Vlákno názorů k článku Černý doménový listopad každý rok? od MK - No ony se ty dva zakoniky obcas dost...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 11. 2000 13:36

    MK (neregistrovaný)
    No ony se ty dva zakoniky obcas dost lisi a urcite by Te nepotesilo, kdyby Ti tady nejaky odlisnosti zacal mlatit nejaky pravnik o hlavu :-)
  • 27. 11. 2000 1:10

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nespravna pripominka na spravnem miste.
    Proc na spravnem miste ? Protoze tam skutecne byla chyba - myslel jsem obcansky, ne obchodni.
    Proc nespravna ? Protoze rec byla o uzavirani smuv, ne o pravidlech z.s.p.o a uzavirani smluv v tomto pripade skutecne resi Obc. zakonik a nepisemne smlouvy jsou pripustne a platne tak jak jsem napsal.
  • 24. 11. 2000 20:35

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ad 2 - tak preci "AHA!". Jenze smlouva je platna i nepisemna (viz prislusna ustanoveni Obch. zakoniku) - a ta je, pochopitelne, bez podpisu. Danovy doklad obvykle postacuje - kdyz si nechate ve verejne kopirce zkopirovat par papiru, dostanete prave a jen paragon (zjednoduseny danovy doklad) - a take nemate smlouvy o zkopirovani tech par stranek, prestoze jste takovou smlouvu nepisemnou formou a konkludentnim jednanim uzavrel (konkludence spocivala v tom, ze vy jste tam prinesl papiry na zkopirovani a oni vam je okopirovali). V ucetnictvi byva znacne mnozstvi danovych doklady vzniklych ze sluzeb poskytnutych na zaklade nepisemne smlouvy - tak proc je to problem zrovna v tomto pripade ?

    Jednoho z tech 3000 jmenovanych znam - pracoval pro tutez firmu co ja. Obsolvoval s nami ne uplne male mnozstvi sporu s financnimi urady, vcetne soudu. Mozna na tom i vydelal - byl placen podilem z penez, ktere na danich usetril takze nevim, jestli se to vyplatilo jemu (do toho mi nic neni), ale nam ano (i kdyz ne vsechny vyhral). Pripoustim ale, ze kvuli osmi stovkam by asi soud nezahajoval.

    "údaje do něj klepou právě ... soudy" - a v tom to prave je. Je to jen kopie autoritativni databaze, nikoli pohled do databaze originalni - a tak nemuze mit tutez pravni ucinnost jako vypis z originalni databaze, protoze pri kopirovani mohlo dojit k nekonzistencim a je potreba zcela vyloucit moznost, ze by existovaly dve ruzne autoritativni databaze s ruznymi udaji. Na druhou stranu, pokud je zajisteno, ze data, pokud tedy dojdou, jsou okopirovana spravne, pak by stacilo uvadet, ze jde o data platna k XXX (to je ostatne i na papirovem vypisu) - a pak by slo o totez jako kdyz vypis nesmi byt starsi 3 mesicu. Na treti stranu - vy jste danovy poradce, ja spis rozumim te IP siti. Zajistit, aby teta videla to co ja chci, nezavisle na URL, ktere naklepe je az smesne (vzhledem k tomu, jak zavazne dusledky z toho mohou byt) jednoduche - takze se vlastne neni cemu divit. Uz aby se rozsirily elektronicke certifikaty (i kdyz ani ty nejsou samospasne) ...

    Ta poznamka o "pozmeneni pred tiskem" je z logickeho hlediska nesmyslna - samozrejme, ze mohl - stejne jako mohla byt pozmenena listina pred kopirovanim nebo faxovanim (to nepocitam prime padelky originalu - to je o necem jinem). To je proste tmarstvi a fobie z neznameho a reci o moznem pozmeneni jsou jen zasterka - kdyz uznavaji kopii z kopirky, fax a dalnopis, ktere mohou byt pozmeneny uplne stejne, logickou uvahou by mely dojit k tomu, ze uznaji i stranku vytistenou z dat, ktera dorazila Internetem. No dobra - ja vim, tety jsou tety a jak nekdo nema razitko, tak je to podezrely zivel ...

