Vlákno názorů k článku Černý doménový listopad každý rok? od Jiri Orsag - Jsou dve zcela odlisne veci - inkrementalni transfer a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 12. 2000 1:16

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Jsou dve zcela odlisne veci - inkrementalni transfer
    a dynamicky update. Inkrementalni transfer IXFR je
    transfer zmen mezi nameservery zony, dynamicky update
    je doplnovani RR do zony klientem.
  • 24. 11. 2000 16:49

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, vsechny asi ne, ale tak nejak bych ocekaval dva v cechach tri az ctyri v zahranici, z toho nejmene jeden (az dva) v americe. A dynamicky update ma smysl (pokud na smysl) jen pokud jej podporuji vsechny servery. Ale myslenka vyjezdu na Bahamy (ne, vlastne Havaj) - to ma neco do sebe ... ;-)

    Jdu si pre-nastudovat prislusne RFC, nepripadalo mi z nej, ze v pripade inkrementalnich update (samozrejme, ze podepsanych) je nutny prepodpis nebo transfer cele zony - pripadalo mi, ze je to ponekud jinak - ale je klidne mozne, ze jsem to neporozne precetl nebo spatne pochopil.

  • 24. 11. 2000 16:12

    MK (neregistrovaný)
    No ... Rekneme, ze by uplne vsechny sekundary nemusely byt v zahranici. Myslim, ze pojezd hasiciho tymu KPNQwestu po Praze by nemusel byt dale nez je vzdalenost mezi kancelaremi a hosting centrem KPNQwestu :-)
  • 24. 11. 2000 15:30

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Well, vzdavam se (prozatim ;-) ). Psal jsem, ze tomu zas az tak nerozumim - a pripoustim, ze teorie o tom, ze za penize lze koupit vse je jedna z tech, ktere se snazim ostatnim vymluvit, takze bych ji sam pouzivat nemel.
  • 23. 11. 2000 23:57

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    K dynamickym update zony:
    1) delat pres WAN jine nez secure dynamicke update je nesmysl
    2) pokud udelam secure dynamicky update mam 2 moznosti, bud se vykaslu na NXT zaznamy a ztratim secure transfer, nebo zacnu znovu generovat NXT zaznamy a podpisovat zonu - par hodin. Uzasny prostor pro DoS utok.

    K vyskakovani:
    Jsou veci, ktere koupit nejdou. Nikdo mi neproda hostovani vlastniho serveru na switchi s rootovskym serverem, abych si mohl vyskakovat jak chci, zpusobovat provozni problemy a arogantne blabolit o tom, ze jsem platici zakaznik :-). Lidi, kteri by si podobnou vec chteli koupit by bylo hodne. Urcite si mohu koupit server hosting v zahranici mezi nejakymi webovskymi aplikacemi, ale pak je to moje bedynka
    a pokud chcipne shanim letenku. Pokud se kvalita konektivity hostovaciho centra prudce zhorsi budu server stehovat a menit pres ICANN, IANA a DoC delegaci?
    Inu nekdy bych si to rad zkusil, vim o peknem hostingu na Hawaii a urcite by bylo potreba tam vymenovat pasky pro backup :-). A navic bychom mezi TLD byli prukopniky neprozkoumanych cest.
  • 23. 11. 2000 13:40

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Kdo vi - mozna oba. Obcas skutecne rucne prochazim nerozpoznena platby a koukam, jestli by se nepodarilo nahodou neco vymyslet a nejakou identifikovat. Nektere jednodussi operace samozrejme dela automaticky script, ale lidsky mozek v tomto programem zcela nahradit nelze - tam se ale zase neda zarucit strojova uspesnost. Priklad, ktery uvedu aby bylo jasne o cem mluvim je napr. ten, ze nejprve byla zaslana platba 800Kc za domenu a var. symbol byl uveden "9" a ve specifickem symbolu bylo uvedeno cislo, ktere bylo variabilnim symbolem teto domeny - jenze loni. O tyden pozdeji dorazilo zbylych 40Kc (primym vkladem na ucet, takze ani ne ze stejneho uctu), tentokrat jiz se spravnym var. symbolem na spravnem miste. Tohle proste nelze osetrit scriptem automaticky - lidska vynalezavost je nekonecna. A ani nejde zarucit, ze i kdyz se na to podiva clovek, ze se mu podari odhalit dusevni pochody odesilatele a platbu spravne identifikovat.

