Opět souhals s glosou pana Potůčka. Denní vysílání ČT je jedna nekonečná a nepřehledná nuda, prošpikovaná teleshoppingy, několikaminutovými unylými pořady se skrytou reklamou a stále dokola opakovanými reprízami z minulých dnů. Je to nedívatelné a pro mladé publikum totálně neatraktivní a jejich odpolední bloky s pořady pro teenagery (které totálně neodpovídají požadavkům současných mladých diváků) to určitě nezachrání.
To je teda ale pěkně blbá otázka. A kdo Vás nutí se dívat na reklamu na komerčních stanicích, sledovat billboardy a komerční sdělení na internetu nebo v novinách? Mediální agentury dobře vědí, že člověk nepojede jinudy než chce jen proto, aby neviděl billboard a nebud přepínat jako šílenec na jiný program a zase zpátky, jenom aby neviděl teleshoping. Ostatně syndrom neustálého přepínání má pro lidský mozek (zvlášť ten, jehož majitel nepřepíná, ale jen sleduje činnost "držitele dálkového ovladače") pravděpodobně ještě mnohem horší následky než celodenní sledování teleshopingu :-).
Jako divákovi je mi přece jedno jestli jde o reklamu podle zákona nebo reklamu mimo zákon. Reklama to je a Rada i zákonodárci by to měli chápat stejně, tj. ne jen podle litery zákona, ale hlavně podle smyslu toho zákona.
Když nic jiného, účelovým "převlékáním" reklamy za teleshoping ("Nákup extra", fakt jste ho ještě neviděl? ten jde i v hlavních vysílacích časech) a sponzoring (prakticky před každým pořadem na ČT1, včetně večerních), ČT připravuje o nemalou sumu Fond české kinematografie.
Ano, měly by. To jste řekl hezky. Na teleshopingu rozhodně nic veřejnoprávního nevidím. Mimochodem, jsou lidé, třeba nemocní, kteří se nekoukají na TV jen v hlavním vysílacím čase, kdy si většinou člověk vybere, ale i v "okurkovém" čase, kdy vybrat co není. Je to typický příklad kálení na menšinu, která často ani nic moc jiného než sledovat televizi nemůže (narozdíl od většiny, která pláče, že 9 programů v hlavním čase je málo).
Hlavní problém je v nepřesné legislativě (a zjevně záměrně nepřesné), která definuje reklamní pořad. Mělo by se to překvalifikovat na "komerční sdělení". Do něho by měla spadat jak normální reklama, tak teleshoping a v neposlední řadě i sponzorské spoty, které jsou (světe div se), vysílány taky nad limit a navíc mimo reklamní blok (podle zákona musí být reklamní blok oddělen předělem, což sponzorské spoty nejsou). Mně teda daleko víc vadí ty sponzorské spoty, resp. jejich přímý přechod do pořadu bez znělky. Logicky by to vypadalo jako porušení zákona, ale podle litery zákona je to asi ok. Klasická právnická klička pro obejití zákona. A další zvěrstvo je "Extra nákup" na ČT. To je prostě úplně normální reklamní blok, který ale ČT vykazuje v kolonce "teleshoping", teda ho může vysílat kolik chce bez omezení a zisk z něj jde kompletně jí. Snem České televize teda zjevně bude nemít žádnou oficiální reklamu, ale jen sponzoring, teleshoping a hlavně "Extra nákup". Prostě bordel.
Zatím jsem neměl důvod, ale ani příležitost, srovnávat celkový rozsah reklamy a teleshopingu na ČT a Nově. Krátkému reklamnímu bloku se divák, který nechce začít sledovat něco jiného od prostředka, asi nevyhne, ale může tento čas věnovat občerstvení a hygieně. Teleshoping je snad podstatně delší pořad, tedy to předpokládám, nikdy jsem to celé nesledoval a proto je snadnější se mu vyhnout. Jeho sledování není opravdu povinné. Ano, reklama snad otravuje všechny. Mne osobně třeba téměř nezajímají přenosy z fotbalu a také nekřičím, že odmítám za to platit koncesionářské poplatky, prostě přepnu na jiný kanál. A mám jich k dispozici tolik, že ani nestačím live, ani ze záznamu, sledovat všechno, co by mne potencionálně zajímalo. Proto mne kauza teleshoping versus koncese na ČT prostě až tak nevzrušuje. Jistě by ale mohlo být všechno lepší, ale stejně se všem nedá vyhovět.