  • 24. 11. 2000 17:55

    Petr (neregistrovaný)
    Rozumíme si zatím bohužel pouze v něčem, tak to jen dovysvětlím, než tohle téma zmizí v propadlišti.

    1. Daňový doklad v mailu (prostý text) by mi zcela vyhovoval jak popisujete. O tom jsem psal hned poprvé. Samozřejmě pokud bude datum zd.plnění uveden podle zákona.

    2. To PDF (s otazníkem) jsem napsal jenom kvůli obrázku podpisu za CZ.NIC, protože celou tu dobu byla řeč o SMLOUVĚ !!! (Tím je celý váš druhý odstavec trochu mimo.) Nebyl jsem to já, kdo psal, že je obtížné udělat aplikaci přístupnou všem - to ale fakt neumím posoudit.

    Nevím, kolik jste prodělal jednání na berňáku, ale rozhodně to není o sebevědomí. Děláme už pár let daňové poradenství (oprávnění má cca 3000 lidí v republice), takže to snad můžu napsat. Jistě, můžeme klientům radit, aby šli do soudního sporu s berňákem, který je zaměstná na tři roky. Dokonce na tom i zbohatneme. Ale dělat to jen proto, že smlouva, o kterou ve sporu především jde, se nachází pouze na disku nějakého serveru, odkud jí sice lze vytisknout, ale je to nedatovaný a nikým nepodepsaný text, který jako bych si právě sám vymyslel... Navíc po vytisknutí stránky s registrací je na ní datum, které je v rozporu s doklady (ty mají jiné datumy zd.plnění) - chtěl bych vidět, na co vám bude vaše sebevědomí. To si prostě zanadávají na monopol, dopatí a čekají na kontrolu dalšího roku, která dopadne stejně.

    Jinak, ten Obchodní rejstřík je na stránkách Ministerstva spravedlnosti. A údaje do něj klepou právě Krajské (rejstříkové) soudy. Takže nevím, kdo by měl být víc oprávněný výpis z něj vystavit.
    Abych si zdánlivě neprotiřečil. "Tety" neuznávají papír, na němž je zřejmé, že byl vytisknutý z internetu. To bych i chápal - může být před tiskem změněný. Víc mi vadí, že nevěří, ani když to samy na monitoru vidí. Proto ten požadavek, aby tam nebyly URL (ale jdou i ustříhnout :-) )

  • 24. 11. 2000 16:40

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    To jste tedy asi spatne pochopil, co jsem ja chtel udelat s danovymi doklady. Zadne PDF. Obycejny textovy e-mail obsahujici vsechny nalezitosti tak, jak je specifikuje paragraf 12 zakona o dani z pridane hodnoty - tedy udaje o obou spolecnostech (vcetne DIC), datum vystavenu a zdanitelneho plneni, predmet dodavky, castka bez dane, dan a castka celkem. Hotovo dvacet. Zakon nevyzaduje ani nejakou konkretni grafickou upravu, ani logo spolecnosti ani razitko a podpis - a tak by tam taky nic takoveho nebylo.

    Ale chapu, co chcete - vy uznavate, ze je jedno kde stoji tisknouci tiskarna, ale pozadujete, aby na vytisku nebylo poznat, ze byl porizen z Internetu. Ano, uz rozumim. To je opravdu desna kravina, ale ano, znam ucetni, ty jsou skutecne schopny posuzovat doklad podle toho, jestli je nekde v rohu malym pismem napsano URL nebo neni a co o tom rika zakon je opravdu nezajima "u nas se to odjakziva dela takhle a ze je ze zakona mozny i jiny zpusob - to ja nevim, ja zakony neznam".

