Stejně jako vyjádření náměstka MPO Mariana Piechy, který na setkání se zástupci firem podle samotných účastníků říká, že telekomunikační operátoři v čerpání dotací selhávají a ministerstvo by proto výzvy po roce 2020 mělo směřovat do státních institucí.
--
Dotyčný poněkud zapomíná vzmínit to, že tento stav je především díky laxní přípravě na straně MPO.
Selhává je v politické rétorice emotivní vyjádření které odvádí pozornost od toho že oni nejsou schopni motivovat v pozitivní rovině operátory a by to pokryly .
Operátor je podnikající subjekt jehož předmětem podnikání není dobročinnost a charita. Účelem je zisk a ten v vesnic kde se asijské komunitě nevyplatí ani večerka nekouká.
Obávám se, že musím s MPO souhlasit.
ISP's logicky vadí tento bod výzvy: "podmínky a popis řešení, jak žadatel bude sdílet svou síť, vybudovanou s podporou státu, s jinými subjekty, kteří by chtěli jeho síť využít ke svým podnikatelským aktivitám, a závazek splnit požadavky pro pravidla velkoobchodní nabídky (viz. příloha výzvy)."
Potíž je v tom, že se jedná o veřejné peníze, tj. není možné je bez podmínky přístupu dát "Lojzovi" nebo "Frantovi" (podobnost se skutečně žijícími osobami je čistě náhodná), aby si za ně rozšířili svou síť a nikoho do ní nepustili. Pokud by to stát dopustil, jednalo by se o nedovolenou veřejnou podporu.
A je vidět, že o sdílené médium, ať už je účel internetizace ušlechtilý sebevíc, prostě není zájem. Všichní (od velkých až po nejmenší) raději preferují svůj lokální monopol či oligopol, než by se vystavovali riziku místní konkurence.
A tím je v podstatě řečeno vše.
Rekl bych ze jim vadi mnohem vic, ze je to proste ekonomicky nesmysl. Protoze sdileni infrastruktury je jeste pomerne to nejmensi = nekde vytvorite rozvadec(e) a pripadnemu zajemci proste reknete sem a sem si dotahni svoje kabely a muzes se pripojit na ty nase rozvody.
Jenze vy at chcete nebo ne, musite fakturovat jak tomu zajemci, tak ale svym zakaznikum stejnou cenu za ty kabely. A ta cena se jim libit nebude.
Naprosto souhlasím, že je to ekonomický nesmysl. Ale stejně jako silnice nebo elektrifikace je internet tzv. pozitivní externalita. Tj. statek, který generuje mnohem více, než jen svou vlastní spotřebu. A i když sám o sobě je ekonomicky nesmyslný, jeho společenský přínos převáží záporné náklady. V zájmu společnosti je regulovat a zpoplatňovat negativní externality a dotovat pozitivní externality.
A potom máte jen několik možností, jak pozitivní externalitu rozvíjet i tam, kde to nedává ekonomický smysl:
1) veřejný statek - ano, myslím to vážně, stejně jako například v případě silniční sítě, kterou poskytuje státní správa nebo samospráva. Samozřejmě s veškerou neefektivitou a těžkopádností s tím spojenou. Ale je teoreticky možné, aby internet poskytovala veřejná správa (státní správa a samospráva) stejnou formou jako výše uvedenou silniční síť.
2) dotace/daňové úlevy - to je navrhovaný případ dotací pro vysokorychlostní internet. Logicky i naprosto neefektivní konektivita lokalit, které budou v desetiletém TCO beznadějně červené, mohou mít smysl. Elektrifikace se také ve spoustě případů vůbec nevyplatila, ale jako externalita má význam naprosto neuvěřitelný.
To se ovsem pletete, na zapad od nasich hranic neni vubec bezne, aby napriklad na kazdou samotu vedla asfaltova silnice, coz u nas zavedli ti proklinani soudruzi. Prave proto, ze je to ekonomicky nesmysl. Celkem bezny je stav, kdy do mensich obci vede maximalne uvalcovany sterk. Presto tam lide bydli, protoze tam maji sve pozemky, pole, atd.