    Tak se skutecne muze stat, ze se platba "zazracne" najde - se znacnym zpozdenim - bez zjevne viditelneho duvodu proc se nasla "az tehdy". No proste proto, ze teprve tehdy se nekomu (dost casto me) podarilo vymyslet dostatecne silenou teorii aby ji poznal (kdyz uz platce nevi, ze je problem a nezarazi ho ani to, ze prisla upominka a stale setrvava v presvedcenoi, ze je vse v poradku). Nerikam, ze to bylo takhle - ale i takhle do mohlo byt. Mohlo samozrejme dojit i k chybe ze strany CZ.NIC, ale troufam si tvrdit, ze to bych pak vedel.

    Svuj nazor jste rekl - co kdybyste sem napsal o jakou domenu slo abych k tomu zase rekl ja proc si myslim, ze se to vyvinulo tak jak se to vyvinulo ?

  • 23. 11. 2000 12:29

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Snad, aby nedoslo k nedorozumeni - take si nemyslim, ze "instantni update" je to, co je momentalne potrebne ze vseho nejvic. Ja mluvil o vyhledu, ktereho by bylo pekne v nejake rozumne dobe dosahnout.
  • 23. 11. 2000 12:26

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nemel jsem na mysli generovani cele zony, ale prave dynamicke update. Na zbytek jste odbornik vy, takze se nebudu hadat. Chapu, ze jsem-li v pozici prosebnika, kteremu nekdo vede sekundar ze znamosti nebo proto, ze byl ukecan pak si nemohu prilis vyskakovat. Nechapu ale presne, co brani tomu sekundar v zahranici zakoupit jako serverhosting jako normalni placenou sluzbu a provozovat si jej sam (ano, vim, jsou tam jiste problemy se servisem, ten by bylo potreba take zakoupit a zaplatit) - kdyz uz tedy nejde primo a zakoupit sluzbu provozovani nameserveru (coz me take prekvapuje, ale je to mozne) - ale, do toho asi vidite lepe vy nez ja a kdyz rikate, ze to opravdu nejde, pak to asi opravdu nejde a nema valnou vahu, ze me se to prilis nezda ...
  • 23. 11. 2000 11:17

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Radove minuty ? To je nesmysl. Duvody jsou ryze technicke.
    Zonovy file ma dnes 8 MB, pred vyhazovanim ze zony se velikost pohybovala mezi 10-11 MB. Vygenerovani takove zony trva 20-30 minut. Pokud zavedeme DNSSEC je treba pocitat s tim, ze podpis zony bude trvat par hodin (podle sily masiny a kvality implementace generatoru nahodnych cisel). To je a bude limit systemu DNS.

    Dalsi problem je s vyuzitim bind-notify (RFC1996). Ne vsechny sekundary pro CZ notify akceptuji a u nekterych z provoznich duvodu trva zpracovani fronty pozadavku na notify dlouho. Mohli bychom si najit mene zatizene a mene dulezite servery. Jiste u mistniho ISP v Horni dolni by notify chodilo jako z praku, ale stavajici sekundary byly vybirany podle kriteria stability provozu a blizkosti k rootovskym nameserverum, takze se obavam, ze podobny pokrok by byl dosti pochybny. Mimochodem provozovat sekundar pro TLD zonu CZ neni vec o kterou by se provozovatele rootovskych serveru prali a pokud bychom se chovali jako pitomci a generovali nesmyslny provoz, bylo by ziskani dobrych sekundaru slozite.

    V posledni dobe se generovani ridi doslymi a dohledanymi platbami. Standardni generace je uz 2x denne (4.40 rano - zachycuje nove domeny a zmeny, 12.00 zachycuje platby), krome toho generujeme i v pripadech, ze se dohledaji a sparuji platby. Vetsinou jsou za den 3-4 zony. Za zasadni zlepseni celeho mechanismu bych povazoval, kdyby konecne po roce zacalo na profesionalni urovni fungovat zpracovani plateb z banky.
  • 23. 11. 2000 10:12

    SKY (neregistrovaný)
    no resil jste to vy nebo ja?:))) Asi by me sami nerekli ze uz to nasli a ze se jim to nekde nesparovalo jak si to sami nazyvaji. Taky ji do 12ti hodin od vyruseni zase obnovili. Jedinej vo...... co byl muliony telefonu na pokazdy jiny misto protoze kazdej ukon tam dela nekdo jinej nekde jinde.
  • 23. 11. 2000 9:25

