Názory k článku Černý doménový listopad každý rok?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 11. 2000 9:15

    SKY (neregistrovaný)
    No myslim at zije monopol, musime snaset jeho bordely a holt nic s tim nenadelame, hlavne v automatizaci plateb, i me to postihlo i kdyz vse bylo zaplaceno vcas, jen se jim to v jejich slavnym sytemu kamsi zatoulalo takze po neustalem bombardovani abych je popudil k nejake cinnosti se to rucne uracili najit, chapu ze z nejakych penez musi zit ovsem to co delaji ze uriznou domeny ovsem v mnoha pripadech diky jejich chaosu uvnitr zcela neopravnene je absolutne nezajima, jeste vam tvrdi ze jste to jeste neposlal a ze to nedostali i kdyz nasledne se to najde u nich a jasne je videt kdy platebni prikaz byl poslan a diky bordelu servery mizi ze sveta, a ted jich bylo ne vlastni vinou malo dle meho zkoumani, bez jakehokoliv varovani dokonce i v dobe kdy bezi jeste zaplacena domena z minuleho roku, sem tam par dni je holt netizi, natoz jeden mesic po splatnosti jak by melo byt. zname holt dalsi monopol, posty, popr cachry bank kdy ty penize x krat prevalej nez je poslou:)). Holt zase jedna ukazka kdyz ma mekdo na neco mohopol taky si vsichni vlezte na zada budu si to delat po svem.
  • 22. 11. 2000 10:09

    Vladimir Vlach (neregistrovaný)
    No ne že bych byl velkým příznivcem monopolů a NICů, ale každý měl šansi přihlásit se do výběrového řízení (pokud se nepletu).
    Mohl do toho skočit přece každý a provozovat to.
  • 27. 11. 2000 11:57

    Josef Šumfrle (neregistrovaný)
    Není moc subjektů, které mají na to, aby dělali správu domén. NIC prokázal, že pracuje v oblasti komunikací, ale není schopen komunikovat. Respektive chová se jak stroj, který je schopen komunikovat pouze s těmi, kteří v IT jsou odborníci a po mnoha omylech se sesnámili s úskalími jak s tímto strojem komunikovat. Běžná firma která si potřebuje změnit mail pro doručování výzev k úhradě není chopná se NICem normálně domluvit ani na 3. pokus.
  • 1. 12. 2000 12:30

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To je naprosta pravda. Proto existuji na ceskem trhu i dalsi spolecnosti, ktere uvedene sluzby pro laiky poskytuji "sakumprask" a nevyzaduji od nikoho zadne znalosti. A tak si clovek znaly, nebo bez penez muze zvolit sluzbu poskytnutou neprijemnym "strojem" - ktera mu ale mozna vyhovuje vic (je lacinejsi a muze byt rychlejsi a neni vazana na zadneho zprostredkovatele), osoba, ktera vyzaduje aby se o ni nekdo staral ma take cestu otevrenou - je na tom neco spatneho ? Mel by CZ.NIC tuto moznost vyberu zrusit ?
  • 22. 11. 2000 9:36

    Bonbon (neregistrovaný)
    Takhle dementni organizaci, ktera me pri zmene nameserveru (v pocatcich jejich vzniku) chtela podpisy vsech 150 lidi kteri tam meli domeny, me prijde idiotske. Dale nechapu proc za ten rok neudelali neco s temi priblblymi formulari v kterych se opravdu vyzna jen velmi zkuseny clovek a ne kdokoliv. A to nemluvim o registraci kde je nutne odeslat az tri dopisy coz zabere 30 minut casu. Mimoto nechapu proc nenechaji pod nejakym heslem (ci nejak jinak) menit informace o adrese firmy, kontaktnich osobach aj. (treba Eurotelu to funguje).

    Docela by mne zajimalo proc je omlouvas - Podle mne by se k lidem meli chovat vstricne a ne tak jak se chovaji. Z toho co provadeji opravdu cisi chovani MONOPOLU.
  • 22. 11. 2000 10:58

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Petre,
    je mi lito, ze si myslis, ze je omlouvam. Nicmene za valnou vetsinu problemu si muzou lidi (majitele a uzivatele domen) sami.
    Hlavni problem predstavenstva CZ.NIC je uvazovani. Oni uvazuji jako technici a jsou dost nekompatibilni s okolnim svetem.

    Nevim, co myslis tim chovanim monopolu. Muzu Te ubezpecit, ze zrovna tito lide se velmi snazi co nejvice funkci demonopolizovat. Nicmene nic nejde tak rychle, jak by lidi chteli. Zmena predchoziho stavu trvala od prijeti ideje k realizaci nekolik let. Mozna je chyba, ze se tak soutredili na demonopolizaci a zanedbali prezentaci - ale to nemuzeme soudit dnes, ale z historickeho odstupu.

  • 22. 11. 2000 13:12

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Muj nazor je, ze domenovy prostor je spolecna zalezitost naprosto vsech zucastnenych subjektu - pocinaje shora ICANN a konce technickym spravcem te nejposlednejsi domeny padesate urovne. Na zadne urovni neni mozno udelat caru a rict - odsud uz nikdo odpovednost nema, tu maji jen "ti nahore", ja nic, ja zakaznik, ktery nemusi vubec nic vedet, hit sunt leones a po nas potopa. Domenovy system je kooperativni zalezitost a cele to muze fungovat jen tehdy, pokud VSECHNY zucastnene slozky funguji dobre. A zadna se nemuze zbavit sve odpovednosti za svoji cast ukolu. Ano, vim, ze existuje i druha varianta - protektorsky system, ktery predpoklada, ze klienti nemaji zadne povinosti a ve vsem se o ne pecuje (pak ale take nemohou mit ani zadna prava!). Nemyslim si, ze to je dobra cesta - sprava domeny je zalezitost vyzadujici odbornou peci a tu si drzitel domeny proste musi zajistit, pokud ji neni schopen sam. K odborne peci pak patri nejen schopnost provozovat nameserver, ale take udrzovat na sebe platny kontakt (je jich vic, takze pochopitelna chyba v jednom z nich neni stale fatalni) a dalsi povinnosti, ktere jsou nutne vazany na provoz domeny. CZ.NIC je monopol a tak bychom meli spise usilovat o tom, aby jeho sluzby byly maximalne omezeny a presunuty na jine subjekty (i dnes si ten, kdo neni schopen technicke spravy sam muze domenu registrovat pres prostrednika, ktery mu zajisti vse potrebne - vcetne placeni) - ne dale rozsirovany. Sluzby, ktere nyni mnozi pozaduji po CZ.NIC neni duvod poskytovat monopolne a je tedy jen spravne, ze je CZ.NIC neposkytuje a umoznuje jejich poskytovani konkurujicim si subjektum. CZ.NIC musi poskytovat minimalni (a s minimalni cenou) portfolio sluzeb - tak minimalni, ze proste mene uz nejde, protoze by to cele nefungovalo. Cokoliv navic by bylo neomluvitelnym a neoduvodnitelnym zneuzitim monopolniho postaveni. I proto jsou podminky naprosto jednotne a komfort minimalni - pro vsechny. Komfort (specialni sluzby, individualni smlouvy, "osobni pristup" a p.) necht dodavaji jini, za konkurencnich podminek. Nebo by opravdu mel CZ.NIC postupne rozsirovat svuj monopol a poskytovat monopolne stale dalsi a dalsi sluzby ?. Naopak - CZ.NIC musi nadale odstranovat vsechny sluzby, ktere neni bezpodminecne nutne monopolne poskytovat a samozrejme tomu primerene snizovat cenu - proste - cena i poskytovane sluzby na nejnizsi mozne urovni - jen tak se otevre prostor pro kvalitni sluzby poskytovane jinymi a i klienti si budou moci konecne vybrat.

    Ono je to trochu jinak - CZ.NIC-system je navrzen spise pro vetsi subjekty, nikoli pro jednitlive koncove zakazniky - ono se pocitalo s tim, ze o domeny se bude starat spise mensi mnozstvi technickych kontaktu - firem, kteri v mnozich pripadech budou rovnou take platcem - dodavajicim proste domenu klientovi "na klic". A tyto firmy budou dostatecne erudovane a znale a schopne a "vyladene" na existujici system. Soucasne mela byt zachovana dostupnost tem nejmene prijmovym skupinam (treba studentum), od kterych se ale ocekavalo, ze venuji trochu sveho casu a nizkou dostupnou cenu vykoupi trochou vzdelani na sve strane. Bohuzel, realita je takova, ze mnozi lide jednou pouze a vyhradne po minimalni cene, ale cas na trochu vzdelani a pozornosti - to bychom chteli ponekud prilis a pak bohuzel docvhazi k tomu, ze jsou nespokojeni. V konecnem dusledku se ale rozhodovali mezi cenou a kvalitou sluzeb a tak pouzivaji (kvuli dvema usetrenym stovkam rocne) system, ktery proste neni pro laicke koncove uzivatele prilis privetivy. Tato situace nema zadne dobre reseni vyjma toho, ze CZ.NIC proste zcela prestane poskytovat sluzby koncovym klientum (a zlevni) - ti tak ztrati moznost usetrit korunu (no dobra, dve ste) - ale mozne, ze nakonec bude kvuli zlevneni lacineji - a celkove se spokojenost zvysi.

    Je mozne, ze mas pravdu - mozna je to technokraticky pristup zcela odtrzeny od potreb komercniho trhu ...

    Tento nazor je soukromy.

  • 22. 11. 2000 14:16

    Bonbon (neregistrovaný)
    Ja nevim, stale se neuvazuje zakaznik, ktery chce platit a nedostane ani blbou vyzvu. Mimo to by bylo vice nez slusne zaslat pred zrusenim domeny papirovou vyzvu. Podle mne to jde udelat jednoduse a pruhledne a ne tak jak je to udelano.

