Bohužel musím souhlasit. Není těžké zjistit si něco o historii Jana Řežába a milionových dluzích společnosti Redboss, které už nikdo nikdy nesplatí (viz rejstříky dlužníků a články v médiích). Věřiteli jsou přitom vedle finančních institucí hlavně čeští autoři mobilních aplikací a her!
Ale to přece není pravda! Pouze mu nevyšel podnikatelský záměr. V USA se říká, že podnikatel, který nikdy nezkrachoval, nemá ještě žádné zkušenosti.
A že ze staré firmy vytáhl všechno do nové a nechal tam jen pohledávky? To přece není žádný tunel. Nová firma jednoduše ty pohledávky nechtěla, to dá rozum!
Definici tunelu to rozhodně splňuje: vyvedení aktiv ze zadlužené společnosti! Redboss neplnil smlouvy s autory a místo aby jim odváděl jejich honoráře, vyplácel sám sobě astronomické mzdy. Následný odprodej veškerých aktiv pak také nevedl ke splacení dluhů, jen k dalšímu vedlejšímu obohacení.
Trubka, která umožňuje přístup k obchodnímu místu třetích stran totiž ještě vůbec nemusí být tupá, když jí to přináší peníze z jiných míst (prodej datových tarifů, nových telefonů, rozvoje vlastních služeb s přidanou hodnotou, ...).
Rovněž je důležité se na "tupost" podívat z hlediska vývoje. Vzpomínáte si na nedávnou dobu, kdy obsah stahovaný z portálů mimo operátora byl placen za každý kB, kdežto na portálech operátorů bylo stažení zdarma. 300kB-tová aplikace tak vyšla na portálu mimo operátora i 3x dráž. Dnes? Nemyslitelné! A díky tomu prožívají AppStory takový rozmach. Na druhou stranu je tu toto riziko stále, tj. že na trubku namontuje operátor kohout jako kdysi a aplikace přestanou z AppStorů kapat.
Pokud se z té doby operátoři poučili a dnes nechají internetové obchody s aplikacemi třetím stranám a sami se budou zaměřovat na služby s přidanou hodnotou pro jejich zákazníky, kterých je mimochodem stále spousta tak jedině dobře. To, že je pryč doba, kdy operátoři chtěli vydělávat na každé mobilní hře je každému jasné, ale to že mají stále skvělé příležitosti vydělávat na aplikacích, které AppStory nikdy nenabídnou snad také.... i když před pár lety pár "tupých trubek" tvrdilo něco jiného. :-))
nesouhlasím s Tebou. Dnes je na tom trh úplně, ale úplně
stějne. Operátoři nezměnili komunikaci, mobilní aplikaci nebo hru si stále jde stáhnout ne 3x, ale i 5x dráž a víc, protože mobilní hry ještě zvětšili své velikosti, a pokud si stále půjdu stáhnout hru třeba na logofun a bude mít 500 kB, bude mě to stát řádově 450 Kč, kdežto na operátorech kolem 70 - 85 Kč a bez dat.
Souhlasím s Tebou, operátoři mají zase úplně jiný segment aplikací, které když budou vydávat, tak samozřejmě v tom mají řekněme exkluzivní pozici. Moje tupá trubka se spíše týkala mobilního obsahu, více než enterprise řešení.
Já jsem použil příklad paradoxního zpoplatnění aplikací stažených přes wapovou APN a porovnal ho s tím jak by to dopadlo s AppStorem, kdyby podobná pravidla fungovala i na internetovém APN. Mimochodem je to klasická ukázka toho jak netransparentní je mobilní operátor k uživatelům (potažmo poskytovatelům) internetového obsahu. Koho zajímá jestli je Nokie připojená přes wapové nebo iPhone přes internetové APN? Uživatele zajímá jen to, že je připojený do internetu a může konzumovat poskytovaný obsah.
A u těch aplikací jsem rozhodně neměl na mysli jen enterprise řešení. Spíše jsem měl na mysli internetovou telefonii, instantní komunikaci, lokační služby apod., tedy klasické obsahové retail služby.