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Ještě jednou a zřetelně: pro ty, kdo chtějí hezká rozhraní a přístup v duchu "tady jsou peníze, chci doménu tu a tu, nějak to zařiďte, nevím, co je to nameserver, co je MX zánam a ani to nechci vědět", jsou tady přece spousty zprostředkovatelů, kteří "špinavou práci" udělají za nevelký peníz za ně.
  • 23. 11. 2000 9:14

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, pominu-li ciste technickou pripominku - ze udrzovani (tedy zmenu) kontaktniho e-mailu u osoby lze provadet bez ohledu na to, zda existuje nejaka domena, ci zda menena kontaktni osoba ma vubec prijatou nejakou domenu, odpustim-li si logickou pripominku - ze uvadet kontaktni adresu urcenou mimo jine pro reseno problemu s domenou tak, ze smeruje DO TE domeny se da vysvetlit jen zatmenim mysli toho, kdo to tak udelal, zbyvaji nam uz jen jine pripominky. A tady tvrdim, ze nerikate pravdu, prinejmensim ne uplnou pravdu - domena v okamziku uriznuti nejspis NEBYLA zaplacena, prinejmensim ne pod spravnym var. symbolem nebo ne ve spravne castce (a NIC neni Sybyla, aby rozeznal zaco jsou dosle penize, kdyz to tam proste neni napsane), a skoro jiste take NEBYLA uriznuta tyden pred koncem jednoho roku od registrace. Ale psat to tu samozrejme muzete at to pravda je nebo neni.
  • 23. 11. 2000 8:45

    SKY (neregistrovaný)
    jo to nahazovali ale uplne z jineho duvodu, protoze vsichni ktere to postihlo vinou spatny administativy NICu je tam neustale bombardovali, nemeli jinou moznost.
  • 23. 11. 2000 8:43

    SKY (neregistrovaný)
    no jak ma udrzovat mailovy kontakt kdy ti domenu sproste uriznou, a ten okamzit jiz 14dni zaplacenou na dalsi rok, o tyden driv nez vyprsi minuly rok, jo to pak chapu kdyz to udelaj takle vsem je logicke ze nikdo zadne vyzvy nedostane, a do toho zahrnuji i ty kteri na platbu pozapomenou. nicmene ze nic bere jako pravni formu mailovou korespondenci, no nevim nevim, s tim jak se chovaji je potreba je parkrat servat po telefonu, nic vic sprosty clovek delat nemuze.
  • 23. 11. 2000 2:25

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ano, totalne se rozchazime v predstave o uloze CZ.NIC i v tom, co jeste DNS unese, aniz se jeste zhrouti i v tom, co si lide vlastne za onech 840Kc kupuji. Ja protektorsky system neakceptuji.
  • 22. 11. 2000 20:18

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Dane,
    to, o cem mluvis, mohlo fungovat nekdy v roce 1993, kdy se na Internet cpali pouze totalni silenci. Dnes, kdy je domena povazovana za beznou obchodni komoditu, je tento pristup - ehm. mirne archaicky.

    Ty nemuzes v udrzovat "spolupracujici vztahy" se 70.000 uzivateli. Pokud Ti tento argument neni jasny, tak bohuzel. Zaroven se da cekat, ze prechod k systemu, kdy CZ.NIC nebude mit s uzivateli zadny primy vztah, vyzaduje spise nekolik desitek (spise nez jednotek) mesicu a proto ti lide chteji sluzby TED.

    Pokud nabizim sluzby a chci za ne penize (libovolnou castku), musim tem lidem nabidnout nejaky lidsky pristup k tem informacim - to CZ.NIC dodnes neucinil. Domenu, stejne jako housku (ci spis pracku, televizi, mobil) muze mit KAZDY!

    Pokud napises, ze: (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne) , pokladam to za tezkou aroganci. Co CZ.NIC branilo uvest ten web do provozu pred prusvihem (recnicka otazka)? Doufam, ze nereknes, ze to byl nedostatek penez :-)

    Rekl bych, ze zakladni problem CZ.NICu je neuchopeni soucasne pozice CZ.NICu vuci uzivatelum a nepostaveni se tomu problemu celem pricemz je jako duvod uvadena zmena systemu.