    Docela by mne zajimalo jake protekly CZ.NICem penize a na co byly pouzity.
  • 22. 11. 2000 14:39

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    IMHO, v registraci domen nic takoveho jako zakaznik neexistuje. Existuji pouze dva subjekty spolupracujici za stejnym cilem - existenci domeny. Jeden ma za ukol udrzovat na sebe platny e-mailovy kontakt. Druhy je povinen mu na ten kontakt sdelovat problemy, ktere s jeho domenou jsou (a nejde jen o placeni).

    To se nejspis dozvis - pokud bude schvalena ucetni uzaverka za lonsky rok, predpokladam, ze (ted nevim ktera z dvojice vysledovka/rozvaha - mozna obe) bude zverejnena. Celkovy objem proteklych penez lze ale pomerne lehce dopocitat z vice-mene verejne znameho poctu domen a verejne zname castky poplatku.

    Nazor je soukromy.

  • 23. 11. 2000 8:43

    SKY (neregistrovaný)
    no jak ma udrzovat mailovy kontakt kdy ti domenu sproste uriznou, a ten okamzit jiz 14dni zaplacenou na dalsi rok, o tyden driv nez vyprsi minuly rok, jo to pak chapu kdyz to udelaj takle vsem je logicke ze nikdo zadne vyzvy nedostane, a do toho zahrnuji i ty kteri na platbu pozapomenou. nicmene ze nic bere jako pravni formu mailovou korespondenci, no nevim nevim, s tim jak se chovaji je potreba je parkrat servat po telefonu, nic vic sprosty clovek delat nemuze.
  • 23. 11. 2000 9:14

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, pominu-li ciste technickou pripominku - ze udrzovani (tedy zmenu) kontaktniho e-mailu u osoby lze provadet bez ohledu na to, zda existuje nejaka domena, ci zda menena kontaktni osoba ma vubec prijatou nejakou domenu, odpustim-li si logickou pripominku - ze uvadet kontaktni adresu urcenou mimo jine pro reseno problemu s domenou tak, ze smeruje DO TE domeny se da vysvetlit jen zatmenim mysli toho, kdo to tak udelal, zbyvaji nam uz jen jine pripominky. A tady tvrdim, ze nerikate pravdu, prinejmensim ne uplnou pravdu - domena v okamziku uriznuti nejspis NEBYLA zaplacena, prinejmensim ne pod spravnym var. symbolem nebo ne ve spravne castce (a NIC neni Sybyla, aby rozeznal zaco jsou dosle penize, kdyz to tam proste neni napsane), a skoro jiste take NEBYLA uriznuta tyden pred koncem jednoho roku od registrace. Ale psat to tu samozrejme muzete at to pravda je nebo neni.
  • 23. 11. 2000 10:12

    SKY (neregistrovaný)
    no resil jste to vy nebo ja?:))) Asi by me sami nerekli ze uz to nasli a ze se jim to nekde nesparovalo jak si to sami nazyvaji. Taky ji do 12ti hodin od vyruseni zase obnovili. Jedinej vo...... co byl muliony telefonu na pokazdy jiny misto protoze kazdej ukon tam dela nekdo jinej nekde jinde.
  • 23. 11. 2000 13:40

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Kdo vi - mozna oba. Obcas skutecne rucne prochazim nerozpoznena platby a koukam, jestli by se nepodarilo nahodou neco vymyslet a nejakou identifikovat. Nektere jednodussi operace samozrejme dela automaticky script, ale lidsky mozek v tomto programem zcela nahradit nelze - tam se ale zase neda zarucit strojova uspesnost. Priklad, ktery uvedu aby bylo jasne o cem mluvim je napr. ten, ze nejprve byla zaslana platba 800Kc za domenu a var. symbol byl uveden "9" a ve specifickem symbolu bylo uvedeno cislo, ktere bylo variabilnim symbolem teto domeny - jenze loni. O tyden pozdeji dorazilo zbylych 40Kc (primym vkladem na ucet, takze ani ne ze stejneho uctu), tentokrat jiz se spravnym var. symbolem na spravnem miste. Tohle proste nelze osetrit scriptem automaticky - lidska vynalezavost je nekonecna. A ani nejde zarucit, ze i kdyz se na to podiva clovek, ze se mu podari odhalit dusevni pochody odesilatele a platbu spravne identifikovat.

    Tak se skutecne muze stat, ze se platba "zazracne" najde - se znacnym zpozdenim - bez zjevne viditelneho duvodu proc se nasla "az tehdy". No proste proto, ze teprve tehdy se nekomu (dost casto me) podarilo vymyslet dostatecne silenou teorii aby ji poznal (kdyz uz platce nevi, ze je problem a nezarazi ho ani to, ze prisla upominka a stale setrvava v presvedcenoi, ze je vse v poradku). Nerikam, ze to bylo takhle - ale i takhle do mohlo byt. Mohlo samozrejme dojit i k chybe ze strany CZ.NIC, ale troufam si tvrdit, ze to bych pak vedel.

    Svuj nazor jste rekl - co kdybyste sem napsal o jakou domenu slo abych k tomu zase rekl ja proc si myslim, ze se to vyvinulo tak jak se to vyvinulo ?

  • 22. 11. 2000 14:39

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Naprosto souhlasím s názorem, stránky a formuláře CZ.NICu jsou značně nepřehledné.

    Posílat nějaký papír - drahý, pomalý a zabírající místo - považuji za přežitek.

    Je ale fakt, že jsme se o vše měli starat trochu dopředu (nás to taky postihlo). Musím ale říct, že se ke mně na CZ.NICu chovali velmi dobře. I když by mohli nahazovat domény taky častěji než dvakrát denně.

  • 22. 11. 2000 14:54

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ono by to snad i trochu casteji slo, ale je potreba uvazit, ze domenovy system ma sam o sobe znacnou setrvacnost (i kdyz negativni odpovedi maji v cache obvykle kratsi zivotnost), takze o plnem zpristupneni domeny stejne lze uvazovat s jistotou az za zhruba 24 hodin pote, co byl updatovan zaznam primarniho nameserveru. Jinak ale ano, ja bych chtel aby reakcni doba (autoritativnich nameserveru - u vsech se to zajistit neda) byla zkracena na radove minuty.
  • 23. 11. 2000 11:17

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Radove minuty ? To je nesmysl. Duvody jsou ryze technicke.
    Zonovy file ma dnes 8 MB, pred vyhazovanim ze zony se velikost pohybovala mezi 10-11 MB. Vygenerovani takove zony trva 20-30 minut. Pokud zavedeme DNSSEC je treba pocitat s tim, ze podpis zony bude trvat par hodin (podle sily masiny a kvality implementace generatoru nahodnych cisel). To je a bude limit systemu DNS.

    Dalsi problem je s vyuzitim bind-notify (RFC1996). Ne vsechny sekundary pro CZ notify akceptuji a u nekterych z provoznich duvodu trva zpracovani fronty pozadavku na notify dlouho. Mohli bychom si najit mene zatizene a mene dulezite servery. Jiste u mistniho ISP v Horni dolni by notify chodilo jako z praku, ale stavajici sekundary byly vybirany podle kriteria stability provozu a blizkosti k rootovskym nameserverum, takze se obavam, ze podobny pokrok by byl dosti pochybny. Mimochodem provozovat sekundar pro TLD zonu CZ neni vec o kterou by se provozovatele rootovskych serveru prali a pokud bychom se chovali jako pitomci a generovali nesmyslny provoz, bylo by ziskani dobrych sekundaru slozite.

    V posledni dobe se generovani ridi doslymi a dohledanymi platbami. Standardni generace je uz 2x denne (4.40 rano - zachycuje nove domeny a zmeny, 12.00 zachycuje platby), krome toho generujeme i v pripadech, ze se dohledaji a sparuji platby. Vetsinou jsou za den 3-4 zony. Za zasadni zlepseni celeho mechanismu bych povazoval, kdyby konecne po roce zacalo na profesionalni urovni fungovat zpracovani plateb z banky.
  • 23. 11. 2000 12:26

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nemel jsem na mysli generovani cele zony, ale prave dynamicke update. Na zbytek jste odbornik vy, takze se nebudu hadat. Chapu, ze jsem-li v pozici prosebnika, kteremu nekdo vede sekundar ze znamosti nebo proto, ze byl ukecan pak si nemohu prilis vyskakovat. Nechapu ale presne, co brani tomu sekundar v zahranici zakoupit jako serverhosting jako normalni placenou sluzbu a provozovat si jej sam (ano, vim, jsou tam jiste problemy se servisem, ten by bylo potreba take zakoupit a zaplatit) - kdyz uz tedy nejde primo a zakoupit sluzbu provozovani nameserveru (coz me take prekvapuje, ale je to mozne) - ale, do toho asi vidite lepe vy nez ja a kdyz rikate, ze to opravdu nejde, pak to asi opravdu nejde a nema valnou vahu, ze me se to prilis nezda ...
  • 23. 11. 2000 12:29

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Snad, aby nedoslo k nedorozumeni - take si nemyslim, ze "instantni update" je to, co je momentalne potrebne ze vseho nejvic. Ja mluvil o vyhledu, ktereho by bylo pekne v nejake rozumne dobe dosahnout.
  • 23. 11. 2000 23:57

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    K dynamickym update zony:
    1) delat pres WAN jine nez secure dynamicke update je nesmysl
    2) pokud udelam secure dynamicky update mam 2 moznosti, bud se vykaslu na NXT zaznamy a ztratim secure transfer, nebo zacnu znovu generovat NXT zaznamy a podpisovat zonu - par hodin. Uzasny prostor pro DoS utok.