    I ty tety z bernaku jsou o sebevedomi - kdyz mate ucetnictvi jinak v poradku, tak se tedy muzete zeptat "ktera zakonem stanovena nalezitost vam na tomto dokladu schazi ?" - a, a to je ozkouseno, teta se zamysli a sklapne. To neni o tom, zda internet je nebo neni zdroj podkladu pro danove rizeni - to je o tom, zda doklad ma zakonem stanovene nalezitosti ci nikoliv, zda udaje na nem uvedene jsou spravne a zda subjekt, ktery tento doklad vystavil je opravnen jej autoritativne vystavil (to je prave problem Internetoveho rejstriku, ale neni to problem danovych dokladu). Samozrejme, s tetama z bernaku je to tak trochu jako s dopravni policii - kdyz je nastvete, tak si nejaky problem najdou.

    Ale myslim, ze si jinak rozumime ...

  • 24. 11. 2000 16:22

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ano, souhlasim (kdyz uz to tedy porovnavame verejne), ze mezi CZ.NIC a KPNQwest je system rozriznut velmi nestastnym zpusobem a ani na jedne strane neni dost informaci a pravomoci pro provadeni potrebnych operaci. Vy nemuzete opravit vadnou platbu (ze ji nemuzete dohledat myslim neni pravda, to vam system NICu umoznuje), CZ.NIC se zase nemuze podivat do vasi databaze na cokoliv, co neni naprosto volne dostupne na WWW vsem - natoz tam neco menit, nezjisti komu a jak byl vlastne vystaven danovy doklad a podobne. To, proc je system rozdelen zrovna timto zpusobem je otazka, kterou tady ale opravdu verejne probirat nechci, ale rozdelen je opravdu nestastne. Bohuzel, proste se to stalo a je tak rozdelen. I proto se domnivam, ze system je potreba predelat od zakladu a to, co se musi delit se musi delit podle prirozenych hranic daneho problemu a ne podle jinych kriterii, k cemuz bohuzel doslo. Domnivam se, ze je na case shrnout zkusenosti po rocnim fungovani, trochu se rozhlednout po svete a podle zjistenych informaci se zaridit. A to je uloha stejne moje jako vase, jako i KPNQwestu, jako i dalsich clenu CZ.NIC.
  • 24. 11. 2000 12:28

    Petr (neregistrovaný)
    Ten kdo neporozuměl, jsem byl já. Neznaje vztahů zúčatněných osob a firem jsem použil vaší poznámku v diskusi s Danem. Přesto jsem rád, že vím zase víc o celém systému.
    Souhlasím i s poslední poznámkou, ale ty pravidla mezi EUnet a CZ.NIC snad obě firmy tveřily společně, nebo se mýlím?
  • 24. 11. 2000 3:02

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Ja jsem psal o tom, ze bych byl rad, aby zpracovani plateb fungovalo profesionalne a mel jsem pocit, ze mi rozumite. Pokud uz to tedy mam vysvetlovat - nejde mi ani o bezchybne
    a nemenne fungovani banky, ani o neomylne zakazniky. Jde mi o vase fungovani ve zpracovani plateb. Pokud to uz musime diskutovat verejne, mel bych asi vysvetlit jak vlastne zpracovani plateb funguje.
    Loni pred zahajenim pred zahajenim fakturace CZ.NIC rozhodl, ze EUnet nebude mit pristup k uctu CZ.NICu a ze bude dostavat od CZ.NICu pouze informace o castce,variabilni symbol a datum zdanitelneho plneni. Z techto dat EUnet pak tiskne faktury podle formatu schvaleneho CZ.NICem.
    Tady zacaly prvni problemy. EUnet ma ucetni, lidi na supportu, ale nema informace, aby pomohl zakaznikum dohledat ztracenou platbu. CZ.NIC ma jednu zamestnankyni, heuristicky parovaci automat a vas, ktery obcas po vecerech zkusite neco sparovat. Pokud banka zmeni format, vsechno se zastavi dokud EUnet nezacne kricet, ze chodi podezrele malo plateb. Podotykam, ze detekce toho, ze neprisly platby je u EUnetu komplikovana, protoze EUnet nerozlisi dohledane platby a banku. Poplach tedy vznika se zpozdenim a pak nastava etapa, kdy vas vsichni shani, abyste si tu heuritickou potvoru opravil. Zakaznici mezi tim holkam v EUnetu i CZ.NICu nadavaji.
    Rekl bych, ze aplikace na ktere zavisi fungovani stovek domen ma byt nepretrzite monitorovana a nemuze zaviset na jednom cloveku.
  • 23. 11. 2000 19:44

