Jdu si pre-nastudovat prislusne RFC, nepripadalo mi z nej, ze v pripade inkrementalnich update (samozrejme, ze podepsanych) je nutny prepodpis nebo transfer cele zony - pripadalo mi, ze je to ponekud jinak - ale je klidne mozne, ze jsem to neporozne precetl nebo spatne pochopil.
Tak se skutecne muze stat, ze se platba "zazracne" najde - se znacnym zpozdenim - bez zjevne viditelneho duvodu proc se nasla "az tehdy". No proste proto, ze teprve tehdy se nekomu (dost casto me) podarilo vymyslet dostatecne silenou teorii aby ji poznal (kdyz uz platce nevi, ze je problem a nezarazi ho ani to, ze prisla upominka a stale setrvava v presvedcenoi, ze je vse v poradku). Nerikam, ze to bylo takhle - ale i takhle do mohlo byt. Mohlo samozrejme dojit i k chybe ze strany CZ.NIC, ale troufam si tvrdit, ze to bych pak vedel.
Svuj nazor jste rekl - co kdybyste sem napsal o jakou domenu slo abych k tomu zase rekl ja proc si myslim, ze se to vyvinulo tak jak se to vyvinulo ?
Ty nemuzes v udrzovat "spolupracujici vztahy" se 70.000 uzivateli. Pokud Ti tento argument neni jasny, tak bohuzel. Zaroven se da cekat, ze prechod k systemu, kdy CZ.NIC nebude mit s uzivateli zadny primy vztah, vyzaduje spise nekolik desitek (spise nez jednotek) mesicu a proto ti lide chteji sluzby TED.
Pokud nabizim sluzby a chci za ne penize (libovolnou castku), musim tem lidem nabidnout nejaky lidsky pristup k tem informacim - to CZ.NIC dodnes neucinil. Domenu, stejne jako housku (ci spis pracku, televizi, mobil) muze mit KAZDY!
Pokud napises, ze: (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne) , pokladam to za tezkou aroganci. Co CZ.NIC branilo uvest ten web do provozu pred prusvihem (recnicka otazka)? Doufam, ze nereknes, ze to byl nedostatek penez :-)
Rekl bych, ze zakladni problem CZ.NICu je neuchopeni soucasne pozice CZ.NICu vuci uzivatelum a nepostaveni se tomu problemu celem pricemz je jako duvod uvadena zmena systemu.
(mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne)
A uplne na zaver, uz jsem tady napsal, ze nesouhlasim se schematem "zakaznik" <-> "prodavac", ktere neni v principu IMHO na domenovy system plne aplikovatelne. Drzitel domeny proste musi mit urcite znalosti nebo mit nekoho takoveho (ergo, na rozdil od housky, domenu nemuze mit kazdy) - uz jen proto, ze se automaticky stava spravcem prislusne casti domenoveho prostoru s pravem registrace dalsich domen a musi dodrzovat urcita pravidla. To zakaznik kupujici si rohlik nemusi. Domenovy system vyzaduje ke sve funkcnosti oboustrannou kooperaci (cesky: spolupraci), nikoli jednostrany vztah "davaj penize, tady mas domenu a paragon a nashle". Drzitele domen musi dodrzovat urcita pravidla a mit urcite znalosti (nebo na to nekoho mit) a kdo toho neni schopen, tak ten neni, pres veskerou komercionalizaci, zpusobily byt drzitelem domeny. JInak si zakladame na budouci problemy. I kdyz, v duchu meho proroctvi o poklesu vyznamu DNS jako takoveho v souvislosti s novymi gTLD, kdo vi ...
Jakkoliv je takovy nazor prezentovan jako soukromy, bohuzel se shoduje s tim, jak v ocich zakazniku funguje CZ.NIC. Takove fungovani je (IMHO) ovsem od zakladu chybne. CZ.NIC ma zakazniky, se kterymi ma take zachazet jako se zakazniky.
Neznam nikoho realne uvazujiciho, kdo by si myslel, ze predela cely system za par mesicu. Takze i ted ma smysl neco udelat s tim nesrozumitelnym webem - to neco da nekolik hodin prace zkuseneho webmastera.
Posílat nějaký papír - drahý, pomalý a zabírající místo - považuji za přežitek.
Je ale fakt, že jsme se o vše měli starat trochu dopředu (nás to taky postihlo). Musím ale říct, že se ke mně na CZ.NICu chovali velmi dobře. I když by mohli nahazovat domény taky častěji než dvakrát denně.
To se nejspis dozvis - pokud bude schvalena ucetni uzaverka za lonsky rok, predpokladam, ze (ted nevim ktera z dvojice vysledovka/rozvaha - mozna obe) bude zverejnena. Celkovy objem proteklych penez lze ale pomerne lehce dopocitat z vice-mene verejne znameho poctu domen a verejne zname castky poplatku.
Nazor je soukromy.
Ono je to trochu jinak - CZ.NIC-system je navrzen spise pro vetsi subjekty, nikoli pro jednitlive koncove zakazniky - ono se pocitalo s tim, ze o domeny se bude starat spise mensi mnozstvi technickych kontaktu - firem, kteri v mnozich pripadech budou rovnou take platcem - dodavajicim proste domenu klientovi "na klic". A tyto firmy budou dostatecne erudovane a znale a schopne a "vyladene" na existujici system. Soucasne mela byt zachovana dostupnost tem nejmene prijmovym skupinam (treba studentum), od kterych se ale ocekavalo, ze venuji trochu sveho casu a nizkou dostupnou cenu vykoupi trochou vzdelani na sve strane. Bohuzel, realita je takova, ze mnozi lide jednou pouze a vyhradne po minimalni cene, ale cas na trochu vzdelani a pozornosti - to bychom chteli ponekud prilis a pak bohuzel docvhazi k tomu, ze jsou nespokojeni. V konecnem dusledku se ale rozhodovali mezi cenou a kvalitou sluzeb a tak pouzivaji (kvuli dvema usetrenym stovkam rocne) system, ktery proste neni pro laicke koncove uzivatele prilis privetivy. Tato situace nema zadne dobre reseni vyjma toho, ze CZ.NIC proste zcela prestane poskytovat sluzby koncovym klientum (a zlevni) - ti tak ztrati moznost usetrit korunu (no dobra, dve ste) - ale mozne, ze nakonec bude kvuli zlevneni lacineji - a celkove se spokojenost zvysi.
Je mozne, ze mas pravdu - mozna je to technokraticky pristup zcela odtrzeny od potreb komercniho trhu ...
Tento nazor je soukromy.
Nevim, co myslis tim chovanim monopolu. Muzu Te ubezpecit, ze zrovna tito lide se velmi snazi co nejvice funkci demonopolizovat. Nicmene nic nejde tak rychle, jak by lidi chteli. Zmena predchoziho stavu trvala od prijeti ideje k realizaci nekolik let. Mozna je chyba, ze se tak soutredili na demonopolizaci a zanedbali prezentaci - ale to nemuzeme soudit dnes, ale z historickeho odstupu.