Jednoho z tech 3000 jmenovanych znam - pracoval pro tutez firmu co ja. Obsolvoval s nami ne uplne male mnozstvi sporu s financnimi urady, vcetne soudu. Mozna na tom i vydelal - byl placen podilem z penez, ktere na danich usetril takze nevim, jestli se to vyplatilo jemu (do toho mi nic neni), ale nam ano (i kdyz ne vsechny vyhral). Pripoustim ale, ze kvuli osmi stovkam by asi soud nezahajoval.
"údaje do něj klepou právě ... soudy" - a v tom to prave je. Je to jen kopie autoritativni databaze, nikoli pohled do databaze originalni - a tak nemuze mit tutez pravni ucinnost jako vypis z originalni databaze, protoze pri kopirovani mohlo dojit k nekonzistencim a je potreba zcela vyloucit moznost, ze by existovaly dve ruzne autoritativni databaze s ruznymi udaji. Na druhou stranu, pokud je zajisteno, ze data, pokud tedy dojdou, jsou okopirovana spravne, pak by stacilo uvadet, ze jde o data platna k XXX (to je ostatne i na papirovem vypisu) - a pak by slo o totez jako kdyz vypis nesmi byt starsi 3 mesicu. Na treti stranu - vy jste danovy poradce, ja spis rozumim te IP siti. Zajistit, aby teta videla to co ja chci, nezavisle na URL, ktere naklepe je az smesne (vzhledem k tomu, jak zavazne dusledky z toho mohou byt) jednoduche - takze se vlastne neni cemu divit. Uz aby se rozsirily elektronicke certifikaty (i kdyz ani ty nejsou samospasne) ...
Ta poznamka o "pozmeneni pred tiskem" je z logickeho hlediska nesmyslna - samozrejme, ze mohl - stejne jako mohla byt pozmenena listina pred kopirovanim nebo faxovanim (to nepocitam prime padelky originalu - to je o necem jinem). To je proste tmarstvi a fobie z neznameho a reci o moznem pozmeneni jsou jen zasterka - kdyz uznavaji kopii z kopirky, fax a dalnopis, ktere mohou byt pozmeneny uplne stejne, logickou uvahou by mely dojit k tomu, ze uznaji i stranku vytistenou z dat, ktera dorazila Internetem. No dobra - ja vim, tety jsou tety a jak nekdo nema razitko, tak je to podezrely zivel ...
1. Daňový doklad v mailu (prostý text) by mi zcela vyhovoval jak popisujete. O tom jsem psal hned poprvé. Samozřejmě pokud bude datum zd.plnění uveden podle zákona.
2. To PDF (s otazníkem) jsem napsal jenom kvůli obrázku podpisu za CZ.NIC, protože celou tu dobu byla řeč o SMLOUVĚ !!! (Tím je celý váš druhý odstavec trochu mimo.) Nebyl jsem to já, kdo psal, že je obtížné udělat aplikaci přístupnou všem - to ale fakt neumím posoudit.
Nevím, kolik jste prodělal jednání na berňáku, ale rozhodně to není o sebevědomí. Děláme už pár let daňové poradenství (oprávnění má cca 3000 lidí v republice), takže to snad můžu napsat. Jistě, můžeme klientům radit, aby šli do soudního sporu s berňákem, který je zaměstná na tři roky. Dokonce na tom i zbohatneme. Ale dělat to jen proto, že smlouva, o kterou ve sporu především jde, se nachází pouze na disku nějakého serveru, odkud jí sice lze vytisknout, ale je to nedatovaný a nikým nepodepsaný text, který jako bych si právě sám vymyslel... Navíc po vytisknutí stránky s registrací je na ní datum, které je v rozporu s doklady (ty mají jiné datumy zd.plnění) - chtěl bych vidět, na co vám bude vaše sebevědomí. To si prostě zanadávají na monopol, dopatí a čekají na kontrolu dalšího roku, která dopadne stejně.
