Vlákno názorů k článku České portály nestojí o peníze z PPC od Michal Kužela - Pane Prokop, vaše reakce na příspěvek "Názor proti proudu"...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 7. 2005 15:08

    Michal Kužela (neregistrovaný)
    Pane Prokop,
    vaše reakce na příspěvek "Názor proti proudu" mne uvedla do silných rozpaků. Sleduji Vaše aktivity delší dobu, co se týká článků na interval.cz a sovavsiti.cz s tematikou tvorba stránek a internetový marketing. Považoval jsem Vás za erudovaného odborníka s nadhledem. I přes to, že diskuze je již staršího data, rozhodl jsem se reagovat.

    1. V případě přednostních výpisů a garance na KW je zásadní věc v tom, že si zákazník kupuje prostor s garantovanou pozicí a má předkupní právo prolongace.
    2. V připadě per clicku mám zákazník zakoupený kredit na prokliky k danému KW.
    Zákazník si kupuje pouze vložení odkazu k dannému slovu.
    3. V případe AdWord si zákazník kupuje vložení odkazu k článku, který obsahuje dané KW.
    Z toho pohledu máme 3 možnosti jak přes text zacílit reklamu.

    Stručně.

    Nedovolím si zákazníkovi říct, že něco je lepší nebo horší. Vždy záleží na službě nebo zboží a cílové skupině a podle toho vybereme nejvhodnější reklamní formát a místo.

    Na Lupe je mnoho článku s nepřesnými informacemi o placených odkazech nebo pozicích, takže pokud někdo zasvědcený čte takovou diskuzi nebo článek, udělá si obrázek o úrovni informací potažmo o kvalitě portálu.

    Co se týká klíčových slov na portálech, tak na centrum.cz + dalších 7 portálů, mám zákazníka s kw "kotle na tuhá paliva" kampaň bude pokračovat od 1.8.2005. Takže si mohu prodat jakékoli slovo i sousloví jako KW.

    Co se týka obsazenosti slov. Přece není možné na začátek výjezdu vyhledání umístit víc placených odkazů s garantovanou pozicí. Musí se tam dostat i odkazy s negarantovanou pozicí a to placené tak i neplacené odkazy. Apropo slov k prodeji je tolik, že se vám ani nesní.
    A už neseriózní by bylo prodávat prostor stylem kdo víc dá. To jako bych NIC požádal o zakoupení domény sovavsiti.cz s tím, že zaplatím víc jako vy.

    Co se týká prostoru a formátu, zákazník si musí rozmyslet zda chce mít garantovanou pozici, nebo mu bude stačit lacinější služba, která ale negarantuje, že reklama proběhne podle plánu.

    Grafická reklama je vinikající. Ale musí se udělat s citem. Osobně neobdivuji leader boardy, fullbannery, squarey, skyscrapery, Hi-splashy, i-layery, Opony, Interstitialy, Pop-up okna a další formáty, které jsou příliš agresivní.
    Pokud zákazník tento formát vyžaduje, proč ne.

    Hodná část diskuzních příspěvků je od autorů typu:

    Budu dělat optimalizaci stánek
    - u zákazníka: vážený pane udělám vám optimalizaci stránek, všude vás najdou, nemusíte kupovat ždné KW atd.

    Per click - je pro zákazníka zajímavý obchodní model budu ho doporučovat
    - u zákazníka: vážený pane všechny ostatní pozice jsou drahé, takže je nahradíme per clickem.

    Fultextové portály jako google neživí přímý prodej reklamy, ale prodej fulltextové databáze.

    Postřeh od svých zákazníků
    - většinou informace hledají pouze na první stránce,
    - vesměs používají portály seznam, centrum, atlas, google,
    ( mám zákazníky co používají quick.... a jiné minoritní
    portálky).

    - pokud hledám např. e-shop a pc komponentami, použijí portál seznam, centrum, atlas
    - pokud hledám HDD Seagate Barracuda ST3160023AS použiji google nebo morfeo.
    Proč - přemýšlejte.

    Takže hodnotit postavení googlu a českých porálů, no promiňte. Kdyby google měl takové postavení jak jsem se dočetl v diskuzích, tak by již dávno převálcoval yahoo.com či altavista.com.
    Ale bohužel tomu tak není. Z toho plyne, že výchozí předpoklady o kterých jsem v diskuzích se dočetl jsou přinejmenším zavádějící.
  • 1. 11. 2004 13:35

    Karl (neregistrovaný)
    No dovedu si to predstavit ale moc prikladu me nenapada. Musi jit o business s 50-600% marzi nebo sluzby, tzn, musite prodavat treba koupelnove soli, nebo vonavy svicky nebo Horstovy ultimativni noze ;-) Nebo delate webdesign :-)
  • 1. 11. 2004 13:18

