posles platbu kreditkou a mas moznost film sledovat, ci mesicni pausaly na sifrovane tv kanaly. Takto to jednou dopadne, Reklama pujde do ustranni a bud enenasilna, pusobit jen na podvedomi, ale vse bud eplacene primo za sluzbu. Lidi jsou debilci a nechteji platit a stale se jen obhajuji a lzou si sami sobe. Ze kdyby bylo reklami mene, tak neblokuji, ze kdyby DVD film nestal 100 ale 300, tak si ho nestahuji a kupuji (ale ouha oni stoji 300 i novinky a stale se stahuji, ted ti sami zacnou tvrdit, z ekdyby to stalo 50, tak kupuji a nestahuji, ale to v pripade novinek nelze!) Je to stale dokola. Lide se k plno vecem neumi postavit celem a mysli si, ze virtualni sluzby a reklama je tam jen proto, aby ji mohli blokovat a uzivat cizi sluzby zdarma. Je to opravdu jako kradez, ale cesky clovicek to stale nechape a jeste to bude chvili trvat.
Nevim proc bych nemohl zrovnavat TV s webem. Spolecne znaky jejich obchodniho modelu:
Naklady na provoz plati zadavatel reklamy
uzivatele maji sluzbu zadarmo s tim ze "musi trpet reklamu"
oboji lze delat v jedno i v 10000-ti clennem teamu
ne vsichni uzivatele jsou ochotni trpet reklamu a neco s tim delaji
Rozdily:
castky za reklamu kterymi se kompenzuji naklady na provoz
pomer lidi kteri reklamu neshlednou (odhadem 50% v TV, 5 % na webu
Naopak se obavam ze oboji (TV i web) jsou v az moc stejne pozici.
To jak to bude v budoucnu, az zadavatele reklam reknou dost a prestanou do TV a/nebo webu cpat reklamy protoze jsou neucinne, to nevim a tim ze bych si nechal vnucovat reklamy v TV nebo na webu to neovlivnim.