    K vyskakovani:
    Jsou veci, ktere koupit nejdou. Nikdo mi neproda hostovani vlastniho serveru na switchi s rootovskym serverem, abych si mohl vyskakovat jak chci, zpusobovat provozni problemy a arogantne blabolit o tom, ze jsem platici zakaznik :-). Lidi, kteri by si podobnou vec chteli koupit by bylo hodne. Urcite si mohu koupit server hosting v zahranici mezi nejakymi webovskymi aplikacemi, ale pak je to moje bedynka
    a pokud chcipne shanim letenku. Pokud se kvalita konektivity hostovaciho centra prudce zhorsi budu server stehovat a menit pres ICANN, IANA a DoC delegaci?
    Inu nekdy bych si to rad zkusil, vim o peknem hostingu na Hawaii a urcite by bylo potreba tam vymenovat pasky pro backup :-). A navic bychom mezi TLD byli prukopniky neprozkoumanych cest.
  • 24. 11. 2000 15:30

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Well, vzdavam se (prozatim ;-) ). Psal jsem, ze tomu zas az tak nerozumim - a pripoustim, ze teorie o tom, ze za penize lze koupit vse je jedna z tech, ktere se snazim ostatnim vymluvit, takze bych ji sam pouzivat nemel.
  • 24. 11. 2000 16:12

    MK (neregistrovaný)
    No ... Rekneme, ze by uplne vsechny sekundary nemusely byt v zahranici. Myslim, ze pojezd hasiciho tymu KPNQwestu po Praze by nemusel byt dale nez je vzdalenost mezi kancelaremi a hosting centrem KPNQwestu :-)
  • 24. 11. 2000 16:49

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, vsechny asi ne, ale tak nejak bych ocekaval dva v cechach tri az ctyri v zahranici, z toho nejmene jeden (az dva) v americe. A dynamicky update ma smysl (pokud na smysl) jen pokud jej podporuji vsechny servery. Ale myslenka vyjezdu na Bahamy (ne, vlastne Havaj) - to ma neco do sebe ... ;-)

    Jdu si pre-nastudovat prislusne RFC, nepripadalo mi z nej, ze v pripade inkrementalnich update (samozrejme, ze podepsanych) je nutny prepodpis nebo transfer cele zony - pripadalo mi, ze je to ponekud jinak - ale je klidne mozne, ze jsem to neporozne precetl nebo spatne pochopil.

  • 1. 12. 2000 1:16

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Jsou dve zcela odlisne veci - inkrementalni transfer
    a dynamicky update. Inkrementalni transfer IXFR je
    transfer zmen mezi nameservery zony, dynamicky update
    je doplnovani RR do zony klientem.
  • 23. 11. 2000 8:45

    SKY (neregistrovaný)
    jo to nahazovali ale uplne z jineho duvodu, protoze vsichni ktere to postihlo vinou spatny administativy NICu je tam neustale bombardovali, nemeli jinou moznost.
  • 22. 11. 2000 16:16

    MK (neregistrovaný)
    Cokoliv navic by bylo neomluvitelnym a neoduvodnitelnym zneuzitim monopolniho postaveni. I proto jsou podminky naprosto jednotne a komfort minimalni - pro vsechny.

    Jakkoliv je takovy nazor prezentovan jako soukromy, bohuzel se shoduje s tim, jak v ocich zakazniku funguje CZ.NIC. Takove fungovani je (IMHO) ovsem od zakladu chybne. CZ.NIC ma zakazniky, se kterymi ma take zachazet jako se zakazniky.

    Neznam nikoho realne uvazujiciho, kdo by si myslel, ze predela cely system za par mesicu. Takze i ted ma smysl neco udelat s tim nesrozumitelnym webem - to neco da nekolik hodin prace zkuseneho webmastera.

  • 22. 11. 2000 19:33

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To se tocime porad okolo zakladni otazky - proc je toto fungovani od zakladu chybne. Stoji tu proti sobe dva nazory, muj, ktery rika, ze CZ.NIC ma poskytovat minimalni mnozstvi sluzeb za minimalni ceny a zduvodnuji to tim, ze komfortni sluzby (to zahrnuje support pro znalostmi nedotcene a naprosto neschopne laiky - to je popis stavu, ne urazka) - to je to, co neni nutne poskytovat monopolne a "pridanou hodnotu" maji pridavat jiz nemonopolne dalsi organizace v konkurencnim prostredi. Samozrejme, vychazim z lematu (ktery zde nedokazuji), ze monopol je v tomto pripade horsi, nez konkurencni prostredi. Proti tomu stoji tvuj, nijak nezduvodneni nazor, ze CZ.NIC ma monopolne poskytovat nadminimalni sluzby a nadale je rozsirovat pridavanim dalsich a dalsich "vylepseni" pro klienty. Ma-li diskuse k necemu byt, zadam zduvodneni. Ja si nemyslim, ze system se ma predelat za par mesicu. Bavime se o tom, kterym smerem ma byt predelan.

    (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne)

    A uplne na zaver, uz jsem tady napsal, ze nesouhlasim se schematem "zakaznik" <-> "prodavac", ktere neni v principu IMHO na domenovy system plne aplikovatelne. Drzitel domeny proste musi mit urcite znalosti nebo mit nekoho takoveho (ergo, na rozdil od housky, domenu nemuze mit kazdy) - uz jen proto, ze se automaticky stava spravcem prislusne casti domenoveho prostoru s pravem registrace dalsich domen a musi dodrzovat urcita pravidla. To zakaznik kupujici si rohlik nemusi. Domenovy system vyzaduje ke sve funkcnosti oboustrannou kooperaci (cesky: spolupraci), nikoli jednostrany vztah "davaj penize, tady mas domenu a paragon a nashle". Drzitele domen musi dodrzovat urcita pravidla a mit urcite znalosti (nebo na to nekoho mit) a kdo toho neni schopen, tak ten neni, pres veskerou komercionalizaci, zpusobily byt drzitelem domeny. JInak si zakladame na budouci problemy. I kdyz, v duchu meho proroctvi o poklesu vyznamu DNS jako takoveho v souvislosti s novymi gTLD, kdo vi ...

  • 22. 11. 2000 20:18

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Dane,
    to, o cem mluvis, mohlo fungovat nekdy v roce 1993, kdy se na Internet cpali pouze totalni silenci. Dnes, kdy je domena povazovana za beznou obchodni komoditu, je tento pristup - ehm. mirne archaicky.

    Ty nemuzes v udrzovat "spolupracujici vztahy" se 70.000 uzivateli. Pokud Ti tento argument neni jasny, tak bohuzel. Zaroven se da cekat, ze prechod k systemu, kdy CZ.NIC nebude mit s uzivateli zadny primy vztah, vyzaduje spise nekolik desitek (spise nez jednotek) mesicu a proto ti lide chteji sluzby TED.

    Pokud nabizim sluzby a chci za ne penize (libovolnou castku), musim tem lidem nabidnout nejaky lidsky pristup k tem informacim - to CZ.NIC dodnes neucinil. Domenu, stejne jako housku (ci spis pracku, televizi, mobil) muze mit KAZDY!

    Pokud napises, ze: (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne) , pokladam to za tezkou aroganci. Co CZ.NIC branilo uvest ten web do provozu pred prusvihem (recnicka otazka)? Doufam, ze nereknes, ze to byl nedostatek penez :-)

    Rekl bych, ze zakladni problem CZ.NICu je neuchopeni soucasne pozice CZ.NICu vuci uzivatelum a nepostaveni se tomu problemu celem pricemz je jako duvod uvadena zmena systemu.

  • 23. 11. 2000 2:25

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ano, totalne se rozchazime v predstave o uloze CZ.NIC i v tom, co jeste DNS unese, aniz se jeste zhrouti i v tom, co si lide vlastne za onech 840Kc kupuji. Ja protektorsky system neakceptuji.
  • 23. 11. 2000 9:25

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Ještě jednou a zřetelně: pro ty, kdo chtějí hezká rozhraní a přístup v duchu "tady jsou peníze, chci doménu tu a tu, nějak to zařiďte, nevím, co je to nameserver, co je MX zánam a ani to nechci vědět", jsou tady přece spousty zprostředkovatelů, kteří "špinavou práci" udělají za nevelký peníz za ně.
  • 22. 11. 2000 11:40

    GOsoft (neregistrovaný)
    A je to tu zase ...
    Problem je, ze od takovych veci ocekavate uzivatelskou pritulnost, kterou NICove nezvladli. Bohuzel uzivaji system, ktery, dle meho nazoru, byl usit docela horkou jehlou a mel byt nejspise docasny. Lec jednotka docasnosti je jeden furt.

    NIC neni monopolem. Jeden kazdy se mohl prihlasit o tuto funkci. Jeden kazdy mel svou sanci. KPNQuest/EuNet byl vybran podle urcitych kriterii, nyni zalezi na vlastnim NICu, jak se vyporada se zmatky a problemy, ktere vladnou na poli internetu v TLD.cz.
  • 22. 11. 2000 14:21

    Petr (neregistrovaný)
    Souhlasím s Danem, že když už je monopol nutný (jako že podle mě není), měl by dělat minimum věcí za minimální cenu. Nepohodlný interface mi osobně nevadí, možná by šlo raději posílat v potvrzujícím mailu už i individuální text smlouvy s datumy a jménem domény.
    K názvu příspěvku. Nevím, jestli je současná cena tak minimální, ale zdá se, že NICu nestačila ani na slušného právníka. A to ani po roce existence a téměř zdvojnásobení počtu domén. Běžná firma by po takovém úvodu už nebyla.