    SUK (neregistrovaný)
    25 kc/proklik - hmm, tak tak malo bych opravdu hrozne rad za prvni misto zaplatil :-) U urcitych frazi platime i 3 EUR/proklik (cca 95 kc) a rozhodne se nam to VYPLATI ! (jinak bychom to nedelali :-) Vzdy jde o to, jakou vec/sluzbu inzerci prodavate.
  • 1. 11. 2004 12:44

    george (neregistrovaný)
    Nechci si stavet hlavu :). Verim ze i Vy mate v ledascem pravdu..Mozna ma nekdo lepe vyresenou reklamu. Ja ani Vy neovlivnime zpusob prodeje reklamy na ceskych portalech. Chtel jsem vsak rict, ze se da z teto reklamy vytezit daleko vice nez se o tom hovori. Taky bych chtel rict, ze je obrovsky rozdil mezi skupinou lidi, kteri pouzivaji Google a Seznam. Je jasne ze firma, pro kterou je dulezity zahranicni trh by mela dat prednost Googlu. Ale firma, pro kterou je dulezity zakaznik v okoli Jihlavy toho asi moc na Googlu nepodchyti. Je spousta produktu ktere se daji perfektne vyuzit. Casto se vsak obchodnici divaji pouze na svou kapsu a ne na spokojenost sveho klienta. Neprislusi mi vsak hodnotit praci kolegu.
  • 31. 10. 2004 23:04

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Brosi, proč jste se mne nezeptal už předevčírem? Hned bych vám řekl, že z tohoto Martinova článku i diskuse pod ním mám radost a že mé osobní názory nejsou objektivní. Mohl jste si tak ušetřit čtení mého přihlouplého dílka na Sově.

    A ještě prosím nepřehlédněte, že tu všude u svého jména účelově uvádím odkaz na své školení AdWords a že je tedy má podpora Googlu motivována jen mými osobními komerčními zájmy.
  • 31. 10. 2004 22:46

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Vycházel jsem z modelového příkladu majitele mini cestovky, která pořádá jen své vlastní poznávací zájezdy s průvodcem. Proto ne "hotel" a "letenky", protože to hledají převážně ti, kdo chtějí cestovat individuálně. "pocasi" zase hledají ti, kdo už maji zájezd koupený. U slova "mapy" by to asi bylo půl na půl.

    Máte ale pravdu, že při ceně, která by na tyhle fráze v Googlu byla, nemají tato vylučovací slova skoro smysl.
  • 31. 10. 2004 22:26

    Karl (neregistrovaný)
    V nadseni z Googlu vas plne podporuji (sam jsem stopl behem 10s kampan kdyz nam spadl server), ale proc proboha ne "hotel" "mapy" "letenky" a "pocasi". Myslite si, te za 2,50 Kc neni vhodne, aby vam na site prisli lide co s velkou pravdepodobnosti chteji jet na Novy Zeland? Chapu ze, kdyz bych mel platit 25 Kc/klik, tak uz se mi asi nevyplati platit potencialni zakazniky co hledaji "mapa novy zeland" aby rozsoudili sazku jake je hlavni mesto Noveho Zelandu, ale v Google bych zatim tyto vylucovaci slova nedaval protoze je i tam velky potencial, ne?
  • 31. 10. 2004 22:21

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Maximálně 8 inzerátů AdWords se zobrazuje na AOL (4 nahoře a 4 dole). Na Googlu se na jednu stránku vejde 10 inzerátů do pravého sloupce a dva na horní pozice. Pokud jsou pro daný dotaz a cílení horní pozice obsazeny, opakují se na každé stránce. Pravý sloupec je ale nekonečný, protože na dalších stránkách pokračuje.

    V angličtině jsou celkem běžné dotazy s 30 a více inzeráty. V češtině je jich víc než 10 výjimečně, ale stává se to. V léte jich bylo na dotaz "chorvatsko" přes dvacet.
  • 31. 10. 2004 22:15

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Georgi, já vám věřím, že jsou vaši klienti se Seznamem spokojeni. Pokud děláte svou práci dobře, určitě spokojení jsou. Bohužel to nemění nic na tom, že pro velmi významný počet firem je nákup klíčových slov na Seznamu nevýhodný resp. nemožný.

    Schválně si vezměte ten příklad, který uvádím výše. Řekněme, že chci klíčové fráze "zajezdy novy zeland", "novy zeland zajezdy", "zajezd na novy zeland", "dovolena novy zeland", "novy zeland dovolena" a jeste asi 10-20 dalších kombinací. Beru i samotný "novy zeland", ale musí být levnější a musíte mi zaručit, ze se můj odkaz nezobrazí na dotazy obsahující slova "mapa", "mapy", "pocasi", "hotel", "letenky" apod.

    A teď mi řekněte, zda to jde, kolik mne to bude stát a kolik mi z toho přijde lidí.

    Mimochodem, na Googlu mi přesně takto definovaná kampaň může začít běžet třeba odteď za 15 minut (i když je neděle večer), bez pomoci obchodního zástupce, zaplatím maximálně 3 Kč za klik a až měsíc zpětně, a pokud třeba už za 14 dní "svůj" zájezd naplním, tak ji zmáčknutím jednoho čudlíku zastavím.