Jinak, ten Obchodní rejstřík je na stránkách Ministerstva spravedlnosti. A údaje do něj klepou právě Krajské (rejstříkové) soudy. Takže nevím, kdo by měl být víc oprávněný výpis z něj vystavit.
Abych si zdánlivě neprotiřečil. "Tety" neuznávají papír, na němž je zřejmé, že byl vytisknutý z internetu. To bych i chápal - může být před tiskem změněný. Víc mi vadí, že nevěří, ani když to samy na monitoru vidí. Proto ten požadavek, aby tam nebyly URL (ale jdou i ustříhnout :-) )
Jdu si pre-nastudovat prislusne RFC, nepripadalo mi z nej, ze v pripade inkrementalnich update (samozrejme, ze podepsanych) je nutny prepodpis nebo transfer cele zony - pripadalo mi, ze je to ponekud jinak - ale je klidne mozne, ze jsem to neporozne precetl nebo spatne pochopil.
Ale chapu, co chcete - vy uznavate, ze je jedno kde stoji tisknouci tiskarna, ale pozadujete, aby na vytisku nebylo poznat, ze byl porizen z Internetu. Ano, uz rozumim. To je opravdu desna kravina, ale ano, znam ucetni, ty jsou skutecne schopny posuzovat doklad podle toho, jestli je nekde v rohu malym pismem napsano URL nebo neni a co o tom rika zakon je opravdu nezajima "u nas se to odjakziva dela takhle a ze je ze zakona mozny i jiny zpusob - to ja nevim, ja zakony neznam".
I ty tety z bernaku jsou o sebevedomi - kdyz mate ucetnictvi jinak v poradku, tak se tedy muzete zeptat "ktera zakonem stanovena nalezitost vam na tomto dokladu schazi ?" - a, a to je ozkouseno, teta se zamysli a sklapne. To neni o tom, zda internet je nebo neni zdroj podkladu pro danove rizeni - to je o tom, zda doklad ma zakonem stanovene nalezitosti ci nikoliv, zda udaje na nem uvedene jsou spravne a zda subjekt, ktery tento doklad vystavil je opravnen jej autoritativne vystavil (to je prave problem Internetoveho rejstriku, ale neni to problem danovych dokladu). Samozrejme, s tetama z bernaku je to tak trochu jako s dopravni policii - kdyz je nastvete, tak si nejaky problem najdou.
Ale myslim, ze si jinak rozumime ...
Já to tu pořád omílám a vám to asi nepřipadá jako problém, protože děláte s normálníma lidma. Nám fakt ty tety na berňáku především nevěří, no a internetu jako zdroji podkladů pro daňové řízení už vůbec ne! Viz moje písma o OR dříve. Dokazovat to pak všechno musí vaši zákazníci (partneři ?).
S placením přes složenky (teda spíš s firmou Pošta) problémy znám. Svého času si ještě z plateb strhávali něco "za zpracování", takže odesilatel si připlatil 5,- za poslání stovky, dostal ústřižek, že zaplatil 100, ale stejně adresátovi (firmě) přišlo na účet jen 97. Prej všeobecné smluvní podmínky pro styk pošty s bankama...
