Za e-knihy nejlepsi cena je dobrovolny dar autorovi + nejaka ta reklama.
1000ce lidi denne pisou blogy a dalsi texty zdarma vcetne me. Pokud nekdo pise tak dobre ze narozdil od ostatnich a me by tu existovala moralni potreba se mu za toto dilo odmenit, tak dobrovolny dar je idealni cestou.
Stejne to kazdy pise dneska na PC, odpadaji prepisy a dalsi veci, muze jit rovnou na web ke stazeni. Co se tyka korektur a dalsich nakladu, pokud autor neumi gramatiku jako ja, tak holt to dilo neni tak dokonale, aby stalo za to za nej platit.
Nemohu mluvit za vsechny ale je nas dost co budeme mit radeji tistenou knihu. Jinak receno kniha ktera je vazne dobra, tak ji chci mit v knihovne, kniha kterou si jen chci jednou precist, nebo dokonce jen v ni neco vyhledat ma pro me hodnotu knihy pujcene v knihovnach za maly poplatek nebo dokonce od znameho zadarmo. A za tistenou zaplatim rad.
Scannovane knihy maji prisernou kvalitu, ten kdo je cte tak opravdu cini v nouzi, kdy si neni schopny opatrit original(nejcasteji studenti a povina studijni vybava). A verte ze prace se scannovanim je desna a tomu kdo to scannuje ji nikdo nezaplati.
Howg!
Jak sem psal, nepovazuju se za autora, ktery pise tak dobre, aby si za to nechal platit. Tudis pro me nema cenu ani investovat do reklamy a moje knizky si tak stahlo celkem 71 unikatnich downloaderu. Uprimne ani neverim ze slo o lidi.
A nesouhlasim s tim ze na odbornych publikacich pracuji spousty lidi. Jedna se o soubor znalosti, jejichz vyzkum je placeny jinde a ktere jsou zdarma publikovany v odbornych casopisech, rozumej bez naroku na honorar autora. Ze je pak nekdo veme a sepise do knihy je chvalihodne, ale je to autor jako kazdy jiny. Pokud jde o atlasy, slovniky ... tak uz z principu obsahu je nebudu prece nabizet v knihovne k zapujceni, ale pouze k prodeji v tistene podobe a ikdyz tam mozna budou nejake straty z kopirovani, tak budou zanedbatelne, udelat kopiji atlasu neni zas tak lehke, ostatne z toho vyplivaji i zvysene naklady.
Naopak, je to moje svobodne rozhodnuti, zatim co Vy mi vnucujete vydelek a nutite me tim nechat vydelat korektorovi.
Kdybych chtel, tak to na korekturu dam a najmu i nejakou PR na reklamu ... ale osobne nehodnotim sva dila natolik zajmava, ze by se mi to vyplatilo, tudiz to nedelam, narozdil od vas, kdy si vynucujete vydelek.
To je samozřejmě velmi snadno řešitelné.
1. Ne všechny publikace vznikají za těchto podmínek (problém vyřešen subdodavatelsky, autor si místo "účetní firmy" - vydavatele s korektory najme přímo "účetní" - korektora).
2. Vědecké publikace vznikají jako vedlejší produkt výzkumu placeného jinak, tady naopak vydavatelé parazitují jak pijavice protože vlastní "zavedený publikační kanál" a diktují si podmínky jaké se jim zlíbí. Autoři je nepotřebují vůbec, mohou si vytvořit vlastní kanály které budou fungovat za přijatelnějších podmínek.
3. Učebnice (to jediné zaznělo na panelu). Místo papíru bude stát nakupovat přímo obsah. Klidně vyplatí 5-10 milionů vydavateli za dobrou učebnici kterou si pak rozdristribuuje na školy jak je státu libo (zadarmo - platíme daně, nebo třeba v rámci školného, možností je celá řada). Nevidím důvod, proč by měl stát platit za papír když je to pro něj nevýhodné. Vydavatel je podnikatel jako každý jiný, a nese podnikatelské riziko a musí mít správný fungující obchodní záměr a model. Stát není povinen zajistit fungování modelu jaký se podnikateli hodí. Stát má být pouze spravedlivý a poctivý vůči všem občanům.
4. Ostatní odborná literatura - opět je to věc autorů, možností jak realizovat a vydělat je mnoho. A to i bez monopolu trvajícího 100 a více let. Monopol 10 let od vydání? proč ne. I po skončení monopolu může autor na knize vydělávat, v tom mu nikdo nebrání, a nechci slyšet že to nejde - protože jde (a živých důkazů je neurekom).