    Už chápete, že je Seznam trochu někde jinde?
  • 31. 10. 2004 22:07

    Bros (neregistrovaný)
    vidím, že máte z celé diskuze upřímnou radost - jak lze posoudit z vašeho článku - "Leštěné prdy a karikatura PPC"

    http://www.sovavsiti.cz/weblog/

    jen bych si dovolil ocitovat kousek, aby čtenáři věděli něco o vaší objektivitě :-) - když teda jak píšete výše všude na cz portálech inzerujete (takže ty reklamní produkty budete nepochybně dobře znát)

    "Místo oboustranně výhodné PPC reklamy nabízejí Seznam, Atlas a Centrum reklamní produkty s pochybnou návratností."

    jen do nich, zatlučte je do země :-)
  • 31. 10. 2004 14:40

    karel (neregistrovaný)
    Podstatější ale je, že se tam vždy dostanu, že počet inzerentů na určitý dotaz není nijak omezen
    Opět se mýlíte, Google zobrazuje omezený počet inzerátů, tuším 8.
  • 31. 10. 2004 14:00

    Borek (neregistrovaný)
    Nejlíp je když si každá strana postaví hlavu a trvá na své svaté pravdě.

    Když vyjdu z vašeho příkladu, řekněme, že jsem cestovka, která se specializuje na jihovýchodní asii, austrálii a nový zéland.

    Pak mě vůbec nezajímají lidé, kteří napíši zájezdy do brazilie, zájezdy na aljašku apod.

    Naopak mě budou otravovat dotazy, které bude muset někdo vyřizovat bez jakékoliv návratnosti. Pokud platím za přenesená data tak budu muset ještě zaplatit za to, že mi tam lezou atd. atd.


    Pravostrané rozšíření se někdy hodit může, ale když se nad tím zamyslíte tak jeho kvalita je pochybná. Minimálně proto, že na mne bude hnát i lidi, kteří si nic nekoupí....

    Dalšívěc je ta spokojenost. Nechci vůbec tvrdit, že zákazníci nejsou s produkty Seznamu, potažmo ostatních portálů spokojeni. Jen si chci rýpnout: a nevychází ta spokojenost z pouhé neznalosti a nebo případně dokonce relativní nedostupnosti něčeho lepšího?
  • 31. 10. 2004 13:44

    george (neregistrovaný)
    ...myslím že nevíte o reklamě na Seznamu skoro nic, jen něco málo od obchodníků a z reakcí na podobných fórech jako je toto. Když se chcete objevovat na více frází, lze to zařídit a je to velmi jednoduché. Např. v případě, že budete mít koupenou pozici Seznam doporučuje na KW ZAJEZDY, nebudete se objevovat pouze na slovo ZAJEZDY, ale i na jeho prevostranné rozšíření(krom některých dvouslovných výrazů, které jsou prodány). Tudíž budete na prvním místě i na ZAJEZDY DO RUMUNSKA, ZAJEZDY NA ALJASKU, atd... V jaké míře lze tohoto využít nechám na Vás. Já jako "marketingový poradce Seznamu" toho se svými klienty využívám velice často. Taky mám klienty, kteří platí za proklik 1-4 Kč, mám však i ty co platí i 25 Kč za kliknutí. Ale všichni mí klienti jsou spokojeni!!!Je to o zacílení, o tom, jaký máte popisek, co všechno lidem v reklamě slibujete, jaký máte web, jaké jsou marže na prodávaných výrobcích atd. A vězte tomu že kolikrát jsou spokojenější ti, co platí za kliknutí víc než 5 Kč, než ti co platí 2 kč. Rozhodně bych nikdy klientovi nenabídl neefektivní reklamu. A když se něco takového děje, tak ji hned zruším a klientovi se vrací finance. Ale každý si reklamu na Seznamu může brát po svém..
  • 31. 10. 2004 13:30

    Borek (neregistrovaný)
    Nechci se dál zasávat Marka Prokopa. Jen ať se snaží sám ;-)

    K tomu srovnání: jen potrapte svoji představivost :-)
    Přemýšlíte poněkud scholasticky což je asi normální, ale jednu chybu to má. Dogma na kterých stavíte nemusí nebo dokonce nejsou (všechna) pravdivá. Vzásadě jste mi to tím příkladem dokázal. Popřemýšlejte nad tím ;-)


  • 31. 10. 2004 13:14

    Borek (neregistrovaný)
    Pokud pro někoho pracuju tak je to zákazník a pak hned na druhém místě sám pro sebe.
  • 31. 10. 2004 12:50

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Je to asi trochu OT, ale uvědomuji si, že vás zřejmě matu tím, jak stále pro zjednodušení píšu, co bych koupil, za co bych kolik zaplatil apod. Takže jen na vysvětlenou:

    • Nikdo prostřednictvím mých služeb nikde neinzeruje, žádnou reklamu pro klienty nekupuji.
    • Dlouhodobých klientů mám opravdu jen pár a marketingu ve vyhledavačích se u nich věnuji sotva z 10 %.
    • Názory, které prezentuji v této diskusi, vycházejí z potřeb firem, které potkávám při svých školeních, seminářích, jednorázových konzultacích a anlýzách. V průměru je takových firem asi 30 do měsíce a dělám to už pěkných pár let. Nevím, zda vám to připadá moc či málo, ale mně to na dostatečně všestranný a plastický obrázek stačí.

