Za celý loňský rok si streamovací službu Max a přístup ke kanálům HBO předplatilo skoro dvacet milionů nových uživatelů. Jen ve čtvrtém čtvrtletí jejich přibylo přibližně 6,5 milionu. Vedení Warnerů očekává, že si tempo růstu udrží a do konce příštího roku se počet předplatitelů zvýší nejméně na 150 milionů.
„Na konci roku 2024 měly naše služby pro koncové spotřebitele přibližně 117 milionů předplatitelů ve více než sedmdesáti zemích. Stále nám zbývá téměř polovina světa včetně mnoha klíčových trhů, jako je Velká Británie, Itálie, Německo nebo Austrálie, kde tyto služby spustíme v následujících letech,“ poznamenal generální ředitel Warner Bros. Discovery David Zaslav při komentování průběžných výsledků hospodaření.
Americký trh je už poměrně nasycený, přesto tam ještě firma vidí prostor pro získání nových předplatitelů, zvlášť pokud bude různě hýbat s cenou předplatného a technickými parametry. Velká část nových předplatitelů však bude ze zahraničí, ať už ze současných, nebo nově aktivovaných trhů.
„V této zásadní transformaci mediálního průmyslu přežijí a budou prosperovat pouze globální streamingové služby, a Max mezi ně patří,“ tvrdí generální ředitel Zaslav. Streamovací divize původně pálila obří množství peněz, ale pod novým vedením se z hlubokých červených čísel dostala do zisku. Na provozním zisku celé korporace se teď streamovací služby podílejí téměř 700 miliony dolarů, což představuje zlepšení o tři miliardy dolarů za pouhé dva roky. Zaslav navíc očekává, že se provozní zisk streamingové divize letos zdvojnásobí.
Warneři vidí svou nabídku jako nejkvalitnější televizní a filmovou knihovnu na světě, kterou propojili se sportovním obsahem z portfolia Discovery (v našem regionu jsou to typicky stanice Eurosport). „Poptávku táhnou kvalitní původní náměty jako Bílý lotos nebo Rod draka, ale k tomu máme zábavu nastřádanou za dvacet, pětadvacet let na volně šířených kanálech a kabelových stanicích, třeba Přátele nebo Teorii velkého třesku,“ přesvědčoval investory David Zaslav.
„Max se od ostatních odlišuje tím, že kromě té velmi vysoké kvality máte také smysluplný místní obsah. To také podporuje nejen zájem spotřebitelů, ale i zájem distributorů,“ poukázal na to, že se daří uzavírat obchodní partnerství s operátory po celém světě, kteří Max dávají do svých balíčků.
Firma však stále hledá nejvhodnější kombinaci zábavy, sportu a zpravodajství na platformě Max. V každé části světa postupuje jinak a sleduje celkovou dobu, kterou u tohoto typu obsahu předplatitelé tráví. Američtí uživatelé mohou sport a zprávy sledovat v rámci prémiového tarifu i standardní verze předplatného bez reklamy. V Latinské Americe jsou tyto přenosy automaticky ve všech tarifech. V Evropě si předplatitelé bez ohledu na typ předplatného musí dokoupit zvláštní balíček Sport.
„Budeme pokračovat v testování různých modelů. Máme výhodu globálních práv ke sportovním událostem, se kterými můžeme experimentovat,“ poznamenal JB Perrette, který ve Warnerech řídí streamovací divizi.
„Už před třemi lety jsme ale jako společnost říkali, že nám nejde o kvantitu, ale o kvalitu. V Evropě, kde nabízíme sportovní obsah, poskytujeme ty nejkvalitnější sportovní přenosy a obecně nabízíme obsah té nejvyšší kvality,“ zopakoval David Zaslav.
„Při pohledu na současný mediální trh jsme skutečně přesvědčeni, že v příštích letech budou prosperovat především globální hráči. Nakonec mezi největšími a udržitelně rostoucími mediálními společnostmi zůstanou pravděpodobně jen čtyři až šest firem. A naším každodenním úkolem je bojovat o své místo mezi nimi,“ uvažoval generální ředitel nad budoucností celého průmyslu. „Důsledkem tohoto vývoje je rostoucí tlak na regionální hráče. Ti musí řešit zásadní otázky: Dokáží si vybudovat vlastní životaschopnou platformu? Mají dostatek kvalitního místního obsahu?“ dodal.
Regionálním partnerům firma nabízí spolupráci pod heslem „společně jsme silnější“. Má na ni příznivou odezvu od mediálních společností a operátorů v Brazílii, Mexiku i v celé Evropě. Na velkých trzích začínají dříve nesmiřitelní konkurenti obchodně spolupracovat, aby předplatitelům nabídli výhodnější ceny, zvýšili celkový čas strávený v aplikaci a zabránili rušení uživatelských účtů. „Vedeme na toto téma spoustu rozhovorů. Průběžně si vyhodnocujeme, kdy jsme dostatečně silní sami o sobě a kdy je pro nás lepší s někým spolupracovat,“ vysvětlil David Zaslav.