Komunikace s bankou je samostatny problem - v teto republice neni banka, ktera by podporovala automatickou komunikaci, nebo se mi alespon nepodarilo takovou najit (a to jsem byl donedavna zamestnanec financni instituce). Automatickou - tim skutecne myslim automatickou - ne pouze "elektronickou" - tu podporuje kde kdo, ale vyzaduje aktivni pritomnost ziveho cloveka. Zpusob, kterym jsem nakonec zajistil, ze vypisy z uctu jsou opravdu ziskavany automaticky je ceskeho bankovnictvi nedustojny (mimo jine nas dost pevne vaze k jedne konkretni bance), za urcitych okolnosti se vyznacuje i jistou mirou nespolehlivosti, ale umoznuje (pro ty, kteri poslou platbu spravne) skutecne hladky a rychly pruchod - a tak je domena zprovoznena i behem weekendu (vypis za patek je obvykle k dispozici jiz v sobotu, vyjimecne v nedeli, clovek by ho ziskal az v pondeli) a je zprovoznena i brzo rano, pred zacatkem obvyklych pracovnich dob (vypis je k obvykle dispozici mezi 2:00 a 6:00 - v tu doby by tam take clovek spise nebyval). To je ale skutecne omezeni dane sluzbami, ktere lze ziskat na nasem bankovnim trhu a s tim nic nenadelame. Bankovni vypisy jsou skutecne ta nejproblematictejsi cast automatizovaneho zpracovani. Na druhou stranu, nevim presne, co pan Orsag myslel tim vylepsenim - z meho pohledu (a ja ten pasystem pro znasilnovani banky za ucelem ziskani vypisu psal) se na to systemu od letosniho ledna nic zajimaveho nezmenilo a tak nevim, co mel presne na mysli - mozna se zmenilo neco na jejich strane (na strane EUNETu).
Samostatnou kapitolou jsou platby poukazane ze zahranici, ktere nejsou na ucet pripsany pod prislusnym symbolem a platby slozenkami ceske posty, ktere jednak posta pripisuje sumarne vzdy dohromady za cely den (od vas sice penize za slozenku vybrala, ale poplatku za prevod je ji lito)a i kdyz je za ten den jen jedna platba, stejne prijde pod jinym var. symbolem - rozpisy sice posta doda, ale buhvi kdy - a na papire.
To, ze to bude pristi rok lepsi jsem si myslel uz loni. Letos si tim tak jist nejsem. Loni se sice veci ujasnily s mnohymi platci, jenze, velke mnozstvi platcu si behem roku sve platcovstvi rozmyslelo, prevedli platcovstvi na vlastnika (casto bez toho, ze mu to rekli) a tak letos znovu zasilame tuny dopisu na neexistujici nebo nikym nectene adresy, protoze kontaktni udaje vlastniku proste opraveny znovu nejsou, nebo se vlastnici domnivaji, ze to za ne platce znovu zaplati (a on si to nemysli). Krome toho, pocet domen narusta konstantni rychlosti (o te jsem si take myslel, ze spadne) a pomer lidi, kteri de-facto nesplnuji zakladni technicke predpoklady proto, aby mohli byt drziteli domen vzrusta jeste prudceji - stale casteji jsou jako technicke kontakty registrovane osoby, o kterych snad neni jiste ani to, ze nekdy videli pocitac, natoz aby byli schopni delat technicky kontakt pro drzitele domeny a radit mu s problemy. Osobne nevidim prilis mista pro optimismus. Jiste, heuristika parovaciho automatu se postupne zlepsuje (i kdyz, on si prilis nemuze dovolit chybu, coz ho brzdi v rozletu), ale lide jsou ve vymysleni stale napred. System (ted nemyslim platebni, ale kompletne registracni) je IMHO potreba zmenit zcela od zakladu a postavit na uplne jiny princip (ano, samozrejme, ze posilhavam po americe).
Ale jak už tu psal pan Orság, nejdřív se musí vylepšit přenosy dat z banky. (To by mě fakt nenapadlo, že problémová bude zrovna tahle část. Tedy pokud nepočítám kouskované platby s různými VS, co popisujete jinde. Ty jsou ale podle mě v drtivé menšině a musí se řešit člověkem, vlastně dvěma.) Příští rok už to ale bude určitě zase lepší. Vymakanější skripty i plátci s představou, co se asi nedá spárovat automaticky. :-)
Tak se skutecne muze stat, ze se platba "zazracne" najde - se znacnym zpozdenim - bez zjevne viditelneho duvodu proc se nasla "az tehdy". No proste proto, ze teprve tehdy se nekomu (dost casto me) podarilo vymyslet dostatecne silenou teorii aby ji poznal (kdyz uz platce nevi, ze je problem a nezarazi ho ani to, ze prisla upominka a stale setrvava v presvedcenoi, ze je vse v poradku). Nerikam, ze to bylo takhle - ale i takhle do mohlo byt. Mohlo samozrejme dojit i k chybe ze strany CZ.NIC, ale troufam si tvrdit, ze to bych pak vedel.
