Ziju uz par let v Nemecku a casto nakupuji v ceskych i nemeckych e-obchodech a mezi obema zememi jsou do oci bijici rozdily:
V nemecku skoro neexistuji velke obchody, ktere by prodavali vsechno (a pokud ano, tak jsou dost drahe). Za to je tam spousta malinkych prodejcu, kteri prodavaji jen omezeny sortiment a casto jsou takove obchody priserne naprogramovane, neprehledne, ale levne. Za to v nemecku existuji nezavisle vyhledavace v e-obchodech, ktere jsou neuveritelne dotazene. Napr idealo.de kde je moznost vyhledavani produktu genialne trideno do kategorii, vse je aktualni, vcetne hodnoceni obchodu, cen, doby dodani. Nic obdobneho v Cesku ani zdaleka neni.
V Cesku oproti tomu existuji velke obchody, ktere prodavaji vsechno, nejsou vyrazne drazsi nez male obchody. Male i velke obchody v Cesku jsou technicky velmi propracovane a uzivatelsky prijemne, aktualni. V cesku ale neexistuje poradny vyhledavac v e-obchodech.
Proto myslim, ze Ceske obchody maji co nabidnout nemeckemu trhu.
Nemyslím, že by tvrdili, že mají vše skladem. Ale když se podívám na položky, kde svítí ikonka "skladem", přijde mi jich hrozně moc. To by museli mít obrovské sklady.
Podle mne mají nějakou dohodu s dodavateli o bleskovém dodání, jinak mi to nejde na rozum. Ale zdůrazňuji, že jsem se doposud pohyboval pouze v klasickém maloobchodě, na internetu asi vše funguje jinak.
Přesně, i menší obchody mají hodně zboží skladem. Třeba "EVA" (zaměřuje se hlavně na levnější značky), ta má v Mělníku normální "supermarket", nebo "Obchodní dům", ten má celkem 3 sklady (Praha, Mladá Boleslav a Brno), kdysi jsem si byl pro nějaké drobné zboží osobně ve skladu v Praze a taky nebyl nejmenší.
Myslím si, že zahraniční obchody by pro průnik na naše území toho ani tolik dělat nemusely, často by stačilo jen, kdyby byly ochotné zboží posílat na naše území.
Třeba německý "Medion", chtěl jsem si tam koupit notebook (op. systém v němčině by mi nevadil), ale poslat do ČR prostě odmítli :-(
No některé e-shopy provozují studenti (soudě podle DIČ), kteří nemají podle mne fyzicky skladem ani položku. Samozřejmě zde je pak otázka, zda to jsou schopni dodat tak, jak prezentují a určitě je nelze srovnávat třeba s kasa.cz.
Ale nedávno jsme kupoval českou mapu pro navigaci Blaupunkt v podobném "studentském" e-shopu a přišla slušně během několika dní.
Jde to i akvizicemi, a jde to i lépe, ale jestli to dělají tak jak je zdě zmíněno, tak jejich hlavní cíl zřejmě není realizovat tam nějaké podstatné obraty, ale především založit infrastrukturu.
Budoucí kupci/investoři samozřejmě budou posuzovat hlavně obraty a zisky, ale funkční infrastruktura ve více zemích také může zvýšit cenu firmy.
No a pak to PR, najednou se můžete nazývat "mezinárodní holding" nebo třeba "významný středoevropský internetový retailer" :-) A to už zní dobře, když už pro nikoho tak pro některé novináře, zákazníky či potenciální zaměstnance.
Nicméně pro ty obchody se jedná jen pro zanedbatelný trh (z Čechu nakupujících na internetu počet těch co jsou ochotní si objednat ze zahraničí), kvůli kterému se nevyplatí zvýšená rizika s tím spojená.
Zrovna tak jako většina českých zákazníků radši nakoupí v dražším českém obchodě.
Je ale určitě obdivuhodné, že Mall dokáže zvládat pořád velmi rychlý růst bez značných externích investic, pouze s využitím standardních bankovních instrumentů.
Mozna je to tim, ze nepodlehli megalomanii z vlastniho PR :-) Pro me je spise prekvapive, ze moje zakaznicka zkusenost s nimi se v prubehu casu nemeni.