  • 31. 10. 2004 12:22

    Bros (neregistrovaný)
    Asi proto, že pro mediálku pracuju :-)

    Samozřejmě, že mám nějaké východisko, to ale máte ho i vy či ostatní účastníci diskuze ...

    Pro kterou zájmovou stranu pracujete vy :-) ?
  • 31. 10. 2004 12:21

    Bros (neregistrovaný)
    Borku, to není fundamentalismus - to je realita :-)

    Zkusím srovnání: to je jako, kdyby jste tvrdil, že vodu do domu mi přivede instalatér, který mi zprovozní vodovodní přípojku - vodu mi přiveda firma Pražské vodovody ... :-)

    Vtip je v tom, která strana má v tom vztahu více ze hry: když se mi nebude instalatér líbit - mohu ho vyměnit - když se mi nebude líbit firma - těžko mně vodu do baráku přivede jiná firma ... :-)

    Marek Prokop mi decentně neodpověděl na mé zvídavé otázky týkající se jeho rozsahu zkušeností s cz klienty inzerujícími prostřednictvím jeho služeb :-)) nevadí, jsem z branže, takže si umím představit, že jich není mnoho
  • 31. 10. 2004 12:17

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Z toho, že bych byl ochoten za některá slova zaplatit víc, přeci nijak neplyne, že bych chtěl současné inzerenty vyšoupnout. Celou dobu tu srovnáváme model Seznamu s PPC modelem např. Googlu. A jak jistě víte, v AdWords můžu platit jak méně, tak i více než inzerent na pozici nade mnou.

    Podstatější ale je, že se tam vždy dostanu, že počet inzerentů na určitý dotaz není nijak omezen a že jsou placené odkazy v zásadě seřazeny podle jejich relevance k dotazu, takže na tom vydělává jak vyhledavač (protože to je PPC a na relevantní odkazy se víc kliká), tak inzerenti (protože neplatí za špatně cílenou návštěvnost), tak uživatelé (protože dostávají užitečné výsledky).

    Pokud si vystačíte s jednoslovnými dotazy, máte prostě štěstí na jeden z mála oborů, kde to stačí. Vedle toho ale jsou stovky dalších oborů, kde obchodně hodnotné jednoslovné (a často dokonce ani dvouslovné) dotazy vůbec neexistují. A to jsou právě ty desítky či stovky tisíc stránek, které vyhledavač typu Seznamu neumí inzerentům prodat.

    Samozřejmě souhlasím s názorem v jiném příspěvku, že může být pro Seznam výhodnější prodat méně dražší reklamy než více levnější. Otázka je, jak dlouho to pro něj bude výhodnější, zda už teď se v tom nemýlí a zda mu velmi brzy neujede vlak.
  • 31. 10. 2004 11:46

    Borek (neregistrovaný)
    Jen takové malé rýpnutí. Proč mám pocit, že pracujete přímo pro nějaký portál nebo mediálku, která prodává inet reklamua nemůžete se od toho nějak duševně oprostit?
  • 31. 10. 2004 11:44

    Borek (neregistrovaný)
    "á myslím, že vy jim žádné zákaznky nepřivedete - zákazníky jim přivedou vyhledávače."

    Brosi, hezký projev fundamentalismu a z toho?

    Mevím jesli nějaký Prokop někomu něco přivede, ale obecně člověk, který vi kdy a kde dát, jak to má vypadat, jak oslovit zákazníka... ten ty zákazníky přivede.

    Vyhledávač je jen nástroj, stejně jako kreativa ať už aa straně reklamy nebo webu samotného.
  • 31. 10. 2004 11:14

    karel (neregistrovaný)
    Jak jste na to přišel? Můžete mi ocitovat, kde něco takového píšu? Cituji "....Přitom bych jim za některá slova rád zaplatil víc než současní inzerentni...."

    Pokud jde o víceslovné fráze, tak tam máte asi pravdu. Nepotřebuji to, tak jsem se o to ani nezajímal blíže.

