V květnu se několik českých startupů vydalo do San Francisca a do Cambridge, Massachusetts, představit svoje startupy — ve čtyřech, respektive pěti minutách — na setkáních nazvaných „Euro Demo Day“ a „Czech Tech Pitch Day“.
Obě akce uspořádala Czech ICT Alliance, oborové sdružení ICT firem na podporu vývozu, s dalšími partnery, a to jak s českými — s agenturou CzechInvest, s generálním konzulátem v New Yorku — tak s americkými: s US MAC — neziskovkou zaměřenou na podporu vstupu zahraničních technologických firem do Spojených států — nebo s MassGlobal Partners.
Účast byla na pozvání. K pozvánce vedla například úspěšná účast, nejlépe vítězství, v pražských akcích pořádaných ICT aliancí, jako je „Silicon Valley Startup Camp“ anebo „Startup Funding EuroTour“.
Lupě o své zkušenosti z obou akcí povyprávěl především Roman Sterly, spoluzakladatel SportCentralu, a o své zhodnocení se podělil také Ondřej Homola, CEO Corinthu. Corinth se dostal do Silicon Valley s CzechAcceleratorem loni na podzim a má tam již zastoupení.
Euro Demo Day
Akce se konala 7. května v prostoru RocketSpace v San Franciscu. Měla formát „PitchForce“, za kterým stojí společnost PeopleConnect. Formát startupům určuje, že ty na začátku stráví hodinu u svých stolů, připraveny představovat projekt a zodpovídat otázky návštěvníkům. Těch přišlo odhadem padesát a byli to jednak místní investoři, dále několik novinářů, a jiní startupisté a lidé se zájmem o startupy.
Návštěvníci „PitchForce“ obdrží od pořadatelů pomyslné „dolary“ a těmi pro startupy „hlasují“ tak, že jim je mohou vložit do připravených košíků. Podle množství posbíraných „dolarů“ se na akci uděluje cena publika. Na Euro Demo Day ji získal Corinth, a to údajně s náskokem „jednou tolika“ dolarů oproti místu druhému.
Teprve pak přijdou na řadu jednotlivé prezentace před porotou, na které mají startupy čtyři minuty, následované otázkami od poroty a zhodnocením. Na běžných „Pitch Force“ se představuje jen těch pět startupů, které získaly nejvíce „dolarů“ od návštěvníků, a k tomu šestý, který nejprve vyhraje soutěž „v pitchi o život“ (jak se to o dva dny později v Runway podařilo startupu Click2Stream), ale tentokrát se mohlo představit všech osm evropských hostů.
Z vyhodnocení čtyřčlennou porotou vyšly shodně na prvním až třetím místě SportCentral, polský QuickBack a palestinský NoteTracker z brněnského StarCube. Moderátor nakonec podle síly ohlasu od obecenstva provolal vítězem NoteTracker.

Zleva Alfredo Coppola (US MAC), Roman Sterly (SportCentral), Abed ElAzeem Bukhari (NoteTracker), Dariusz Porowski (QuickBack) a Michal Zálešák (Czech ICT Alliance)
Czech Tech Pitch Day
Toto setkání následovalo hned 9. května v Bostonu (přesněji v Cambridge, ve „velkém Bostonu“). Roman Sterly docela litoval toho, že se hned na druhý den po Euro Demo Day musil přesunout ze San Francisca do Bostonu, a tedy neměl čas navázat na Euro Demo Day dalšími schůzkami v San Franciscu a v Silicon Valley. Alternativou by bylo Boston vynechat.
Akce sestávala jen z pětiminutových prezentací, ve kterých se nesoutěžilo. Před prezentacemi nebyl na rozdíl od formátu „PitchForce“ větší prostor na přímé rozhovory s návštěvníky. Romanovi se podařilo před začátkem náhodně promluvit jen asi s pěti příchozími.

David Šmehlík představuje Druidly
(vlevo Michal Zálešák, výkonný ředitel Czech ICT Alliance)
Zato po prezentacích následovala návštěva Venture Café, ve kterém se pravidelně setkávají místní technologičtí podnikatelé a investoři a další tvůrčí lidé. V uvolněném ovzduší se dávají do řeči o tom, co dělají a jak by si popřípadě mohli pomoci, ale ne všichni přítomní toho večera ve Venture Café byli na předchozích prezentacích, a tedy o představených projektech často předem nevěděli nic.
Networking po akci však Romanovi zase chyběl v San Franciscu, kde se po prezentacích a vyhlášení většina návštěvníků prostě rozešla, a už tedy nebyla příležitost, aby poskytli zpětnou vazbu ještě na prezentace samy. Jen několik lidí se odebralo někam společně posedět.
K čemu takové akce?
Roman Sterly říká, že si do Ameriky zaletěl prostě „pro další feedback a pro kontakty na investory“, že více od toho nečekal. SportCentralu prozatím stačí zdroje dosavadní, ale další investoři již zájem projevují, a to zatím čeští (často působící i v zahraničí) a evropští.