Toto je místní specialita kdy studenti kteří si umí naprogramovat vlastní obchod, nepo použít některý z volně dostupných obchodů, se skontaktují se skutečným prodejcem a dohodnou se že si od něj přeberou zboží a této firmě budou za provize přeposílat objednávky k vyřízení. V případě objednání kdy nikoho fyzicky nepotřebujete to ještě bývá schůdné, bohužel problémy nastávají pokud potřebujete sehant živého člověka.
A ta zkušenost je, prosím, jaká?
Jinak jen k tomu odkazu na Germicu... Proč dáváte odkaz na germica.cz? To už samo o sobě bije do očí :-) Myslím, že správná adresa je germica.de.
K tomu poslednímu odstavci: současné dvojka a trojka (tedy Mall a Kasa ;-)) takto již několik let postupují a pár podobných koupili.
Jen postupně naráží na své stropy ve svém tradičním sortimentu (eshop s ledničkama má každé druhé elektro), proto se ho snaží rozšiřovat a zároveň rozkročit co nejvíce geograficky.
Chápu, že by tím žádné terno neudělali, na druhou stranu je to nic nestojí a rizika nevidím jako neúměrná.
V "mé" bývalé firmě jsem takovýmto způsobem expandovali na Slovensko. Nejdřív se ozvalo pár soukromých zákazníků, jestli bychom jim neposlali jedny hodinky, protože na místě nebyl žádný distributor. Poslaly je jedny, dvoje, troje, ... no a pak jsme usoudili, že slovenský trh nebude až tak marný a navázali jsme tam spolupráci s několika prodejci.
Stejně tak můžou začít tihle. Žádné další investice, pouze když se "náhodou" ozve zákazník z ČR (Maďarska, Polska, Slovenska,..) tak ho nepošlou do háje. A časem mohou (ale také nemusí) zjistit, že ten trh není až tak malý. A expanzi jim tak vlastně zaplatí zákazník (vyšší poštovné do zahraničí).
Blízko tomuto způsobu začaly německé cestovky. Spoustu lidí zjistilo, že zájezdy (zvláště do exotičtějších destinací) jsou v Německu výrazně levnější než u nás a tak si je přes Internet začali objednávat. Cestovky jim přitom nešly žádným způsobem naproti (např. alespoň lokalizací stránek), "jen" tím, že byly ochotny poslat vouchery do ČR - a přitom čím dál víc Čechů si v Německu zájezdy kupuje.
No a když zjistily, že cz trh není až tak marný, tak začaly pomalu vstupovat (Neckerann).
Podle komentářů pod článkem má Mall 1.9mld vč.DPH v součtu všech poboček, 13% z toho je zahraničí, zbývá 1653 mil. Ale v tom je zahrnut meziroční nárůst jednoho čtvrtletí!
Takže je to hádání z vody, zda je v ČR větší Mall nebo Alza.
Ale PR Mallu si na slůvku "největší" dlouhodobě zakládá, ať už si pod tím představuje cokoliv ;-)
trochu jsem se zasmál nad touto argumentací. "Největší" je totiž podle mého hodně diskutabilní. Peníze v obratu totiž ještě nic neříkají o profitabilitě. Jestliže (NAPŘIKLAD) Alza produkuje průměrnou marži 5% pak její cash marže za celý rok dělá 70 mil Kč ... To jsou peníze, které v reálu můžete rozdělit.
No a pak Vám na stejný výsledek stačí obchod s luxusním zbožím, který má roční obrat 235 mil. ale marži 30% :-)
No a ruku na srdce, co je pro Vás lepší? Posílat spoustu krabiček se spoustou reklamací? NEVĚŘÍM !
Naprosto souhlasím s Vašim příspěvkem a i s celým článkem, který je výborný. Provozujeme čtyři odlišné specializované obchody o jejichž chod a expedici se stará naše rodina a za loňský rok nám tyto obchody přinesli tržbu necelých 113 mil a při maržích 40 - 60% které na zboží máme, se neschopnosti těchto velkých kolosů můžu od stoluzasmát jen zasmát. Ono není žádné umění prodávat zboží s 3-5% marží jak to dělají tyto společnosti a díky tak nízké ceně dosáhnout velkých obratů, jenže po odečtení nákladů jim toho moc oproti nám nezbude. Neprodáváme elektroniku ani podobný sortiment, u kterého se objevují často reklamace a díky blbosti obchodníků si vzájemně dohnali marže k tak žalostným číslům.