„Nakonec tu zůstane jen několik globálních hráčů a cestou může dojít k určité konsolidaci. Tato konsolidace může probíhat jednoduše formou obsahových balíčků, přičemž tyto balíčky nebudou jen ekonomickým nástrojem, ale spotřebitelsky přívětivým řešením, které umožní plynulý přechod mezi různými typy obsahu od různých poskytovatelů,“ pokračoval.
Prezident streamovací divize JB Perrette dodal, že strategie balíčkování produktů zaznamenala velký úspěch zejména v USA ve spolupráci s firmou Disney. „Vidíme, jak pomáhá při získávání nových zákazníků i při výrazném snižování jejich odlivu,“ sdělil.
Uvažování mediálních kolosů o rozsahu nabídky na streamovacích službách prošlo určitým vývojem. „V období let 2010 až 2020 se každý snažil dělat všechno, což upřímně vedlo k záplavě obsahu a nepřiměřeným výdajům. Nyní přecházíme k mnohem racionálnějšímu modelu, kdy se všichni vracíme k tomu, co umíme skutečně nejlépe, a poskytujeme spotřebitelům přístup ke všem těmto kvalitním obsahům prostřednictvím smysluplných balíčků,“ přiznal JB Perrette.
„A sport bude v tomto kontextu klíčový. Někteří regionální hráči jsou čím dál závislejší na sportovním obsahu a pronajímání sportovních práv. Ale historie ukazuje, že budovat dlouhodobě úspěšnou platformu pouze na krátkodobých sportovních právech nebyl v minulosti dobrý recept na úspěch a pravděpodobně to nebude dobrý recept ani v budoucnosti,“ domnívá se David Zaslav.
Zopakoval, že sportovní obsah sice mají ve firmě rádi, ale přistupují k němu disciplinovaně a pečlivě zvažují návratnost investic. „Do dalších sportů bychom investovali jedině tehdy, pokud by to vylepšilo naše podnikání. Bude to stále složitější, víte, za jaké částky se některá práva prodávají,“ řekl.
„Když vidím, jak někteří konkurenti vynakládají enormní prostředky na sportovní práva kvůli zajištění předvídatelné sledovanosti a garantovaného publika, místo aby investovali do hodnotného duševního vlastnictví, považuji to za výhodu pro nás. Právě vytvářením kvalitního původního obsahu totiž skutečně budujeme hodnotu, a to je základ, na kterém stavíme naši značku,“ konstatoval generální ředitel, který připomněl, že Warner Bros. Discovery drží práva na Harryho Pottera nebo Batmana.
Po filmové sérii o Harrym Potterovi nyní vzniká seriál, u kterého se rovnou počítá s dlouholetou výrobou. „Až tuto novou franšízu zhruba za rok uvedeme, budeme mít zajištěno deset po sobě jdoucích let Harryho Pottera a budeme schopni amortizovat tyto náklady globálně po celém světě. Tento typ investice se nám navíc vrací i prostřednictvím merchandisingu, v našich menších tematických zábavních parcích. Naší prioritou je vynakládat prostředky tam, kde můžeme získat nejlepší návratnost,“ doplnil.
Your Hogwarts letter is here.
— Max (@StreamOnMax) April 12, 2023
Max has ordered the first ever #HarryPotter scripted television series, a faithful adaptation of the iconic books. #StreamOnMax pic.twitter.com/3CgEHLYhch
Zdůraznil také vliv balíčkování na celkový dojem předplatitelů ze streamovacích služeb. „Současná situace, kdy zapnete televizi, vidíte 18 různých aplikací a lidé musí souběžně používat telefony k vyhledávání, kde najdou konkrétní pořad nebo sportovní přenos, není dobrým uživatelským zážitkem. Proto věřím, že dojde k významné agregaci obsahu kolem několika větších globálních hráčů. Spotřebitelé totiž v určitém okamžiku řeknou, že současná roztříštěnost je příliš složitá a náročná. Chtějí jen zapnout televizi nebo vzít do ruky telefon či jiné zařízení a mít možnost sledovat obsah, který mají rádi, aniž by museli přepínat mezi různými aplikacemi a vyhledávat, kde co najdou. Myslím, že tento přístup bude hnací silou celého odvětví a každá společnost se mu bude muset přizpůsobit, protože spotřebitelé to budou vyžadovat. A tímto směrem směřujeme i my,“ uzavřel.