    Petr (neregistrovaný)
    ... nepochopil :-( , ale je to tím, že jsem už nechtěl bejt dlouhej. Je to ta věc, co jste chtěl původně udělat s (dnes papírovými) daňovými doklady. Nemyslel jsem vygenerovat jeden řádek, ale (třeba jen na přání, proto to heslo) CELOU individuální smlouvu na konkrétní doménu. Samozřejmě podle uveřejněného mustru, ale už s datumem, smluvními stranami i s obrázkem podpisu za CZ.NIC. Do mailu asi nejlíp v PDF (?) Právě takhle to má ta zmiňovaná pojišťovna - po přijetí platby vás pustí do tisku vaší smlouvy a potvrzení pro policajty.

    Já to tu pořád omílám a vám to asi nepřipadá jako problém, protože děláte s normálníma lidma. Nám fakt ty tety na berňáku především nevěří, no a internetu jako zdroji podkladů pro daňové řízení už vůbec ne! Viz moje písma o OR dříve. Dokazovat to pak všechno musí vaši zákazníci (partneři ?).

    S placením přes složenky (teda spíš s firmou Pošta) problémy znám. Svého času si ještě z plateb strhávali něco "za zpracování", takže odesilatel si připlatil 5,- za poslání stovky, dostal ústřižek, že zaplatil 100, ale stejně adresátovi (firmě) přišlo na účet jen 97. Prej všeobecné smluvní podmínky pro styk pošty s bankama...

  • 23. 11. 2000 18:44

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, pripoustim, ze mi nepripada jako velky rozdil, jestli mailem poslu "domena byla zaregistrovana" a na webu je od te chvile k dispozici smlouva a vypis, ze domenu D drzi zajemce FF (pod odkazem vypis z rejstriku domen). To tam proste je uz ted. Akorat ze je to tam zvlast a proste si musite vytisknout oboji. Zato je to ale dostupne bez hesla. Takze bud' jsem presne nepochopil co zadate a nebo je opravdu takovy problem, jestli je ten dokument ve forme "jedna smlouva" nebo ve forme "smlouva a priloha" ?

    Komunikace s bankou je samostatny problem - v teto republice neni banka, ktera by podporovala automatickou komunikaci, nebo se mi alespon nepodarilo takovou najit (a to jsem byl donedavna zamestnanec financni instituce). Automatickou - tim skutecne myslim automatickou - ne pouze "elektronickou" - tu podporuje kde kdo, ale vyzaduje aktivni pritomnost ziveho cloveka. Zpusob, kterym jsem nakonec zajistil, ze vypisy z uctu jsou opravdu ziskavany automaticky je ceskeho bankovnictvi nedustojny (mimo jine nas dost pevne vaze k jedne konkretni bance), za urcitych okolnosti se vyznacuje i jistou mirou nespolehlivosti, ale umoznuje (pro ty, kteri poslou platbu spravne) skutecne hladky a rychly pruchod - a tak je domena zprovoznena i behem weekendu (vypis za patek je obvykle k dispozici jiz v sobotu, vyjimecne v nedeli, clovek by ho ziskal az v pondeli) a je zprovoznena i brzo rano, pred zacatkem obvyklych pracovnich dob (vypis je k obvykle dispozici mezi 2:00 a 6:00 - v tu doby by tam take clovek spise nebyval). To je ale skutecne omezeni dane sluzbami, ktere lze ziskat na nasem bankovnim trhu a s tim nic nenadelame. Bankovni vypisy jsou skutecne ta nejproblematictejsi cast automatizovaneho zpracovani. Na druhou stranu, nevim presne, co pan Orsag myslel tim vylepsenim - z meho pohledu (a ja ten pasystem pro znasilnovani banky za ucelem ziskani vypisu psal) se na to systemu od letosniho ledna nic zajimaveho nezmenilo a tak nevim, co mel presne na mysli - mozna se zmenilo neco na jejich strane (na strane EUNETu).

