On se psanim vubec nekdo uzivi? Ted nemyslim Viewegha...O profesionalech opravdu nemluvim, ostatne ti jsou povetsinou vazani autocenzurou s cilem prodat...tam bych o zadne svobode opravdu nemluvil. Svobodny je takovy autor, ktery se psanim nemusim zivit a zaroven nepotrebuje zadne nakladatele, korektory, redaktory, cenzory. Dnes je publikovani vlastnich textu stejne snadne jako tvorba hudby ci nataceni filmu. Prostredniky netreba - pokud nejde o zisk.
A co teprve armády cenzorů v nakladatelstvích, které rozhodují o tom, jakou knihu firma vydá a jakou ne. Nebo cenzoři v kamenných knihkupectvích, kteří si sami vybírají, co budou prodávat. Nemělo by se vlastně psát o cenzuře i u kontrol kvality libovolného typu, od knih v nabídce Amazonu až po spalovací motory?
Vím, že to byla přesná citace, ale i tak žasnu.
Jazykový korektor by se takhle dal zařídit, i odborný. Pak to chce ještě hodně silnou autocenzuru nebo redaktora, ale i ten by se dal najmout. Stejně jako grafik, který ze zdroje udělá knihu, na kterou se dá dívat. A ilustrátor. A détépák-kodér pro rozumný export.
Ale bez knihkupce se autor stejně neobejde, pokud chce své dílo prodat. Neobejde se zejména bez všech čtyř marketingových P.
Takže jsou tady dvě cesty. Tohle všechno si autor zařídí sám, případně si sežene a zaplatí lidi, nebo to celé hodí na krk nakladateli a knihkupcům. Mezi tím může třeba psát další knihu - dělat to, co umí.
Vzhledem k tomu, že snad všichni komerčně úspěšní autoři stále sázejí na druhou možnost a zároveň nevidím úspěšné samonákladové vizionáře, nejspíš mají nakladatelé stále svůj význam.
...a tím se z autora stane nakladatel. Zpočátku tohle bude zařizovat jen pro sebe, ale postupně totéž začne dělat pro své známé, pak pro pár lidí, o kterých slyšel, že jsou dobří... a nakonec se na psaní vykašle, protože bude zavalen prací pro ostatní autory. :)
Přitažené za vlasy? Možná. Ale pár takto "vzniklých" nakladatelů znám...
Pořád al neodpovídáte na otázku, proč to tedy chudáci podcenění autoři takhle nedělají už dlouho. Já odpověď mám: protože se jim současná situace i za cenu nižšího podílu vyplatí víc, než kdyby si všechno zařizovali sami. Protože to zařídit neumí, jsou totiž autoři.
Druhý důkaz z opačné strany: viděl jste někde, jak by si autoři stěžovali na své vykořisťující nakladatele? Já vidím jen protesty ze strany čtenářů.
Kteří autoři to takhle dělají a dokážou se tímto způsobem uživit? Ale konkrétně jména, jestli můžete. A čím víc, tím lépe.
Samozřejmě, že samizdat vychází stále a je to čím dál jednodušší. Já ale v těchto příspěvcích přemýšlím především o autorech-profesionálech, kteří mají psaní jako obživu a jejichž knihy se prodávají v knihkupectvích. Tam si neuvědomuji, že by existoval nějaký literární „Nohavica“. Naopak vidím, jak autorům současný stav celkem vyhovuje.
Tvůrčí svoboda je takový prázdný pojem. Každý autor, i ten sebelepší nad sebou potřebuje editora, redaktora, korektora... Zkrátka jiné lidi, kteří nejsou zatíženi autorskou slepotou, text zkorigují a autora v zájmu kvality donutí k úpravám.
Pokud autor napíše zmetek a má tlačenku, tak se ten zmetek na pultech objeví, bez ohledu na to, kolika cenzorům proleze pod rukama. Zákazník, varovaný agenturou JPP si to ale, až na pár výjimek nekoupí a nakladatelé a prodejci kryjí ztráty zdražováním kvalitních věcí. U E-knih, vydávaných přímo autrem v E-podobě pouze na net toto nehrozí. Cenzura žádná, takže zákazník si pořídí to, na co má chuť a ne to, do čeho je cenzory vmanipulován. (To je velmi nebezpečné, protože to učí prostý lid přemýšlet, čili se to musí, když ne zakázat, tak aspoň omezovat; my přece víme nejlépe, co naši zákazníci potřebují). Náklady autora jsou stejné, nebo nižší (odpadá tisk rukopisu) a pokud autor slušně zvládl ZŠ a používá SW na úrovni Open Office 3, neměl by mít problémy ani s pravopisnými chybami, nebo překlepy, ani s přijatelnou úrovní grafické formy textu. Převést tex do PDF Open Office bez problémů zvládne a pak už jen stačí vzniklé dílo naportovat na prodejní server. S hudbou a fotografiemi už to takhle funguje, výsledkem je to, že kvaliní fotky dostanete z fotobanky za ekvivalent 1 dolaru. Hudbu, pokud ji chcete kupvat, dostanete v CD kvalitě za zlomek ceny placky. Teď je řada na knihách. Chápu, že tento model je ,,špatný" protože posílá do výslužby spoustu víceméně prazitujících mezičlánků, ale fyzika říká, že elektrický proud jde vždy cestou nejmenšího odporu a zákazníci, pokud dostanou prostor, se chovají úplně stejně. A internet tento prostor (jak dlouho ještě?) poskytuje.