Kolegyně, za odbornou publikaci mám zpravidla velký kulový (po finanční stránce) a je-li to odborná pedagogická publikace, tak se mi (při současném nastavení kritérií) ani nepočítá do publikační aktivity.
Za prvního Conana (psaného po chvilkách asi rok) jsem dostal asi pětinásobek ročního příplatku k platu za CSc., na kterém jsem tvrdě pracoval víc než pět let, takže mi práce na něm vychází při současném honorování vědy minimálně 25x efektivnější než ta věda, alespoň co do peněz.
Takže nemám nejmenší problémy s vystavením svých odborných textů na webu (a taky tam některé jsou), protože z toho mám ten benefit, že mi méně studentů vyletí od zkoušky a já nemusím vypisovat tolik druhých a třetích termínů (jsem placen od studenta, bez ohledu na to, kolikrát zkoušku opakuje).
Kolegyně, bude-li to papírová kniha s mnoha barevnými obrázky, tak ji šíleně prodraží příprava tisku těch obrázků. Bude-li to elektronický soubor, tak maximálně naroste jeho velikost. V některých případech se může platit za autorská práva na ty obrázky, ale to je o něčem trochu jiném.
Rozhodně autorům odborného textu žádné velké honoráře nepřiplavou (a ještě se jim může říct, že to vlastně dělají jako součást svého úvazku a dostanou velký kulový nebo pár stovek na odměnách). Trochu lepší situace je, když třeba na tvorbu učebnice dostanete grant. Z něho můžete externím autorům zaplatit docela slušné honoráře přes smlouvy o dílo apod., u interních je kolem toho složité výkaznictví ve smyslu, že to dělali zcela mimo pracovní dobu a nikoli jako svou odbornost, za niž jsou placeni. Takže je výhodnější vzít ty interní spoluautory jako spoluřešitele (pokud jich není moc) a jejich odměňování zajistit formou odměn pro řešitele grantu, nikoli autorským honorářem.
I tyto případy se dají řešit a velmi snadno, jen chtít, např:
1. Výkupem díla od státu (např. učebnice), stát si to pak zpoplatní jak chce (pokud bude cítit potřebu).
2. Vyhlášením projektu a sběrem peněz dopředu. Velmi bezpečný obchodní model protože se projekt zrealizuje jen když je skutečný zájem (nasbírá se dostatek peněz). Tohle dělá spousta lidí, proč by nemohli nakladatelé odborné literatury? Jasně, dosáhnout stabilního cashflow jení tak snadné, no a co? Naučte se, jiní se také naučili.
3. Spousta odborných děl (práce autorů) je stejně financována jinak, protože autor by se tím neuživil (dá do toho více než je možné získat přímo prodejem), takže tu jde jen o toho vydavatele. Způsobů jak si zajistit financování je dost, stačí jen chtít a netrvat na tom, že musí fungovat to co už zjevně fungovat nemůže protože se Země otočila.
Problém s The Plant byl, že nesbíral částku na celou knihu nebo půl a půl, ale po malých kouscích. Po pár takto realizovaných částech lidem prostě došla trpělivost - nikdo nechce číst kapitolu týdně nebo měsíčně _obzvláště_ když se mu dílo líbí. Každopádně King takto skutečně zrealizoval pár částí knihy, což potvrzuje že podobný model v principu funkční je, jen je nutné ho aplikovat správně.
Je dobré, když Váš text přečte někdo cizí. Najde chyby, které Vy sám v textu nevidíte, což je zcela běžná věc.
Nic to ale nemění na faktu, že korektura hladkého textu pak vyjde na cca. 3 000,- Kč a sazba e-knihy obdobně. Již při prodeji tisíce kusů jsou pak tyto náklady šest korun, k tomu přidejme marži webového obchodu a zbytek jde pro autora. Kniha by pak skutečně měla stát kolem stovky a autor (pokud se nejmenuje Paroubek) by dostal mnohem víc, než od dnešních nakladatelství.
A pro případ DPH doporučuji si webovou prodejnu založit třeba v Anglii, kde je na knihy sazba nula a díky EU je nákup bez cla i dodanění DPH.