Svuj nazor jste rekl - co kdybyste sem napsal o jakou domenu slo abych k tomu zase rekl ja proc si myslim, ze se to vyvinulo tak jak se to vyvinulo ?
To povinne ruceni je celkem prijatelne udelano - a ono je pravdepodobne skutecne zamysleno pro koncoveho uzivatele. To je ale opravdu o necem jinem. CZ.NIC mel a ma byt spise takovym velkoobchodem (protoze aby byl monopol co nejmensi, kdyz uz musi byt) - kde je zbozi zabaleno na paletach, nikdo vam k nemu nic nerekne, nemuzete si koupit jeden kus nebo pulku palety - proste vis co chces - tak zaplat a ber a odvez si - tak jak to tady stoji. Krasne nacincane zbozi v regalech, s usmevavymi a informaci plnymi prodavaci a pokladni, ktera vam to nakonec jeste srovna do tasky a zepta se, jestli, kdyz uz si kupujete ten vysavac, jestli jste do nej nezapomel koupit take papirove pytliky a jestli nechce zaridit dopravu az domu, aby se s tim nemusel tahat a jestli vyzaduje navstevu technika, ktery ho zaskoli do pouzivani - to je jiny obchod, jiny pristup, jine sluzby, jine ceny.
Mnoho nespokojenych lidi pak je vlastne nespokojeno s tim, ze pote, co minuli vsechny ty obchody, kde by je radi a ochotne obslouzili dorazili do velkoobchodu (protoze na samozrejme nizsi ceny) - a pak se tam rozciluji, ze zbozi je na paletach v krabici s drevenou vlnou, prodavac je v monterkach a pokladni nebere seky. A chteli by aby tento velkoobchod se stal nacincanym obchodem (aniz zvedne ceny, pochopitelne) - vzdyt to je preci hruza a neserioznost obsluhovat zakaznika v monterkach, ze kterych jeste couha drevita vlna - a je drzost nebrat seky a nechtit zbozi predvest ani pujcit na vyzkouseni a neulozit ho do tasky a ... - ale kdyz na tohle ten velkoobchod pristoupi tak zlikviduje ty ostatni obchody a rozsiri tak de-facto svuj monopol (a pochopitelne zdrazi na puvodni uroven koncovych obchodu nebo jeste vic). Zarovem ale lidi krici, ze monopol je spatny. Zda se, ze paradoxne je hlavnim problemem to, ze CZ.NIC jako velkoobchod s prodavacem v monterkach NEZAKAZAL vstup laickym koncovym uzivatelum - udelal to proto, aby domeny byly dostupne i tem, kteri maji opravdu malo penez a tem, kteri si vse radeji delaji sami bez prostrednika (ale musi tomu rozumet!). Svoji duverou v to, ze zakaznici maji nejen pravo na vyber, ale pak take odpovednost za to, pro co se rozhodli si tak zadelal na mnohe problemy ...
Nemuzeme s tim nic delat. Ale mame to kvuli tomu prohlasit za normalni a vsichni se prizpusobit ? Opravdu tato doba povazuje za neslusne a nepripustne pozadovat po nekom nejake dovednosti ci znalosti tak jak tady nekteri (ne vy) naznacuji - a ten kdo to dela je neseriozni a poskytuje nekvalitni sluzby a mel by to rychle napravit ?