Nesdílím vaše přesvědčení, že operátoři by "se měli probudit". Jejich úděl je jasný - poskytovat připojení k Internetu a tím je dán i jejich osud - stát se infrastrukturou. Nic na tom nezmění ani "nějakej" app store, ani Skype. Prostě jednou poskytují konektivitu a tím to hasne.
ano, operatori by meli vytvaret infrastrukturu, ale to preci nema vliv na to, co budou provozovat 'bokem'. nevidim rozdil mezi tim, jestli aplikace nabizi operator nebo vyrobce telefonu, ktery ma vyrabet telefony ;)
Pišto, diskuse není o tom, zda ten který operátor má nějakej "vedlejšák", to nech na finančáku.
Operátor však nesmí bránit ve využívání služeb třetích stran a vo tom to je, got it?
jestli sis nevsiml, prispevek, na ktery jsem reagoval, obsahoval nasledujici:
'operátoři by měli poskytovat pouze konektivitu a neotravovat zákazníky se svými pokusy o přínosné služby'.
ja se jen snazil poukazat na absurditu takoveho tvrzeni...
Ale v současné chvíli to tak není. V současné době většina poskytovaných služeb jde přes mobilní operátory - a operátoři v celém světě si myslí, že mají neohroženou pozici.
A je to opravnene?
Tento obor jde mimo me, proto prosim o pripadnou korekci.
Muj nazor je takovy, ze jde o obor, kde dochazi k rychlemu nahrazovani plosne instalovanych technologii, tudiz je mozny vstup silneho investora, ktery nasadi novejsi technologie za prijatelne ceny drive nez konkurence a tak ziska cast trhu potrebnou ke generovani kapitalu na dalsi rust. Prvni obdobi nemusi byt ziskove, jde o ziskani pozice na trhu.
Dle průzkumu objednaného Skypem, si z 3000 uživatelů ze států, Španělska, VB a země vycházejícího slunce cca 67% nepřeje, aby jim operátor podsouval nějaké aplikace.
Jak poznamenává čtenář Andrew Norton v diskusi pod článkem, ...nepotřebujeme průzkumy, abychom se dozvěděli, že lidé chtějí svobodnou volbu.
Řeklo by se že operátoři by měly být oněmi trubkami - budovat a spravovat vlastní mobilní síť, poskytovat spojení, usilovat o její zkvalitnění, větší rozsah, vyšší datové rychlosti.. Samozřejmě že mohou poskytovat i jiné služby,pokud budou pro ně (po odečtění nákladů) výnosné. Takže stačí se podívat na blýskavé weby našich operátorů s bohatou nabídkou zvonění, pozadí do mobilů, her.. jen aplikací jako takových tam mnoho není..
Porovnejte to s internetem jako takovým - podle stejné logiky by pak takové možnosti měl i každý provider internetového připojení - stačí aby na své brány dal seznam aplikací, a může vesele vydělávat - pročpak to nefunguje???
Nebo, v případě AppStore jde o současný komerční trhák, posílený navíc tím že jiné způsoby instalace jsou zablokované???
Nechci se hádat, jen Vám dám pár myšlenek na Vaši odpověď.
Ne u všech AppStorů jsou zablokované jiné metody instalace - pouze u iPhonu - u všech ostatních značek je to povolené, ale dle mého názoru poměr AppStore vs. jiné bude stejně 90 (appstore,android market,...)/10(ostatní).
Ooperátoři budou těžce bojovat o tyhle výnosy.
Operátoři to samozřejmě budou dělat, dokud se jim to vyplatí - otázka je, jestli je metoda, aby zabránili takovému rozmachu Appstorů a dalších - dle mého názoru ano, můžou to ovlivnit a mít pořád podstatnou část trhu.
