stravil jsem v nejmenovane bance vice jak ctyri roky sveho zivota, a mohu Vas ubezpecit ze Internet je v soucasne dobe jedna z prioritnich zalezitosti kterou se ceske banky pusobici v oblasti retailoveho bankovnictvi zabyvaji.
Bohuzel tyto banky nejsou ve stejne situaci jako Expandia Banka, jejiz produkty a bankovni system byly od pocatku vyvijeny s cilem snadne obsluhovatelnosti pres internet. Banky zpravidla zdedily velmi heterogenni struktury informacnich systemu z dob minulych a jiz pouha nahrada techto systemu modernejsim resenim zabrala mnohde rok ci dva (ktere se pak pricitaji k celkove ztrate pri zavadeni elektronickeho bankovnictvi).
Druhym problemem je pak velikost (pocet uzivatelu) ceskeho internetu. Banka ktera se v roce 1998 rozhodla nabizet internetove bankovnictvi se ve skutecnosti stala prukopnikem nejen internetoveho bankovnictvi, ale i internetu samotneho. V teto situaci napriklad banky v USA a dalsich zemich nebyly, v uzivani internetu za temito zemnemi jsme opozdeni o nekolik let a neni to vinou naseho bankovnictvi. To pouze reaguje vlastne v souladu s timto exitujicim spozdenim.
Vetsina bank u nas vznikala na zacatku nebo v prubehu 90. let - zadne dedeni neceho heterogenniho nemuselo nastat, jenze kazdy chtel usetrit a radeji kupoval to nejlevnejsi, ze? A kazdy setril i na analyticich a lidech, kteri skutecne problematice rozumneli a rozumi (a tito lide existovali, jenze banky nebyly ochotny platit, jejich chyba, investice by se jim mnohonasobne vratily). Jinak si opravdu nedovedu predstavit, ze by napr. KB mohla mit takovy problem se svym systemem pred vanocemi 1995 jaky mela - studentovi VS by muselo byt jasne, ze tato chvile nastane, natoz analytikovi s 20 letou prakci v hromadnem zpracovani dat (neni to nahodou jiz desetileti studijni obor na jiste VS?).
Mne jako zakaznika interni problemy a nedokonalosti banky nezajimaji, pokud navenek vse funguje (a vypada, ze bude fungovat) je to ok, pokud ne, nemam u takove banky co pohledavat. Jedna vec je chteni, druha jeho realizace.
EB zacala kolem roku 1998, Internet mame v republice od roku 1992, kdyby banky nepodcenovali jeho rozvoj (a komercionalizace to vzala utokem uz kolem roku 1995) nemuseli by ted plakat, ze maji malo casu, ale mohly i s vymenou svych systemu, za ktere si mohou pouze sami, byt minimalne rok pred EB.
Ja zase pro zmenu trosku vidim pod poklicku Ceske pojistovne, clovek se vazne nestaci divit, co tyto instituce jsou schopny 'vymyslet' a realizovat (mysleno implementovat) v soucasne dobe...
A posledni poznamka - od koho jineho by se melo zacit nez od mlade generace, ktera k temto novym technologiim pricichla jako prvni (a po vecerech ucila rodice, starsi kamarady atd.), ktera vzala Inet utokem (podivejte se napr. na WWW chaty, drive IRC), pro ktere je e-mail, WWW casto jiz naprosto standardni komunikacni prostredek dneska. Neni daleko vyhodnejsi se zamerit na ne, nez v tuto chvili na 'zakladnu' klientu (a tedy zisku), kteri jsou setrvacni (ohybej stromek dokud je mlady), a kteri za 10, 15 let budou coby nepruzna sila nahrazeny touto nastupujici generaci... a koho si myslite, ze novi generalni reditele, manazeri ve vedoucich postech atd. zvoli - banku ktera jim jiz 10 let uspesne a bezproblemove poskytuje sve sluzby v elektronickem bankovnictvi nebo banku, ktera ma sice nekolikasetletou tradici (nejsme anglicani a na tradici u nas kasle skoro kazdy, hlavne ze je to nejlevnejsi, ze?), ale sluzby ktere poskytuje a uroven je skoro stejna jako za dob cisare Jozefa? Odpovezte si sami...