  • 31. 10. 2004 10:43

    Karl (neregistrovaný)
    Seznam ma tarif i pro malo frekventovana slova jako je Novy Zeland - pod 100 zobrazeni - ovsem za 3500 Kc. Tady ma pan Sova v siti pravdu, stoji to zaprd. Absolutne napouzitelne pro mensi zakazky na mene frekventovana slova. Bude to asi nepropracovanym enginem Seznamu. Kdyz jsem z nich tahal ceny a informace tak me to pocital obchodnik rucne a jeste tam bylo same kdyby. Trochu je chapu ze nemaji lidske kapacity na kampane za 300 Kc.
  • 31. 10. 2004 10:23

    Bros (neregistrovaný)
    Divné mi to nepřipadá, maximalizace zisku je holt maximalizace zisku.

    Já myslím, že vy jim žádné zákaznky nepřivedete - zákazníky jim přivedou vyhledávače.
  • 31. 10. 2004 9:07

    Borek (neregistrovaný)
    Myslím, že se na to díváte dobře, ale ne ve všech směrech.

    Pro Seznam je cílem maximalizovat zisk. Můžeme se o to třeba přít, ale pro zjednodušení bych z toho vyšel (konečně jeho služby vypadají podle toho taky, ne vše se dá hodit na neschopnost lidí).

    V čem Seznam a nejenom má potíž je to, že tou "blbou" metodou vydělá víc než tou, kterou vyjde vstříc zákazníkům, udělá lepší produkt a kdo ví co ještě.

    Tudíž:

    1. o peníze nepřichází, vydělá tak víc (lépe se počítají tisícikoruny k tisícikoruně než korunka ke korunce)

    2. je mu jedno

    3. je mu jedno, proboha podívejte se třeba na jeho katalog. Copak to v tom není vidět?

    4. stejně jako 3.

    jinými slovy Seznam je v pohodě. Hezky to popsal Yahů na

    http://www.jakpsatweb.cz/weblog/a/1098871740-proc-ceske-portaly-nestoji-o-ppc-reklamu.html

  • 31. 10. 2004 2:05

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    "Celou dobu je řeč o tom, že chcete vyšoupnout přeplacením někoho jiného z jeho místa na Seznamu."

    Jak jste na to přišel? Můžete mi ocitovat, kde něco takového píšu?

    "Takže: Proč by vám Seznam neuměl prodat místo, když ho umí prodat jinému? A potom napíšete, že je místa spoustu."

    Příklad: Předpokládejme, že jsem majitel cestovní kanceláře specializované na Nový Zéland. Dále předpokládejme, že na Nový Zéland jezdí jen velmi málo českých cestovek a žádná z nich zatím v Seznamu neinzeruje. Do třetice předpokládejme, že zájezd na Nový Zéland hledá na Seznamu méně než 500 lidí měsíčně. Upozorňuji, že to je jen příklad a vůbec netuším, jak je to s Novovým Zélandem ve skutečnosti.

    Za současného stavu bych jako majitel takové cestovky na Seznamu inzerovat nemohl. Trojslovné fráze typu "zájezdy Nový Zéland" mi neprodají, a i kdyby mi je prodali, za 4000 Kč na měsíc by to při tak malém počtu dotazů bylo neúnosně drahé. Obecná slova typu "zájezdy" by se mi vzhledm k úzké specializaci vyplatila ještě mnohem méně. Takže jsou tady hned čtyři "poškození":

    1. Seznam, který přichází o inzerci a tudíž o peníze.
    2. Já, protože nemohu na Seznamu inzerovat.
    3. Současní inzerenti na slovo "zájezdy" apod., kteří Nový Zéland nenabízejí a tudíž zbytečně plýtvají svými penězi i na ty uživatele, kteří "zájezdy Nový Zéland" hledají.
    4. A konečně uživatelé hledající zájezd na Nový Zéland a nacházející mezi placenými odkazy jen cestovky, které tam nejezdí.

    U PPC systémů se sice něco takového může stát také, ale je to velmi vyjímečné, protože systém typu AdWords samovolně konverguje do stavu, kdy jsou všechny čtyři výše jmenované subjekty či skupiny perfektně uspokojeny.

    Už si rozumíme?

  • 30. 10. 2004 22:53

    Karl (neregistrovaný)
    Nevim jestli je to nejaka sabotaz :-), ale osoba co se podepisuje karel neni totozna se mnou, byt ma naprosto stejne postrehy jako ja. Me taky volaji agentury, te posledni z Brna jsem nabidl, ze jim zprostredkuji predelani jejich otresneho webu a uz se neozvali. Taktez nechapu inzerenty co daji 15-25 Kc za proklik nebo za banerovou kampan kdy pri 500stech zobrazeni denne je clickratio 0,5% (odhaduji), tzn 3 lidi denne, tj. 90 lidi za mesic a to za 4000 Kc. Takovych nabidek mame 10 do mesice.
  • 30. 10. 2004 22:36

    karel (neregistrovaný)
    Celou dobu je řeč o tom, že chcete vyšoupnout přeplacením někoho jiného z jeho místa na Seznamu.
    Takže: Proč by vám Seznam neuměl prodat místo, když ho umí prodat jinému?
    A potom napíšete, že je místa spoustu.