Možná ČT zneužívá své postavení, možná jen využívá, co jí zákon dovolí. Z reklamy, jako takové, kromě znechucených diváků, ČT nic nemá a názory, zda ČT brání monopolu v TV reklamním trhu, nebo jen deformuje tento trh, to jsou jen dva divácké názory. A podle nich se přece zeměkoule netočí...
V tom Vašem posledním odstavci je právě kardinální omyl. Peníze za teleshoping, "Nákup extra" (tj. reklama účelově převlečená za teleshoping) a tzv. sponzorské spoty jdou přímo na účet ČT. A to je taky hlavní důvod proč je téhle reklamy (a pokud podle zákona není, všichni normální lidi dobře vědí, že fakticky je) na ČT tolik. Kdyby ČT vysílala jenom samotný teleshoping, bylo by to taky podle zákona. I to by se Vám líbilo? Ono to k tomu taky pomalu ale jistě spěje. Za kvalitní veřejnoprávní program totiž pan ředitel milionové bonusy nedostane, zatímco za vyrovnaný rozpočet ano. V tom je asi ten největší problém.
O kardinálnosti bych nepsal. Dával jsem si opravdu pozor, abych psal jen o reklamě. Ač se to možná navenek nezdá, je zásadní rozdíl mezi reklamou a teleshoppingem na ČT. Nejen v tom, kam putují zisky z těchto pořadů, nejen v tom, jak to vnímá naše legislativa a nejen v tom, jak jsou tyto dva zcela odlišné žánry zařazovány do vysílacího schematu. Já jsem zatím žádný teleshopping uprostřed filmu na ČT nezaznamenal a na druhé straně beru teleshopping na ČT jako pro mne neoblíbený pořad s Horstem, uváděný snad někdy v noci. Díky nepřesné legislativě se ale mohu mýlit. Proto si již netroufám rozhodovat o tom, co je na ČT ještě reklama a co teleshopping. Viz třeba : http://www.radiotv.cz/p_tv/ct-nahradila-reklamu-teleshoppingem-diky-zakonu-ji-to-muze-projit/
Předpokládám ale, že jako jsou definovány podmínky pro uvedení reklamy na ČT, že i množství teleshoppingu je nějak omezené, čili se ČT nemůže stát jen výhradní teleshoppingovou stanicí, jak ji jistě znáte odjinud. A ekonomické chování ředitele ČT bych s tím nespojoval, i když tu jistá souvislost je. Pokud by byla ČT opravdu financována jen z příspěvků koncesionářů a řídila by ji jakási divácká rada, potom by v ČT platila jiná pravidla než nyní, kdy je "zařízením" státu a ten se, jak je známo, nechová ke svým občanům jen chválohodně.
Bohužel, by nám, jako divákům, mělo být jedno, do které kategorie ten který druh reklamy na ČT patří. To by měly hlídat za nás, občany, jiné instituce. Nebo i zde je nutné věc řešit "nějakou" revolucí zdola? Určitě se také najdou kritici a závistivci, kterým může být Fond české kinematografie ukraden a podle nich jsou tyto prostředky stejně neúčelně promrhány, třeba na cizí projekty. Onoho "Horsta" jsem na naší TV už opravdu dlouho neviděl, ale podle ceniku teleshoppingu na ČT se opravdu prodává čas mezi 17 a 24 hodinou. Nevím, zda mám jen štěstí, že se mu dokážu vyhnout, nebo se mne už tento typ reklamy vůbec nedotkne? Sponzoring se opravdu přehlédnout nedá, ale těch pár vteřin zatím snáším bez dlouhodobých patologických následků. :-)
Německy mluvící a němčinu poslouchající diváci mají k dispozici dostatek TV kanálů, které se výhradně věnují reklamám a teleshoppingu. U nás to asi výhodně supluje ČT? Možná, kdyby u nás byly k dispozici také tuzemské teleshopingové kanály, by naše veřejnoprávní TV neměla tolik prostoru na reklamu a regulační orgány by jí to třeba i úplně zatrhly. Zatím dělá ČT umělou protiváhu na zatím nemonopolním reklamním trhu, což přináší užitek jak pro inzerenty, tak i pro nás kupující. Proto jen nezáviďme absenci teleshoppingu na ARD, ZDF, ORF a pod., ale buďme rádi, že přenosovou kapacitu u nás nezabírají čistě reklamní stanice. Zatím!