Kdyz clovek necemu nerozumi, ale neni schopen si to priznat natolik, aby si ty znalosti bud sehnal, nebo si sehnal nekoho, kdo je ma, pak na tom je neco nezdraveho (slovo prasivy bych nepouzil) a da se to tolerovat nejvyse u deti - a i ty je to potreba odnaucit. Ja nejsem obchodnik a nemam proste ten skrzpenezni pohled na svet ...
A co se tyce tech ISP - jsou taci, kteri na svych adresach nechaji klientovi otevreny SMTP relay - vzdyt si preci plati a kdyby se ho nekdo pokousel poucovat nebo omezovat, mohl by odejit k nekomu jinemu. No pak jsou taci, kteri mu proste open relay nedovoli, protoze se to proste nedela - a jestli se mu to nelibi, tak at jde jinam. Jiste nebude prekvapenim, ze ja fandim tem druhym, ale samozrejme, zasada "za penize kazdy" nahrava tem prvnim.
Pouceni - nikdy neni pozde, abyste si rozsiril obzory.:-)
P.S.Tento nazor je muj osobni a myslim ho vazne tak napul.
Ty nemuzes v udrzovat "spolupracujici vztahy" se 70.000 uzivateli. Pokud Ti tento argument neni jasny, tak bohuzel. Zaroven se da cekat, ze prechod k systemu, kdy CZ.NIC nebude mit s uzivateli zadny primy vztah, vyzaduje spise nekolik desitek (spise nez jednotek) mesicu a proto ti lide chteji sluzby TED.
Pokud nabizim sluzby a chci za ne penize (libovolnou castku), musim tem lidem nabidnout nejaky lidsky pristup k tem informacim - to CZ.NIC dodnes neucinil. Domenu, stejne jako housku (ci spis pracku, televizi, mobil) muze mit KAZDY!
Pokud napises, ze: (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne) , pokladam to za tezkou aroganci. Co CZ.NIC branilo uvest ten web do provozu pred prusvihem (recnicka otazka)? Doufam, ze nereknes, ze to byl nedostatek penez :-)
Rekl bych, ze zakladni problem CZ.NICu je neuchopeni soucasne pozice CZ.NICu vuci uzivatelum a nepostaveni se tomu problemu celem pricemz je jako duvod uvadena zmena systemu.
To samozrejme nemyslim uplne vazne, to bych si nedovolil - to byla jen takova nadsazka. Ale jadro ...
Je normalni, ze v podobnych diskusich automaticky prevazuji negativni nazory - spokojeni lide povazuji celkem pochopitelne spokojenost za samozrejmost, kterou neni potreba rozebirat. Realna situace je ostatne oproti lonsku daleko klidnejsi a zaplaceno je daleko vic, nez ustavodarna vetsina domen, ktere zaplaceny byt maji. Excesy jsou proste jen hodne videt (obzvlast nektere) a je okolo nich hodne hluku. Tim samozrejm nechci rict, ze je vse O.K.
Svou smlouvu mate take - tu uz ale ne na papire. Sklada se ze dvou casti - textu smlouvy, ktery mate na www.nic.cz a kterou si muzete kdykoliv vytisknout, chcete-li a e-mailu, ktery vam dorazil sdelujice, ze domena byla radne zaregistrovana - i ten si muzete vytisknout. Pripadne lze vytisknout vypis z rejstriku domen, kde je take napsano jaka domena a na koho. Vsechny tyto dokumenty dohromaty tvori smlouvu - smlouvu uzavrenou nepisemne konkludentnim jednanim, coz je zpusob, ktery nas pravni rad zna. Nebo take potrebujete zvuk trhajici se obalky ?
Co se odpojeni tyce - kdyby k odpojeni doslo z viny CZ.NICu, pak bychom se meli o cem bavit. K vyrazeni z DNS vsak doslo pote, co ani po upomince drzitel stale nezajistil zaplaceni. Navic, CZ.NIC neprestal poskytovat sluzbu - on domenu nezrusil a stale ji drzi neplatici zaregistrovanou, jen ji nepropaguje v DNS, a to, ze to probiha prave takto je v te smlouv take napsano, nemelo by to tedy byt nejake prekvapeni.