    Jo a mimochodem, inzerujeme úspěšně jak v Google, tak v Seznamu. A tím úspěšně mám namysli, že nechápu inzerenty, kteří jsou schopni dát za proklik víc než 3 až 5,- Kč.. :-)
    Když vezmete v potaz, že potenciální kupující zákazník je z toho jeden ze 30-50....

    Vždycky se bavím, když mi zavolá nějaká agentura, že mi zaručí místo mezi prvními třemi pozicemi na AdWords za pohých 15,- Kč za proklik. To pak s nimi proberu klíčová slova rovnou u prohlížeče a vysvětlím jim, že ti na prvních místech jsme my. :-)
  • 30. 10. 2004 22:10

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Pane kolego, já mám čím dál neodbytnější dojem, že jste asi v AdWords nikdy neinzeroval, takže si nedovedete představit, o čem vlastně píšu. Je to moje chyba, že to neumím lépe vysvětlit a mrzí mne to. Zároveň díky tomu ale lépe chápu, že to asi opravdu je dost těžké pochopit a že i to může být důvod, proč se velké české portály PPC zatím bojí.

    Nezbývá mi, než vám i jim doporučit, abyste si AdWords vyzkoušeli na pár konkrétních projektech, vyladili je k plně rentabilnímu nastavení a pak se je pokusili při zachování rentability přenést třeba na Seznam. Jsem si hodně jist, že se vám to minimálně v sedmi případech z deseti nepovede.

    Mimochodem, vy jste asi neinzeroval ani na Seznamu, protože byste jinak věděl, že prodávají maximálně dvouslovné fráze, takže na tisíce docela zajímavých stránek se nacpat nemůžu, ani kdybych za ně chtěl platit nepřijatelnou cenu. Seznam mi to místo neumí prodat, kdežto v Googlu to není problém.
  • 30. 10. 2004 21:38

    karel (neregistrovaný)
    Nó, tak to je zajímavý názor.
    Pokud má vyhledávač neomezenou plochu, proč se chcete nacpat na místo někoho jiného?
    Vždyť vás můžou umístit na libovolnou jinou stránku.
  • 30. 10. 2004 20:35

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Nezlobte se, ale spíš je vidět, že vám není jasné nic. Já žádná média neplánuju a od nikoho provize nedostávám. Mně platí klienti za to, že jim přivedu co nejvíce zákazníků za co nejméně peněz. Z Googlu nebo z etargetu to až na bezvýznamné výjimky není problém. Ze Seznamu, Centra a Atlasu to naopak až na výjimky problém je.

    Takže se zákonitě ptám, proč mi některé vyhledavače dokážou prodat přesně to, co potřebuji, způsobem výhodným pro všechny tři strany (vyhledavač, jeho uživatelé a inzerenti) zatímco jiné vyhledavače, na pohled stejné, mi to prodat nedokážou.

    Vám to nepřipadá divné?
  • 30. 10. 2004 20:16

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Štve mne, když nejvýznamnější subjekty českého trhu nabízejí služby, které využitelností a kvalitou neodpovídají potřebám inzerentů ani uživatelů. Stoprocentně bych to akceptoval, kdyby to byl pro ony subjekty nejvýnosnější způsob, jenž ani to neplatí.

    Srovnání s domem kulhá na obě nohy a psal jsem to už v jiném příspěvku. Vyhledavač narozdíl od domu nemá prakticky omezenou plochu, resp. ji má stotisíckrát (milionkrát, destimilionkrát -- dosaďte si, co chcete) víc, ne je možné prodat.

    Pokud ale mermomocí chcete kontaktovat vlastníka domu, ve kterém bydlím, o kousek výš máte jeho email :-)
  • 30. 10. 2004 19:04

    Bros (neregistrovaný)
    "Naprogramovat jednoduchý PPC systém je určitě levnější, než si vydržovat armádu obchodníků."

    > každý obchodník v každé firmě je hodnocen v závislosti na ekonomickém přínosu - takže tyto dvě věci není třeba vážit vedle sebe

    "Minimálně 80 % mých klientů a známých jde z tohoto pohledu rozdělit do dvou skupin: první by chtěli na Seznamu koupit víc klíčových slov, ale nemohou buď proto, že jsou vyprodaná za nesmyslně nízkou cenu, nebo proto, že naopak stojí nepřijatelně mnoho. Do druhé skupiny patří ti, kteří nákup klíčových slov na Seznamu zkusili a po prvních třech měsících skončili, protože se jim to nevyplatilo.

    Naopak neznám, pokud vím, nikoho, kdo by odešel od AdWords. Takže tu proti sobě máme 20 % spokojených klientů Seznamu a 100 % spokojených klientů Googlu."


    > z kolika svých klientů usuzujete na oněch 80%? určitě to bude statisticky významné číslo :-) vzhledem k několika tisícům klientů portálů velké trojky :-)

    "Mimochodem, proč si myslíte, že se tady nad tím tak ročiluju? To není proto, že bych neměl rád Seznam. To je naopak proto, že bych u něj chtěl na klíčová slova inzerovat. Jenže ve většině případů nemůžu."

