Aktualitu o reakci paní Tachecí výjimečně nepsal pan Potůček, to jsou FAKTA ... A že paní Tachecí dala Radiožurnálu modernější tvář a začala mu poté stoupat poslechovost je také fakt. ... škoda jen té kolovrátkové hudby na Radiožurnálu zahrnující z velké části formát "czech conservative" (výraz,který používá pisatel "Jose" pro hudbu, kterou hraje třeba Rádio Blaník)
Hehe. Pozor ! To není výraz můj. Tento výraz má na svých www plně vypsaný a uvedený právě společnost MEDIA BOHEMIA a jde o pracovní název tohoto ,,formátu" pro jejich stanice. Blaník, OK atd. Znamená to prostě konservativní hudba pro konservativní lidi. Ovšem konservatismus je sice na západě označení řekněme těch nejtvrdších kapitalistů, kteří nechtějí chudáčkům dělníkům, povolit nějaké výhody, ale na východě je to označení, těch netvrdších bolševíků, kteří se do teď nesmířili s revolucí v roce 1989. Tedy konserva je vždy tam i tady konserva. Čili jinými slovy je nutno označit a považovat takové stanice za bolševické, což ve skrze jsou. Jistě v tom je zásadní problém. Radiožurnál se možná zmodernizoval. Radiožurnál opravdu získal jako posluchačky ženy, které ho dříve nikdy neposlouchaly. To je pravda. Ale pro mne se stal NEPŘIJATELNÝ. Tedy před změnou pro mne byla jeho hudba lepší. Jak s oblibou uvádím. Tehdy nežli to vzala do pracek B.T. tam hrávali třeba i Francise Vincenta Zappu. Takže, když už jsem se na ní dostali, ač jsem chtěl původně komentář k ní, vypustit. Kostra celé té akce. Na papíře, na předváděčce (na netu bylo video) vypadala velice hezky a tam by jsem s tím souhlasil a mělo to moje sympatie. Provedení a to jak to dopadlo bylo naprosto strašlivé. Souhlasím s iniciativou: Nechceme přeladit, nemáme kam a podepsal jsem ji. Takže se to podle mého názoru nepovedlo. Nic méně B.T. je na Z1 a může jí to být fuk. A Kasíka bych za to neodsuzoval. Naopak pochválil. Protože se alespoň o něco pokusil. I když se to z mého soukromého pohledu nepovedlo. Co se týče vyjádření B.T. tak i když podle mého soukromého názoru Radiožurnál zprasila. Nebo, přesněji to, co bylo na papíře, vůbec neodpovídalo tomu, jak to znělo z rádia. Tak za tohle vyjádření samozřejmě má mé sympatie a věřím , že nekecá ani slovíčkem a zcela přesně ukazuje tvář pí.Jaklové a spol. Bohužel i když to vyšlo v iDnes, tak je to stejně k ničemu a tu ženskou prostě z té rady nikdo neodvolá, takže asi ještě udělá hodně zla, tak jako ho dělá, od té doby, co tam je.
Ještě to doplním vtípkem. Pí.Tachecí se povedl abych tak řekl POHLAVNÍ posun. Tedy posunula ho od můžů k ženám. Též se jí zdařila určitá MODERNIZACE. Ale, co zprasila a co se nestalo dobře. RŽ se stal po zásahu je KONZERVATIVNÉJŚÍ, nežli byl před zásahem ! Takže vlastně nebyl splněn hlavní účel a tím snad mělo být, ho přiklonit k mladším lidem a třeba i vzdělanějším lidem. Ona ho naopak od nich ještě bíce odklonila. Tedy přiklonila ho k starším a přiklonila ho k méně vzdělaným. Podle mne se tak stalo omylem. Nebo neodhadnutím svého věku, neodhadnutím trendů atd. Takže proto to názývám svázáckou discotékou alá B.T. A ať si uvědomi, kdy asi tak běhala za klukama po discotékách. To už asi bylo hezky dávno. A přesně podle toho bohužel, ta stanice teď vypadá.
Ještě se v tom ponimrám. Ona ho nastavila na tzv. Husákovi děti. Což jsou sice nejsilnější ročníky, tedy potencionálně nejvíce posluchačů. Ale zároveň je to ta největší verbež, která nepoznala žádné normální prostředí. Tedy ani nic před tím ani nic po tom. Jen Husákovu normalizaci. A v tom je řekl bych, nejzásadnější problém. Přece hlavní stanice ČRo. Stanice, která nese označení JEDNA, nemůže být striktně nastavena pouze na nějaké ročníky. I když se narodilo tehdy hodně dětí. V tom okamžiku se dostane do kritiky všech mladších, kteří chtějí to, co se hraje teď a nikoli se hrálo za normalizace. A zároveň do kritiky těch starších. viz. mne. Kteří zase vědí, co se hrálo před tzv. normalizací. Takže tohle je prostě CHYBA. A už jí nechám na pokoji ať si to užívá na Z1. (Je perlička, nežije ona náhodou nebo v té době nežila právě s Medkem ?)( Aby v tom zase nebyl sex. Hehehe.)