Osobne nemam nic proti tomu, aby na telco sluzby byla kuprikladu nulova DPH. Ale mam pomerne mnoho proti tomu, aby se do trhu, kde konkurence kupodivu opravdu velmi dobre funguje, cpal stat, se svymi dotacemi, a vytvoril z toho trh zcela nefunkcni, jako je kuprikladu aktualne zemedelstvi, kde se tak maximalne zmeni duvod, ale stejne kazdy rok zdrazi, protoze bud se urodi moc, nebo malo, bud je moc sucho nebo moc mokro, zima nebo teplo, a dotace chteji tak jako tak.
Jsem zvedav, kdo mi zadotuje neurodu nebo nadurodu na me zahradce.
Stejne dobre totiz mohu argumentovat tim, ze plavecky bazen prinasi pozitiva, a tudiz chci dotace na plavecky bazen do kazde vesnice. O pardon, nikoli bazen, rychlobruslarskou drahu, vzdyt mame nekolikanasobnou svetovou sampionku.
Vsimete si, ze rozvody elektriny provozuje ... jediny statni monopol. Jsem zvedav co reknete na to, ze ve meste nebudete za pripojku k internetu platit 300 nebo 500Kc, ale 1500, protoze ten rozdil se pouzije na dotaci provozu toho vesnicana. Presne takto funguje ta elektrina.
Mimochodem, ty rozvody jsme si jiz jednou pekne vsichni zaplatili, stalo nas to 50 miliard. A pak nasledoval pekne prechod z impusu na vteriny, zdrazeni o nekolik radu, zavedni pausalu za "vlastnicvi" telefonu atd atd. Dnes ty draty jiz temer 30let hniji nevyuzite v zemi.
Toto nemuze dopadnout jinak.
To je tak, když někdo ideologii zaměňuje za fakta. Zemědělství bez dotací by znamenalo výrazný růst cen potravin (za předpokladu nulového dovozu potravin ze zemí, kde je zemědělství dotováno - např. zbytek EU, Rusko, USA) a nebo k zániku zemědělství u nás. V tom případě ovšem zapomeňte na levné potraviny také, protože proč to sem dovážet levně, když to stejně musíte koupit, že ;-)
:-) Soudruhy do toho netahejte. Zvláštní je, že v naší republice je obecným zvykem dehonestovat názory nikoliv věcně a argumentačně, ale příslušností k ideologiím. To jen tak na okraj.
Silniční síť, pokud je mi známo, tak na celém evropském kontinentu, a nejenom tam, zajišťují většinově vlády a municipality příslušných zemí. Pokud se někde platí mýto soukromým společnostem (např. Itálie), tak je to u páteřních spojů, nikoliv u regionálních sítí. Logicky, tam to prostě nevychází a vyjít nikdy nemůže. O kvalitě povrchu to není, věřte mi.
Dokážu si barvitě vybavit to "tóčo", kdyby government řekl, vážení, teď na vašich ulicích zavládne neviditelná ruka trhu a budou zajišťovány soukromými subjekty budete platit za jejich užívání. A není to tak hypotetické, tento "experiment" přece proběhl u jisté části vodovodních sítí s velmi nechvalným výsledkem.
Zmiňujete konkurenci, fajn. Jaká je tedy konkurenční možnost výběru internetového providera ve vesnici, která má velkou plochu, je topologicky hodně členitá a řídce osídlená? Limitně blízká nule? Zajišťovaná WiFi překračujícími limity vyzařování v rozporu s generálním povolením ČTÚ? Satelitem s obrovskou latencí?
Pro tyto případy jsou dotace určeny. Ne tam, kde zasíťuji panelák, abych měl za nízké náklady hromadu "home passes".
Zemědělství - jak to říci. Zemědělství je otázka národní bezpečnosti. Jistě, můžete to celé nechat na trhu v dobách klidných a mírových. Ale jak někdo vtipně poznamenal: "Demokracii dělí od anarchie pouze 14 dní prázdných regálů v obchodě." Tak asi tak.
Bazén a rychlodráha moc externalit nepřidají. Internet ano - digitální ekonomie je stále nejrychleji rostoucím odvětvím.
