Vlákno názorů k článku Čarování s čísly z peoplemetrů: už i Česká televize… od Jan Potůček - :-)))

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 2. 2012 8:47

    bez přezdívky
    Přesně tak, u ČT nejde primárně o sledovanost. Už z tohoto důvodu by se podobných pochybných měření neměla vůbec účastnit, jsou to akorát vyhozený prachy koncesionářů.
  • 12. 2. 2012 15:41

    milan fridrich
    Svůj hlas jsem dal stejný jako david novák a přijde mi to logické. Ale něco bych přidal a nikoho by to nebolelo: Č9sla a grafy za celou skupinu. Překvapilo mě zjednodušení a toho co jsem řekl Honzovi a tak napíšu těchto několik vět. :-)

    Moje hlavní teze byla, že pro ČT je nejzásadnější číslo za celou skupinu, tedy za všechny čtyři programy. Proč? Protože ČT1 není hlavní program ČT, i když je dominantní. A žádná komerční stanice nemá tak ostře tematické, ale zároveň limitující programy jako ČT - ČT24 a ČT4. ČT1 tak není jako u komerce "tím nejlepším, co mohu vyprodukovat a odvysílat", jak to logicky kvůli ceně reklamy mají komerční stanice. Ačkoliv na většinového diváka ČT1 cílí. Kdyby ČT1 ale byla takhle postavená obecně, tak je na ní teď v pátek odpoledne Davis cup - který měl průměrně 350 tisíc diváků což je víc než má ČT1 se svým běžným odpoledním programem, MS v hokeji až bude, na ČT2 dáváme jen horší filmy, tedy by tam nebyl Formanův Amadeus ve "Velikánech filmu" atd... ČT1 je limitovaná a negativně vymezená, tzn. že na ní některé věci nejsou a nebudou navzdory tomu, že by mohly získat větší diváckou pozornost než na ČT2, ČT24 nebo ČT4. Nakonec číslo za skupinu bylo poslední léta jediným hodnotícím faktorem pro GŘ před Radou ČT z hlediska veřejného zájmu o ČT. Honza Potůček mi napsal že čísla za skupinu jej nezajímají a já polemizoval, protože to je absurdní. Každé ráno dostávám rychlý přehled ATO do mailu a ten začíná tabulkou za televizní skupiny: ČT, CET 21, FTV Prima atd... Až pak jsou programy, TOP 15 všech pořadů atd. Je tam samozřejmě i TOP 20 pořadů za děti. Ty v těch grafech nikde nemáme.

    Nijak tím nesnižuji význam sledovanosti každého programu, je to důležité. Stejně tak je důležité ukázat u Primy cool skupinu 2é nebo 30 až 45 atd... Prostě měřit programy tak, aby to dávalo logiku a ukazovalo na "skutečný" úspěch nebo zásah. Z hlediska ČT je to stejně tak atypické a složitější, jak třeba ukázal tento víkend, kdy v pátek měla ČT 34,93% trhu (pro info CET 21 - 27,97%). Důvod takového výsledku: Davis cup. ČT4 měla totiž 9,10% a zvedla celou skupinu. Zároveň ale oslabila ČT1 a ČT2. Logicky. Skupina na tom byla lépe, ale čísla se přeskupila (a kus ukrojila samozřejmě i jinde). Navíc: Bylo by asi hloupé, aby ve chvíli kdy je nějaký "národní svátek" na svých jiných programech ČT kontra programovala tak, aby sledovanost oslabila, že... To by vskutku bylo absurdní. Dělá se to naopak, nasadí se program, který je light nebo repríza. Což opět deformuje potom ČT1 a ČT2.

    Jaká byla tedy skutečnost za leden 2012? ČT1 měla 17,1% (v roce 2011 17,7), ale ČT2 měla 5% zatímco v roce 2011 3,2. Celá skupina ČT ale měla oproti roku 2011 o 1,7% více než měla loni. Poprvé po několika letech přes 30% za měsíc. Díky ČT2 a ČT4! ČT24 rovněž o čtyři desetinky klesla (zde to závisí na událostech samozřejmě, loni bylo výživnější období).

    A dovolte ještě jednu věc: U ČT nejde primárně pouze o sledovanost, nýbrž public value, tedy její smysl z hlediska společnosti. Během měsíce bychom mohli udělat ČT1 takovou, aby měla 20% share, pokud bychom neměli na zřeteli veřejnou službu a public value. Na všech programech chceme diváky na pořady, které budou mít veřejnou hodnotu a postupně tak program budeme měnit. Sledovanost 15+ z hlediska denního nebo týdenního share, bude jedním z kritérií jak ji měřit. BBC zajímá mnohem víc REACH, zásah publika, nikoliv share - tedy pořadové návykové sledování. Pokud mediální novináři budou neustále měřit úspěch televize jenom sledovaností, devalvují práci ČT a devalvují smysl veřejné služby na čísla sledovanosti.

    I proto jsem zdůrazňoval: hlavním pro ČT je podíl skupiny. Tento údaj by neměl u seriózních týdenních přehledů chybět.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).