No, ono to tak, ale je. Sice samozřejmě, že byla nejhorší 50.léta kdy docházelo k popravám atd. Ale po nich se to začínalo uvolňovat a začal přicházet socialismus s lidskou tváří. Respektive 60.léta byla revoluční zcela všude na světě. Hippies v USA atd. Děti květin. Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan, Woodstock... No a samozřejmě to proniklo i do socialismu. Vždyť existují čísla Mladého světa z té doby, kdy máte jako kapelu roku vyhodnocenou Plastic People Of the Universe a v Sedmičce pionýrů tam máte text a noty na Bratříčku zavírej vrátka od karla Kryla atd. atd. Vyplatí se občas si nějaké takové noviny z před roku 1968 sehnat a přečíst. No a pak zasáhla Moskva. Ruské tanky rozstřílely Prahu. V Liberci srazili podloubí u radnice atd. A Husák vyhlásil normalizaci a nesmělo se nic. A tento stav trval do roku 1989. To už Moskva zasáhnout nemohla neboť již byla oslabena studenou válkou. Respektive ji prohrála. A tak máme, co máme. Až na to, že komerčně se tady prodává dál socialismus jak vyšitý. Ruskými uniformami na Karlově mostě počínaje a Majorem Zemanem v televizi konče.
Jenom pro upřesnění, normalizace nezačala příjezdem tanků v 68, ale až o pár let později. Ještě v roce 1969 byla relativní svoboda, teprve potom začalo postupně přituhovat, přibývalo čistek a Dubčeka vystřídal Husák který utahoval normalizační provaz. K Tachecí asi tolik, každý člověk má sklon věci z mládí považovat za nejlepší, tak se nedivte že tlačila do éteru tvorbu když jí bylo 20 let.
Jasně. To bylo odstřelené nebo tak jako z voleje, po hospodsku, laicky, to by jsme se potom právě dostali k těm 70.letům A Chartě 77 a uvěznění Plastiků a Gottovi, jak v televizi vyřvával: ,,Pryč s nehodnotnými (nehodnými) umělci..." ( I když on za to nemohl, oni mu to prostě nařídili.) Ale zase na mejdany jim jezdit nemusel.(Jak ho vtipně přirovnali k Sinatrovi ohledně styků s Mafií...Pak napsal v autobiografii, že se prý bál atomové války a chtěl aby ho s sebou vzali do krytu do Bulharska.)
Ale v každém případě děkuji za připomínku. Ano, je to pravda. Desky Supraphonu z roku 1989 mají ještě velmi vysokou úroveň. Pád do hlubin nastal až po té.
B.T. se vůbec nedivím. Lidsky to chápu a myslím si, že se do toho dokáži vcítit, proto, to takto popisuji... Ale strategicky, v tom postavení, je to chyba. Pochopitelná, ale neomluvitelná.
...překlep desky Supraphonu z roku 1969... dodatek...uvolnění vlastně nastává asi kolem roku 1982 a konci vlny punku, kdy nastupuje tzv. New Wave, tedy post-punk, tedy popovější a větší vrstvě obyvatel přístupnější a poněkud zjemněný Punk...Proti kterému ovšem bolševik opět velice tvrdě zasahuje...no a pak už v roce 89 máme tu revoluci...
No, to se nejspíše použilo po druhé světové válce, ne ? A domnívám se, že celkem úspěšně... Ovšem o kolektivní vině zde hovoříte Vy. Já zde hovořím o podmínkách, výchově, kultuře atd. Takže např. když by nebyla privátní média, ale zůstala média pouze státní. Ta byla pod kontrolou i třeba stejných stran a za stejného rozložení jaké je. Troufnu si tvrdit, že by to bylo lepší a ty (použijme výraz menšiny i když se příliš nehodí a také už jsem za to dostal sprdunk, protože, rockové kapely plní stadiony včetně Strahova a folkáči plní hospody...takže výraz komunistů, menšina, pro taková hudební díla, je v tomto případě hodně diskutabilní...ale dejme tomu...)by si tedy vyřvaly své prostory v ČRo. Jenže takto jsou na Beatu nebo Country rádiu nebo jinde. A ČRo projevuje velmi nezdravou snahu se chovat komerčně, tedy prodávat, to, co Impuls a Blaník. Aby jsme se dostali zpět k tématu.
Ono zároveň i platí, že mezi nimi se neformovátovali ti největší odpůrci režimu, protože některé z nich, ta totalita, totálně točila. Jenže protože média zmohou hodně a ty měl pod kontrolou, víme, kdo. Tak většinu to nezasáhlo. Já, neříkám, že za to můžou a nesou oni sami odpovědnost. Já jen říkám, že tak byli vychovaní a připravení pro světlejší zítřky a jejich výchova se negativně projevije i dnes tj. 20 let po revoluci. Co je ovšem nejhorší, je to, že to přechází na jejich děti. Čili dnes se zcela normálně na diskusním fóru zeptáte mladého kluka, jak může poslouchat takovou prasečinu, od nějakého normalizačního osvědčeného umělce, z té doby, kdy originál s nekomunistickým textem a aranžmá originálu je na 10x lepší úrovni, včetně toho, že je to lépe a profesionálněji zahrané, nasnímané atd. A anglicky se třeba i už naučil ve škole. A on Vám odpoví. Ono se to líbí mamince. A jste v riti. Když pak vidíte tu devastaci a jak by tady mohla hrát kvalitní Oldies rádia s opravdu světovými hity, nebo jazz nebo i současné kvalitní věci. Může se Vám z toho leda zvednout kufr. Ale prakticky nemůžete dělat vůbec nic. Maximálně si tak zabalit zavazadlo a jet třeba za Rómy do Kanady.