Elektrický grid má parametry monopolu, proto je regulován ERÚ. Není jediný státní - provozují jej společnosti ČEZ, E:ON, PRE a samozřejmě ČEPS. Regulovaná část ceny je cena za distribuci, tj. za ten grid samotný. A princip solidarity tam skutečně je. Ale dokážete si představit toho nešťastníka v hájence v horní dolní, který by tržně za svoji přípojku měl platit třeba 100 000 CZK ročně? Holt, protože je to dlouhý, je na tom vedení sám a když fouká, tak to spadne a musí se to opravit?
"na zapad od nasich hranic neni vubec bezne, aby napriklad na kazdou samotu vedla asfaltova silnice, coz u nas zavedli ti proklinani soudruzi."
Asi záleží, o kterou zemi se jedná. V létě jsem se vracel z Rakouska a silnice stála od Novomlýnských jezer až za hranice (mimochodem, dálnici od Vídně schází ke hranicím necelých 9 km). Vzal jsem to tedy rakouským vnitrozemím a pokud mohu soudit, tak perfektní bezprašné silnice vedly na každé pole. Podobnou zkušenost mám z Francie.
No a ty asfaltky, co je zavedli ti proklínaní soudruzi, budou mít příští rok nejméně 30. Od té doby na ně většinou nikdo nesáhl a až doslouží, asi je už nikdo neopraví. Ale třeba místo nich přibudou cyklostezky.
Zajedte se podivat do Nemecka (toho zapadniho), Francie, Spanelska, Italie atd atd.
Pravda, ty mosty kterej postavili take jiz padaji, protoze na ne tech 30 let nikdo nesah. Viz Praha. Jenze ty kapitalisty vybudovane ... dalnice, se rozpadaji jiz za mene nez polovinu toho casu. Viz D5. Pripadne spadnou drive, nez se staci zprovoznit (D8, Ostrava, ... ).
Společenství funguje pouze pokud jednotlivci nehledají prospěch společenství, protože ten nikdo nezná a ani nemůže znát, ten se dá zjistit přibližně jen kolektivním optimalizačním heuristickým paralelním algoritmem jako je trh. No a dotace vychází z toho, že jednotlivec může vědět něco co nemůže znát a to je prospěch společenství jako celku. Proto je to porucha optimálního rozdělení zdrojů. Z hlediska společenství není optimální všude mít vysokorychlostní internet. To je jen pokřivené vidění jednotlivců, jakým nahlíží na celé společenství, protože to neřeší otázku, kdo to zaplatí a zda ty zdroje nebudou chybět jinde.
Co kdybyste se pokusil podivat dale nez jen na spicku vlastniho nosu a polozil si otazku, zda je dobre, aby se venkov vylidnoval a mesta bobtnala? V nepravdepodobnem pripade, ze by k tomu doslo, by dalsi krok byla zase dalsi otazka - a totiz jak motivovat lidi, aby na vesnicich zustavali. Nevyhnutelne se pak dostavate k tomu, ze alespon cast mestskeho komfortu (ja vim, ani zdaleka ne vsude ve meste) je pripojeni k internetu rozumnou rychlosti za rozumny peniz, coz NASI mobilni operateri jaksi nesplnuji ... No a pak prijde na radu cost/risk analyza, co je vetsi ztrata - "par" korun na zasitovani nebo vylidneny venkov. Tomu se rika rozhodovani na zaklade faktu, jehoz pravym opakem je placani ideologickych blabolu, ktere tak rad predvadite.
O to, aby se vesnice nevylidňovali, usilovali už komunisté. Na rozdíl od dnešních tlachalů podnikali reálné kroky - především tam lidem dávali práci, zajišťovali kvalitní veřejnou dopravu, budovali "občanskou vybavenost" - obchody, kulturní domy i ty hospody a to i v malých vesnicích, fungovala zdravotní střediska, zubaři. Přesto lidé z vesnic odcházeli. Trh a demokracie trhly oponou a ty malé podniky většinoou zkrachovaly, doprava je spíše symbolická, obchody musí dotovat obec, do hospod nikdo kromě beznadějných štamgastů nechodí, za doktory se jezdí do města (chudáci staříci). Tohle nenapraví ani Interent zadarmo, Jo - píšu o skutečné vesnici s hnojem a králíky, ne o satelitu, kam zajíždí MHD.