Co se perly tyce - maturoval jsem z matiky, fyziky, cestiny a rustiny a mate asi pravdu, ze kdybych se na kteremkoliv predmetu pokusil mluvit o datu zdanitelneho plneni, pak by me asi (a opravnene) vyhodili (a navic nevim, jak se to rekne rusky, ani ktery cesky klasik to napsal). Jinak jste me ale zahnal do mist, kterym nerozumim natolik, abych o nich mohl kvalifikovane diskutovat - snad je cestne to na rovinu rict. Takze vam na tohle nemam jak odpovedet.
(mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne)
A uplne na zaver, uz jsem tady napsal, ze nesouhlasim se schematem "zakaznik" <-> "prodavac", ktere neni v principu IMHO na domenovy system plne aplikovatelne. Drzitel domeny proste musi mit urcite znalosti nebo mit nekoho takoveho (ergo, na rozdil od housky, domenu nemuze mit kazdy) - uz jen proto, ze se automaticky stava spravcem prislusne casti domenoveho prostoru s pravem registrace dalsich domen a musi dodrzovat urcita pravidla. To zakaznik kupujici si rohlik nemusi. Domenovy system vyzaduje ke sve funkcnosti oboustrannou kooperaci (cesky: spolupraci), nikoli jednostrany vztah "davaj penize, tady mas domenu a paragon a nashle". Drzitele domen musi dodrzovat urcita pravidla a mit urcite znalosti (nebo na to nekoho mit) a kdo toho neni schopen, tak ten neni, pres veskerou komercionalizaci, zpusobily byt drzitelem domeny. JInak si zakladame na budouci problemy. I kdyz, v duchu meho proroctvi o poklesu vyznamu DNS jako takoveho v souvislosti s novymi gTLD, kdo vi ...
Jakkoliv je takovy nazor prezentovan jako soukromy, bohuzel se shoduje s tim, jak v ocich zakazniku funguje CZ.NIC. Takove fungovani je (IMHO) ovsem od zakladu chybne. CZ.NIC ma zakazniky, se kterymi ma take zachazet jako se zakazniky.
Neznam nikoho realne uvazujiciho, kdo by si myslel, ze predela cely system za par mesicu. Takze i ted ma smysl neco udelat s tim nesrozumitelnym webem - to neco da nekolik hodin prace zkuseneho webmastera.
Co se tyce casoveho rozliseni nakladu - nejsem ucetni, ale pokud se pamatuji, expertiza, kterou jsme si k tomuto nechali udelat rikala ze u periodickych plateb neni casove rozliseni nakladu nutne. Ale to jen na okraj a neautoritativne - natolik tomu nerozumim.
Do kdy mate zaplaceno je naopak naprosto jasne - plati se vzdy prave a presne na rok pocinaje dnem registrace do systemu CZ.NIC (lze jej zjistit na www.nic.cz), takze datum lze v kalendarich vyznacit cervene na dlouha leta dopredu ...
Posílat nějaký papír - drahý, pomalý a zabírající místo - považuji za přežitek.
Je ale fakt, že jsme se o vše měli starat trochu dopředu (nás to taky postihlo). Musím ale říct, že se ke mně na CZ.NICu chovali velmi dobře. I když by mohli nahazovat domény taky častěji než dvakrát denně.
To se nejspis dozvis - pokud bude schvalena ucetni uzaverka za lonsky rok, predpokladam, ze (ted nevim ktera z dvojice vysledovka/rozvaha - mozna obe) bude zverejnena. Celkovy objem proteklych penez lze ale pomerne lehce dopocitat z vice-mene verejne znameho poctu domen a verejne zname castky poplatku.