Dobrého dne. Děkuji. I já rád čtu Vaše. Již jsme hovořili spolu o tom, že jsme skoro stejný ročník. Vy jste tuším o rok starší. Tak asi máme podobné zážitky nebo zkušenosti. Jsme stejná generace, tak na to koukáme zase asi podobným pohledem té naší generace. Nemohl jsem reagovat dříve, tady byla docela solidní bouřka a 2x slítl net, tedy kompletně elektřina, tak jsem to raději vypnul.
To je Váš problém, mně se s Vámi povídá celkem dobře, nevím čemu říkáte generalizace... Jistě, že existují všelijaké vyjímky potvrzující pravidlo, ale pokud se bavíte o něčem na tento způsob, tak tedy nevím jaký chcete používat model ? Příklad. Komunisti byla banda lumpů. Že by se našli asi 4 slušný ve státě ? To samozřejmě ano. Dokonce i nějaký znám. Kteří se dejme tomu nechali nachytat. Ale to neznamená nebo nevylučuje pravidlo nebo poznatek první.
Generalizace je zevšeobecňování typu "Romové jsou líní" nebo "mládež je zfetovaná". To slušný člověk nikdy neřekne. V podstatě jde o vyjádření kolektivní viny.
To se obávám nejde takto paušalizovat. Rómové samozřejmě líní nejsou a jen jako kuriozitu uvedu, že někdy před mnoha lety jsem viděl osobně v jedné hospodě na Smíchově hrát fantasticky Róma na španělku Beatles, tedy žádný ,,čardáš" jak by se očekávalo... Udělal na mne tehdy dost dojem. Nedávno jsem viděl zase dva malé Rómky velice schopně rapovat na ulici a dojem byl též velmi silný... Domnívám se, že díky otevření hranic, pronikání řekněme černošské nebo přesněji afro-americké kultury do ČR se v tom celkem někteří z těch mladších našli a nevypadá to špatně... Také ti, kteří se vrátí z neuspěšného pokusu získat azyl aby pak nakonec nezvládali angličtinu lépe nežli třeba naše radní pí.Jaklová. No, mladež je v pohodě. Sice u nás vtipně zakázali trávu aby se prodalo více tvrdých drog a měli vyšší zisky. Ale celkem to jde mimo mně. Ta bolševická zase vyráběla pervitin v kterém byli nejlepší v Evropě, vojáci filtrovali přes chleba iron na okna a ten zbytek si rozpouštěl postupně mozek nějakými čichadly typu čikuli. Termín ,,čichač" byla nejspíše východoevropská specialita. Nemám, ale potvrzené, to střílím z praku. U politické strany typu NSDAP nebo KSČ je to myslím maličko jiné, to je strana, která má nějaký program a tam asi každý už ví, že se něčemu upisuje, takže buď je to lump nebo ho k tomu donutili násilím, což se samozřejmě taky dělalo. Nebo se prostě bál atd. Ovšem tam už přece nelze ho z této odpovědnosti vyjmout. Takže, já bych to posuzoval případ od případu. A nikoli generalisticky prohlásit, že nelze generalizovat. Tak určité vrsty obyvatel, určité majetkové vrstvy, určité kulturní vrstvy atd. atd. mají přece určité vlastnosti. A že normalizace v ČR proběhla to víme. A že to byla největší kulturní devastace za celou historii ČR, to víme taky. Srovnatelná tak možná s nějakým pálením českých knih po Bílé hoře. Nebo světově, s Mao Che-Tungem v Číně.
No vidíte. A jaký rozdíl je mezi větami "Je to (míněno husákovy děti) ta největší verbež, která nepoznala žádné normální prostředí." a "Romové jsou líní"? Podle mě z hlediska kolektivní viny vůbec žádný. Jste prostě radikalista, který hází všechny lidi, které něco spojuje, do jednoho pytle. Když se takových sejde víc, vzniká totalita, ať už nacistická (Židé jsou vředem celého světa) nebo komunistická (podnikatelé vykořisťují pracující). Bylo by dobré kdybyste tento (zatím) drobný etický neduh v sobě potlačil. Pokud to ovšem není záměr.
Jenže princip ,,kolektivní vina" jste do debaty vložil až vy. Já hovořil o tom, že běžela normalice, čili byly nejhorší podmínky. Nebylo to slovo ,,verbež" myšleno jako ,,největší" lumpové. Ale spíše jako ,,největší chudáci"... Jenže bohužel dál ,,plakající po svém otroctví" a ,,po svých jistotách" a po svých ,,národních umělcích" atd.
A paradox dnešní doby, je právě v tom, že místo toho aby se to uvolnilo, tedy dostali vše to, co tehdy nedostali...Myslím tedy konkrétně v rozhlasovém vysílání... Tak jako to v pohodě dostali ve všem ostatním, tedy např. cestování, materiálu od auta, oblečení, potravin, po elektro a bydlení atd. Tak v rozhlasovém vysílání to nedostali.
A celá debata je o tom proč. Za prvé hodnotnější věci něco stojí. Takže řekněme malý privát na to ani nemá. Za druhé oni sami mají problém to přijmout, je to pro ně nezvyklé. ( Stejná reakce, jako, když vypustíte původně divoké zvíře po x letech zajetí, z klece.) A za další se samozřejmě našel chytrý bezcharakterní obchodníček, (bezcharakterní proto, že mi to přijde jako neetický prodej), který si řekl, proč na tom nevydělat a nedat jim, co chtějí a nevyrobit jim tu klec alespoň z papíru nebo modelově. No a tak zvířátka jsou zase šťastná, že mají své umělce. A všichni jsou vlastně spokojení. Jen někteří lidé se ptají, co se potom tedy vlastně změnilo ?