Ondřej Homola (v popředí vpravo) přebírá od Michala Zálešáka cenu diváků na PitchForce v RocketSpace
Ondřej Homola vysvětluje, že podle jeho zkušenosti z „Valley“ ani nelze očekávat, že by něco vyplynulo z jediného setkání. Posbírané kontakty na investory jsou jen „vstupenkou“ k dalším setkáváním a jednáním. Pokud nepřijdete s něčím opravdu velkým a převratným, pak dojednání čehokoli většího trvá ve Valley měsíce a vyžaduje ještě mnoho schůzek. „Myslíte‑li to v Silicon Valley vážně, musíte tam prostě být, jinak to ani nejde.“ Za dva týdny se tam ostatně vrací a na získané kontakty chce navázat.
Až bude Roman Sterly hledat za několik měsíců nového investora pro SportCentral, nejspíše se dohodne s někým z Evropy. Ti američtí zpravidla neinvestují „přes půl světa“ do firmy, která nesídlí a neprodává v Americe, a na přesun do Ameriky by prozatím padlo příliš mnoho peněz. Ale SportCentral zamýšlí udělat si v létě pro Ameriku jedno „pilotní město“ — posbírat databázi sportovišť, zkusit nabrat uživatele, nabídnout služby sportovištím, a uvidí se, co z toho vzejde.
Roman od loňského WebExpa úplně přehodnotil, jak SportCentral představuje. Na WebExpu ještě mluvil o portálu pro amatérské sportovce, a moc tím nezaujal. SportCentral tam skončil na 10. až 20. místě. Roman tedy začal SportCentral podávat jako marketingový nástroj pro sportoviště, který jim přivede zákazníky, a v únorové Startup Funding EuroTour už zvítězil.
Příprava prezentace nezabere více než den, říká, přitom účastí na akcích a soutěžích se startup zviditelňuje, a prezentace stále zlepšovaná na základě zpětné vazby, i rostoucí zkušenost s odpovídáním na otázky — jak od poroty, tak od dalších zájemců — poskytují příslib, že jednou dokážete přesvědčit i důležitého investora.
SportCentral
Služba původně vznikla, aby řešila potřeby amatérských sportovců, jakým je i Roman Sterly: najít sportoviště i najít třeba spoluhráče, domluvit se v týmu, domlouvat utkání a turnaje, vést statistiky… Jenže na tom nejde takovou službu postavit obchodně, a tak obchodním záměrem SportCentralu je poskytovat služby sportovištím — přivést jim zákazníky, umožnit jim na jednom místě oslovovat sportující veřejnost. Prozatím mohou sportoviště přes SportCentral prodávat vstupné a různé slevy a zvláštní nabídky a SportCentral z toho má podíl. Rezervační systém chtějí tvůrci dodat až v budoucnu, jakož i jakýsi CRM pro sportoviště.
Romam Sterly tvrdí, že web navštíví měsíčně 60 až 70 tisíc návštěvníků. SportCentral není uzavřený nutností registrace, což je prý lepší pro SEO. Zapsalo se údajně dosud 5000 lidí. Pokud jde o sportoviště, komerční provoz SportCentralu spustili teprve zhruba před dvěma týdny, a uzavřeny mají zatím dva zákazníky. Vážných zájemců je nyní asi dalších patnáct. Do října by přitom chtěli získat stovku platících zákazníků z řad sportovišť.
SportCentral zatím získal necelý milion korun od českého investora. Nejprve začátkem loňského roku 550 tisíc, a o rok později dalších 400 tisíc. Něco k tomu trojice spoluzakladatelů přidává z vlastních úspor. Dalšího investora chce SportCentral začít hledat v srpnu. Tou dobou už přitom zamýšlí být na „provozní nule“, tedy dosahovat už takových tržeb, které pokryjí alespoň průběžné náklady. Ty zatím SportCentral drží nízko. Spoluzakladatelé si nic nevyplácejí, a šest lidí zaměstnávají jen na částečné úvazky za poměrně malé peníze, s příslibem, že dodatečně jim doplatí více, jestliže se povede získat větší investici.