Já jsem použil příklad paradoxního zpoplatnění aplikací stažených přes wapovou APN a porovnal ho s tím jak by to dopadlo s AppStorem, kdyby podobná pravidla fungovala i na internetovém APN. Mimochodem je to klasická ukázka toho jak netransparentní je mobilní operátor k uživatelům (potažmo poskytovatelům) internetového obsahu. Koho zajímá jestli je Nokie připojená přes wapové nebo iPhone přes internetové APN? Uživatele zajímá jen to, že je připojený do internetu a může konzumovat poskytovaný obsah.
A u těch aplikací jsem rozhodně neměl na mysli jen enterprise řešení. Spíše jsem měl na mysli internetovou telefonii, instantní komunikaci, lokační služby apod., tedy klasické obsahové retail služby.
nesouhlasím s Tebou. Dnes je na tom trh úplně, ale úplně
stějne. Operátoři nezměnili komunikaci, mobilní aplikaci nebo hru si stále jde stáhnout ne 3x, ale i 5x dráž a víc, protože mobilní hry ještě zvětšili své velikosti, a pokud si stále půjdu stáhnout hru třeba na logofun a bude mít 500 kB, bude mě to stát řádově 450 Kč, kdežto na operátorech kolem 70 - 85 Kč a bez dat.
Souhlasím s Tebou, operátoři mají zase úplně jiný segment aplikací, které když budou vydávat, tak samozřejmě v tom mají řekněme exkluzivní pozici. Moje tupá trubka se spíše týkala mobilního obsahu, více než enterprise řešení.
Trubka, která umožňuje přístup k obchodnímu místu třetích stran totiž ještě vůbec nemusí být tupá, když jí to přináší peníze z jiných míst (prodej datových tarifů, nových telefonů, rozvoje vlastních služeb s přidanou hodnotou, ...).
Rovněž je důležité se na "tupost" podívat z hlediska vývoje. Vzpomínáte si na nedávnou dobu, kdy obsah stahovaný z portálů mimo operátora byl placen za každý kB, kdežto na portálech operátorů bylo stažení zdarma. 300kB-tová aplikace tak vyšla na portálu mimo operátora i 3x dráž. Dnes? Nemyslitelné! A díky tomu prožívají AppStory takový rozmach. Na druhou stranu je tu toto riziko stále, tj. že na trubku namontuje operátor kohout jako kdysi a aplikace přestanou z AppStorů kapat.
Pokud se z té doby operátoři poučili a dnes nechají internetové obchody s aplikacemi třetím stranám a sami se budou zaměřovat na služby s přidanou hodnotou pro jejich zákazníky, kterých je mimochodem stále spousta tak jedině dobře. To, že je pryč doba, kdy operátoři chtěli vydělávat na každé mobilní hře je každému jasné, ale to že mají stále skvělé příležitosti vydělávat na aplikacích, které AppStory nikdy nenabídnou snad také.... i když před pár lety pár "tupých trubek" tvrdilo něco jiného. :-))