    Počáteční fázi "informování" už nechám být, i když důsledkem postupu NICu je, že všichni "odstřižení" při dodatečném zaplacení vlastně platí i za službu, kterou nedostali a nikdy už nedostanou. Platí se na rok podle "dne vložení do systému", i když domény zásahem NICu nefungovaly. Dobropisy neexistují? Na prvních fakturách byl i chybný den uskutečnění plnění, takže NIC měl se všemi nezaplacenými doménami zpoždění v odvodu daní (DPH a pokud vede podvojné účetnictví, tak i příjmové daně), jistě všichni rádi přispějeme na zbytečně vyměřené penále nebo pokuty...
    Když se podívám na doklad, který mi nedávno došel šnečí poštou (klidně bych si ho vytisknul i z webu), jsou v něm podobné chyby jako loni.
    "hrazeno zálohově bankovním převodem" - není pravda - hrazeno v hotovosti složením na účet.
    "Služba - obnovení registrace..."+"datum uskutečnění..." vypadá nadějně, ale opět není pravda - datum je zavádějící, k obnovení registrace má dojít přesně po vypršení staré. Opět nebudeme vědět do kdy máme zaplaceno (a účetní to opět jako loni nebude moci správně rozdělit na část patřící roku 2000 a 2001). O tom, že je registrace platná další rok ani zmínka (pro jistotu?)

    Některé věci s některými firmami asi nelze řešit vzájemným vysvětlením a dohodou, ale jen přes soudy. Proto si myslím, že si NIC zaslouží zminimalizovat na automatizovaný systém registrace za minimální cenu na úrovni nákladů. Chvála psaná v článku rozhodně na místě není.

  • 22. 11. 2000 14:50

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    K tomu dokladu doslem sneci postou - to byl muj navrh - i danove doklady davat k dispozici pouze elektronicky. Platne zakony to rozhodne umoznuji (doklad sice musite mit papirove, zakonu je vsak lhostejne, kde stala tiskarna, ktera doklad vytiskla i to, ci byl zamestnanec ten, jehoz ruka stiskla tlacitko "print"). Spojenym odporem ucetnich vsak byl tento navrh zavrhnut a doklady jsou zasilany papirove. Ja bych to "pro modre oci zkostnatelych ucetnich" nedelal - ucetni necht' mi prominou. (Ale o me se vi, ze jsem od reality odtrzeny technokrat.)

    Co se tyce casoveho rozliseni nakladu - nejsem ucetni, ale pokud se pamatuji, expertiza, kterou jsme si k tomuto nechali udelat rikala ze u periodickych plateb neni casove rozliseni nakladu nutne. Ale to jen na okraj a neautoritativne - natolik tomu nerozumim.

    Do kdy mate zaplaceno je naopak naprosto jasne - plati se vzdy prave a presne na rok pocinaje dnem registrace do systemu CZ.NIC (lze jej zjistit na www.nic.cz), takze datum lze v kalendarich vyznacit cervene na dlouha leta dopredu ...

  • 22. 11. 2000 16:22

    Petr (neregistrovaný)
    S tím papírovým dokladem jsme si možná nerozuměli. Já se pozastavil nad tím, že mi ho poslali, když bych si ho mohl sám přímo vytisknout z nějaké jejich aplikace. Zdá se, že ani odpor účetních nemusí být jednotný. Spíš volám po vyšší právní jistotě - umožnit každému, aby měl "svou" smlouvu.
    K vyžadování plateb za období "odpojenosti" se nevyjádříte? (Kromě argumentu, že je to za každou doménu jen pár korun.)
    Expertýzu k časovému rozlišení možná máte (pro sebe?), ale bohužel pořád ještě víc platí co si myslí každý jednotlivý berňák. Nehledě na to, že s radostí vymáchá každou malou firmu, tak pokud jsou v jednom roce dva doklady (třeba leden a říjen), oba na "roční prodloužení registrace", tak to smrdí a těžko se to vysvětluje nějakým datumem uloženým jen kdesi na internetu... Opravdu nechápu, proč to na tom papíru nemůže být, místa je tam snad dost.
    Jen jako perlu dodám, že (i když jsem argumentoval citacemi zákonů a nabízel snadná řešení) se mi osobně od šéfa NICu dostalo začátkem roku "poučení", že dělá (NIC) vše perfektně a že datum zdanitelného plnění na dokladech není až tak důležitý, protože "plnění probíhá nepřetržitě po celý rok". Za to by ho vyhodili i od maturity! Nebo se opravdu každý den prodlužuje všem doménám "život" o jediný den? Pak bych ale fakt čekal vyšší cenu :-)
  • 22. 11. 2000 19:52

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ne, to jsme si rozumeli dokonale. Ja ho chtel posilat jako text, ktery by si kazdy mohl vytisknout. Ze sve aplikace (ne vsichni pouzivaji ten jediny system a bylo by tezke vyvinout specializovanou aplikaci pro vsechny systemy). Ucetni ovsem nejsou schopni pochopit prave to, ze je lhostejne kde se to vytiskne a proste potrebuji ten zvuk trhajici se obalky, aby pochopily, ze to uvnitr je zauctovatelny doklad. Ano, je to pitomost. Naprosta.

    Svou smlouvu mate take - tu uz ale ne na papire. Sklada se ze dvou casti - textu smlouvy, ktery mate na www.nic.cz a kterou si muzete kdykoliv vytisknout, chcete-li a e-mailu, ktery vam dorazil sdelujice, ze domena byla radne zaregistrovana - i ten si muzete vytisknout. Pripadne lze vytisknout vypis z rejstriku domen, kde je take napsano jaka domena a na koho. Vsechny tyto dokumenty dohromaty tvori smlouvu - smlouvu uzavrenou nepisemne konkludentnim jednanim, coz je zpusob, ktery nas pravni rad zna. Nebo take potrebujete zvuk trhajici se obalky ?

    Co se odpojeni tyce - kdyby k odpojeni doslo z viny CZ.NICu, pak bychom se meli o cem bavit. K vyrazeni z DNS vsak doslo pote, co ani po upomince drzitel stale nezajistil zaplaceni. Navic, CZ.NIC neprestal poskytovat sluzbu - on domenu nezrusil a stale ji drzi neplatici zaregistrovanou, jen ji nepropaguje v DNS, a to, ze to probiha prave takto je v te smlouv take napsano, nemelo by to tedy byt nejake prekvapeni.

    Co se perly tyce - maturoval jsem z matiky, fyziky, cestiny a rustiny a mate asi pravdu, ze kdybych se na kteremkoliv predmetu pokusil mluvit o datu zdanitelneho plneni, pak by me asi (a opravnene) vyhodili (a navic nevim, jak se to rekne rusky, ani ktery cesky klasik to napsal). Jinak jste me ale zahnal do mist, kterym nerozumim natolik, abych o nich mohl kvalifikovane diskutovat - snad je cestne to na rovinu rict. Takze vam na tohle nemam jak odpovedet.

  • 22. 11. 2000 22:57

    Jana Kucerova (neregistrovaný)
    Vazeny pane, vase namitka, co se tyce maturity neobstoji.:-)
    Ja sama jsem maturovala z presne techto ctyr predmetu(matika, fyzika, cestina a rustina) a dnes si troufam tvrdit, ze aspon trochu tusim, co to zdanitelne plneni je. Je ale pravdou, ze jsem se to dozvedela az par let po ukonceni stredni skoly.

    Pouceni - nikdy neni pozde, abyste si rozsiril obzory.:-)

    P.S.Tento nazor je muj osobni a myslim ho vazne tak napul.

  • 23. 11. 2000 11:38

    Petr (neregistrovaný)
    Ve smířlivém duchu asi ukončíme naší výměnu názorů. K té "perle" - věřte nebo ne, ale jsou i školy, kde se maturuje z účetnictví. Chtěl jsem jen ukázat, že ne každý (tak jako Vy) uzná existenci míst, kterým nerozumí. Pokud ale šéf NICu (opravdu mi ten nesmysl přišel from: richard.koza@nic.cz) nezná žádnou účetní, se kterou by to projednal...
    Ke smlově na papíře a tomu ostatnímu. Já to osobně překousnu, ale fakt sedí na berňáku lidé různí. Možná se s nimi nesetkáte (i když smrt a daně... znáte to :-) ). Jejich první argumet je, že tomu nerozumí, proto je to podezřelé. Neuznávají zásadně nic, co pochází z nepřátelského internetu. Ani výpisy z obchodního rejstříku. (Na nich je psáno "získáno z internetu - nemá žádnou právní sílu", takže si to asi rozšířili i na ostatní dokumenty.)
    Jako příklad aplikace, která zvládá vše, co si představuju jako postačující, uvádím povinné ručení. Nevidím dovnitř, ani nevím, na čem to běží. Spíš jde o ten postup: formulář-peníze-smlouva-osvědčení vše bez poštovného a bez obsluhy (je to ale s trochu vyšším komfortem).
    Hezký den.
  • 23. 11. 2000 13:26

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ja vim, chcel jsem jen naznacit, ze ne kazdy, kdo ma maturitu ji ma zrovna z ucetnictvi.

    To povinne ruceni je celkem prijatelne udelano - a ono je pravdepodobne skutecne zamysleno pro koncoveho uzivatele. To je ale opravdu o necem jinem. CZ.NIC mel a ma byt spise takovym velkoobchodem (protoze aby byl monopol co nejmensi, kdyz uz musi byt) - kde je zbozi zabaleno na paletach, nikdo vam k nemu nic nerekne, nemuzete si koupit jeden kus nebo pulku palety - proste vis co chces - tak zaplat a ber a odvez si - tak jak to tady stoji. Krasne nacincane zbozi v regalech, s usmevavymi a informaci plnymi prodavaci a pokladni, ktera vam to nakonec jeste srovna do tasky a zepta se, jestli, kdyz uz si kupujete ten vysavac, jestli jste do nej nezapomel koupit take papirove pytliky a jestli nechce zaridit dopravu az domu, aby se s tim nemusel tahat a jestli vyzaduje navstevu technika, ktery ho zaskoli do pouzivani - to je jiny obchod, jiny pristup, jine sluzby, jine ceny.