S roztristenosti systemu s Vami rozhodne souhlasim a priznam se, ze bych nechtel byt clovekem, ktery je dava dohromady.
Zeptam se ale, proc je Internet prioritou cislo 1 az nyni? Trendy jsou jasne jiz nejmene 3 roky a bankam muselo byt jasne, ze se jim to nevyhne (prinejmensim na seminarich v zapadni Evrope se o nicem jinem nemluvi uz nekolik let). Misto toho stale opakovali to same, co Jan Koller.
S naprostou vetsinou vasich bodu souhlasim. Jedine v cem si dovolim odporovat je snaha bank setrit na analyticich. Obavam se ze problem je v tom ze dobrych analytiku a systemovych architektu je velice, velice malo. Zejmena takovych kteri jsou schopni svoje myslenky i prosadit a realizovat. Pokud snad o nejakych volnych vite, sem s nimi, zarucuji vam ze zadna banka na nich setrit nebude.
Proc je Internet prioritou cislo 1 az nyni? To je jednoduche, protoze az nyni zacinaji byt klienti zadajici Internetovou komunikaci svym poctem pro banku zajimavi. Proc uz pred tremi lety pracovat na Internetu, kdyz by to byly vyhozene penize. Banka by pred tremi lety nemela tolik potencialnich uzivatelu sveho Internetoveho reseni, jako dnes. Nejdrive je treba poptavky a potom co nejrychleji pripravime nabidku. Pokud v oblasti IT pripravite nabidku s vedomim, ze zatim nebudete mit dostatecny pocet zakazniku, aby se projekt zaplatil, tak vam takovy projekt zadny sef neodsouhlasi. Krasnym prikladem je Expandia Banka - "Zadne pobocky, vyuzijme naplno IT". A vysledek? "Hledame kapitalove silneho partnera. Pocet klientu ochotnych vyuzivat nase sluzby je nizky a proto musime zdrazit." - to byly informace z Expandia Banky. Nastesti je Ceska pojistovna zachranila, ale az nyni. Az ted zacina byt Internet zajimavy.
Proto tvrdim, ze ceske banky se na Internet nevykaslaly. Vyckavaji na dostatecne silnou poptavku a pocinajici vlastovky zadajici Intranetovou komunikaci pokryvaji prechodnym a lacinym resenim. Teprve az zakaznici prestanou vnimat Internet jako "nastenku v PC", pak rozjedeme projekty Internet naplno. Zakon o el. podpisu hodne pomohl, ale co dostupnost internetu pro uzivatele? Ja sam Internetu fandim, ale odmitam telekomunikacnimu monopolu platit takove hrisne penize za spojeni s Internetem. A jit do internetove kavarny vyridit si komunikaci s bankou nebo fin. uradem? To uz radeji zajdu primo do te banky ci na urad.
Zemanec
Zda vytvaret produkty drive nez vznikne poptavka nebo obracene (nabidka po poptavce), asi obecne nevyresime.
Ale v pripade internet bankingu si myslim, ze je nutne postupovat cestou nabidka pred poptavkou - duvodem je predevsim dlouha doba na "testovani" v realnem provozu. Prikladem je IPB homebanking, kteremu trvalo cca 1 rok, nez je skutecne "bezchybny".
Proto si myslim, ze banka, ktera nebyla na Internetu jiz v 1. polovine letosniho roku, ma zpozdeni.
A netýká se to jen internetového bankovnictví, obecně úroveň českých bank je tristní. :( Po roce pobytu v Anglii byla návštěva českých bankovních ústavů dost otřesnou zkušeností. Zatímco např. v Anglii mi trvalo založení účtu cca 10 minut, zhruba před 14 dny navštívila kamarádka ex-IPB, kde vytrpěla dvouhodinovou ukázku neschopnosti přeplacených českých bankovních úředníků... :((( Vcelku pozitivní zkušenosti mám s Expandia bankou, kde se projevuje, že byla skutečně založena s jinou filozofií. Ale skutečným šokem v našich poměrech (asi jediná opravdu pozitivní zkušenost s "českými" bankami) byla BA Creditanstalt, oni skutečně poslali během pěti dnů kreditní VISA kartu. Ačkoliv to asi na 99% bude tím, že to není česká banka... :-|