Česká Safetica oznamuje skoro 100milionovou investici. Češi většinou zbytečně míří na východ, říká její šéf a stěhuje firmu do USA

23. 1. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Mirek Kren, šéf firmy Safetica
Autor: Safetica
Společnost založená v Brně je pro firmy štítem v kyberprostoru a tisícovkám společností po světě chrání data. Loni pootočila kormidlem, nový šéf se odhodlal vsadit na přístup „méně je více“ a růst hodlá ze Spojených států.

Poslední rok střídá Mirek Kren dva domovy. Jeden ve Spojených státech, kde působil 12 let v Silicon Valley, oblasti oceňované jako centrum rostoucích technologických firem. A druhý v Česku, kde je i jeho rodina. A kde také sídlí Safetica, firma, která své řešení ochraňující firmám data dodává do sto deseti zemí světa. Aby to fungovalo, operativně předal pravomoci lokálním týmům, firma tak nemusela čekat na podpisy nebo rozhodnutí, která „může někdo jiný udělat lépe a rychleji“, říká.

Kren přišel do procesně nastavené firmy téměř přesně před rokem, s cílem změnit stávající mindset a posílit přítomnost ve Spojených státech, kde se společnost chtěla silněji uplatnit. U svého nástupu uvedl, že produkty mají vynikající pověst mezi IT administrátory i kyberbezpečnostními experty po celém světě. Hodlal ale dál expandovat a reagovat na měnící se prostředí ochrany dat. Třeba zapojit umělou inteligenci.

Dnes říká, že firemní nabídku bylo třeba taky zjednodušit. „Tradiční nástroje pro ochranu před ztrátou dat (DLP) jsou složité a časově náročné na implementaci. Posouváme hranice toho, co je možné,“ věří, když popisuje nové produkty, které využívají automatizaci. Mají lépe detekovat rizika. A taky srozumitelněji. I díky nim, spolu s plánem víc se zaměřit na Spojené státy, přesvědčil investory k nové finanční injekci. Tu vyčísluje na čtyři miliony dolarů, tedy v přepočtu přes 96 milionů korun.

Povede se zavést nová pravidla pro zaměstnanecké akcie? Startupy byly poprvé na programu „svého“ sněmovního podvýboru Přečtěte si také:

Povede se zavést nová pravidla pro zaměstnanecké akcie? Startupy byly poprvé na programu „svého“ sněmovního podvýboru

Proudí od dosavadních investorů vedených Ondřejem Tomkem, zakladatelem portálu Centrum.cz a jedním z nejbohatších Čechů, či Jakubem Mahdalem, který Safeticu založil v roce 2007. Tomek do Safeticy investoval poprvé před dvanácti lety a od té doby jí poslal peníze přes svůj vehikl Impulse Capital opakovaně, celkem firma nasbírala stovky milionů korun. 

„Nesmírně mě těší pokrok, kterého tým pod Mirkovým vedením za poslední rok dosáhl, a proto jsem se i v této pokročilé fázi firmy rozhodl znovu osobně investovat a podpořit tak náš další globální rozvoj,“ říká Mahdal. „Investice nám umožní výrazně urychlit vývoj umělé inteligence v produktu, globální zákaznickou podporu a posílit náš severoamerický tým. Chceme využít náš tradičně silný technologický tým v Česku a zkombinovat jej s obchodní a marketingovou zkušeností z USA,“ dodává Kren.

Víc umělé inteligence, víc střídmosti

Safetica dřív uspěla mimo jiné s produktem, který například dokáže zabránit zkopírování citlivých dat a jejich odeslání e-mailem. Teď staví do popředí technologie poháněné umělou inteligencí stojící na pochopení kontextu. Firma uvádí, že tradiční nástroje dnes selhávají, protože nerozumějí kontextu operací s jednotlivými daty. K tomu postavila produkt, který zohledňuje, kdo, co, kdy, kde a jak s citlivými daty pracuje, aby identifikovala skutečná rizika.

„Tato technologie kombinuje bohatou směs kontextových signálů, jako jsou metadata, aplikace a chování uživatelů, aby přesně klasifikovala citlivá data, identifikovala rizikové chování a následně přizpůsobila obranná opatření pro zavedení proaktivní ochrany přesně tam, kde je potřeba,“ popisuje Kren.

Za rok pod jeho vedením firma vyrostla o 25 procent, přičemž příjmy od koncových uživatelů přesáhly hodnotu 400 milionů korun. Na začátku loňska ale přistoupila k „optimalizaci“, která zahrnovala i snížení počtu zaměstnanců, a to přibližně o 15 procent na 85 lidí. 