Autor je ten, kdo vytvořil dílo. Všichni ostatní na jeho díle nějakým způsobem parazitují, takže autor a ne paraziti, by měl mít svaté a nezpochybnitelné právo rozhodnout, jak se svým dílem naloží a kolik ze získané odměny parazitům dá. Jenže současná praxe je přesně opačná. Autor se musí u nakladatelů poníženě doprošovat, aby na jeho dílo ráčili milostivě upřít svůj božský zrak, následně je donucen podepsat vyděračkou smlouvu, která ho zbaví všech možností o svém výtvoru rozhodovat a pak musí jen poníženě čekat, kolik mu Jeho Výsost nakladatel milostivě ucmrndne! Nevím, jak kdo, ale já se divím, že si takovéto otrokářské jednání ještě někteří autoři nechají líbit!
No vidíte. A přestože je to tak jednoduché, téměř nikdo z opravdových autorů, jejichž knihy se prodávají, to takhle nedělá. Která varianta je správně?
1. Autoři vědí, jak kniha vzniká, a je jim jasné, že to bez nakladatele moc nejde. Protože jsou autoři, nikoli editoři, korektoři, sazeči, produkční, nedomluví se s tiskárnou, neudělají marketing, nezajistí distribuci (a k tomu všemu to neudělají za tak dobré ceny jako nakladatel).
2. Autoři jsou úplně blbí a Krakonoš je king.
K bodu 2 bych napsal spíš: Soustavně oblbovaní a zastrašovaní. (vážený, když to dáte na internet, tak vám to zlí piráti ukradnou, já Vám to za mírný poplatek zabezpečím, t. j. nalepím na to neúčinné svinstvo typu DRM a když neposlechnete, tak máte nejen u mne, ale i u všech ostatních navěky utrum!)
kdyz dostanete priklad tak to setrete ze je to vyjimka tak proc to resit?
s cd/dvd jsme taky poslouchali, ze za 600kc cd/1000kc dvd je minimum, aby neposli vsichni umelci hlady a ejhle najednou si lidi v trafice kupuji k cigarum nebo nocinam placky za 25-89kc jako na bezicim pase a ani spielberg s rodinou nebo cruise se scientologisty hlady neumreli, cim to?
Zajímal by mě někdo známější, kdo vydal své knihy bez vydavatele a celé té "postprodukce" ...
Jediný koho znám, kdo si vydával knihy sám byl Kapitán Kid. Ten to dělal, protože se nepohodl s vydavateli před x lety. Bohužel i přesto, že to byl špičkový autor, jeho knih se prodaly maximálně stovky (právě díky totuto způsobu výroby), namísto toho, aby se jich prodaly tisíce, jak by se dalo, při kvalitě těchto knih předpokládat...
A tudíž na tom Kapitán Kid rozhodně nevydělával, živilo ho něco jiného, psal to pouze a jen pro radost...
Ale spisovatelé, kteří se psaním knih chtějí živit, musejí na svých knihách primárně vydělávat a všichni tito autoři si uvědomují, že to skutečně bez vydavatele (soubor prací na knize po odevzdání autorem) to prostě není možné...
http://www.blisty.cz/art/61856.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Amanda_Hocking
Ktery z autoru prodal 1,5M knih a vydelal 2M $?
A to vse BEZ vydavatele?
Jste zbytecni.
Zůstaňme prosím na českém trhu. Kvůli jazyku je hodně ohraničený, nemůžeme se srovnávat se anglicky psanými knihami.
Už jsme tady dva položili otázku, kterou můžete skvěle podpořit své argumenty. Tak kde jsou ti čeští autoři knih, kteří publikují samonákladem a dokážou se uživit?
Vzhledem k tomu, že se na knižním trhu zřejmě pohybujete, položím protiotázku.
Kolik autorů se na českém trhu dokáže uživit publikováním u nakladatelů? Já slyšel, že je to jen několik těch nejlepších a ostatní to mají jenom jako přivýdělek.
A jen ještě dodám, že při současném přístupu nakladatelů jistě zanedlouho vzniknou malá studia, která zajistí korekturu a sazbu e-knihy. Pak postačí vstup Amazonu, případně někoho českého, kdo nabídne za přijatelnou marži elektronický prodej a stávajícím nakladatelům zůstanou jen stávající autoři. Ti noví již budou uvažovat jinak.
Moje rec. A presne tohohle se nakladatele pravem obavaji. Tato 'mala studia' uz existuji rika se tomu 'print-on-demand'. Planuju vydat dalsi knihu u jednoho brnenskeho s nejlepsimi cenami z asi ctyr mnou porovnavanych. Necham si ale knihu jen vytisknout, design udela kamos profik.