Nehledě na to, že to má další i další dopady. Mám nepřijemný pocit, že to některým stranám velice vyhovuje. A v nejhorším důsledku to v závěru vede ke komplexním útokům na novináře, sdělovací prostředky, náhubkovému zákonu atd. A až to všechno skončí, tak to bude vypadat jako v Rusku.
Podle slovníku cizích slov je "Verbež = sebranka, chátra, banda" a to s negativním podtextem. Takže spíš ve významu "špína, zmetci, odpad, ..."
A rád bych se k tomu vyjádřil, protože do té skupiny věkově asi nejspíš patřím - nikdy jsem nad tím nepřemýšlel, ale asi to tak nějak bude. Za chudáka (ne z finančního pohledu) se rozhodně nepovažuji, po otroctví a svých jistotách nepláču a národní umělce té doby jsem nesnášel už tehdy a když je slyším teď, bývá mi lehce blivno. Takže tady máte jeden příklad toho, jak vaše zevšeobecňování nefunguje. A takových budou tisíce. Jak se s tím poperete?
Tak čest vyjímkám. A zase se dostáváme k jádru věci. Já osobně tvrdím, že by takových, co je jim z národních umělců mělo být blivno je více. Dokonce tvrdím, že nemohli být všichni tak pitomí. Ovšem někdy na mne padají deprese. A z nich pak pramení tato diskuse zde. Podívejte se např. na sledovanost jistého Gotta na ČT na tomto serveru.
Myslím, že ne. Ti, co se narodili před normalizací ho mají na háku neb pamatují lepší dobu. Ti, co se narodili až po revoluci ho mají na háku ještě víc. Takže to bohužel vychází, jen na ty normalizační děti. Z ostatních oslovuje naprosté minimum.
Tak s tím, že nejsilnější posluchačská skupina K. Gotta je tvořená ročníky cca 70-82 rozhodně nesouhlasím. Samozřejmě že se to v čase bude vyvíjet, ale můj odhad je že nejsilnější skupina posluchačů K.G. bude starší než 39 let.
nejvyšší procento je mezi 31-40 lety
již méně je mezi 20-30 lety
ještě měně je mezi 41-50 lety
a až pak jsou nejstarší 2,8% seniorů (lidí nad 60 let),
/převzato z oficiálních stránek K.Gotta/
Takže zcela nejvíce jich je ve věku 20-40. To jest střed 30 let.
Teď na druhý pokus to už nemůžu najít taky, ale bylo to z roku 2005, tak pro absolutní objektivitu si to můžete tak ještě o 4-5 let nadsadit. Takže spíše středem ti pětatřicátníci.
Tomu prostě nevěřím. Lidem narozeným v počátcích normalizace (=1970) je teď 39 let. Nedokážu si představit že skupina 30 - 40 let tvoří hlavní část fanoušků K.G. To podle mně prostě není možné. Zkoušel jsem různá hledání na webu, ale bohužel nic. Dokud neuvidím čísla z důvěryhodného zdroje, neuvěřím.
Pokud bychom mluvili o skupině 45 - 55, případně 50 - 60, tam už bych tomu věřil.
Jste fakt úplně, ale úplně mimo mísu, José. Tak dobře, já Vám teda něco málo z těch oficiálních dat (ta se musí kupovat, zveřejnit je samozřejmě celá nemůžu) pustím. Průměrný věk diváků, kteří dne 14.7. v době od 20:00 do 23:00 sledovali ČT1 (to tam šel pořad k narozeninám K. Gotta, je 55 let). Pokud nevěříte, stěžujte si na ATO. Stačí? :-)
Aha. My zase mluvíme každý o něčem jiném. Já o příznivcích, tedy fanoušcích, vy o sledovanosti televize. Ovšem to jsou dva různé termíny. U televize musíte připočítat to že babičky sedí a koukají na televizi na ČT 1 i když by tam běžel třeba Večerníček...
Tak moment, s těmi médii a sledovaností jste začal operovat Vy. A když se ukazuje, že v tom nejste takl úplně kovaný, najednou otáčíte. Ti padesátníci jsou ale pěkná verbež! :-)))
To já se s vámi nehádám ani v nejmenším, že termíny sledovanost a poslechovost jsem začal používat v této diskusi já. Ovšem on tam na svých stránkách jaksi nemá sledovanst a poslechovost. On tam má nějaký prodej CD a návštěvy koncertů a z toho vypočítané nějaké fanoušky. Tedy rozvržení posluchačů nebo příznivců, ale jaksi se tam nehovoří o televizi, že. Takže prostě už vidím ty davy vláčejících se důchodců se potit někam do haly. Takže prostě stále ti posluchači nebo příznivci platí. Že co se týče televize to poskočí o deset nebo třeba i dvacet let dál, to je zase jiná otázka. Taky záleží, co bylo v té chvíli na Nově atd. dost dobře si dovedu představit, že tam lidé třeba i nechali Gotta i když ho zrovna nemilují nežli by trpěli nějakou strašností z Novy. Takže to se nedá takhle brát. Jen říkám, že i tak se na to neúměrně dívalo mnoho lidí. A stále tvrdím, že je posluchači jsou ti, které k tomu násilím vychovali za normalizace. A že Český rozhlas 1 Radiožurnál dělá obrovskou chybu, pokud chce zavádět nebo se přizpůsobovat takovýmto trendům. Všechno.