Ještě nižší marže spolu s nízkým cenami (to spolu souvisí - distributoři IT dají podobnou /stejnou cenu joudovi, který odebere za 5 tis ročně i firmě, která u nich utratí 20 mil) mají právě eshopy distributorů IT. Alza už má nějaké režie a je možná na těch 5 % v průměru - na některých věcech má i přes 30%(40 - 50 -100 , co já vím), ale důležité je, že má zpětné bonusy od HP a ...
Alza je dnes v pozici, že výrobci jednají přímo s ní.
Ke Kase a Mallu - jejich závislost na distributorech je jasná, proto má Alza razantnější růst.
No ano, největší asi podle obratu. Zisk celého Mallu za moc nestojí.
Ale na druhou stranu, raději bych měl zisk 40 milionů při obratu 2 miliardy než při vašich 100 milionech. Protože až na váš sortiment naběhne konkurence, se ziskem se rozloučíte, kdežto u nich se nic nezmění.
Nemohu, než se nepřidat. Po dlouhé řadě víceméně blábolů a polopravd z pera redaktorů tohoto i jiných serverů konečně zajímavé téma z oblasti e-commerce.
Ostatně už dlouho marně pátrám v nejrůznějších zdrojích po solidním nezávislém srovnání velkých hráčů na poli retailových e-shopů. Opravdu mezi novináři není nikdo, kdo by se toho chytil a zkusil něco připravit (je téměř jedno, jestli to vezme z investorského hlediska, sortimentního, procesového nebo zákaznického). Už mě moc nebaví číst uplakané "články" jak obchod XY zase něco nedodal...
V našich oborech je konkurence poměrně velká, jenže všichni včetně výrobců a dovozců máme zdravej rozum a držíme ceny na stejné úrovni, máme toto dáno i smluvně, že můžeme hýbat s cenama maximálně o 5% dolu od doporučených cen. Díky tomu se všichni snažíme získat zákazníky kvalitou poskytovaných služeb a ne cenou, která vede k úpadku firem, které nenabízí ke zboží přidanou hodnotu a vede nutně k poklesu kvlaity služeb pro zákazníky v rámci finančních úspor. Především je toto zboží ale nezajímavé pro studenty, pro které se třebas prodej počítačů za nízké ceny stal běžnou brigádou a díky politice velkoobchodů, která nerozlišuje skutečné velkoodběratele od příležitostných odběratelů, se jejich trh potácí na hranici přežití.
Hlavne je komicke, kdyz vidim "skladem" polozky o kterych vim na sto procent, ze v republice proste nejsou a ani nebyly. Pak tam takhle vydrzi par tydnu, nacez jim to zacne byt blbe a daji tam nejake to dodani do "48 hodin". :-)
Zisk celého Mallu za moc nestojí? Při té expanzi do zahraničí, kam cpe nepochybně spoustu peněz, si myslím, že naopak patří sejmout klobouk. A krom toho důsledné zatajování zisku od všech ostatních (velkých) svědčí o tom, že jsou hluboko pod vodou. Zejména párkrát zmíněná Kasa by asi neprodala 30% za 30 mil, kdyby byla zisková, že?
Párkrát tu zaznělo že by pánové udělali líp, kdyby se soustředili na CZ. Richard Müller zpívá, a to podepisuju, "svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč".
Chlapi, držím vám palce! Mě se to líbí, že do toho jdete.
a co logistika? Kdyz nekdo chce neco ze zahranici ode me, je to celkem opruz, musio se s tim dojit na postu, zabalit to, spocitat naklady... (kdezto lokalni zbozi si preprava odveze sama)
Veskery (financni) efekt zadny, spise jako evergreen, folklor :-)
Pritom to jde resit, smlouvami s prepravci, no ale budu to resit kvuli "par kouskum"? Ne.
Tak prece pochop ty Nemce, az tam budou mit 2x mesicne objednavkui do ceska, tak to treba poresi. Ale urcite ne ten uplne nejlevnejsi co jsi si ho nasel pres nejaky price grabber, proste je to o profitu, to je cele, ja je chapu...
Já to vezmu podle nás. Jednoduše jsme hodili balík na poštu (spolu s ostaními) a poslali ho na dobírku (ta se vyplňuje v CZK, je přepočtena kurzem dodávací pošty).
Celá práce navíc bylo vyplnění jiné průvodky a do faktury se počítalo vyšší dopravné (to pošta sdělí i po telefonu).
