Bavíme se už v obecné rovině, která už se asi nedotýká případu Casablanca.
I způsobené nepohodlí je nepříjemné a dokáže zle nazlobit. Přesně jak říkáte, život není peříčko, takže ten, kdo nepohodlí způsobí, by se měl snažit nabídnout podstatnou satisfakci i s ohledem na fakt, že vyvolal dojem, že má služba nějaké parametry, účtoval si za to roky peníze a pak, když přijde nějaká krize, nestačí jen vysvětlovat, že jste mu vlastně platil za něco jiného a že je to Váš problém. Předpokládám, že peníze zpětně vracet nebude.
Pokud pro vas znamena vypadek jen nejake nepohodli, tak nebudete sermovat stovkami tisic ztrat.
Navic mam za to, ze kdyz nekde rozjizdite vyvojovy image, tak ho mate nekde zazalohovany a udelate deployment jinde prakticky kdykoliv.
Jinak se budete muset smirit s tim, ze reklama je navonena mrtvola, marketing vladne svetu a musite cist i ty vety petitem a spolehat na radu pravnika, pripadne se poradit s nekym, kdo tomu rozumi. Ja vim, stoji to cas a penize, ale zivot neji pericko.
Jasně nepostavil byznys, jinak se budete chovat, pokud budete za využití této služby poskytovat svoje služby stovkám zákazníkům s nimiž sepíšete vlastní SLA (je Vám jasné, že i když něco pokazí ten předchozí článek, problém máte především vy, jako poskytovatel koncovému uživateli, otázky náhrad za škody na Vašich zákaznících, které uplatníte u předchozího článku jsou v oblasti šedivá teorie), ale co když chci dát někam server pro vývoj, takový výpadek znamená jen určité nepohodlí, ale kdyby mi uvedli do podmínek, že to není 100% ale obyčejných 99,9%, tak bych si je nevybral. Nikdo je nenutil nabourat obecné zvyklosti na trhu, pokud to udělali kvůli marketingovým důvodům, tak je mi jich líto, ale za nespokojené zákazníky si tak mohou sami.
To mas jiste pravdu. Ale kazdy se s tim musi nejak vyrovnat.
Ja jsem take jen smutne koukal, kdyz jsem zjistil, ze za cenu dvouleteho reseni (vcetne nejakeho vyvoje), ktere jsme vysoutezili u nejmenovane televize, by to Akamai v promo cenach dokazala poskytovat jeden mesic behem nejake sportovni akce - a nebyla by to schopna v dane dobe odbavit kvuli kapacite linek do CR a kapacite jejich POPu v CR. Zivot neni pericko.
Diskusi o koderech videa si uz nevybavuju, ale asi bych si ji mel obcerstvit, kdyz se ted trochu motam kolem softwaroveho kodeku :-)
Buď soudnej, kolikrát si před 10 lety dal takticky a technicky pojeb různým technikům mini isp (zrovna tady na lupě) a v době kdy to jeli na PCčkách (routery) jsi jim vysvětlovat že si mají koupit box kterej je sice 50x dražší ale problémy které oni řešili nemají.
A u nich to nebylo o kolejí ale o tom že prostě nešlo konkurovat např GTS které tehdy nasypalo do datacentra peníze a bum podalo se jednou, to samé contactel atd - prostě jim nemohli konkurovat někde v horní dolní by to byla finanční sebevražda a ty jsi je vůbec nešetřil.
Já jsem s tebou 100 a jedenkrát nesouhlasil a říkal to se mu to kecá když to neplatí ze svého a to jsem se snažil takže nějakej typickej majitel/participant hornidolnifreenet.cz tě musel fakt miliovat.
To samé distribuce obsahu a videa zvlášť, diskuze o HW enkodérech videa mi tak nějak utkvěla v paměti.
No nebo ne. Obcas je to jen o ochote vypadnout ze zajetych koleji :-)
Ale samozrejme jsem obvykle dost protivny, protoze odmitam prikyvovat davu, ktery chce videt krev (moji nebo cizi). To popularite neprida. Pak taky moc neverim na quickfixy a kdyz clovek opakuje do omrzeni, ze problem XXX nevyresim ted tim, ze do systemu nasypu YYY, ale ze se to ma predelat na ZZZ, tak to neni dobre.
Coz samozrejme vede k tomu, ze kdyz se mi povede nejaky quickfix provest, tak mi to kolegove dost dlouho a dost usilovne otloukaji o hlavu (napriklad jeden postarsi Thumper od Sunu mi byl omlacen o hlavu asi milionkrat). A zaslouzil jsem si to.
Trochu bych upřesnil ten vztah cloudu a zálohy. Záloha je potřeba v každém případě, bez ohledu na spolehlivost infrastruktury produkčního prostředí. Třeba proto, že ani sebelepší infrastruktura vás nezachrání před chybou aplikace. Pro velké objemy dat ale obnova ze zálohy trvá hodně dlouho (jak můžeme momentálně u Casablancy sledovat). Cloudy mají zmenšit pravděpodobnost toho, že bude nutné data obnovit ze zálohy.
Pořadí zavádění by tedy rozhodně nemělo být nejdřív cloud, a pokud chci ještě větší spolehlivost, přidám zálohování. Právě naopak -- nejprve zálohování, a teprve když zjistím, že obnova ze zálohy je příliš drahá, budu se její pravděpodobnost snažit zmenšit např. cloudem.