  • 22. 11. 2000 19:33

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To se tocime porad okolo zakladni otazky - proc je toto fungovani od zakladu chybne. Stoji tu proti sobe dva nazory, muj, ktery rika, ze CZ.NIC ma poskytovat minimalni mnozstvi sluzeb za minimalni ceny a zduvodnuji to tim, ze komfortni sluzby (to zahrnuje support pro znalostmi nedotcene a naprosto neschopne laiky - to je popis stavu, ne urazka) - to je to, co neni nutne poskytovat monopolne a "pridanou hodnotu" maji pridavat jiz nemonopolne dalsi organizace v konkurencnim prostredi. Samozrejme, vychazim z lematu (ktery zde nedokazuji), ze monopol je v tomto pripade horsi, nez konkurencni prostredi. Proti tomu stoji tvuj, nijak nezduvodneni nazor, ze CZ.NIC ma monopolne poskytovat nadminimalni sluzby a nadale je rozsirovat pridavanim dalsich a dalsich "vylepseni" pro klienty. Ma-li diskuse k necemu byt, zadam zduvodneni. Ja si nemyslim, ze system se ma predelat za par mesicu. Bavime se o tom, kterym smerem ma byt predelan.

    (mimochodem, ten novy web je skoro hotovy, kdyz tedy myslis, ze to je TO podstatne)

    A uplne na zaver, uz jsem tady napsal, ze nesouhlasim se schematem "zakaznik" <-> "prodavac", ktere neni v principu IMHO na domenovy system plne aplikovatelne. Drzitel domeny proste musi mit urcite znalosti nebo mit nekoho takoveho (ergo, na rozdil od housky, domenu nemuze mit kazdy) - uz jen proto, ze se automaticky stava spravcem prislusne casti domenoveho prostoru s pravem registrace dalsich domen a musi dodrzovat urcita pravidla. To zakaznik kupujici si rohlik nemusi. Domenovy system vyzaduje ke sve funkcnosti oboustrannou kooperaci (cesky: spolupraci), nikoli jednostrany vztah "davaj penize, tady mas domenu a paragon a nashle". Drzitele domen musi dodrzovat urcita pravidla a mit urcite znalosti (nebo na to nekoho mit) a kdo toho neni schopen, tak ten neni, pres veskerou komercionalizaci, zpusobily byt drzitelem domeny. JInak si zakladame na budouci problemy. I kdyz, v duchu meho proroctvi o poklesu vyznamu DNS jako takoveho v souvislosti s novymi gTLD, kdo vi ...

  • 22. 11. 2000 16:16

    MK (neregistrovaný)
    Cokoliv navic by bylo neomluvitelnym a neoduvodnitelnym zneuzitim monopolniho postaveni. I proto jsou podminky naprosto jednotne a komfort minimalni - pro vsechny.

    Jakkoliv je takovy nazor prezentovan jako soukromy, bohuzel se shoduje s tim, jak v ocich zakazniku funguje CZ.NIC. Takove fungovani je (IMHO) ovsem od zakladu chybne. CZ.NIC ma zakazniky, se kterymi ma take zachazet jako se zakazniky.

    Neznam nikoho realne uvazujiciho, kdo by si myslel, ze predela cely system za par mesicu. Takze i ted ma smysl neco udelat s tim nesrozumitelnym webem - to neco da nekolik hodin prace zkuseneho webmastera.

  • 22. 11. 2000 14:54

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ono by to snad i trochu casteji slo, ale je potreba uvazit, ze domenovy system ma sam o sobe znacnou setrvacnost (i kdyz negativni odpovedi maji v cache obvykle kratsi zivotnost), takze o plnem zpristupneni domeny stejne lze uvazovat s jistotou az za zhruba 24 hodin pote, co byl updatovan zaznam primarniho nameserveru. Jinak ale ano, ja bych chtel aby reakcni doba (autoritativnich nameserveru - u vsech se to zajistit neda) byla zkracena na radove minuty.
  • 22. 11. 2000 14:39

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Naprosto souhlasím s názorem, stránky a formuláře CZ.NICu jsou značně nepřehledné.

    Posílat nějaký papír - drahý, pomalý a zabírající místo - považuji za přežitek.

    Je ale fakt, že jsme se o vše měli starat trochu dopředu (nás to taky postihlo). Musím ale říct, že se ke mně na CZ.NICu chovali velmi dobře. I když by mohli nahazovat domény taky častěji než dvakrát denně.