    Mnoho nespokojenych lidi pak je vlastne nespokojeno s tim, ze pote, co minuli vsechny ty obchody, kde by je radi a ochotne obslouzili dorazili do velkoobchodu (protoze na samozrejme nizsi ceny) - a pak se tam rozciluji, ze zbozi je na paletach v krabici s drevenou vlnou, prodavac je v monterkach a pokladni nebere seky. A chteli by aby tento velkoobchod se stal nacincanym obchodem (aniz zvedne ceny, pochopitelne) - vzdyt to je preci hruza a neserioznost obsluhovat zakaznika v monterkach, ze kterych jeste couha drevita vlna - a je drzost nebrat seky a nechtit zbozi predvest ani pujcit na vyzkouseni a neulozit ho do tasky a ... - ale kdyz na tohle ten velkoobchod pristoupi tak zlikviduje ty ostatni obchody a rozsiri tak de-facto svuj monopol (a pochopitelne zdrazi na puvodni uroven koncovych obchodu nebo jeste vic). Zarovem ale lidi krici, ze monopol je spatny. Zda se, ze paradoxne je hlavnim problemem to, ze CZ.NIC jako velkoobchod s prodavacem v monterkach NEZAKAZAL vstup laickym koncovym uzivatelum - udelal to proto, aby domeny byly dostupne i tem, kteri maji opravdu malo penez a tem, kteri si vse radeji delaji sami bez prostrednika (ale musi tomu rozumet!). Svoji duverou v to, ze zakaznici maji nejen pravo na vyber, ale pak take odpovednost za to, pro co se rozhodli si tak zadelal na mnohe problemy ...

  • 23. 11. 2000 16:36

    Petr (neregistrovaný)
    Jsem taky příznivcem minimální služby a neměl jsem v úmyslu porovnávat uživatelskou přítulnost obou systémů. Spíš se mi zdálo škoda, že NIC má (podle mě zbytečně) nedotažené automatické reakce na přišlou platbu. Variabilní symbol to vygenerovat umí, potvrzovací mail taky, tak proč né (jednou za život) i text smlouvy, že "doména xxx.cz byla dne D přidělená zájemci FF"? Nebo aspoň heslo, které by umožnilo se k té smlouvě kdykoliv dostat... Znění smlouvy přece je.

    Ale jak už tu psal pan Orság, nejdřív se musí vylepšit přenosy dat z banky. (To by mě fakt nenapadlo, že problémová bude zrovna tahle část. Tedy pokud nepočítám kouskované platby s různými VS, co popisujete jinde. Ty jsou ale podle mě v drtivé menšině a musí se řešit člověkem, vlastně dvěma.) Příští rok už to ale bude určitě zase lepší. Vymakanější skripty i plátci s představou, co se asi nedá spárovat automaticky. :-)

  • 23. 11. 2000 18:44

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, pripoustim, ze mi nepripada jako velky rozdil, jestli mailem poslu "domena byla zaregistrovana" a na webu je od te chvile k dispozici smlouva a vypis, ze domenu D drzi zajemce FF (pod odkazem vypis z rejstriku domen). To tam proste je uz ted. Akorat ze je to tam zvlast a proste si musite vytisknout oboji. Zato je to ale dostupne bez hesla. Takze bud' jsem presne nepochopil co zadate a nebo je opravdu takovy problem, jestli je ten dokument ve forme "jedna smlouva" nebo ve forme "smlouva a priloha" ?

    Komunikace s bankou je samostatny problem - v teto republice neni banka, ktera by podporovala automatickou komunikaci, nebo se mi alespon nepodarilo takovou najit (a to jsem byl donedavna zamestnanec financni instituce). Automatickou - tim skutecne myslim automatickou - ne pouze "elektronickou" - tu podporuje kde kdo, ale vyzaduje aktivni pritomnost ziveho cloveka. Zpusob, kterym jsem nakonec zajistil, ze vypisy z uctu jsou opravdu ziskavany automaticky je ceskeho bankovnictvi nedustojny (mimo jine nas dost pevne vaze k jedne konkretni bance), za urcitych okolnosti se vyznacuje i jistou mirou nespolehlivosti, ale umoznuje (pro ty, kteri poslou platbu spravne) skutecne hladky a rychly pruchod - a tak je domena zprovoznena i behem weekendu (vypis za patek je obvykle k dispozici jiz v sobotu, vyjimecne v nedeli, clovek by ho ziskal az v pondeli) a je zprovoznena i brzo rano, pred zacatkem obvyklych pracovnich dob (vypis je k obvykle dispozici mezi 2:00 a 6:00 - v tu doby by tam take clovek spise nebyval). To je ale skutecne omezeni dane sluzbami, ktere lze ziskat na nasem bankovnim trhu a s tim nic nenadelame. Bankovni vypisy jsou skutecne ta nejproblematictejsi cast automatizovaneho zpracovani. Na druhou stranu, nevim presne, co pan Orsag myslel tim vylepsenim - z meho pohledu (a ja ten pasystem pro znasilnovani banky za ucelem ziskani vypisu psal) se na to systemu od letosniho ledna nic zajimaveho nezmenilo a tak nevim, co mel presne na mysli - mozna se zmenilo neco na jejich strane (na strane EUNETu).

    Samostatnou kapitolou jsou platby poukazane ze zahranici, ktere nejsou na ucet pripsany pod prislusnym symbolem a platby slozenkami ceske posty, ktere jednak posta pripisuje sumarne vzdy dohromady za cely den (od vas sice penize za slozenku vybrala, ale poplatku za prevod je ji lito)a i kdyz je za ten den jen jedna platba, stejne prijde pod jinym var. symbolem - rozpisy sice posta doda, ale buhvi kdy - a na papire.

    To, ze to bude pristi rok lepsi jsem si myslel uz loni. Letos si tim tak jist nejsem. Loni se sice veci ujasnily s mnohymi platci, jenze, velke mnozstvi platcu si behem roku sve platcovstvi rozmyslelo, prevedli platcovstvi na vlastnika (casto bez toho, ze mu to rekli) a tak letos znovu zasilame tuny dopisu na neexistujici nebo nikym nectene adresy, protoze kontaktni udaje vlastniku proste opraveny znovu nejsou, nebo se vlastnici domnivaji, ze to za ne platce znovu zaplati (a on si to nemysli). Krome toho, pocet domen narusta konstantni rychlosti (o te jsem si take myslel, ze spadne) a pomer lidi, kteri de-facto nesplnuji zakladni technicke predpoklady proto, aby mohli byt drziteli domen vzrusta jeste prudceji - stale casteji jsou jako technicke kontakty registrovane osoby, o kterych snad neni jiste ani to, ze nekdy videli pocitac, natoz aby byli schopni delat technicky kontakt pro drzitele domeny a radit mu s problemy. Osobne nevidim prilis mista pro optimismus. Jiste, heuristika parovaciho automatu se postupne zlepsuje (i kdyz, on si prilis nemuze dovolit chybu, coz ho brzdi v rozletu), ale lide jsou ve vymysleni stale napred. System (ted nemyslim platebni, ale kompletne registracni) je IMHO potreba zmenit zcela od zakladu a postavit na uplne jiny princip (ano, samozrejme, ze posilhavam po americe).

  • 23. 11. 2000 19:44

    Petr (neregistrovaný)
    ... nepochopil :-( , ale je to tím, že jsem už nechtěl bejt dlouhej. Je to ta věc, co jste chtěl původně udělat s (dnes papírovými) daňovými doklady. Nemyslel jsem vygenerovat jeden řádek, ale (třeba jen na přání, proto to heslo) CELOU individuální smlouvu na konkrétní doménu. Samozřejmě podle uveřejněného mustru, ale už s datumem, smluvními stranami i s obrázkem podpisu za CZ.NIC. Do mailu asi nejlíp v PDF (?) Právě takhle to má ta zmiňovaná pojišťovna - po přijetí platby vás pustí do tisku vaší smlouvy a potvrzení pro policajty.

    Já to tu pořád omílám a vám to asi nepřipadá jako problém, protože děláte s normálníma lidma. Nám fakt ty tety na berňáku především nevěří, no a internetu jako zdroji podkladů pro daňové řízení už vůbec ne! Viz moje písma o OR dříve. Dokazovat to pak všechno musí vaši zákazníci (partneři ?).

    S placením přes složenky (teda spíš s firmou Pošta) problémy znám. Svého času si ještě z plateb strhávali něco "za zpracování", takže odesilatel si připlatil 5,- za poslání stovky, dostal ústřižek, že zaplatil 100, ale stejně adresátovi (firmě) přišlo na účet jen 97. Prej všeobecné smluvní podmínky pro styk pošty s bankama...

  • 24. 11. 2000 16:40

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To jste tedy asi spatne pochopil, co jsem ja chtel udelat s danovymi doklady. Zadne PDF. Obycejny textovy e-mail obsahujici vsechny nalezitosti tak, jak je specifikuje paragraf 12 zakona o dani z pridane hodnoty - tedy udaje o obou spolecnostech (vcetne DIC), datum vystavenu a zdanitelneho plneni, predmet dodavky, castka bez dane, dan a castka celkem. Hotovo dvacet. Zakon nevyzaduje ani nejakou konkretni grafickou upravu, ani logo spolecnosti ani razitko a podpis - a tak by tam taky nic takoveho nebylo.

    Ale chapu, co chcete - vy uznavate, ze je jedno kde stoji tisknouci tiskarna, ale pozadujete, aby na vytisku nebylo poznat, ze byl porizen z Internetu. Ano, uz rozumim. To je opravdu desna kravina, ale ano, znam ucetni, ty jsou skutecne schopny posuzovat doklad podle toho, jestli je nekde v rohu malym pismem napsano URL nebo neni a co o tom rika zakon je opravdu nezajima "u nas se to odjakziva dela takhle a ze je ze zakona mozny i jiny zpusob - to ja nevim, ja zakony neznam".