Mě akorát zarazil ten výrok na konci Vašeho příspěvku "aby zabránili rozmachu Appstorů a dalších" - možná to bylo jen špatně formulované. Pokud se firma (v tomto případě operátor) v dané oblasti služeb(v tomto případě přeprodej SW do mobilů a případě hudby) neangažuje, nemá důvod někomu v něčem bránit - AppStore přece není jejich konkurence v oblasti mobilní komunikace. A v okamžiku, kdy operátor na trh přeprodeje vstoupí, bude muset příjmout pravidla hry - bude muset oslovit a přesvědčit autory ,aby prodávali své výtvory přes ně (už to bude problém, protože AppStore je celosvětový, zatímco místní operátor ovládá tak třetinu trhu v jakési Czech republic uprostřed Evropy), a zrovna tak přesvědčit klienta, aby nakupovali přes něj, a ne kdekoliv jinde na internetu. Je otázka, zda to že klient už je na něj připojen je výhoda, zda jsou zkušenosti klienta se službami operátora natolik pozitivní, aby si u něj i nakupoval.
Jenže ona se v té oblasti angažuje a má na to celé oddělení, které tohle řeší. Takže ano, má se určitě čemu bránit - a to je příjem z těchto služeb, budoucího příjmu z reklamy, atd.
Operátor ale nemá problém s distribucí, přeci jen to je např. Vodafone GLOBAL, který má hodně klientů - a nemusí klienta přesvědčovat moc, přeci jen k němu má všechny komunikační kanály.
A souhlasím s vámi, přes co je klient připojen, ten má výhodu - a tu musí využít. To v článku zmiňuji jako jednu z klíčových věcí.
... zamyslet nad tim jak zmatene a neprehledne jsou jejich nabidky... a hlavne dokud budou neustale mast zakaznika nikam to nepovede.
Placeni telefonu je nutne zlo, ale od napriklad od O2 uz bych si nekoupil ani slanou vodu.
Duvodem je jejich priserne chovani.
Dostal me znami, ktery k O2 nedavno presel (dve telefoni cisla) protoze nechtel stat frontu udelal to po internetu. Zatimco zakaznik v kamenem krame byl zvyhodnen tim ze dostal poukazku na 3000Kc, kterou mohl utratit uz v tu chvili kdy ji dostal (tedy ihned). Ten kdo to udelal na dalku (tedy usetril operatorovy cloveko/hodiny) ji dostane postou takze si za ni muze poridit jen dalsi nove sluzby (kdyz zadne neche muze si nas...t, ty stavajici tim nezaplati).
Nejvetsi vtip pak je fakt ze poukazka s platnosti do 15.2. byla postou doporucene dodana 20.2. ;-).
Bravo O2!! Tak se da usetrit!
Ono stačí používat ten věšák na čepice, co máte na hlavě :-)
ad 1) Využití poukázky je u všech zákazníků stejné - NA NĚJAKOU NOVOU SLUŽBU SE ZAVAZKEM. Přičemž ta NOVA služba musí být nová, pokud si tedy vezmete nějaký tarif na číslo 602111222, nelze tu poukázku uplatnit na to samé číslo.
ad 2) Poukázku můžete využít IHNED i mimo prodejny, nemusíte čekat až k Vám dojde, stačí znát produkt na který vznikl nárok (např. tarif a číslo mobilu nebo tarif a číslo pevné linky). Pokud to přes internet nešlo, tak linka 800 02 02 02 má dost ochotných zaměstnanců takovou aktivaci udělat i po telefonu :-)
ad 3) Poukázka došla až po datu, kdy bylo možné ji uplatnit? :-))) hmmmm... no jak nečekané, když její doručení trvá minimálně 15 dnů a nárok na ni byl až do 31.1. - pokud si tedy objednáte službu 31.1., tak FYZICKY poukázku dostanete až NEJDRIV 15.02., ale může se stát, že i 20. nebo 25. proto ji pro uplatnění fyzicky mít nemusíte... I z toho důvodu, že když ji budete uplatňovat třeba přes prodejní linku 800 02 02 02, tak do sluchátka ji asi cpát nebudete, aby si ji operátor prohlédnul jak je krásně modrá... :-))
--
Btw: Tyto všechny informace byly na webu cz.o2.com nebo jste je mohl získat na linkách 800123456 a 800020202. Opět platí ono známé - KDYZ NEVIM, TAK SE ZEPTAM!! :-DDD