„Potřebovali jsme jasný signál, restart společnosti a současně zvýšit efektivitu. Spoustu změn se začalo projevovat až v druhé polovině roku, představili jsme prakticky nový produkt, ukončili některé legacy věci,“ vysvětluje pro Lupu firemní zeštíhlování Kren. 

Ve většině nemocnic v Česku už se setkáte s AI. Její nasazení roste exponenciálně, hlásí zařízení Přečtěte si také:

Ve většině nemocnic v Česku už se setkáte s AI. Její nasazení roste exponenciálně, hlásí zařízení

„Po 15 letech není snadné rozhodnout se pro změnu a nastartovat růst. Máme neuvěřitelně loajální a talentované zaměstnance, ale možná nám chyběla odvaha vsadit na přístup ‚méně je více‘. Náš záběr byl příliš široký, což nás občas vedlo ke ztrátě priorit. Začali jsme se více dívat do budoucna, věnovat pozornost strategickým a inovativním tématům a méně se zabývat každodenní operativou. Zjednodušili jsme cenotvorbu i samotný produkt,“ nastiňuje.

Teď má firma kolem 90 pracovníků. „A s investicí chceme růst k cca 140 v roce 2025,“ plánuje ředitel. Zatím působili zaměstnanci hlavně z Česka. Ještě v prosinci 2023 měla firma ve Spojených státech přesně nula lidí, říká Kren, v průběhu loňska v zemi zaměstnala pět nových kolegů a letos díky investici hodlá najít dalších 10 až 15. „Současně dokončujeme akvizici, která rozšíří naše řady o jednu další zahraniční kancelář a přibližně 15 lidí,“ plánuje Kren.

Americká kancelář má být v centru proměny firmy, protože právě tam Safetica přesouvá sídlo a část vedení společnosti z Česka. Vývoj zůstane na české půdě. Spojené státy popisuje jako největší trh v oblasti kyberbezpečnosti a ochrany dat, přesun má ale další důvody. „V segmentu středních firem je v USA stále náročné prodávat jako evropská firma. Velké společnosti už s tímto problémem tolik nebojují, ale střední firmy jsou vůči evropskému původu stále opatrnější. Prezentovat se jako americká firma nám otevírá mnohem větší příležitosti na trhu,“ očekává Kren.

Mít celý management pouze ve Spojených státech by však podle něj byla chyba. „Stejně tak není ideální mít jej celý v Evropě. Pokud chcete být globální firmou, musíte začít právě od vedení. Rozhodnutí pak mohou být vyvážená a respektují potřeby širšího trhu,“ popisuje.

Aktuálně je management rozdělený napůl – obchodní a technologický ředitel jsou v Brně, finanční ředitel v Praze, k tomu firma hledá marketingového ředitele, který by už měl působit ze Spojených států, kde už je obchodní ředitel. „A já se pohybuji mezi San Jose a Prahou,“ doplňuje Kren. V Česku zůstává stovka lidí, mimo bude na konci roku zhruba 40.

Rok po startupové zimě mladé technologické firmy ožívají. Loni ohlásily investice za víc než 14,6 miliardy Přečtěte si také:

Rok po startupové zimě mladé technologické firmy ožívají. Loni ohlásily investice za víc než 14,6 miliardy

Kren dřív působil v Kerio Technologies, naposledy na pozici CEO, nebo v technologických firmách Flowmon Networks či signageOS. Zkušenosti nabíral v Silicon Valley a směřování se Safeticou popisuje jako změnu mindsetu firmy na startupový. Snaží se přitom o větší než obvyklou dávku odvahy.

MM Influenceři

„Řada startupů už má tu správnou americkou dravost, ale my se pořád asi víc bojíme konkurence a častěji míříme na východ než na západ. Přitom západ, minimálně v našem oboru, nabízí větší bohatství, rychlejší prodejní cykly a větší ochotu investovat do nových technologií – i když je tam zároveň větší konkurence,“ vysvětluje. Jeden z velkých rozdílů, které vnímá, je ochota riskovat. „V Silicon Valley pořád platí, že ‚break things‘ (něco zničit, zkazit, pozn. red.) je v pořádku, zatímco my se spíš snažíme udělat všechno správně hned na první pokus. Výsledkem ale může být pomalejší vývoj a inovace. Každý přístup má své výhody a nevýhody, ale pokud chcete zrychlit, občas prostě musíte nabourat – a to je v pořádku,“ popisuje.

V technologiích pak ve Spojených státech vidí víc možností. „Evropa obecně více sází na jistotu, zatímco Amerika na příležitost. Možná i díky tomu je 8 z 10 největších technologických firem právě v USA,“ myslí si.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinářka, která dává dohromady čísla a příběhy. Do článků se jí dlouhodobě vetřely především technologie a startupy. Pracovala pro Českou televizi, tisk i web.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).