Dobrý den,
...proběhne analýza, která má být úplná a jednoznačně definovat podklady pro programátorskou práci, jak postupovat v vpřípadě, že úplná a jednoznačná není...
Úplná a jednoznačná není, protože analytik se nezeptal na vše? Nebo protože, něco zákazník zapomněl říct? Nebo proto, že jsou v průběhu realizace do IS zadány jinak, než bylo domluveno při analýze? ...
Mířím tam, že toto je málo kdy jednoznačné a nedokáži to paušalizovat a odpovědět.
S jistými nepochopeními během analýzy jsme se samozřejmě setkali (a také si přiznali). Ještě nikdy to však nedošlo do bodu, že by byla analýza natolik špatná a mimo, že by se měla zahodit a vracet peníze. Nemám s tím tedy zkušenosti.
Přiznejme si jednu věc. IT firma mluví programátorských jazykem, zástupce e-shopu zase obchodním. Všichni se snaží si porozumět, ale v komunikaci může dojít k nepochopením a šumům (i přes wireframy, náčrty, popsané skruktury databáze,...).
Pokud se podle neúplné a nejednoznačné analýzy programuje standardním způsobem a např. po 3-4 měsících se zákazníkovi předloží pracovní podoba téměř dokončeného díla, je to problém. Upravit specifikaci a předělat podle toho dílo může být blízké tomu, vypovědět smlouvu a začít znovu (a handrkovat se, čí to je to počáteční neporozumění chyba).
Při agilním kontraktu problém odhalíte po prvním (max druhém) sprintu. Zpravidla máte podobné možnosti (včetně vypovězení), ale změnit specifikaci a upravit dílo po 1. sprintu bude mnohem mnohem méně bolestivé a pokud k tomu nastane (a obě strany mají vůli pokračovat) zpravidla se prostě malá část upraví a spolupráce jede dál.
Petr Svoboda / ShopSys
Dobře agilní metodiky, rozumím. Vrátím se na začátek, pokud proběhne analýza, která má být úplná a jednoznačně definovat podklady pro programátorskou práci, jak postupovat v vpřípadě, že úplná a jednoznačná není, tj při programování se pak musí značně improvizovat a upřesňovat. Vrací se peníze za analýzu, nebo jak v takovém případě postupujete?