Uz nejaky ten rok provozujeme a prodavame IaaS cloudove reseni na vCloudu - kompleni virtualizace site pomoci vxlanu, dve vybavene lokality, moznost replikace mezi nimi, stejne ci nezavisle internetove adresni rozsahy v lokalitach + totez pro ASka, nabidka konsistetniho zalohovani na aplikacni urovni z vnitrku VM nebo pomoci snapshotu VM, atd... To, co by si clovek vzdycky pral, ale sam si to vetsinou jen tezko muze dovolit postavit.
Vsem nabizime tyto moznosti, ale nenutime zakazniky to pouzivat - stoji to nejakou korunu, ale radove mene, nez si to investovat domu.
A myslite, ze vetsina uzivatelu tohle resi a pouziva? NE, NE, NE a NE
Lokalne je sice vse redundatni, ale jak redundance muze nahradit pravidelnou zalohu a verzovani? Sam za sebe bych byl stasny, kdyby kazdy uvazoval o BCP/DR, zalohoval, testoval zalohy a provadel testovaci obnovu. Jak je to v dnesnim virtualni svete jednoduche. A jak by se providerum podobnych sluzeb lepe spalo a provadelo nutne zasahy do infrastruktury a konfigurace kdyby vedeli, ze vsechna data jsou realne dostupna jeste vedle...
Ale neni to tak, Clovek se uci chybami, ale bohuzel negativni zkustenost je nepredatelna a rekl bych, ze se i rychleji a rado zapomina - uz jen proto, ze se treba usetri nejaka ta petka mesicne za neco, co stejne nebude nikdy potreba.
Je to smutny a pokud jedinym rozhodujicim kriteriem pro vyber bude cena, nebude to nikdy lepsi.
Půjdete vychovávat trh i za hranice ČR? Oněch 100% garantují i některé zahraniční služby.
Spíše než kultivovat dodavatele je treba kultivovat zákazníky - aby si laskavě uvědomili, že je dobré se seznámit s tím, co se za těmi 100% skrývá. A vynechali z hodnocení své dojmy nemající oporu ve smlouvách.
Jinými slovy je chyba věřit, že 100% je lepší než 99,9%? To je výborná rada. :) Ne v pohodě, nic ve zlém.
Já bych uvítal, kdyby se v důsledku této zkušenosti kultivoval trh a 100% by se přestalo uvádět u služeb, které 100% nejsou. Víte, že řešení založené na jedné serverovně, je náchylné na výpadky v důsledku mnohem pravděpodobnějších událostí než prasklé potrubí.
Už mi připadne férovější přístup amazonu, který zrovna řekne, že při dostupnosti menší než 99% (měsíčně?) vrátí 25% z ceny.
Oni jsou ale hlupáci především proto, že si pořádně nepročetli smlouvu a specifikaci služby - i když spousta detailů je zřejmá i z webových stránek. Že se nepídili po detailech o tom, jakým způsobem se dosahuje oněch proklamovaných 100 procent, jestli jejich služba je schopna běhu skutečne z více lokalit. Nic. Oni si prostě jen mysleli.
Odejdou a co se stane. Vlezou na jiné podobné řešení u jiného operátora. Dopustí se stejných chyb, opět budou jen něco automaticky očekávat. Aniž by se ujistili, že jejich očekávání skutečně někdo nabízí naplnit. A budou se tvářit, jak jinde jsou spokojeni. Dokud se tam jinde nestane jiná nehoda :-)
Je pekne a mile, ze me tak pekne rozebirate. Evidentne budete nejaky investigativec. Zkuste se pro zacatek podepsat, dodate tak jiste duveryhodnosti svym tvrzenim.
Stale jeste existuji zeme, kde k uzavreni staci podani ruky a je to i CR a ja to u nekterych obchodnich partneru taky uplatnuji. Protoze papir neni smluvni vztah. Nicmene pred tim, nez si s nekym podam ruku, tak chci vedet, jake sluzby mi poskytuje. Takze si nepodavam s nikym ruku na zaklade marketingoveho papiru. Ja vim, ze je to nepopularni, nudny a staromodni ...
Je mi celkem jedno, zda klienti od Casablancy odejdou nebo ne. Nemam na uspechu ci neuspechu jejich obchodu zadny zajem ani prospech. Nicmene co je dulezite, je fakt, aby si z toho vzali ponauceni klienti. Aby se jim nestalo, ze podobnou zkusenost udelaji za dva mesice s nekym jinym.Dokonce bych rekl, ze to je zdaleka nejdulezitejsi vec z cele kauzy.
Chybami se clovek uci a je hloupost chybu opakovat. Ostatne sam jsem jich take par napachal.
podle toho, ze casablanca mela vcera potrebu vysvetlovat jak to zalohovani nyni funguje, tak zrejme vetsi pocet jejich zakazniku mel informace, ze to ma fungovat jinak a sami si to asi nevymysleli - a ze jich nejspis neni malo je zrejme z toho, ze casablanca tom zvlast informovala, kdyz jinak byla na cokoli ohledne toho problemu skoupa
takze to oznacovani za hlupaky beru jako takovy diskuzni ritual
Pokaždé když je zde na Lupě nějaký článek kde se píše o tom, že se někomu stala nepříjemná událost.
Vyskočí Krsek a začne se dotyčným vysmívat, že to jsou hlupáci když věřili VEŘEJNÝM proklamacím. A má až patologickou radost z cizího neštěstí.
Jen bych podotknul, že stále ještě existují země kde k uzavření smlouvy stačí podání ruky. A v případě podobného bugru, jako se stal Casablance není třeba několik let soudních tahanic, klienti od dotyčných prostě navždy odejdou a nebojí se veřejně o své "zkušenosti" s každým podělit.