Jde tady o sledovanost a poslechovost nebo ne? Tak co sem sakra chlape taháte koncerty? Je přece jasné, že důchodci na koncerty nechodí. Někteří by tam ani nedošli, jiní na ně nemají. Diskuse vznikal o Radiožurnálu a začal jste s ní Vy sám, tak už to laskavě přestaňte překrucovat a uznejte, že jste ve svém odhadu úplně mimo. Nebo mlčte. Hádat se nemá cenu. Prohrajete.
No, bavíme se u Radiožurnálu, takže základem debaty je, zda si vaši důchodci přejí na Radiožurnálu všelijaké normalizační umělce nebo zda si to tam vůbec někdo přeje, když si tam B.T. zavedla svoji svazáckou diskošku. Já říkám, že si to tam může přát maximálně tak část třicátníků až řekněme čtyřicátníku, pak už nikdo.
Prima, konečně se dostáváme k Vašemu prvotnímu omylu. Průměrný věk diváků oslavy narozenin Karla Gotta je podle oficiálního měření sledovanosti 55 let. Blik. Pořád nic? :-)
Já to otočím. Říká se, že Afro-Američné nebo i Rómové jsou pohyblivější, mají lepší smysl pro rytmus, jsou hudebně citlivější... Jistě je to paušalizace. Může existovat Róm a asi existuje, který sedí doma, je tlustý, pije pivo a dívá se na fotbal. Ale to přece neznamená a nepopírá platnost té původní věty.
Ano, říká se to, ale je to chyba. Objektivně vzato jde jen o určité statistické procento, takže věta "Afro-Američné nebo i Rómové jsou pohyblivější, mají lepší smysl pro rytmus, jsou hudebně citlivější." není pravdivá. K tomu, aby pravdivá byla přitom stačí nahradit slovo "jsou" slovesem "bývají". Pak je to ok. Chápete? Když prostě řeknete, "Husákovy děti jsou ta nejhorší verbež", je to fakt úlet. Mám spoustu přátel v tomto věku a můžu Vám říct, že lidé v důchodovém věku mívají (!) proti nim názory mnohem totalitnější. Přesto bych si nikdy netroufl tvrdit, že "důchodci jsou verbež, která si zvykla za komunismu krást a teď jim to chybí" (jakkoli to o některých platí). Jakkoli špinit celou skupinu tímto způsobem je prostě společenské faux pass a z politického hlediska hodně nebezpěčný precedens.
Dobře. Takto se to dá pochopit. Dejme tomu, že by se mohlo hovořit třeba někde o 60%-70%. Dobře tedy, takže tedy bývají a nikoli jsou. To se zase, až tak příliš, se slovíčky netrápím. Jistě přiznávám, že použítí slov ,,obvykle bývají" nebo ,,z většiny bývají", je vhodnější, nežli použití slova ,,jsou".
Ano, takhle to je o moc lepší. Já osobně nesouhlasím ani s tím slovem "bývají", ani s těmi procenty (jak jste na ně proboha přišel!?), ale to už je věc osobní zkušenosti každého znás. Cizí komunita je pro jedince z principu vždycky podezřelejší než ta jeho :-). Podle toho komentáře v sousedním příspěvku možná i samotné slovo "verbež" vnímáte trochu jinak než ostatní populace, ale v podstatě je to synonymum slova "neřád", takže nic moc lichotivého. Když řeknu, že "dnešní padesátníci jsou (nebo i bývají) ti, kteří si za komunismu nahrabali, nahamounili byty s regulovaným nájemným a teď se smějí mladým rodinám, které bydlí za tržní nebo se tlačí v 1+1, do očí.", taky Vám to asi moc příjemné nebude a budete se kroutit. To je právě ta generalizace, zobecňování, hodnocení skupin a ne jednotlivců. V podstatě to je vždycky nežádoucí a dělá to jenom mezi lidmi zle. Zkuste se tomu vyhnout. Bude líp.
No, já se klidně přdržím Váše terminologie... Tak třeba o českých důchodcích se říká, že bývají nejbohatší vrstvou ve státě... Myslí se tím asi v průměru... Tak jistě miliconáři dostávali pěkné odstupné, všichni policisté a vojáci taky... Včetně všech agentů... Plus pěkné důchody, do dnes nijak nezkrácené, plus někteří si přivydělávají v nějaké osttraze na vrátnici nebo si na to přímo založili firmu, takže si asi neztěžují...
Ještě,tak jako, k té mé formulaci ,,jsou". Uznávám, že to byla hrubá chyba, nic méně asi to mělo znít opravdu jako spíše ,,burcující výkřik nebo provokační heslo", protože opravdu mi to vadí, nějak jsem tak očekával, že se v rádiích po revoluci, budou hrát normální světové věci a ne to, co se tam muselo hrát za totality...