    > oni vám to nechtějí prodat??? to jsou ale šmejdi, je mi to jasné - je to příliž levné a vaše provize potom není vysoká, takže to raději přeplánujete na dražší médium ...
  • 30. 10. 2004 18:48

    Bros (neregistrovaný)
    Pošlete mi prosím o kolik jste přeplatil, abych vás potom také přeplatil.
  • 30. 10. 2004 17:50

    karel (neregistrovaný)
    Já jsem si to hned myslel, že vás štve, že někdo chytřejší přišel dřív a na vás nezbylo.
    Kdeže to bydlíte? Rád bych dal vlastníkovi vašeho domu větší nájem ať vás vyhodí z domu :-).
  • 30. 10. 2004 13:14

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Naprogramovat jednoduchý PPC systém je určitě levnější, než si vydržovat armádu obchodníků. Navíc ten systém ani není třeba programovat, když tu jsou AdWords a etarget. Konkrétně třeba AdWords využívají jak vyhledavače, které jsou asi menší než Seznam, tak portály, které jsou mnohem větší a jistě by si mohly dovolit vlastní systém. Přesto se jim AdWords evidentně vyplatí.

    Význam PPC pro vyhledavač IMHO není ani tak v boji s konkurencí (i když částečně asi také), ale především v tom, že přes PPC jde prodat mnohem větší objem reklamy a navíc za cenu, která přesně odráží koupěschopnou poptávku.

    Pokud jde o Seznam, ať se na něj dívám, jak se na něj dívám, že by uměl prodávat klíčová slova, to rozhodně nevidím. Naopak skoro denně narážím na to, jak zoufale to neumí.

    Minimálně 80 % mých klientů a známých jde z tohoto pohledu rozdělit do dvou skupin: první by chtěli na Seznamu koupit víc klíčových slov, ale nemohou buď proto, že jsou vyprodaná za nesmyslně nízkou cenu, nebo proto, že naopak stojí nepřijatelně mnoho. Do druhé skupiny patří ti, kteří nákup klíčových slov na Seznamu zkusili a po prvních třech měsících skončili, protože se jim to nevyplatilo.

    Naopak neznám, pokud vím, nikoho, kdo by odešel od AdWords. Takže tu proti sobě máme 20 % spokojených klientů Seznamu a 100 % spokojených klientů Googlu.

    Mimochodem, proč si myslíte, že se tady nad tím tak ročiluju? To není proto, že bych neměl rád Seznam. To je naopak proto, že bych u něj chtěl na klíčová slova inzerovat. Jenže ve většině případů nemůžu. Přitom bych jim za některá slova rád zaplatil víc než současní inzerentni a k tomu bych přidal doslova tisíce dalších slov, za která jim dnes neplatí nikdo.
  • 30. 10. 2004 12:54

    Borek (neregistrovaný)
    Kouzlo nechtěného je, že si Seznam nemůže být jist zdali sic nesedí dobře, ale na špatné větvi.

    Google je v ČR v tuto chvíli něco "s čím se nepočítá". Firma tu nemá nic, marketing, propagaci, neinvestuje tu v zásadě ani korunu. Alepoň ne na první pohled.

    Druhá strana mince je, že už teď má 20 až 25 procentní podíl na trhu vyhledávačů (měřeno počtem uživatelů) což je potenciálně tak polovina Seznamu a 2x víc jak Centrum. Uvědomte si, že ověřená čísla o Google v ČR nikdo nezná!

    A když se nad tím zamyslíte tak české portály i dlouhodobě nemají šanci ústát pozici, kterou mají a budou vytlačovány do tržních výklenků. Ať jim to teď přijde jak chce. Hádejte odkud ten někdo přijde?
  • 30. 10. 2004 12:03

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    To, o čem píšete je případ teleshoppingu. Ten bývá účtován v závislosti na skutečných obchodních přínosech pro inzerenta. Důvod, proč to tak televize dělají, je ale asi trochu jiný, než v případě PPC reklamy ve vyhledavačích.

    Zákon nabídky a poptávky PPC rozhodně nepopírá, právě naopak. Je to systém, který oběma stranám -- vyhledavačům i inzerentům -- umožňuje nalézt rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou mnohem snáze a rychleji.

    Naproti tomu např. současný model Seznamu si může o rovnováze nabídky a poptávky nechat jen zdát. Obchodně zajímavá slova tam jsou nesmyslně levná a vyprodaná na dlouho dopředu. Měně atraktivní slova nikdo nechce, protože jsou moc drahá. Srovnejte si to s Googlem, kterému se daří prodávat i takové fráze jako běžešelemovací řůčovičky.

  • 30. 10. 2004 11:37

    Bros (neregistrovaný)
    Myslím, že to je srovnatelné. Podle mně Google může uplatňovat tento model jednoduše proto, že není orientovaný čistě na jeden národní trh, ale na řádově desítky zemí.