    I ty tety z bernaku jsou o sebevedomi - kdyz mate ucetnictvi jinak v poradku, tak se tedy muzete zeptat "ktera zakonem stanovena nalezitost vam na tomto dokladu schazi ?" - a, a to je ozkouseno, teta se zamysli a sklapne. To neni o tom, zda internet je nebo neni zdroj podkladu pro danove rizeni - to je o tom, zda doklad ma zakonem stanovene nalezitosti ci nikoliv, zda udaje na nem uvedene jsou spravne a zda subjekt, ktery tento doklad vystavil je opravnen jej autoritativne vystavil (to je prave problem Internetoveho rejstriku, ale neni to problem danovych dokladu). Samozrejme, s tetama z bernaku je to tak trochu jako s dopravni policii - kdyz je nastvete, tak si nejaky problem najdou.

    Ale myslim, ze si jinak rozumime ...

  • 24. 11. 2000 17:55

    Petr (neregistrovaný)
    Rozumíme si zatím bohužel pouze v něčem, tak to jen dovysvětlím, než tohle téma zmizí v propadlišti.

    1. Daňový doklad v mailu (prostý text) by mi zcela vyhovoval jak popisujete. O tom jsem psal hned poprvé. Samozřejmě pokud bude datum zd.plnění uveden podle zákona.

    2. To PDF (s otazníkem) jsem napsal jenom kvůli obrázku podpisu za CZ.NIC, protože celou tu dobu byla řeč o SMLOUVĚ !!! (Tím je celý váš druhý odstavec trochu mimo.) Nebyl jsem to já, kdo psal, že je obtížné udělat aplikaci přístupnou všem - to ale fakt neumím posoudit.

    Nevím, kolik jste prodělal jednání na berňáku, ale rozhodně to není o sebevědomí. Děláme už pár let daňové poradenství (oprávnění má cca 3000 lidí v republice), takže to snad můžu napsat. Jistě, můžeme klientům radit, aby šli do soudního sporu s berňákem, který je zaměstná na tři roky. Dokonce na tom i zbohatneme. Ale dělat to jen proto, že smlouva, o kterou ve sporu především jde, se nachází pouze na disku nějakého serveru, odkud jí sice lze vytisknout, ale je to nedatovaný a nikým nepodepsaný text, který jako bych si právě sám vymyslel... Navíc po vytisknutí stránky s registrací je na ní datum, které je v rozporu s doklady (ty mají jiné datumy zd.plnění) - chtěl bych vidět, na co vám bude vaše sebevědomí. To si prostě zanadávají na monopol, dopatí a čekají na kontrolu dalšího roku, která dopadne stejně.

    Jinak, ten Obchodní rejstřík je na stránkách Ministerstva spravedlnosti. A údaje do něj klepou právě Krajské (rejstříkové) soudy. Takže nevím, kdo by měl být víc oprávněný výpis z něj vystavit.
    Abych si zdánlivě neprotiřečil. "Tety" neuznávají papír, na němž je zřejmé, že byl vytisknutý z internetu. To bych i chápal - může být před tiskem změněný. Víc mi vadí, že nevěří, ani když to samy na monitoru vidí. Proto ten požadavek, aby tam nebyly URL (ale jdou i ustříhnout :-) )

  • 24. 11. 2000 20:35

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ad 2 - tak preci "AHA!". Jenze smlouva je platna i nepisemna (viz prislusna ustanoveni Obch. zakoniku) - a ta je, pochopitelne, bez podpisu. Danovy doklad obvykle postacuje - kdyz si nechate ve verejne kopirce zkopirovat par papiru, dostanete prave a jen paragon (zjednoduseny danovy doklad) - a take nemate smlouvy o zkopirovani tech par stranek, prestoze jste takovou smlouvu nepisemnou formou a konkludentnim jednanim uzavrel (konkludence spocivala v tom, ze vy jste tam prinesl papiry na zkopirovani a oni vam je okopirovali). V ucetnictvi byva znacne mnozstvi danovych doklady vzniklych ze sluzeb poskytnutych na zaklade nepisemne smlouvy - tak proc je to problem zrovna v tomto pripade ?

    Jednoho z tech 3000 jmenovanych znam - pracoval pro tutez firmu co ja. Obsolvoval s nami ne uplne male mnozstvi sporu s financnimi urady, vcetne soudu. Mozna na tom i vydelal - byl placen podilem z penez, ktere na danich usetril takze nevim, jestli se to vyplatilo jemu (do toho mi nic neni), ale nam ano (i kdyz ne vsechny vyhral). Pripoustim ale, ze kvuli osmi stovkam by asi soud nezahajoval.

    "údaje do něj klepou právě ... soudy" - a v tom to prave je. Je to jen kopie autoritativni databaze, nikoli pohled do databaze originalni - a tak nemuze mit tutez pravni ucinnost jako vypis z originalni databaze, protoze pri kopirovani mohlo dojit k nekonzistencim a je potreba zcela vyloucit moznost, ze by existovaly dve ruzne autoritativni databaze s ruznymi udaji. Na druhou stranu, pokud je zajisteno, ze data, pokud tedy dojdou, jsou okopirovana spravne, pak by stacilo uvadet, ze jde o data platna k XXX (to je ostatne i na papirovem vypisu) - a pak by slo o totez jako kdyz vypis nesmi byt starsi 3 mesicu. Na treti stranu - vy jste danovy poradce, ja spis rozumim te IP siti. Zajistit, aby teta videla to co ja chci, nezavisle na URL, ktere naklepe je az smesne (vzhledem k tomu, jak zavazne dusledky z toho mohou byt) jednoduche - takze se vlastne neni cemu divit. Uz aby se rozsirily elektronicke certifikaty (i kdyz ani ty nejsou samospasne) ...

    Ta poznamka o "pozmeneni pred tiskem" je z logickeho hlediska nesmyslna - samozrejme, ze mohl - stejne jako mohla byt pozmenena listina pred kopirovanim nebo faxovanim (to nepocitam prime padelky originalu - to je o necem jinem). To je proste tmarstvi a fobie z neznameho a reci o moznem pozmeneni jsou jen zasterka - kdyz uznavaji kopii z kopirky, fax a dalnopis, ktere mohou byt pozmeneny uplne stejne, logickou uvahou by mely dojit k tomu, ze uznaji i stranku vytistenou z dat, ktera dorazila Internetem. No dobra - ja vim, tety jsou tety a jak nekdo nema razitko, tak je to podezrely zivel ...

  • 27. 11. 2000 1:10

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nespravna pripominka na spravnem miste.
    Proc na spravnem miste ? Protoze tam skutecne byla chyba - myslel jsem obcansky, ne obchodni.
    Proc nespravna ? Protoze rec byla o uzavirani smuv, ne o pravidlech z.s.p.o a uzavirani smluv v tomto pripade skutecne resi Obc. zakonik a nepisemne smlouvy jsou pripustne a platne tak jak jsem napsal.
  • 27. 11. 2000 13:36

    MK (neregistrovaný)
    No ony se ty dva zakoniky obcas dost lisi a urcite by Te nepotesilo, kdyby Ti tady nejaky odlisnosti zacal mlatit nejaky pravnik o hlavu :-)
  • 24. 11. 2000 3:02

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Ja jsem psal o tom, ze bych byl rad, aby zpracovani plateb fungovalo profesionalne a mel jsem pocit, ze mi rozumite. Pokud uz to tedy mam vysvetlovat - nejde mi ani o bezchybne
    a nemenne fungovani banky, ani o neomylne zakazniky. Jde mi o vase fungovani ve zpracovani plateb. Pokud to uz musime diskutovat verejne, mel bych asi vysvetlit jak vlastne zpracovani plateb funguje.
    Loni pred zahajenim pred zahajenim fakturace CZ.NIC rozhodl, ze EUnet nebude mit pristup k uctu CZ.NICu a ze bude dostavat od CZ.NICu pouze informace o castce,variabilni symbol a datum zdanitelneho plneni. Z techto dat EUnet pak tiskne faktury podle formatu schvaleneho CZ.NICem.
    Tady zacaly prvni problemy. EUnet ma ucetni, lidi na supportu, ale nema informace, aby pomohl zakaznikum dohledat ztracenou platbu. CZ.NIC ma jednu zamestnankyni, heuristicky parovaci automat a vas, ktery obcas po vecerech zkusite neco sparovat. Pokud banka zmeni format, vsechno se zastavi dokud EUnet nezacne kricet, ze chodi podezrele malo plateb. Podotykam, ze detekce toho, ze neprisly platby je u EUnetu komplikovana, protoze EUnet nerozlisi dohledane platby a banku. Poplach tedy vznika se zpozdenim a pak nastava etapa, kdy vas vsichni shani, abyste si tu heuritickou potvoru opravil. Zakaznici mezi tim holkam v EUnetu i CZ.NICu nadavaji.
    Rekl bych, ze aplikace na ktere zavisi fungovani stovek domen ma byt nepretrzite monitorovana a nemuze zaviset na jednom cloveku.
  • 24. 11. 2000 12:28

    Petr (neregistrovaný)
    Ten kdo neporozuměl, jsem byl já. Neznaje vztahů zúčatněných osob a firem jsem použil vaší poznámku v diskusi s Danem. Přesto jsem rád, že vím zase víc o celém systému.
    Souhlasím i s poslední poznámkou, ale ty pravidla mezi EUnet a CZ.NIC snad obě firmy tveřily společně, nebo se mýlím?
  • 24. 11. 2000 16:22

