QoS nevyresi congestion uz ucpaneho pasma. A to za predpokladu ze QoS je spravne nastaveno na vsech castech site. Pokud bychom tedy hovorili o Wifi a ne treba o 4/5G.
U koridoru je technicky tez problem stredni mile. U 5G uz potrebujete mit poradny opticky backhaul. Tam mate podel koridoru prakticky monopol -> CDT. To neni jak na GSM kde stacil nejake radio na 2Mbit a to se jeste treba delil o kapacitu s jinymi sajty.
A pak tu mame blokovani vystavby optickych siti privatnich firem ze:
https://ekonomickydenik.cz/brzy-budeme-zeleznici-jezdit-rychleji-problemy-se-odradit-nenechame-rika-generalni-reditel-spravy-zeleznic-jiri-svoboda-nabidku-optickou-sit-od-privatni-firmy-odmitl/
F pohodě, nějaké chytré QOS a nikdo by neměl výrazně trpět na úkor druhých. Smutné je že je blíž internet z 550km výšky než z pár km případného vzdáleného sajtu operátora. ČTU se mohlo odvázat daleko víc a do podmínek k prodloužení frekvenčních přídělů nasáčkovat i pokrývání koridorů. Náklady by se dělily třema, nemusela by to být až taková bolest. Nabízí se opět scénář umístění na stožárech kde je drážní GSM-R... No a do toho nějaká aktivita něco kolem více propustných oken ve vlacích... v součtu to bude jako solidní sumička za tyhle kejkle...
Jenomze ja tem informacim neverim protoze tim koridorem casto vlakem jezdim :-) Respektive jsou jen jednim byt vyznamnym dilkem do skladacky. Pokryti se zlepsilo. O tom zadna. Ale pracovat muzu porad tezko. Voice only meeting na trase (tunely nepocitaje) je scifi. Pripadne pro pouzite technologie ve vlacich CD nejsou zrejme udaje moc relevantni.
Dalsi veci je projizdeni pretizenymi useky ci momentalni pretizeni site v miste kde souprava nejen jede ale i stoji. Kdy signal sice mate ale jste rad za chatovani a cekani na nacteni webu.
Nejsem inzenyr z Prahy abych soudil jen od stolu a od tuzky ze :-)
Na mnoha místech neznamená všude. :-) Jinak bavíme o dostupnosti signálu na střeše soupravy, kde je přijímací anténa, nikoliv uvnitř vozů. Blíže viz mapa měření koridorů od ČTÚ - https://vportal.ctu.gov.cz/mobile/mapa?x=15.8075264&y=49.9056997&z=8&o=2&t=4&f=0&m=ko&r=ra&v=avg&e=c&k=ko&a=z&c=sec&mp=0_100&ma=0_90&ed=0_100&ea=1_100&ba=0_90&bp=0_100&ca=1_40&am=1_50&bgt=0_80_d&bg=1_20_b - dá se z ní vyčíst hodně zajímavých informací, stačí chtít. :-)
Jen cca 150 Mbit/s downloadu pro celou soupravu? To by měli hodně přidat, protože tohle hravě vysosne pár studentů s Youtubem nebo jinými on-line video službami. :-) I ti mobilní operátoři (zejména O2) nabízí na mnoha místech na koridorech vyšší stovky Mbit/s (jeden operátor, při spojení dvou pak ještě víc), což právě na střeše vozů (kde je dobrá viditelnost na BTS) nebývá problém. Takže jestli je toto řešení pro spolehlivý a kapacitní internet ve vlacích, uvidíme.