    Samostatnou kapitolou jsou platby poukazane ze zahranici, ktere nejsou na ucet pripsany pod prislusnym symbolem a platby slozenkami ceske posty, ktere jednak posta pripisuje sumarne vzdy dohromady za cely den (od vas sice penize za slozenku vybrala, ale poplatku za prevod je ji lito)a i kdyz je za ten den jen jedna platba, stejne prijde pod jinym var. symbolem - rozpisy sice posta doda, ale buhvi kdy - a na papire.

    To, ze to bude pristi rok lepsi jsem si myslel uz loni. Letos si tim tak jist nejsem. Loni se sice veci ujasnily s mnohymi platci, jenze, velke mnozstvi platcu si behem roku sve platcovstvi rozmyslelo, prevedli platcovstvi na vlastnika (casto bez toho, ze mu to rekli) a tak letos znovu zasilame tuny dopisu na neexistujici nebo nikym nectene adresy, protoze kontaktni udaje vlastniku proste opraveny znovu nejsou, nebo se vlastnici domnivaji, ze to za ne platce znovu zaplati (a on si to nemysli). Krome toho, pocet domen narusta konstantni rychlosti (o te jsem si take myslel, ze spadne) a pomer lidi, kteri de-facto nesplnuji zakladni technicke predpoklady proto, aby mohli byt drziteli domen vzrusta jeste prudceji - stale casteji jsou jako technicke kontakty registrovane osoby, o kterych snad neni jiste ani to, ze nekdy videli pocitac, natoz aby byli schopni delat technicky kontakt pro drzitele domeny a radit mu s problemy. Osobne nevidim prilis mista pro optimismus. Jiste, heuristika parovaciho automatu se postupne zlepsuje (i kdyz, on si prilis nemuze dovolit chybu, coz ho brzdi v rozletu), ale lide jsou ve vymysleni stale napred. System (ted nemyslim platebni, ale kompletne registracni) je IMHO potreba zmenit zcela od zakladu a postavit na uplne jiny princip (ano, samozrejme, ze posilhavam po americe).

  • 23. 11. 2000 16:36

    Petr (neregistrovaný)
    Jsem taky příznivcem minimální služby a neměl jsem v úmyslu porovnávat uživatelskou přítulnost obou systémů. Spíš se mi zdálo škoda, že NIC má (podle mě zbytečně) nedotažené automatické reakce na přišlou platbu. Variabilní symbol to vygenerovat umí, potvrzovací mail taky, tak proč né (jednou za život) i text smlouvy, že "doména xxx.cz byla dne D přidělená zájemci FF"? Nebo aspoň heslo, které by umožnilo se k té smlouvě kdykoliv dostat... Znění smlouvy přece je.

    Ale jak už tu psal pan Orság, nejdřív se musí vylepšit přenosy dat z banky. (To by mě fakt nenapadlo, že problémová bude zrovna tahle část. Tedy pokud nepočítám kouskované platby s různými VS, co popisujete jinde. Ty jsou ale podle mě v drtivé menšině a musí se řešit člověkem, vlastně dvěma.) Příští rok už to ale bude určitě zase lepší. Vymakanější skripty i plátci s představou, co se asi nedá spárovat automaticky. :-)

  • 23. 11. 2000 13:26

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ja vim, chcel jsem jen naznacit, ze ne kazdy, kdo ma maturitu ji ma zrovna z ucetnictvi.