    Produkt v dalších zemích vznikal za poměrně minimálních fixních nákladů.

    Google a spol. prostě jdou blíže ke svým inzerentům, snaží se předstihnout konkurenci podbízivějším obchodním modelem, PPC modelem říkají: náš zisk vzniká až z vašeho zisku.

    Chytré vyhledávače umí vydělat tak jako tak, ať s, nebo PPC - podívejte se na Seznam ...

    Když má někdo dominantní postavení - nemusí inovovat - navíc takovým směrem, který by mohl výrazně ohrozit jeho výnosy - nikdo si pod sebou nebude podřezávat větev.
  • 30. 10. 2004 11:30

    Bros (neregistrovaný)
    To je zajímavý pohled a má určitou logiku. Zkusme si než tisk představit prime time televize (např. Novy), která by účtovala cenu za spoty podle toho, o kolik se zvedl prodej.

    V případě, že je o jakékoli médium zájem - tento postup popírá základní ekonomickou vazbu nabídka-poptávka.
  • 30. 10. 2004 8:12

    Marek Prokop (neregistrovaný)

    Mincovní automate, srovnáváte nesrovnatelné. Noviny, ale i běžné webové stránky mají omezenou plochu a to dost limituje možné obchodní modely prodeje inzerce. Jenže my se tu bavíme o placených odkazech ve vyhledavačích, a to je něco zcela jiného.

    Pro výsledky vyhledávání je charakteristické především toto:

    1. Plocha není nijak omezena, počet stránek je potenciálně nekonečný. I u relativně malých vyhledavačů se pravděpodobně jedné o desítky až stovky tisíc unikátních stránek zobrazených denně, a což teprve za delší období.
    2. Z toho obrovského počtu stránek mají inzerenti zájem jen o nepatrný zlomek. Navíc každá ze stránek, o kterou zájem mají, pro ně má trochu jinou a dopředu těžko odhadnutelnou hodnotu.
    3. Uživatelé hodnotí kvalitu vyhledavače nejen podle základních výsledků vyhledávání, ale i podle relevance placených odkazů.

    Nepochybně jde i v takto specifických podmínkách prodávat inzerci klasickým způsobem, jenže se tak nevyužije všech možností vyhledavačů a přináší to horší výsledky jak inzerentům, tak samotným vyhledavačům.

    Proto vznikl model PPC a je typické, že s ním přišly právě vyhledavače. Je totiž optimální jak pro ně samotné (prodají reklamu sice levnější, ale zato v mnohem větším objemu), tak pro inzerenty (mají lepší kontrolu nad návratností), tak pro uživatelé (vidí reklamu relevantní jejich okamžité potřebě).

    Zkrátka, chytré vyhledavače umějí na PPC hodně vydělat a ještě se přitom zavděčit jak inzerentům, tak uživatelům. Méně chytré vyhledavače to prostě neumějí.

  • 30. 10. 2004 2:57

    Mincovní automat :o) (neregistrovaný)
    Jak jsem si tak procetl diskusi k tomuto clanku, tak mi to neda, abych se take nevyjadril. Ale se svym nazorem pujdu proti vam vsem. Doufam, ze jste diskuteri a vezmete to jako jiny pohled na vec, nuze:

    Vzijte se do role vydavatele novin. Vydavate je kazdy den a na kazde druhe strance budete mit obsazeny reklamni prostor. Budete tento prostor prodavat jen za "odklik", nebo jinak receno penize budete inkasovat jen za to, ze se nejaky zakaznik stavil u inzerenta v krame? To je preci nesmysl. Vy (jako inzerenti) platite preci prostor, ktery jste obsadili v danem vydani novin a to jak reklama bude ucinna preci zalezi na tom, jak dokazete oslovit zakaznika. Z meho pohledu by za chvili mohli inzerenti chtit, aby jim poskytovatele reklamniho prostoru garantovali, ze u nich dany clovek, ktery kliknul nebo jinym zpusobem vyslysel reklamu, nakoupil. Jsem zasadne proti tomuto zpusobu natlaku na poskytovatele reklamniho prostoru, protoze inzerent tim prenasi odpovednost za ucinnost reklamy na poskytovatele a zdraha se za takto poskytovanou sluzbu platit. Zkuste si predstavit, ze jste vyrobci tricek a zakaznik po vas bude chtit, aby jste mu garantovali, ze diky reklame, kterou mu na jeho tricka natisknete, proda o napr. 1000 vyrobku vice. Vazeni diskuteri, zkuste se na celou vec podivat i z jinych pohledu. Samozrejme nekritizuji, ze se zde diskutuje o tom, jaky system reklamy zvolit, ale kazda mince ma 2 strany.

    PS: Nejsem zamestnan ani jinak spriznen s zadnym portalem, kdyby nekdo nabyl tohoto dojmu. Jen si zachovavam cistotu mysleni a vzdy se na vec snazim divat s nadhledem. :o)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).