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ano, souhlasim (kdyz uz to tedy porovnavame verejne), ze mezi CZ.NIC a KPNQwest je system rozriznut velmi nestastnym zpusobem a ani na jedne strane neni dost informaci a pravomoci pro provadeni potrebnych operaci. Vy nemuzete opravit vadnou platbu (ze ji nemuzete dohledat myslim neni pravda, to vam system NICu umoznuje), CZ.NIC se zase nemuze podivat do vasi databaze na cokoliv, co neni naprosto volne dostupne na WWW vsem - natoz tam neco menit, nezjisti komu a jak byl vlastne vystaven danovy doklad a podobne. To, proc je system rozdelen zrovna timto zpusobem je otazka, kterou tady ale opravdu verejne probirat nechci, ale rozdelen je opravdu nestastne. Bohuzel, proste se to stalo a je tak rozdelen. I proto se domnivam, ze system je potreba predelat od zakladu a to, co se musi delit se musi delit podle prirozenych hranic daneho problemu a ne podle jinych kriterii, k cemuz bohuzel doslo. Domnivam se, ze je na case shrnout zkusenosti po rocnim fungovani, trochu se rozhlednout po svete a podle zjistenych informaci se zaridit. A to je uloha stejne moje jako vase, jako i KPNQwestu, jako i dalsich clenu CZ.NIC.
  • 22. 11. 2000 16:54

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Chtel bych se postavit "na druhou stranu". Otestoval jsem si letos funkci CZ.NICu s platbami domen az na doraz, tj. i s upominkou a uhradou zcela posledni den (hotove v jejich bance). Vsechno probehlo OK. Potvrzujici zpravu o platbe i o tom, kdy budu platit priste, jsem dostal e-mailem druhy den po platbe. Domeny bezi, zadny problem nikde.
    Nutnost velkeho papirovani pri nekterych zmenach jsem uz sveho casu kritizoval, ale holt chteji mit jistotu (znaji sve filistinske). Po zavedeni elektronickeho podpisu to snad zrusi.
    Zadny system nefunguje na 100% (i Americani mohou vypravet hruzostrasne historky). Tak si jen rikam, ze kdyz me letos nic nepostihlo, jsem pravdepodobnostnim vysledkem te stastnejsi, ale podstatne vetsi casti. A vim, ze nekdy priste mohu spadnout do te mene stastne. Tak to proste je, at se spravci systemu snazi, jak chteji.
    Souhlasim s nazorem, ze vedeni spravy domen si lidi mohou nechat delat nekym jinym, kdyz to sami nedokazou. To prece neni zadna hanba a pri uhrade par stovek navic mohou mit klid (pokud ten prostrednik funguje dobre, of course).
    Takze vo co de? Jen o nutkavou potrebu brblat?:)
  • 22. 11. 2000 18:51

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Asi taky nejsem normální. Formuláře na www.nic.cz jsem pochopil za pět minut, logika věci mi přišla rozumná. Veškeré problémy, které jsem s registrací měl, byly způsobeny tím, že se měnilo, jak striktní výklad RFC momentálně registrátor vyžadoval (a já jsem nutně potřeboval několik A záznamů na tutéž IP adresu). Asi to bude tak, že u spokojený člověk se diskuse zapojí teprve poté, co uvidí dvacet mailů těch nespokojených. Nespokojení naopak píší hned.
  • 22. 11. 2000 20:13

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ze by slo o generacni spor (ne ve smyslu biologickeho, ale internetoveho veku) ? Ze by jsme kolega MK, pan Zajicek a ja (pana Kubecka neznam) jsme byli stari korenove, zvykly na system, ktery v domenach panoval odjakziva, vyzadujici od toho, kdo domenu registruje alespon zakladni znalosti, probihajici e-mailem - a tak nam soucasny system pripada sice mozna ne idealni, ale pochopitelny a prijatelny ? A pak ze by tu byla mlada nastupujici generace teenageru (zase nikoli biologicky vek), kteri nicemu nerozumi, ale nejsou si to schopni priznat a tak si nikoho, kdo tomu rozumi nesezenou (tato vlastnost je ovsem spolecna i teenagerum biologickym) ? No a pak, kdyz si natlucou koleno, si samozrejme stezuji, ze chyba je vsude mozne jinde a ze je nikdo nema rad a nikdo se o ne dostatecne nestara a domahaji se toho, aby je nekdo osetril ?

    To samozrejme nemyslim uplne vazne, to bych si nedovolil - to byla jen takova nadsazka. Ale jadro ...

    Je normalni, ze v podobnych diskusich automaticky prevazuji negativni nazory - spokojeni lide povazuji celkem pochopitelne spokojenost za samozrejmost, kterou neni potreba rozebirat. Realna situace je ostatne oproti lonsku daleko klidnejsi a zaplaceno je daleko vic, nez ustavodarna vetsina domen, ktere zaplaceny byt maji. Excesy jsou proste jen hodne videt (obzvlast nektere) a je okolo nich hodne hluku. Tim samozrejm nechci rict, ze je vse O.K.

  • 23. 11. 2000 0:00

    MK (neregistrovaný)
    Dane,
    pod ten prvni odstavec bych se podepsal. Neni to nic prasiveho, skutecne tomu tak je. Pokud bys mel primejsi vazbu na nejake ISP a prisel do styku se zakazniky, pozoroval bys to uz delsi dobu.
  • 23. 11. 2000 2:40

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Hm, jenze zatim co ja si myslim, ze auto nepatri do rukou bez ridicaku (nebo bez ridice), zbran nema byt sverena cloveku bez zbrojniho prukazu (ale muze mit bodyguarda) a domena nepatri do rukou laikovi, ktery si nesehnal znalou osobu, ty se domnivas, ze domenu muze dostat kazdy a jedinym kriteriem maji byt penize. Spammeri take rikaji, ze si za pristup k internetu plati a tak nikdo nema pravo je omezovat v tom co delaji - no, to je asi ta komercionalizace ...

    Kdyz clovek necemu nerozumi, ale neni schopen si to priznat natolik, aby si ty znalosti bud sehnal, nebo si sehnal nekoho, kdo je ma, pak na tom je neco nezdraveho (slovo prasivy bych nepouzil) a da se to tolerovat nejvyse u deti - a i ty je to potreba odnaucit. Ja nejsem obchodnik a nemam proste ten skrzpenezni pohled na svet ...

    A co se tyce tech ISP - jsou taci, kteri na svych adresach nechaji klientovi otevreny SMTP relay - vzdyt si preci plati a kdyby se ho nekdo pokousel poucovat nebo omezovat, mohl by odejit k nekomu jinemu. No pak jsou taci, kteri mu proste open relay nedovoli, protoze se to proste nedela - a jestli se mu to nelibi, tak at jde jinam. Jiste nebude prekvapenim, ze ja fandim tem druhym, ale samozrejme, zasada "za penize kazdy" nahrava tem prvnim.

  • 23. 11. 2000 8:58

    Jana Kucerova (neregistrovaný)
    Ja si taky myslim, ze pocitac nepatri do rukou lidem, ktere s nim nikdo nenaucil pracoval, ale denni praxe v programatorske firme me presvedcuje o opaku. Sama jsem byla svedkem toho, jak clovek na hot-line rikal zakaznikovi: Program si spustite stiskem tlacitka START. Kdybych u toho nebyla, tak tomu neuverim.
    Takze stejne tak, jak se k pocitacum dostavaji lide pocitacove negramotni, nesmime se divit, ze se domeny pokouseji registrovat lide, kteri si mysli, ze maji jen sama prava a zadne povinnosti a vecne je nekdo bude vodit za rucicku.

    Nemusi se nam to libit, nemusime s tim nesouhlasit, ale to je asi tak vsechno, co s tim muzeme delat.
    Nebo se mylim?
  • 23. 11. 2000 9:25

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nemylite - jde jen o to, jestli se k tomu postavime tak, ze at si to klidne delaji - delaji to na sve riziko, nebudeme jim v tom prekazet, ale nebudeme to ale ani podporovat. A nebo jestli povysime nezodpovednost a bezohlednost (a pouzivat cokoliv co vyzaduje nejakou odbornou peci bez teto pece je nezodpovednost a bezohlednost) na normu a budeme kvuli tomu to manualu od mikrovlne trouby tisknout podrobny seznam zvirat, ktere nelze v mikrovlne troube susit a v manualnu od pocitacove mysi bude normalni veta (cituji) Mys pripojite do pocitace zasunutim konektoru, ktery naleznete na druhem konci kabelu vychazejiciho z mysi.

    Nemuzeme s tim nic delat. Ale mame to kvuli tomu prohlasit za normalni a vsichni se prizpusobit ? Opravdu tato doba povazuje za neslusne a nepripustne pozadovat po nekom nejake dovednosti ci znalosti tak jak tady nekteri (ne vy) naznacuji - a ten kdo to dela je neseriozni a poskytuje nekvalitni sluzby a mel by to rychle napravit ?

  • 23. 11. 2000 12:51

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Znáš (nebo aspoň znal jsi) :-). Ale jinak jsi to odhadl naprosto přesně, s Internetem pracuju od roku 1992. A myslím si, že by nebylo vhodné podléhat tlakům komerčního prostředí. Jinak totiž kvalita všech služeb na Internetu dosáhne tak nevalné hodnoty, jako tomu je dnes u e-mailu a WWW. A to by rozhodně nebylo dobré, zvlášť u DNS.
  • 23. 11. 2000 14:17

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Tak ted uz to vypada tuplem jako komplot, kdyz se tedy zname vsichni.
    Celkem mi nevadi co se deje na WWW - to je system, ktery nemusi kooperovat (vzdy jen server a uzivatel) - kdyz mi neni sympaticka Java nebi VBS scripty, tak si je vypnu - a kdyz ten server pak neni pouzitelny, tak ho nepouzivam - to je jejich vec. Ale DNS je soucast provozne-technickeho zajisteni Internetu - tedy do znacne miry odborna technicka zalezitost a to je proste o necem jinem nez WWW.
  • 22. 11. 2000 23:28

    Roman Vithous (neregistrovaný)
    Souhlas. Nemám pocit, že by s CZ-NICem byly nějaké zásadní problémy. Myslím, že jeho vstřícnost je přiměřená okolnostem.
    Konkrétně, v září mi na adresu admin-c přišla výzva ke kontrole a aktualizaci údajů v databázi, s upozorněním že plátce brzy dostane mailem výzvu k úhradě. Totéž asi dostal i technický kontakt "hostitelského" serveru, protože mne také přátelsky upozornil na brzkou platbu a nutnost kontroly.
    Pár dnů nato dorazila na platební kontakt výzva k úhradě, s více než přiměřenou lhůtou splatnosti. Po zaplacení standardním způsobem přišlo na administrativní i platební kontakt potvrzení o zaplacení vč. data úhrady a upozornění na termín příští fakturace v r. 2001.
    Podle mne je ta komunikace směrem od CZ NICu natolik intenzivní, že snad ani není možné ji přehlédnout :) Jen je nutné občas zkontrolovat platnost kontaktních adres, dát do pořádku vnitřní komunikaci ve větších firmách a upustit od běžně rozšířeného zvyku platit vše dva tři týdny po lhůtě.
    To jsou asi hlavní zdroje všech NICu vyčítaných potíží.