Tak jako ta procenta neberte vůbec vážně, řekněme osobní rychlo odhad z okolí. Např. z práce, z bydliště... Ten má rád Deep Purple a Rollling Stones a támhleten Vondráčkovou. Takže asi z tohohle plus/mínus. Prostě asi tak těch 30% bych odhadl, že se může lišit. Ten zbytek prostě podléhá (ještě 20 let po revoluci) tomuhle humusu. Počítáni nejsou samozřejmě důchodci, kteří by asi z převážné většiny chtěli jazz, ale nejsou prý rentabilní skupinou (i když se domnívám, že to je špatný odhad či výzkum, viz. výše hned první věty...)
No a pak samozřejmě ti mladší, kde si zase myslím, že z 90% je jim z toho špatně a poslouchají něco úplně jiného a odlišného. Část těch konzervativnějších uspokojí Evropa 2. Ty ostatní nejspíše nikdo, tedy z těch, co jsou na FM. Musí si hledat na netu atd.
A ještě jednou, jedna zásadní připomínka k tomuto rozhovoru. Slovo ,,verbež" je stále zasazeno v kontinuitě ,,kulturního smyslu" tedy nehovoříme o udavačích nebo zlodějích a něčem podobném. Hovoříme stále (i když to tak chvílemi nevypadá) na téma Radiožurnál. Čili uděláme pokus. Napsal jste, že máte mnoho dobrých známých, kteří spadají do této kategorie. Tak a nyní si je proberte v hlavě. A nebudeme probírat, jaké mají auto, jakou mají vilu, jak mají vychované děti, jakého mají psa, jestli tenhle je doktor a tamten učitel a tamhleten vynikajíci instalatér. To nyní ponechme stranou. Jednoduchá otázka. Kdo z nich by si raději pustil Karla Gotta a kdo z nich raději Beatles a Elvise Preslyeho ?
Kdo z nich by si raději pustil rádio Blaník a rádio Impuls.
Nebo raději rádio Beat, Radio 1 a rádio Wave.
A na to mi sem hoďte prosím odpověď, koilk procent a jak Vám to udělá. Děkuji.
Tak to absolutně nemám tušení a od boku nestřílím. Udělejte si statistický průzkum a pak to bude o něčem. Takhle je to jen, jedna paní povídala. A i kdyby preferovala většina dnešních třicátníků Káju a Helenku, pořád to není důvod jim dávat za vinu, jaký repertoár ČRo pouští. Za to přece může ČRo a ne žádná "verbež". Ostatně i s odhadem vkusu důchodců jste se pěkně uťal? Jazz? To se na mě nezlobte, ale to si klidně dám výjimečně i bez předchozího průzkumu. Pokud jazz preferuje 5% důchodců, tak je to moc. To je a vždycky bude beznadějně menšinový žánr.
Statistický průzkum si mohu udělat v rámci své lokality. Tedy, nejbližšího okolí, mne jako subjektu. Je to vše subjektivní. Nejde o státní statistiku. Celonárodní průzkum vážně uspořádat nehodlám. Není to jedna paní povídala. Je to přesné vzhledem k mému subjektu, ale úplně jinak to může být u jiného subjektu, v jiném městě, v jiném poválání atd. Čili je to subjektivní údaj. Nic víc. Další je ovšem překroucení věci. A to dosti značné. Takže znovu od začátku. ČRo 1 nasadil z komerčních důvodů nějaký program. (Už to samotné je chyba, že místo veřejnoprávnosti, chce raději dohánět poslechovost Impulsu a Frekvence 1). B.T. si vypočítala nebo odhadla, že použije takový formát aby oslovil určité posluchače...
A zřejmě si vybrala tu vrstvu z občanů ČR o kterých hovoříme.
Jazz. Hm... A viděl jste někdy ty narvané tančírny při Swingu apod.? Ale to oni by si ještě vzpomněli, jen se nebojte...
Zřejmě si vybrala? Opravdu? Jak to víte? A Swing není Jazz, když už upřesňujeme. Podle mého odhadu půlka důchodců poslouchá Evu a Vaška, druhá pak ocení Helenku a Káju. Kdepak Jazz? :-)))
No na konkurenčním webu se jeden důchodce nebo skoro důchodce vyjádřil, že jestli si E+V spustí vlastní rádio(což mají údajně v úmyslu) tak, že on si zařídí fabriku na výrobu špuntů do uší.
Swing je jazzový styl, který se utvářel od konce 20. let 20. století a v němž došlo k širšímu uplatnění jazzu jako populární taneční hudby a k míšení černošských a bělošských prvků. Tvoří přechod od tradičního (historického) k modernímu jazzu.
Swing se formoval jako vývojové stádium tradičního jazzu v letech 1927-1935 a největší slávu sklízel ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Je nerozlučně spojen s Benny Goodmanem. Výborným klarinetistou, vedoucím různých souborů, které hrály swing v jeho klasické podobě. Benny byl jedním z prvních bělochů, kteří se prosadili v černošském hudebním stylu. Jeho skladby byly originální a na rozdíl od černošských interpretů je hrál s jakýmsi evropským nádechem.
Doba swingu byla zároveň epocha velkých orchestrů (big bandů) složených ze tří až pěti saxofonů, dvou až čtyř trubek a jednoho až čtyř trombónů, k tomu je navíc třeba připočítat nezbytnou rytmickou část - bicí soupravu, kontrabas a kytary; vedle toho ale stále existovaly malé hudební skupinky nejrůznějších sestav. Ve swingových orchestrech se zcela poprvé setkávali černí i bílí muzikanti na jednom pódiu. Mezi legendární swingové a jazzové big bandy té doby např. patřil, mimo jiné, i u nás velmi populární a svým způsobem i legendární Orchestr Glenna Millera."