  • 22. 11. 2000 14:39

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    IMHO, v registraci domen nic takoveho jako zakaznik neexistuje. Existuji pouze dva subjekty spolupracujici za stejnym cilem - existenci domeny. Jeden ma za ukol udrzovat na sebe platny e-mailovy kontakt. Druhy je povinen mu na ten kontakt sdelovat problemy, ktere s jeho domenou jsou (a nejde jen o placeni).

    To se nejspis dozvis - pokud bude schvalena ucetni uzaverka za lonsky rok, predpokladam, ze (ted nevim ktera z dvojice vysledovka/rozvaha - mozna obe) bude zverejnena. Celkovy objem proteklych penez lze ale pomerne lehce dopocitat z vice-mene verejne znameho poctu domen a verejne zname castky poplatku.

    Nazor je soukromy.

  • 22. 11. 2000 14:16

    Bonbon (neregistrovaný)
    Ja nevim, stale se neuvazuje zakaznik, ktery chce platit a nedostane ani blbou vyzvu. Mimo to by bylo vice nez slusne zaslat pred zrusenim domeny papirovou vyzvu. Podle mne to jde udelat jednoduse a pruhledne a ne tak jak je to udelano.

    Docela by mne zajimalo jake protekly CZ.NICem penize a na co byly pouzity.
  • 22. 11. 2000 13:12

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Muj nazor je, ze domenovy prostor je spolecna zalezitost naprosto vsech zucastnenych subjektu - pocinaje shora ICANN a konce technickym spravcem te nejposlednejsi domeny padesate urovne. Na zadne urovni neni mozno udelat caru a rict - odsud uz nikdo odpovednost nema, tu maji jen "ti nahore", ja nic, ja zakaznik, ktery nemusi vubec nic vedet, hit sunt leones a po nas potopa. Domenovy system je kooperativni zalezitost a cele to muze fungovat jen tehdy, pokud VSECHNY zucastnene slozky funguji dobre. A zadna se nemuze zbavit sve odpovednosti za svoji cast ukolu. Ano, vim, ze existuje i druha varianta - protektorsky system, ktery predpoklada, ze klienti nemaji zadne povinosti a ve vsem se o ne pecuje (pak ale take nemohou mit ani zadna prava!). Nemyslim si, ze to je dobra cesta - sprava domeny je zalezitost vyzadujici odbornou peci a tu si drzitel domeny proste musi zajistit, pokud ji neni schopen sam. K odborne peci pak patri nejen schopnost provozovat nameserver, ale take udrzovat na sebe platny kontakt (je jich vic, takze pochopitelna chyba v jednom z nich neni stale fatalni) a dalsi povinnosti, ktere jsou nutne vazany na provoz domeny. CZ.NIC je monopol a tak bychom meli spise usilovat o tom, aby jeho sluzby byly maximalne omezeny a presunuty na jine subjekty (i dnes si ten, kdo neni schopen technicke spravy sam muze domenu registrovat pres prostrednika, ktery mu zajisti vse potrebne - vcetne placeni) - ne dale rozsirovany. Sluzby, ktere nyni mnozi pozaduji po CZ.NIC neni duvod poskytovat monopolne a je tedy jen spravne, ze je CZ.NIC neposkytuje a umoznuje jejich poskytovani konkurujicim si subjektum. CZ.NIC musi poskytovat minimalni (a s minimalni cenou) portfolio sluzeb - tak minimalni, ze proste mene uz nejde, protoze by to cele nefungovalo. Cokoliv navic by bylo neomluvitelnym a neoduvodnitelnym zneuzitim monopolniho postaveni. I proto jsou podminky naprosto jednotne a komfort minimalni - pro vsechny. Komfort (specialni sluzby, individualni smlouvy, "osobni pristup" a p.) necht dodavaji jini, za konkurencnich podminek. Nebo by opravdu mel CZ.NIC postupne rozsirovat svuj monopol a poskytovat monopolne stale dalsi a dalsi sluzby ?. Naopak - CZ.NIC musi nadale odstranovat vsechny sluzby, ktere neni bezpodminecne nutne monopolne poskytovat a samozrejme tomu primerene snizovat cenu - proste - cena i poskytovane sluzby na nejnizsi mozne urovni - jen tak se otevre prostor pro kvalitni sluzby poskytovane jinymi a i klienti si budou moci konecne vybrat.