    Pokud se týká formulářů CZ NICu, jsou sice nepřívětivé ale ne nesrozumitelné. Ostatně, třeba aktualizace v RIPE databázi se provádí obdobným způsobem.
  • 23. 11. 2000 8:50

    SKY (neregistrovaný)
    ano pane Zajicek, vsiml sem si, jen jste cekal na posledni den az se uvolni urcita domenova jmena a hned posilal poptavky za kolik prodaji.
  • 23. 11. 2000 10:03

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    On vam mozna odpovi i pan Zajicek, ale ja si take neodpustim utok z jine strany - mel jsem pocit, ze vy tu prosazujete, ze CZ.NIC se ma chovat jako normalni komercni subjekt, coz ma samozrejme sve vyhody (o ktere vam asi jde predevsim - napriklad pecovatelsky vztah ke klientum). Jak tedy muzete nekomu vycitat, ze s k domenam chovat jako normalni komercne obchodovatelne komodite ? Nad tim se muzu pozastavit ja, protoze mam jiny nazor na to kde v zebricku hodnot dle dulezitosti je komerce v domenovem prostoru - ale vy, ktery CZ.NICu vycitate, ze neposkytuje tak kvalitni sluzby jako komercni subjekty ? Tak se mi zda, ze vy sve nazory na problem tvorite ad-hoc podle toho, jak se vam zrovna v danem okamziku hodi. Na tom zrejme neni principielne nic spatneho - spousta lidi to tak dela (takze to tedy nebudeme povazovat za neco spatneho, ale za normu a vsichni se prizpusobime).
  • 23. 11. 2000 10:26

    SKY (neregistrovaný)
    ja jen konstatoval jak se chova, ja ho mam na haku (uz prevaznou cast domen jsem prestehoval na net a com) akorat me nastvali po trech letech co tam mam domeny poprve to nejak nezvladi, a to vim jak to chodi, samozrejme prvni rok jsem na placeni jako zajic zapomel, a domeny fungovaly 3 tydny po terminu kdy vyprsel predchozi rok, rekli me ze se nic nedeje lhuta je mesic po a pak je rezou, ze znaji jak funguji posty, banky atd.....(tusim ze to bylo i nekde psano), coz letos zjevne 1. nedodrzeli uz je proto ze to fikli bez vazne priciny driv a nebo to zrusili ale to nema vliv na to aby to rezali drif.
  • 23. 11. 2000 16:20

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Jste dezorientovanej nebo blbej? Pokud pouze dezorientovanej, tak si pletete zajicky. Za to byste se mel omluvit. Pokud blbej, je to holt biologie.
  • 23. 11. 2000 16:45

    Alda (neregistrovaný)
    Chtel bych neco dodat k tomu Cpress.cz a nefunkcnosti EB banky. Take jsem za domenu platil jejimi sluzbami ze sveho uctu. Avsak u polozky tohoto prikazu se objevilo magicke slovo - Suspendovano. Tak jsem po tydnu volal na info linku, tam zjistovali a zjistovali ... az nakonec rekli: nevime cim to bylo. Tohle se objevuje jen u plateb do zahranici. Je to divne, reklamujte. Bohuzel si sve domeny vazim tak to reklamovat nebudu a zasel jsem si na pobocku IPB zaplatit primo.

    Ale asi tam neco zaskobrtlo. Prikaz byl vydan 12.11., nejspis to byl vnitrni problem EB.
  • 23. 11. 2000 19:07

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Budu jen spekulovat - ale kazdy bankovni system obsahuje neco, cemu se rika "sledovani podezrelych transakci". Podezrelymi transakcemi by se mohlo myslet i napriklad velke mnozstvi (stale stejnych) malych castek zasilanych z ruznych uctu na jeden ucet - tak jestli nezasahl tento subsystem. Ale to opravdu jen spekuluji (navic, pocet plateb z EB v listopadu byl oproti rijnu polovicni). To by nam asi musel objasnit nekdo z EB ...
  • 27. 11. 2000 17:17

    J.Kastl (neregistrovaný)
    Představte si, prosím Vás, že tak jako se chváte s doménami, by se chovaly třeba vodárny a přes noc Vám odpojily vodu!
    Přece žádná solidnější organizace nemůže nechat takovýto problém jen na nějakém ( i když sebevědomém ) programátorovi.
    Někdo snad musel předem udělat analýzu, jak dlouho u nás skutečně trvá bankovní převod, kdy posílat upomínku, kdy pak TEPRVE doménu zrušit atd.
    Třeba Národní knihovna psala toto:
    20.11. jsem obdrželi upomínku, že máme zaplatit do 3.12., zaplatili jsem 21.11. - leč 23.11. doména NKP.CZ nefugovala.
    Chcete vysvětlení? To si nějaký programátor ladil na NIC akce k 30.11., pak program připravil a šmudla zapomněl změnit 20. na 30.
    Ale přece na něj někdo musí dohlédnout. Úvahy typu "černý listopad" jsou jen ukázkou naprosté neschopnosti lidí z NICu takovýmto šmudlům poručit.
  • 1. 12. 2000 12:59

    honzaf (neregistrovaný)
    domena nkp.cz ?
    vysvetleni je proste ... kdosi u CESNET, z.s.p.o.na emailu billing@cesnet.cz kam s vysokou pravdepodobnosti prisla vyzva k platbe se na to vykaslal. aha vy udavate mail z cesnetu ... a neni nahodou cesnet v cz nicu ? aha pan jan gruntorad jak z dokumentu http://www.nic.cz/cznic/nic2.jpg s tim zjevne asi neco spolecneho ma...
    a chudak narodni knihovna si ted radsi preregistrovala platebni kontakt na sebe.
    kdepak tudy cesta nevede.
  • 1. 12. 2000 16:45

    MK (neregistrovaný)
    ... mozna vam unika par konkretnosti, kterymi se asi nemuzete ze sveho rozhledu zabyvat:

    1. Sdruzeni CESNET prodalo svoji komercni sit a s ni vsechny sluzby spojene uplne jinemu subjektu. A to prosim k 1.5. 2000.
    2. No a mozna Vam unikla drobnost, kterou je datace toho dokumentu. Pokud me pamet neklame, tak v roce 1999 natoz v roce 2000 pan Jan Gruntorad nemel zadny vztah k CZ.NICu.

  • 5. 12. 2000 18:36

    honzaf (neregistrovaný)
    jo ale minimalne www.nkp.cz je pripojen (err traceroute na nej vede) pres ip adresy pridelene sdruzeni ten34-cz
    a narodni knihovna imho nebude zrovna komercni instituce..
    sdruzeni cesnet zjevne prevedlo (at jiz zamerne ci omylem) platebni kontakt teto domeny na contactel, ktery kdyz doslo na placeni ji urychlene prevedl zpet na cesnet. a narodni knihovna se vzdala a radeji si prevedla placeni zcela sama na sebe. mimoto jine akademicke domeny (namatkou vse.cz cvut.cz) maji platce cz.cesnet. takze o komercni aktivite nemuze byt ani rec.
    2)aktualnejsi seznam clenu sdruzeni zrovna na jejich webu neroste
  • 7. 12. 2000 14:33

    honzaf (neregistrovaný)
    http://info.nic.cz/faq.html#1 ? to je seznam zakladajicich clenu .. a cesnet je tam na prvnim miste... takze clovek ktery udava mail z cesnetu(pokud je spravny) ma sanci pres zastupce teto spolecnosti v cznicu ziskat udaje o fungovani registracniho automatu. kdyz uz nechape rozdil mezi vyrazenim domeny z cz zony a jeji uvolneni k dalsi registraci z e-mailove komunikace. popsana situace s vodarnami by odpovidala spise ve smyslu: nezaplacena voda, nekolik vyzev platci uctu za stocne, bez odezvy, vyzva uzivateli vody tekouci z tohoto kohoutku, vypnuti pritoku vody (chvili pred timto okamzikem byla voda zaplacena ale nez si to banky popovidaly ..) a pak by nasledovalo neco jako vykopani vodovodnich trubek ze zeme.
    sam jsem majitel nekolika domen ktere neplatim a pozitivne vim ze sly i vyzvy majitelum domen aby si zkontrolovali platce sve domeny.
    kazdy je funkcnosti sve domeny strujcem....
  • 11. 12. 2000 21:17

    MK (neregistrovaný)
    ... zvazil jste variantu, ze p. Kastl neni zamestnanec CESNETu a presto jeho e-mail vypada, tak jak vypada :-) ?
  • 13. 12. 2000 1:53

    Ondřej Fryc (neregistrovaný)
    Pana Kastla nahodou znam. Ackoliv se hodne nemame v lasce, tak se ho musim take zastat - zamestnanec CESNETu to neni, pripadne neni dlouho. Ale "blizke vztahy" klidne mit muze. Co ja vim, uci na VSE.
  • 27. 12. 2000 13:19

    honzaf (neregistrovaný)
    nezvazil. nicemene se domnivam ze to nema zadny podstatny vliv na minulou funkcnost domeny nkp.cz a na me nastineni zmatku s touto domenou :)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).