Já nejsem úplně z branže, nemám čísla. Ale vím, že nakladatel nezajišťuje pouze produkční věci. Jsou tady i takové jako marketing (ve smyslu nalezení tématu knihy), obchod, propagace. To se samo neudělá a nezaplatí. Jistě, i tohle mohou dělat malá studia, ale potom jim už rovnou můžeme říkat nakladatelé, nemyslíte?
Ono se to samozřejmě dá dělat různě a mnohdy velmi levně a efektivně. 25 ebook bestsellerů na Amazonu které papír nikdy neviděly rozhodně nemělo billboardy a plakáty v metru. Kolikrát stačí akce (tento týden za 0.99$) a pak se svézt třeba na sociálních sítích a podobnosti. Zrovna tohle umí Amazon moc dobře - dočtete knihu a hned vám nabídne několik jiných které se vám podle analýzy čtenářských preferencí a ratingů všech čtenářů budou na 85% líbit - ukázka na ověření zdarma, pokud opravdu zaujme můžete během 30s mít zbytek za pár šušňů i když jste třeba v čekárně na letišti.
Svatá prostoto! Český trh je úplně stejně malý ať už prodáváte papír nebo digitální soubor. Takže argumentovat *velikostí* českého trhu proti epublikační činnosti je mimo mísu, protože to by vůbec nemohl fungovat ani ten trh papírový. Výhoda prodávání digitálu je v tom že vám nejen odpadnou náklady na papír, tisk, vazbu, dopravu, skladování a provize, ale i v možnosti oslovit po podstatně delší dobu (nikdo vám knihu z eshopu po půl roce nevyhodí jako z pultu knihkupectví) podstatně více lidí (češi jsou i v zahraničí, ti k nám přijedou nakoupit asi těžko). Takže paradoxně digitrh je větší než ten papírový, jak v prostoru, tak v čase, i když vás omezuje menšinový jazyk. Zatím je v ČR "jen" 100 tisíc čteček a pár desítek milionů počítačů a dalších zařízení, takže potencionálních kupců je již dnes zdostatek, a situace bude jenom lepší.
Autoři vydávající samonákladem kteří se tím zcela uživí tady možná zatím nejsou, ale řada se k tomu minimálně přiblížila. Např. nedávno zesnulý Jaroslav Velínský - jeden z nejlepších českých spisovatelů detektivek a scifi - takto vydal více než 15 knih za posledních 12 let, většina ve dvou vydáních a od každé *minimálně* 500 prodaných kusů (a to bez marketingové podpory vydavatelů a bez toho že by jeho knihy byly na pultech knihkupců), bohužel už nestihne výhody digitální distribuce, ale s papírem určitě úspěch měl. Počet takových bude určitě narůstat až si ozkouší že to jde. Zatím tomu většina nevěří, ale stačí jeden známější který to v digitálu prokopne a pak to bude "lavina" (někteří jistě neuspějí, ale mnozí určitě ano).
S prvním odstavcem přece nijak nepolemizuji. V tomto tématu se řeší vydávání samonákladem - už je jedno, jestli je to tištěná kniha nebo ebook. Malý český trh je problém pro oboje.
O tom, kolik údajně Kapitán Kid prodával knih, se v této diskuzi už píše. Tím se nikdo neuživí. A jedna výjimka je pořád jenom výjimka.
Takže skončíme s tím, že takhle to asi někdy bude fungovat, ale zatím to nikdo nedělá, protože to nefunguje.
- Ono to nejde!
- Ale jde, tady je příklad...
- Ale to je jen jeden příklad, takže jako by to nešlo! A stejně se tím nikdo neuživí!
- To víte že jich je víc, další je třeba Simona Monyová, a ta se rozhodně uživila velmi dobře...
- Eeee! Takhle to asi jednou bude fungovat, ale teď to nikdo nedělá protože to nefunguje!
- WTF?
Pavle, taky existuje pravidlo, že výjimka potvrzuje pravidlo. Celý tento řetězec se snaží maximalizovat zisk. Klíč k němu drží autoři. Pokud vycítí, že mohou maximalizovat svůj zisk, tak to udělají. Zatím to nevycítili a tudíž to nedělají - až na malé výjimky typu Monyová. Neznám její historii, nevím, jak se dostala k vydávání manželem. A asi to zjišťovat nebudu.