    Ono je to trochu jinak - CZ.NIC-system je navrzen spise pro vetsi subjekty, nikoli pro jednitlive koncove zakazniky - ono se pocitalo s tim, ze o domeny se bude starat spise mensi mnozstvi technickych kontaktu - firem, kteri v mnozich pripadech budou rovnou take platcem - dodavajicim proste domenu klientovi "na klic". A tyto firmy budou dostatecne erudovane a znale a schopne a "vyladene" na existujici system. Soucasne mela byt zachovana dostupnost tem nejmene prijmovym skupinam (treba studentum), od kterych se ale ocekavalo, ze venuji trochu sveho casu a nizkou dostupnou cenu vykoupi trochou vzdelani na sve strane. Bohuzel, realita je takova, ze mnozi lide jednou pouze a vyhradne po minimalni cene, ale cas na trochu vzdelani a pozornosti - to bychom chteli ponekud prilis a pak bohuzel docvhazi k tomu, ze jsou nespokojeni. V konecnem dusledku se ale rozhodovali mezi cenou a kvalitou sluzeb a tak pouzivaji (kvuli dvema usetrenym stovkam rocne) system, ktery proste neni pro laicke koncove uzivatele prilis privetivy. Tato situace nema zadne dobre reseni vyjma toho, ze CZ.NIC proste zcela prestane poskytovat sluzby koncovym klientum (a zlevni) - ti tak ztrati moznost usetrit korunu (no dobra, dve ste) - ale mozne, ze nakonec bude kvuli zlevneni lacineji - a celkove se spokojenost zvysi.

    Je mozne, ze mas pravdu - mozna je to technokraticky pristup zcela odtrzeny od potreb komercniho trhu ...

    Tento nazor je soukromy.

  • 22. 11. 2000 11:40

    GOsoft (neregistrovaný)
    A je to tu zase ...
    Problem je, ze od takovych veci ocekavate uzivatelskou pritulnost, kterou NICove nezvladli. Bohuzel uzivaji system, ktery, dle meho nazoru, byl usit docela horkou jehlou a mel byt nejspise docasny. Lec jednotka docasnosti je jeden furt.

    NIC neni monopolem. Jeden kazdy se mohl prihlasit o tuto funkci. Jeden kazdy mel svou sanci. KPNQuest/EuNet byl vybran podle urcitych kriterii, nyni zalezi na vlastnim NICu, jak se vyporada se zmatky a problemy, ktere vladnou na poli internetu v TLD.cz.
  • 22. 11. 2000 10:58

    MK (neregistrovaný)
    Ahoj Petre,
    je mi lito, ze si myslis, ze je omlouvam. Nicmene za valnou vetsinu problemu si muzou lidi (majitele a uzivatele domen) sami.
    Hlavni problem predstavenstva CZ.NIC je uvazovani. Oni uvazuji jako technici a jsou dost nekompatibilni s okolnim svetem.

    Nevim, co myslis tim chovanim monopolu. Muzu Te ubezpecit, ze zrovna tito lide se velmi snazi co nejvice funkci demonopolizovat. Nicmene nic nejde tak rychle, jak by lidi chteli. Zmena predchoziho stavu trvala od prijeti ideje k realizaci nekolik let. Mozna je chyba, ze se tak soutredili na demonopolizaci a zanedbali prezentaci - ale to nemuzeme soudit dnes, ale z historickeho odstupu.

  • 22. 11. 2000 9:36

    Bonbon (neregistrovaný)
    Takhle dementni organizaci, ktera me pri zmene nameserveru (v pocatcich jejich vzniku) chtela podpisy vsech 150 lidi kteri tam meli domeny, me prijde idiotske. Dale nechapu proc za ten rok neudelali neco s temi priblblymi formulari v kterych se opravdu vyzna jen velmi zkuseny clovek a ne kdokoliv. A to nemluvim o registraci kde je nutne odeslat az tri dopisy coz zabere 30 minut casu. Mimoto nechapu proc nenechaji pod nejakym heslem (ci nejak jinak) menit informace o adrese firmy, kontaktnich osobach aj. (treba Eurotelu to funguje).

    Docela by mne zajimalo proc je omlouvas - Podle mne by se k lidem meli chovat vstricne a ne tak jak se chovaji. Z toho co provadeji opravdu cisi chovani MONOPOLU.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).