    To povinne ruceni je celkem prijatelne udelano - a ono je pravdepodobne skutecne zamysleno pro koncoveho uzivatele. To je ale opravdu o necem jinem. CZ.NIC mel a ma byt spise takovym velkoobchodem (protoze aby byl monopol co nejmensi, kdyz uz musi byt) - kde je zbozi zabaleno na paletach, nikdo vam k nemu nic nerekne, nemuzete si koupit jeden kus nebo pulku palety - proste vis co chces - tak zaplat a ber a odvez si - tak jak to tady stoji. Krasne nacincane zbozi v regalech, s usmevavymi a informaci plnymi prodavaci a pokladni, ktera vam to nakonec jeste srovna do tasky a zepta se, jestli, kdyz uz si kupujete ten vysavac, jestli jste do nej nezapomel koupit take papirove pytliky a jestli nechce zaridit dopravu az domu, aby se s tim nemusel tahat a jestli vyzaduje navstevu technika, ktery ho zaskoli do pouzivani - to je jiny obchod, jiny pristup, jine sluzby, jine ceny.

    Mnoho nespokojenych lidi pak je vlastne nespokojeno s tim, ze pote, co minuli vsechny ty obchody, kde by je radi a ochotne obslouzili dorazili do velkoobchodu (protoze na samozrejme nizsi ceny) - a pak se tam rozciluji, ze zbozi je na paletach v krabici s drevenou vlnou, prodavac je v monterkach a pokladni nebere seky. A chteli by aby tento velkoobchod se stal nacincanym obchodem (aniz zvedne ceny, pochopitelne) - vzdyt to je preci hruza a neserioznost obsluhovat zakaznika v monterkach, ze kterych jeste couha drevita vlna - a je drzost nebrat seky a nechtit zbozi predvest ani pujcit na vyzkouseni a neulozit ho do tasky a ... - ale kdyz na tohle ten velkoobchod pristoupi tak zlikviduje ty ostatni obchody a rozsiri tak de-facto svuj monopol (a pochopitelne zdrazi na puvodni uroven koncovych obchodu nebo jeste vic). Zarovem ale lidi krici, ze monopol je spatny. Zda se, ze paradoxne je hlavnim problemem to, ze CZ.NIC jako velkoobchod s prodavacem v monterkach NEZAKAZAL vstup laickym koncovym uzivatelum - udelal to proto, aby domeny byly dostupne i tem, kteri maji opravdu malo penez a tem, kteri si vse radeji delaji sami bez prostrednika (ale musi tomu rozumet!). Svoji duverou v to, ze zakaznici maji nejen pravo na vyber, ale pak take odpovednost za to, pro co se rozhodli si tak zadelal na mnohe problemy ...

  • 23. 11. 2000 11:38

    Petr (neregistrovaný)
    Ve smířlivém duchu asi ukončíme naší výměnu názorů. K té "perle" - věřte nebo ne, ale jsou i školy, kde se maturuje z účetnictví. Chtěl jsem jen ukázat, že ne každý (tak jako Vy) uzná existenci míst, kterým nerozumí. Pokud ale šéf NICu (opravdu mi ten nesmysl přišel from: richard.koza@nic.cz) nezná žádnou účetní, se kterou by to projednal...
    Ke smlově na papíře a tomu ostatnímu. Já to osobně překousnu, ale fakt sedí na berňáku lidé různí. Možná se s nimi nesetkáte (i když smrt a daně... znáte to :-) ). Jejich první argumet je, že tomu nerozumí, proto je to podezřelé. Neuznávají zásadně nic, co pochází z nepřátelského internetu. Ani výpisy z obchodního rejstříku. (Na nich je psáno "získáno z internetu - nemá žádnou právní sílu", takže si to asi rozšířili i na ostatní dokumenty.)
    Jako příklad aplikace, která zvládá vše, co si představuju jako postačující, uvádím povinné ručení. Nevidím dovnitř, ani nevím, na čem to běží. Spíš jde o ten postup: formulář-peníze-smlouva-osvědčení vše bez poštovného a bez obsluhy (je to ale s trochu vyšším komfortem).
    Hezký den.
  • 22. 11. 2000 22:57

    Jana Kucerova (neregistrovaný)
    Vazeny pane, vase namitka, co se tyce maturity neobstoji.:-)
    Ja sama jsem maturovala z presne techto ctyr predmetu(matika, fyzika, cestina a rustina) a dnes si troufam tvrdit, ze aspon trochu tusim, co to zdanitelne plneni je. Je ale pravdou, ze jsem se to dozvedela az par let po ukonceni stredni skoly.

