 
Opět jen domněnky. Tak si něco nastudujte o filmovém procesu. 16:9 se dalo se točit s normálním vybavením pro 4:3 nebo anamorfně.(http://www.oocities.org/hollywood/makeup/4303/vertical35mm.html.tmp) Neanamorfně se točily i velké americké filmy, když se podíváte na imdb, tak pod spoustou najdete v technických specifikacích Cinematographic Process: Spherical - třeba Kmotr nebo Jurský park. Díky tomu je v některých starších přepisech do 4:3 vidět ze scény víc než v novějších do 16:9.
 
Až na to, že na ten hloupý výmysl západní kinematografie se tady v 60. letech točilo, dokonce v širším formátu než 16:9. Viz v pondělí na ČT běžící Dáma na kolejích nebo třeba Markéta Lazarová a spousta dalších. Upadlo to v 70.-80. letech, možná i kvůli snadnějšímu přepisu do TV. Ale i tak jsou některé filmy točeny tak, aby mohly být promítány 16:9 nebo 4:3. Ze stejné doby mají francouzi spoustu filmů v kompromisním 1,66:1 - ten dělá úzké černé pruhy po stranách na dnešních 16:9 TV, ve 4:3 to zas byly úzké černé pruhy nahoře a dole.