Jazz je hodně široký pojem, než aby se dal zredukovat jen na Swing. Obecný Jazz tanečním stylem spíše není. To je jako srovnávat Elvise s ACDC. Jo, není rock jako rock, a stejně tak není jazz jako jazz, milý José :-).
Jéžiši kriste ! A napsal jsem snad, že jazz je jenom swing nebo co ? Ale swing patří regulerně mezi jazz, ne ? Říci o Elvisovi, že je to rock by znělo dosti podivně. Ale naopak se dá o AC/DC celkem snadno říci, že je to Rock And Roll. Sice ne ten původní, ale jakýsi ano.
Ale, no tak, to jste slyšel zase kde ? Že se dá jazz chápat jako modern jazz nebo dokonce jako jazzrock apod. Tak na Martina Kratochvíla nebo Chicka Coreu nebo Jiřího Stivína nebo Al DiMeolu atd. Vám asi opravdu nikdo tancovat nebude...
Ale, co takhle Armstrong a takové ty věci jako Cotton Club a všechny ty mafianské podniky, chcete říci, že to nebyl poctivý jazz ? Ostatně v našich podmínkách předpokládám, že na Gustava Broma se taky vyblbli do sytosti...
Sranda byla, když jazzová sekce vydávala časopis Dvanáctka, to byly nádherný články...
Jak vždycky kapela ztišila a poslouchali, jak tanečnicím vržou nylonky..
Já nemám nick Jéžiš kristus, ale Horal :-). Napsal jste, že Jazz je Swing. To pravda není. Swing je Jazz, to ano, ale opačně to už neplatí. Chápete? Jazz je mnohem širší pojem. A když bez bližšího upřesnění řeknete, že důchodce zajímá Jazz, je to mýlka. On je teda podle mě moc nezajímá ani ten Swing (odhaduji maximálně tak 20%, ti ostatní spíš toho Karla a E+V), ale to už je zase jiná debata :-).
José, nějak už se do toho motáte, ne? :-) Tak jako tak, i se Swingem jste mimo. Věřte mi, ten hudební nevkus je naprosto napříč věkovými kategoriemi (a to nejen u nás, ale třeba i v Německu, kde žádná normalizace nebyla) a ke stáru se to spíš zhoršuje. Většinu dnešních důchodců Swing tehdy zajímal jenom proto, že to bylo k tanci a přišly tam nějaké holky (kdyby nepřišly, nezajímalo by to ani je), nějaká hudba byla úplně vedlejší, a že by si dneska pamatovali co tam tenkrát, když Karel ohýbal Anču, hráli, o tom dost silně pochybuji. To jsou výjimky. Vy jste možná jednou z nich, ale každý takový není. Neříkám, že se mi to líbí, ale většina lidí vnímá hudnu jen jako kulisu. Čím méně ruší, tím líp.
Tak jako je pravdou, že k té devastaci došlo i v Německu. Ale shrňme některé věci. Bavorsko 3 bylo na velice vysoké úrovni. Tedy námětové odborné pořady všecho směru. Jenže nezapomínejme na ten zákaz u Němců, mít na území NSR soukromé stanice. A pak vyprší lhůta a zákaz padá. V Bavorsku startuje Antenne Bayern a získává posluchače. Tehdy se stejné chyby jako dnes Radiožurnál dopouští Bavorsko 3 a ruší své špičkové DJ a své špičkové odborné pořady a přizpůsobuje se. Dnes po 30 letech zjišťují a definují to jako chybu a vydávají prohlášení, že veřejnoprávní média by se měla lišit od komerčních a zavádí znovu některé pořady.
No o sex u toho šlo vždycky. Takže tady v tomhle státě od roku 1989 do roku asi 2005, nevím teď přesně a nechce se mi to hledat, jsem denně slyšel, jak je rock passé a fuj a jak to nikdo nechce a jak by to vůbec nikdo neposlouchal. Pak Beat opustil Prahu, dnes má 21 vysílačů a usiluje o další. Takže se to v podstatě ukázalo, to, co tady fungovalo jako lež a naprostý nesmysl. Dnes slyšíte. No jo, vždyť to bylo rockových tancovaček. Kolik dětí vzniklo někde ve křoví za hospodou, kde probíhala rocková zábava. A najednou to jde.
A úplně stejnou situaci a úplně stejně si rádi zavzpomínají i ti důchodci na Broma nebo na Müllera.
A samozřejmě to zde chtějí i technaři. Kdy při Czech Teku a pod. Šlo zase o totéž.
A samozřejmě u totéž šlo i při folku. Jejé, taková Lipnice, 10 tisíc lidí pod stany, to se dají dělat všelijaké věci.
Jenže v tomhle státě se může asi jenom vzpomínat na ty svazácké discotéky, kdy zase při nějakém Davidovi a Vávrovi šlo zase o totéž.
Zajímavé teorie, ale nevěřte tomu, že by se Swing u důchodců chytil. Nechytil. To je menšinový žánr. Svazáky (ani jinou politiku) do toho už netahejte. V Německu fakt žádní nebyli :-) a kdyby tu nebyl Karel, lidi by si oblíbili nějakého toho Sashu. Pop je prostě většinový styl, který v podstatě nikdo nějak extra nemiluje, ale zase zároveň nikomu nějak zásadně nevadí natolik, aby kvůli tomu přepínal rádio. A stejné je to dokonce i v Americe, kolébce Swingu. I tam důchodci preferují popík, případně country. Jazzové stanice existují, ale je jich v porovnání s popem a country opravdu strašně málo. Smiřte se s tím, že lidstvo dobrým vkusem neoplývá.