    Pouceni - nikdy neni pozde, abyste si rozsiril obzory.:-)

    P.S.Tento nazor je muj osobni a myslim ho vazne tak napul.

  • 22. 11. 2000 19:52

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ne, to jsme si rozumeli dokonale. Ja ho chtel posilat jako text, ktery by si kazdy mohl vytisknout. Ze sve aplikace (ne vsichni pouzivaji ten jediny system a bylo by tezke vyvinout specializovanou aplikaci pro vsechny systemy). Ucetni ovsem nejsou schopni pochopit prave to, ze je lhostejne kde se to vytiskne a proste potrebuji ten zvuk trhajici se obalky, aby pochopily, ze to uvnitr je zauctovatelny doklad. Ano, je to pitomost. Naprosta.

    Svou smlouvu mate take - tu uz ale ne na papire. Sklada se ze dvou casti - textu smlouvy, ktery mate na www.nic.cz a kterou si muzete kdykoliv vytisknout, chcete-li a e-mailu, ktery vam dorazil sdelujice, ze domena byla radne zaregistrovana - i ten si muzete vytisknout. Pripadne lze vytisknout vypis z rejstriku domen, kde je take napsano jaka domena a na koho. Vsechny tyto dokumenty dohromaty tvori smlouvu - smlouvu uzavrenou nepisemne konkludentnim jednanim, coz je zpusob, ktery nas pravni rad zna. Nebo take potrebujete zvuk trhajici se obalky ?

    Co se odpojeni tyce - kdyby k odpojeni doslo z viny CZ.NICu, pak bychom se meli o cem bavit. K vyrazeni z DNS vsak doslo pote, co ani po upomince drzitel stale nezajistil zaplaceni. Navic, CZ.NIC neprestal poskytovat sluzbu - on domenu nezrusil a stale ji drzi neplatici zaregistrovanou, jen ji nepropaguje v DNS, a to, ze to probiha prave takto je v te smlouv take napsano, nemelo by to tedy byt nejake prekvapeni.

    Co se perly tyce - maturoval jsem z matiky, fyziky, cestiny a rustiny a mate asi pravdu, ze kdybych se na kteremkoliv predmetu pokusil mluvit o datu zdanitelneho plneni, pak by me asi (a opravnene) vyhodili (a navic nevim, jak se to rekne rusky, ani ktery cesky klasik to napsal). Jinak jste me ale zahnal do mist, kterym nerozumim natolik, abych o nich mohl kvalifikovane diskutovat - snad je cestne to na rovinu rict. Takze vam na tohle nemam jak odpovedet.

  • 22. 11. 2000 16:22

    Petr (neregistrovaný)
    S tím papírovým dokladem jsme si možná nerozuměli. Já se pozastavil nad tím, že mi ho poslali, když bych si ho mohl sám přímo vytisknout z nějaké jejich aplikace. Zdá se, že ani odpor účetních nemusí být jednotný. Spíš volám po vyšší právní jistotě - umožnit každému, aby měl "svou" smlouvu.
    K vyžadování plateb za období "odpojenosti" se nevyjádříte? (Kromě argumentu, že je to za každou doménu jen pár korun.)
    Expertýzu k časovému rozlišení možná máte (pro sebe?), ale bohužel pořád ještě víc platí co si myslí každý jednotlivý berňák. Nehledě na to, že s radostí vymáchá každou malou firmu, tak pokud jsou v jednom roce dva doklady (třeba leden a říjen), oba na "roční prodloužení registrace", tak to smrdí a těžko se to vysvětluje nějakým datumem uloženým jen kdesi na internetu... Opravdu nechápu, proč to na tom papíru nemůže být, místa je tam snad dost.
    Jen jako perlu dodám, že (i když jsem argumentoval citacemi zákonů a nabízel snadná řešení) se mi osobně od šéfa NICu dostalo začátkem roku "poučení", že dělá (NIC) vše perfektně a že datum zdanitelného plnění na dokladech není až tak důležitý, protože "plnění probíhá nepřetržitě po celý rok". Za to by ho vyhodili i od maturity! Nebo se opravdu každý den prodlužuje všem doménám "život" o jediný den? Pak bych ale fakt čekal vyšší cenu :-)
  • 22. 11. 2000 14:50