Je milé, že se dostáváme z fáze "nejde to" do fáze "výjimky co potvrzují pravidlo" :-) Ono těch výjimek co potvrzují pravidlo je už tolik, že se z toho pomalu začíná stávat pravidlo. Jasně, v zahraničí jsou v tom dál než u nás, ale to na podstatě věci přece nic nemění. Ten posun už začal před nějakou dobou, teď už je jasně vidět že probíhá, a už blízká budoucnost (3-5 let) bude vypadat o dost jinak než jak to vypadá dnes. Jedno je už teď jisté, spousta lidí co se chopí příležitosti nejspíš zbohatne, a spousta těch co zaspí dobu nejspíš naopak zchudne.
To je ovšem jako s každým podnikáním... Musíš mít kapitál. Tam nejde o to, že využila díru na trhu, jiné spisovatelky románů pro ženy vydávají u nakladatelství, ale že se rozhodla to zainvestovat. Není důvod, proč by člověk, který píše, nemohl pověřit někoho z rodiny zajištěním produkce, nebo to dělat sám.... ale musím mít základní kapitál a touhu se něčím takovým zabývat. Většina autorů prostě nechce být nakladateli, není žádná důvod, proč by po tom měli toužit, nebo v tom být dobří. A navíc, MOnyové knihy nejsou ani levnější, než je průměr, ani nebyla průkopnicí ebooků. V čem by to pro čtenáře a piráty byl přínos?
Jistě, že mi jde o to, abych vydělala :) Proto obchod nechám obchodníkům, pro mě je dost stresující jednou ročně řešit daně. Znovu se vrátit k dph, k produkci, k vysokému finančnímu riziku? To jsou všechno věci, kterým se člověk musí plně věnovat. Nemůžu psát román a u toho ještě řešit, že mi moc utáhli barvy na obálce, zdržela se knihárna a v důsledku toho, že mi nezaplatila distribučka, musím dph cvaknout z vlastní kapsy. Tiskovou produkci jsem dělala jedenáct let... já na rozdíl od většiny diskutérů tady vím, co to obnáší.
Ale to je zásadní rozdíl mezi truhlářem co dělá pro někoho a truhlářem, co dělá sám na sebe. A tak to vážená paní funguje prakticky ve všech oborech.
Buď jsem zaměstnanec (nebo třeba i OSVČ, ale fakticky dělám jako zaměstnanec), potom nemám žádné starosti kromě svého vlastního řemesla, ale taky je to holé uživení.
Anebo řeším ke svému řemeslu i daně a smlouvy a faktury - pracuji na sebe - a pokud jsem šikovný, tak se mám o dost lépe, než se má zaměstnanec.
Už to tu v diskuzi zaznělo - fullservis je (téměř) vždycky nevýhodně drahý. I pro zaměstnance, i pro hosta v hotelu, i pro spisovatele.
Když je někdo geniální vynálezce, tak musí vynalézat na sebe, aby z toho něco měl. A to je způsob, jak to ve světě funguje. Vynálezci si založili firmu a zbohatli výrobou a prodejem svých vynálezů. Anebo ten vynález vymysleli jako něčí zaměstnanci a umřeli chudí a většinou i neznámí. Ale zase měli fullservis :-)
Myslíte, že kdyby Sergej Brin a Larry Page udělali geniální vyhledávač jako zaměstnanci např. Altavisty, že by za to dostali něco víc, než roční prémie?
Netvařte se, že spisovatel je v principu jiné řemeslo, než je truhlář, lékař, konstruktér, nebo programátor, kteří - pokud chtějí peníze, tak si servis dělají sami, nebo si ho sami najmou, ale práci dělají sami za sebe.
Jestli chce spisovatel servis a nechce/neumí si ho udělat sám, tak ať si ho proboha NAJME - tak jako všichni. A ne, že se nechá najmout tím servisem. Anebo ať si proboha nestěžuje, že je jeho práce sotva k uživení.
Nezlobte se, ale zrovna vaše knihy jsou učebnicovým příkladem oblasti, kde by se pro ebook daly náklady ořezat zásadně. Je to čirý text, kde pro čtečku nemusíte řešit nic jiného než enter na konci odstavce, jinak naopak všichni ocení, když se do formátu nikdo nebude vrtat a nechá čtečku, ať si to zalomí sama podle zvoleného písma. Takže sazbu lze prakticky ignorovat.
Co se týče korektur, tak je to více méně jen o gramatické, kde navíc dvě třetiny práce udělá spellcheck (tu zbývající třetinu ale nezlehčuji, sám se tím občas zabývám a tak vím své).