Vím že česká televize investuje jako producent do českých filmů. Nejsem si jistý jestly je tohle jejich úloha. Proč ti peníze spíše nedat do kvalitních pořadů a tak se zbavit reklamních časů na populární české skupiny a zpěváky které nikdo nezná.
Vím že česká televize investuje jako producent do českých filmů. Nejsem si jistý jestly je tohle jejich úloha. Proč ti peníze spíše nedat do kvalitních pořadů a tak se zbavit reklamních časů na populární české skupiny a zpěváky které nikdo nezná.
No možná budu zase vyjímka, ale já jsem s toho článku udělal závěr, že celková sledovanost, tak jak je v tuto chvíli počítána, nemá moc velkou vypovídací hodnotu.
Jde vlastně pořád o to samé, musí se udělat jedno číslo, protože většina lidí nic složitějšího nepochopí.
A pokud jde o ČT, kdo vás nutí se na Teleshoping dívat?
Jsme v česku a tady je to povolený i ta reklama pro ČT,včetně teleshoppingu který je mimo reklamu bráno...hold konzervativnější regiony...u nás je to svobodnější =D
Že se ředitel Janeček chová čistě ekonomicky (tj. s jediným cílem, aby dostal ty odměny) je možná nemorální, ale logické. Člověk přece dělá práci, aby si vydělal.
Co ale moc nechápu, nebo snad radší ani nechci chápat, je motiv zákonodárců pro vyjmutí teleshopingu a sponzorských spotů z reklamního času a motiv radních pro opětovné Janečkovo zvolení, když vědí, že tyhle legislativní nedostatky vysloveně zneužívá a veřejnoprávnost programu tím jednoznačně trpí. Možných motivů je sice několik, ale nenapadá mě ani jeden, který by bylo možné ospravedlnit.
Buďme rádi? Zkoušel jste někdy sečíst časy věnované komerčním sdělením na ČT? Já jo. Zlatá Nova!
Být otravován reklamou (nebo teleshopingem a sponzoringem, to je pro normálního člověka úplně totéž, s tím rozdílem, že reklamní blok brzy skončí, ne tak teleshoping ...) a ještě platit konces. poplatky mi přijde absurdní a neobhajitelné.
To, že je možné provozovat německý čistě satelitní teleshopingový program je dané hlavně vybaveností německy mluvících domácností sat. přijímačem, která zase přímo souvisí s šířením značného počtu volných (FTA) stanic. Nic z toho u nás neplatí. To ale neznamená, že se má teleshopingovým společnostem s cenou podbízet ČT, která má oproti komerčním stanicím zcela neetickou výhodu jistoty inkasa z koncese a otravovat tak diváky, kteří celý ten cirkus platí navíc ještě přímo. Představte si, že by na HBO šel teleshoping i kdyby jenom 10 minut denně a viděl byste, o kolik zákazníků by ten program přišel. ČT v tomhle směru vysloveně zneužívá svého postavení a deformuje reklamní trh.
Teleshopping je ještě mnohem otravnější než "normální" reklama. Navíc je tam v drtivé většině nabízeno nekvalitní, často jinak neprodejné zboží, které je však tak vychvalováno, že by se dal použít výraz "klamavá reklama", což by se myslím dalo i nějak postihovat.