Zase to není tak, jak říkáte. Uvedu několik příkladů. Je docela vysoký počet států, kde to, co tam vládne, by se dalo označit jako lidovka. Tedy např. Řecko. Počet s lidovou nebo řekněme etnickou hudbou přesahuje počet stanic s běžnou popovou. Takže pokud se chce národní písnička, je to písnička lidová, není to písnička popová. To je první věc. Pak jsou státy kde je mnoho, neříkám,nejvíce stanic s hudbou oldies, tedy klasické oldies, všechny ty slavný padesátý a šedesátý atd. např.USA. U nás ale není ani jedno z toho. Oldies stanice existuje 1. Oldies Olympic. Lidová česká neexistuje žádná. Z toho plyne, co ? Že umělý komunistický vnucený pop vlastně jako hybrid vystrnadil a nahradil obě tyto věci. Tedy jednak tu otázku národní a jednak tu otázku oldies a v této paskvilnosti jsme jediní na světě a není to nic hezkého. Tak v americe se daří country dobře, tedy country stanic je tam opravdu hodně až by se dalo říci, že to tam svým způsobem také nahradilo onu lidovou, což je ale logické. USA vznikly z mnoha přistěhovalců z mnoha různých zemí a nic jako lidovost to nemá. Pouze jednotlivá etnika. Ovšem zajímavé je, že podle některých údajů je u nás country populární hned po USA. Kdysi jsme měli asi 6 country stanic, ale postupem času byly zneškodněny. Tedy požraly je stanice s tím normalizačním popem. Například poslední causa, Blaník - Eldorádio a Karolínu atd. Neproběhlo to normální cestou, trhem. Ale řekněme zákulisními intrikami. Dnes se pokračování Karolíny tj. Samson snaží znovu dostat na FM alespoň v okolí Plzně. V Brně se pokusilo na FM dostat s novou stanici ve stylu Country rádio Haná. A též neuspělo. Je tedy minimálně hodně diskutabilní, co probíhá v této zemi normálně, trhem a co probíhá mafiánsky viz. Gott a spol. Tedy tito normalizační umělci mají velmi nezdravou moc a hybou zřejmě s hodně věcmi. Takže pop je sice většinový styl , ale to může být třeba Abba. Nacionalistický styl třeba Karel G., není normální na rozdíl od country, které normální je. Takže závěrem k tomu Jazzu. Samozřejmě, že jazz je již nepopulární i když byl kdysi součástí populární hudby !!! Ale dnes již řekněme není její součástí. Ale přesto najdete minimálně 5 plně funkčních a perfektních jazzových stanic např. ve Španělsku a ve Francii !!!
Samozřejmě vznikla i u nás. A to RADIO COBRA ! Vím, že se toho učastnil p.Kouřil, kdysi bolševiky uvězněný člen výboru Jazzové sekce. bohužel oni právě nasadili ty velmi posluchačsky náročné a velmi složité jazzové varianty. Nebyli schopni přijít s něčím komerčnějším. Když by bývali toto přehodnotili a nasadili naopak ty nejlidovější a nejkomerčnější možnosti jazzu, jako swing, smooth, filmové melodie, dixilendy atd. Mohla ta stanice žít !!! Bohužel udělali, co udělali. A tak to krachlo. Koupilo to nakladatelství MAFRA a do dnes to funguje jako jediná privátní rozhlasová stanice s VÁŽNOU HUDBOU na území ČR. Muvím o stanici CLASSIC FM.
A jé další... A dělá se něco proto aby se to změnilo ? Ani jsem si nevšiml... Jede se dál ve starých kolejích: Ženách pod pultem a Majorech Zemanech atd. Opravdu fajn zábava, tedy...
Ale copak o to. V těch televizí je situace ještě celkem dost dobrá. máte možnost si pustit eurosport nebo Viasat Histori nebo National Geographic atd. Tam se dá v pohodě vybrat cokoli, co s tímhle nemá nic společného.
Ale v rádiích je to moc špatný. To je prostě narvaný úplně všude. Když vezmu z toho, co chytím, tak snad by se daly vyjmout tři stanice. Vltava, tam je klid a pohoda. Proglas. A ten Beat. To je všechno. Z toho zbytku, co se tady předvádí se nedá poznat jestli je rok 2009 nebo 1977.
No ja nevim ale me je 25roku a ze by se mi libyli pisnicky co byly za komunistu ze bych je poslouchal jen proto ze se libi mamce.Urcite se nekdo najde ale vetsinou je proste radi maji a jestli jsou ted lepsi pisnicky no jsem zvedav kdo v budoucnu bude takova hvezda jako GOTT MATUSKA ZAGOROVA atd...
No nejotřesnější atrapa na hudbu je z toho ta Zagorová, ta co neukradla to asi neměla, a jak dokázala poničit některé celkem známé světové hity, tak to je tedy doopravdy kumšt... Nejlépe z těhle tří vyjde asi ten Matuška, ale i ten tedy vypadal hodně pitomě, když v komunistické televizi poskakoval v selském kroji a hulákal nějaké voloviny...