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    K tomu dokladu doslem sneci postou - to byl muj navrh - i danove doklady davat k dispozici pouze elektronicky. Platne zakony to rozhodne umoznuji (doklad sice musite mit papirove, zakonu je vsak lhostejne, kde stala tiskarna, ktera doklad vytiskla i to, ci byl zamestnanec ten, jehoz ruka stiskla tlacitko "print"). Spojenym odporem ucetnich vsak byl tento navrh zavrhnut a doklady jsou zasilany papirove. Ja bych to "pro modre oci zkostnatelych ucetnich" nedelal - ucetni necht' mi prominou. (Ale o me se vi, ze jsem od reality odtrzeny technokrat.)

    Co se tyce casoveho rozliseni nakladu - nejsem ucetni, ale pokud se pamatuji, expertiza, kterou jsme si k tomuto nechali udelat rikala ze u periodickych plateb neni casove rozliseni nakladu nutne. Ale to jen na okraj a neautoritativne - natolik tomu nerozumim.

    Do kdy mate zaplaceno je naopak naprosto jasne - plati se vzdy prave a presne na rok pocinaje dnem registrace do systemu CZ.NIC (lze jej zjistit na www.nic.cz), takze datum lze v kalendarich vyznacit cervene na dlouha leta dopredu ...

  • 22. 11. 2000 14:21

    Petr (neregistrovaný)
    Souhlasím s Danem, že když už je monopol nutný (jako že podle mě není), měl by dělat minimum věcí za minimální cenu. Nepohodlný interface mi osobně nevadí, možná by šlo raději posílat v potvrzujícím mailu už i individuální text smlouvy s datumy a jménem domény.
    K názvu příspěvku. Nevím, jestli je současná cena tak minimální, ale zdá se, že NICu nestačila ani na slušného právníka. A to ani po roce existence a téměř zdvojnásobení počtu domén. Běžná firma by po takovém úvodu už nebyla.

    Počáteční fázi "informování" už nechám být, i když důsledkem postupu NICu je, že všichni "odstřižení" při dodatečném zaplacení vlastně platí i za službu, kterou nedostali a nikdy už nedostanou. Platí se na rok podle "dne vložení do systému", i když domény zásahem NICu nefungovaly. Dobropisy neexistují? Na prvních fakturách byl i chybný den uskutečnění plnění, takže NIC měl se všemi nezaplacenými doménami zpoždění v odvodu daní (DPH a pokud vede podvojné účetnictví, tak i příjmové daně), jistě všichni rádi přispějeme na zbytečně vyměřené penále nebo pokuty...
    Když se podívám na doklad, který mi nedávno došel šnečí poštou (klidně bych si ho vytisknul i z webu), jsou v něm podobné chyby jako loni.
    "hrazeno zálohově bankovním převodem" - není pravda - hrazeno v hotovosti složením na účet.
    "Služba - obnovení registrace..."+"datum uskutečnění..." vypadá nadějně, ale opět není pravda - datum je zavádějící, k obnovení registrace má dojít přesně po vypršení staré. Opět nebudeme vědět do kdy máme zaplaceno (a účetní to opět jako loni nebude moci správně rozdělit na část patřící roku 2000 a 2001). O tom, že je registrace platná další rok ani zmínka (pro jistotu?)

    Některé věci s některými firmami asi nelze řešit vzájemným vysvětlením a dohodou, ale jen přes soudy. Proto si myslím, že si NIC zaslouží zminimalizovat na automatizovaný systém registrace za minimální cenu na úrovni nákladů. Chvála psaná v článku rozhodně na místě není.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).