Nazor je soukromy.
Počáteční fázi "informování" už nechám být, i když důsledkem postupu NICu je, že všichni "odstřižení" při dodatečném zaplacení vlastně platí i za službu, kterou nedostali a nikdy už nedostanou. Platí se na rok podle "dne vložení do systému", i když domény zásahem NICu nefungovaly. Dobropisy neexistují? Na prvních fakturách byl i chybný den uskutečnění plnění, takže NIC měl se všemi nezaplacenými doménami zpoždění v odvodu daní (DPH a pokud vede podvojné účetnictví, tak i příjmové daně), jistě všichni rádi přispějeme na zbytečně vyměřené penále nebo pokuty...
Když se podívám na doklad, který mi nedávno došel šnečí poštou (klidně bych si ho vytisknul i z webu), jsou v něm podobné chyby jako loni.
"hrazeno zálohově bankovním převodem" - není pravda - hrazeno v hotovosti složením na účet.
"Služba - obnovení registrace..."+"datum uskutečnění..." vypadá nadějně, ale opět není pravda - datum je zavádějící, k obnovení registrace má dojít přesně po vypršení staré. Opět nebudeme vědět do kdy máme zaplaceno (a účetní to opět jako loni nebude moci správně rozdělit na část patřící roku 2000 a 2001). O tom, že je registrace platná další rok ani zmínka (pro jistotu?)
Některé věci s některými firmami asi nelze řešit vzájemným vysvětlením a dohodou, ale jen přes soudy. Proto si myslím, že si NIC zaslouží zminimalizovat na automatizovaný systém registrace za minimální cenu na úrovni nákladů. Chvála psaná v článku rozhodně na místě není.
Ono je to trochu jinak - CZ.NIC-system je navrzen spise pro vetsi subjekty, nikoli pro jednitlive koncove zakazniky - ono se pocitalo s tim, ze o domeny se bude starat spise mensi mnozstvi technickych kontaktu - firem, kteri v mnozich pripadech budou rovnou take platcem - dodavajicim proste domenu klientovi "na klic". A tyto firmy budou dostatecne erudovane a znale a schopne a "vyladene" na existujici system. Soucasne mela byt zachovana dostupnost tem nejmene prijmovym skupinam (treba studentum), od kterych se ale ocekavalo, ze venuji trochu sveho casu a nizkou dostupnou cenu vykoupi trochou vzdelani na sve strane. Bohuzel, realita je takova, ze mnozi lide jednou pouze a vyhradne po minimalni cene, ale cas na trochu vzdelani a pozornosti - to bychom chteli ponekud prilis a pak bohuzel docvhazi k tomu, ze jsou nespokojeni. V konecnem dusledku se ale rozhodovali mezi cenou a kvalitou sluzeb a tak pouzivaji (kvuli dvema usetrenym stovkam rocne) system, ktery proste neni pro laicke koncove uzivatele prilis privetivy. Tato situace nema zadne dobre reseni vyjma toho, ze CZ.NIC proste zcela prestane poskytovat sluzby koncovym klientum (a zlevni) - ti tak ztrati moznost usetrit korunu (no dobra, dve ste) - ale mozne, ze nakonec bude kvuli zlevneni lacineji - a celkove se spokojenost zvysi.
Je mozne, ze mas pravdu - mozna je to technokraticky pristup zcela odtrzeny od potreb komercniho trhu ...
Tento nazor je soukromy.
Nevim, co myslis tim chovanim monopolu. Muzu Te ubezpecit, ze zrovna tito lide se velmi snazi co nejvice funkci demonopolizovat. Nicmene nic nejde tak rychle, jak by lidi chteli. Zmena predchoziho stavu trvala od prijeti ideje k realizaci nekolik let. Mozna je chyba, ze se tak soutredili na demonopolizaci a zanedbali prezentaci - ale to nemuzeme soudit dnes, ale z historickeho odstupu.