O nějaké odborné a faktické redakci nemůže být řeči, tedy aspoň nevím, že by existoval specialista na odolnost upírů proti různým zbraním atd. :-))) Asi neuškodí, když tu knihu někdo přečte, aby se podíval na případné nelogičnosti v dějové linii, ale to by se určitě dalo řešit i po linii známých či fanoušků, určitě byste našla pár lidí, kteří by tohle udělali jen pro dobrý pocit.
A kromě toho zbývá už snad jen ilustrace na titulní stránku...
Jasně, nijak neshazuji přínos nakladatele pro prodej atd., ale vůbec nejsem přesvědčen o tom, že by v případě knihy vašeho typu nebyla úspora nákladů při elektronickém selfpublishing tak velká, že by váš výdělek nakonec spíš nenarostl.
Opakuji - píšu u situaci u jistého typu literatury, u odborných věcí či u děl s vyššími nároky na sazbu (hodně ilustrací, grafů, atd.) už to bude jinak, tam náklady, které by se musely vynaložit i u selfpublish, hrají podstatně větší roli a ve výsledku by tady tedy přínos už asi nebyl žádný.
3. varianta: vydavatel je žába sedící na distribučním kanálu mezi autorem a čtenářem, a tudíž v mocenském postavení kdy ovládá obě strany (kdo může zničit/odepřít zdroj má moc nad všemi závislými na zdroji). Protože jedinou motivací téhle žáby je osobní zisk (je to podnikatel), využije maximálně svého dominantního postavení k maximalizaci zisku, obzvláště pokud je vyzbrojena státem zaštítěným monopolem. Jediným kontrolním mechanizmem jsou ostatní žáby se stejnou motivací a praktikami. Tenhle systém je ovšem nabourán digitální technologií a autor se opět dostává do sedla, protože tenhle distribuční kanál žába (zatím) neovládá. Až to autorům dojde nebo jim vyprší současné smlouvy, má většina žab utrum. Zbudou jen ty co se umravní a budou skutečně, ale opravdu skutečně užitečné.
Kopírovací monopol neslouží autorům, je to nástroj regulace konkurenčního boje mezi vydavateli. Jako takový byl ustanoven (už výnosem královny Anny aby se jí neprali papírnící kteří tehdy trh s knihami ovládali), a ani pokus Thomase Jeffersona o transformaci kopírovacího monopolu na nástroj vyvažující zájmy autora a společnosti neměl dlouhého trvání. Zbyla jen chytrá rétorika zákona, ale obsahem a hlavně aplikací jsme zpět v době královny Anny. Jen ta délka monopolu se nám z 5 let od vydání (k. Anna) nafoukla na 70 let po smrti autora s výhledem na věčnost. Co jsme sakra lidi dělali, když nám tohle za zády prováděli? No ale znáte to, podvedeš mě jednou... věřím že tuhle chybu nakonec napravíme a už nedopustíme aby se opakovala.
Co brání autorům nechat si vytisknout knihy, naložit je do auta a objet knihkupce? Nic.
Co jim brání si založit vlastní web a prodávat knihy přes něj? Taky nic.
Jen by mě zajímalo, proč tady máme 100 % úplně pitomých autorů, protože se všichni (no dobře, skoro všichni) nechají vydírat.
Co brání Vám nebo komukoliv jinému z této diskuse spustit eshop a ukázat nám to?
Však se mnozí autoři vydírat nenechají, jen jich zatím není většina. Ale to přinde. Že je nevnímáte protože vám (logicky) neťukají na dveře neznamená že neexistují. Jinak na alternativách se pracuje, jen to chce nějaký čas. Uvidíme zda k nám dorazí dřív alternativy nebo Amazon. Každopádně až k tomu donde budou muset palmknihy pořádně máknout aby si udrželi svůj ždibec trhu. Zatím je zdejší etrh velmi mladý, skutečný rozvoj začal teprve loni na podzim, ale jsem si jistý že už letos by už mohlo dojít k "zajímavým" změnám. A když ne letos, tak napřesrok.
No, možná si to nechají líbit proto, že celá situace nevypadá tak, jak popisujete :) Aspoň ne ve všech případech :) Pokud je o vaši práci zájem vybíráte si a stanovujete podmínky, pokud chcete, aby někdo zariskoval a nasypal své peníze to dost možná ztrátového projektu, tak si samozřejmě vybírat nemůžete a vybírá si druhá strana. Prosté a funguje to jako všude jinde.