...a proč neposlat dobírku do zahraničí? Balík je pojištěn, takže když se ztratí - jedině dobře :-). Jediné co hrozí je nepřevzetí odběratelem a tedy náklady na poštovné - to se dá vzhledem k očekávanému zisku akceptovat.
mate tam nepresnost - Media Markt uz ve vychodni Evrope je. treba v Polsku ma MediaMarkt pres 30 obchodu a cca 10 obchodu Saturn, coz je taky znacka Mediamarktu.
Druha vec je, ze MediaMarkt na 100% nepujde do internetoveho prodeje, protoze to by ji zabilo marze. Tuto firmu znam moc dobre, vim o cem mluvim.
No jo, taky jsem se svého času docela bavil tím, jak byly udělané zahraniční weby Mallu i Kasy, sem tam neexistuje stránka, sem tam mluvíme na Poláky nebo Němce česky (aneb Alles gute) prostě hrozný amatérismus a ostuda. Zrovna ten popisovaný nefunkční link Mallu na Informationen jim ale funguje, kdepak ho pan Hlavenka našel? Nebo že by tak rychlá reakce a oprava ze strany provozovatele?
Jinak výborný článek se spoustou skvělých postřehů, díky za něj.
Myslím že je to běžný i třeba v USA. Studentskejch firem podnikajících na papíry rodičů je tam hromada... hlavně je tam na to infrastruktura, stačí mít kontakt na dobrého dropshippera a je to bez starostí (bez části starostí)...
Jako maloprodejce bych rád expandoval i na web. Jsou na netu někde k tomuto nějaké podrobnější informace, nebo si je firmy střeží? Myslím obecné fungování e-shopu - smlouvy s dodavateli a tak.
Vůbec nechápu, jak to funguje. Přece nemohou mít ty e-shopy tolik zboží ve vlastním skladu tak, jak uvádějí. To mají smlouvy s dodavateli takové, že uvádějí, že to mají skladem, a ve skutečnosti to dovezou od dodavatelee během třeba dvou hodin?
Tak záleží na obchodě, ale třeba několikrát zmiňovaný Mall má hodně velký sklad, takže bych tomu věřil. Byl jsem si tam pro televizi před vánocema a docela jsem na ten hangár čuměl.
když už si spolu dopisujeme... napsat "germica nefunguje" je trošku něco jiného než "jeden link na Germica nefunguje při vypnutém Javascriptu". Ale k věci:
1) pokud porovnáváme jakákoli čísla, musíme porovnávat porovnatelné. Tedy jaká čísla jsou s DPH a jaká bez, jaká jsou auditovaná a jaká jsou konsolidovaná. My otevřeně říkáme, jak je to u nás. Zjistit, jak je to u konkurence, aby to bylo porovnatelné, je práce novinářů, ne naše.
2) tržby polské pobočky společnosti Internet Mall, a.s. (resp. dnes již Netretail Holding B.V.) bychom si skutečně rádi nechali pro sebe. Nás těší, že se řadíme mezi pět největších polských obchodníků a za tuto pozici se rozhodně nestydíme :)
3) máš úplnou pravdu, že akcionářů má nyní Internet Mall více než v začátku, ale všichni se rekrutují z vlastních řad. V současné době už je 11 % společnosti v držení zaměstnanců. Informace o podmínkách vstupu andělského investora Eduarda Míky do společnosti Internet Mall, a.s. není veřejná.
To sice ano, než na ten sortiment naběhne konkurence tak pán už má dost vyděláno, což by při marži 5% rozhodně neměl. Navíc pokud je to specializovaný obchod tak je pravděpodobné že do toho hned tak někdo neskočí.
Sám bych si vybral provozování menšího obchodu s větší marží než většího s malou marží. Ale to záleží samozřejmě na vkusu každého soudruha :-)
Mozna byste byl prekvapen velikosti skladu nejvetsich obchodniku. Ostatne se tyto informace daji pri trose snahy i najit na webu. Mall, Kasa, Vltava, Obchodni dum - ti vsichni disponuji sklady s rozmery tisicu metru ctverecnich.
Ale neni to jen o skladech - nekde funguji synergie s dodavateli, kteri jsou schopni pozadovane zbozi primo poslat zakaznikovi "jmenem obchodnika" (takto tusim funguje Obchodni dum, ale 100% jisty si nejsem).
Podstatou je mit co nejlepe napojeny skladovy a logisticky system na webove rozhrani obchodu. Pokud se vam podari nastaveni 100% online, tzn. ve chvili kdy vyprodate sklad, okamzite se objevi na webu info o delsi dodaci dobe - mate napul vyhrano (pomineme-li ceny v obchode).
Stejne se vam muze stat, ze zbozi, ktere je oznacene "skladem" proste nedojde hned, protoze proste to napojeni neni kvalitni a je to treba stara informace nebo zkratka dany obchod ma "bordel ve skladu".
rád bych za společnost Internet Mall, a.s. poupravil několik faktických chyb, které zazněly.
1) Naše společnost bude mít za fiskální rok, končící v březnu (1.4.2007 - 31.3.2008) tržby přibližně 1,9 mld. Kč vč. DPH. Zároveň je třeba poukázat na skutečnost, že námi vykazované údaje jsou konsolidované, jsou ověřeny auditorem a mimo "PR" pravidelně zveřejňujeme i účetní výkazy.
2) Informace o 13% obratu i zmiňovaný zisk se ovšem vztahují k minulému fiskálnímu roku, a tedy není se současným fiskálním rokem poměřitelná. Je třeba vnímat, že fiskální rok končící březnem 2007 byl prvním rokem pro naše zahraniční pobočky. Podíl zahraničí k našemu obratu pochopitelně prudce roste, v současnosti dosahuje kolem 20%.
3) Informace "Mall má své investory již řadu let" je také zavádějící. Mall přijal do společnosti v roce 2002 andělského investora pana Eduarda Míku. Andělští investoři zásadně neinvestují velké finanční částky, ale své zkušenosti a know-how.
Děkuji za pozornost,
Petr Král
marketingový ředitel
Internet Mall, a.s.
- drobná poznámka k nefunkčnosti linku na germica.de: link mířil "do zdi" při vypnutém Javascriptu, tedy spíše technicky neošetřeno, při zapnutém se tam rozbalí menu s několika nabídkami, které je funkční.
- zdravím Petra Krále do Mallu. Petře, myslím, že v principu neudáváme zásadně odlišné informace, samozřejmě ty jsi přímo u zdroje a já musím spoléhat na své nespolehlivé špióny :).
1) Obrat Mallu. Je to věc názoru, ale u obchodních firem je standardní neudávat tržby včetně DPH, neboť u plátců (kterými jste) firmou DPH pouze propluje a je odvedena státu. Tj. účtuje a vykazuje se ze základu, a to u výnosů i nákladů. Připočítávání DPH mě přijde jako příliš průhledná snaha si jaksi "navyšovat" výnos. Vaše tržby za uzavřený fiskál samozřejmě neznám - ostatně i vy je odhadujete, neboť vám fiskál skončí teprve za měsíc, i když březen oproti odhadům asi nebude znamenat nějaký výrazný výkyv.
2) Tržby zahraničních poboček: bylo by samozřejmě daleko transparentnější, kdybyste přinejmenším oddělili Slovensko jako "speciální případ", a udali čísla jako "zahraničí 20%, z toho Slovensko xx%", jistě není nutné explicitně udávat čísla za Polsko a Maďarsko, když to chcete držet jako obchodní tajemství. Ale tím, že se zveřejnění těchto údajů vyhýbáte, tak to samozřejmě působí, jako kdyby skutečně "nebylo se čím chlubit", tedy že tím vlastně potvrzujete mé údaje či odhady.
3) Investoři v Mallu. Firma (jako Internet Mall) existuje, jestli se nepletu, od roku 2002, a v roce 2002 do ní vstoupil Eda Míka jako investor, nyní je rok 2008 - tedy myslím, že výraz "řada let" celkem sedí. Rovněž - oprav mě, jestli se mýlím - má firma nyní více akcionářů než v začátku, tedy to množné číslo je na místě. Jinak zcela souhlasím, že p. Míka je investor s vysokou "přidanou hodnotou", na druhé straně bych jej asi nenazýval "andělem" - vstupoval do ne už malé a slušně etablované firmy (bilezbozi s.r.o.), tedy jistě jiným způsobem, než když dva mladí kluci přijdou za "andělem" s nápadem a on jim na pivní tácek napíše šek na 50 000 Kč, ať to teda rozjedou. Je ale určitě obdivuhodné, že Mall dokáže zvládat pořád velmi rychlý růst bez značných externích investic, pouze s využitím standardních bankovních instrumentů.