(ČSSZ) „plně digitalizovaným úřadem v Česku“. S tím, že „lidé tak budou moci všechny záležitosti vyřídit už jen online, pokud budou chtít“.
Jako obvykle od našich politiků, je to lež. Právě mi přišlo oznámení od ČSSZ, že jsem od 2025 povinen s nimi komunikovat pouze elektronicky. Tedy žádné "pokud budou chtít".
Další násilné vnucování něčeho, co by lidi rádi sami přijali dobrovolně, kdyby to fungovalo.
To prodloužení z 90 dnů na rok je málo, ale lepší něco, než nic. Typicky úředník ČSSZ počká právě ty 3 měsíce a pak si opakovaně vyžádá již zaslaný dokument, protože ví, že už tu původní verzi v datovce nemám. Uložená kopie, nebo používání cizích aplikací se s úředníky komunikuje tak skvěle, že ze zkušenosti vím, že je nutné ke každému dokladu vystavit ověřovací QR kód, vytisknout potvrzení a dojít si na poštu pro kulaté razítko a kopii digitální zprávy takto uschovat. V případě problému pak stačí rozmazané foto toho papíru a je vyřešeno. Digitálně je to na dlouho s opakovaným vyplňováním formulářů. (vyzkoušeno)
23. 12. 2024, 12:32 editováno autorem komentáře
A proc by kazdy formular mel nutne potrebovat svou specialni aplikaci na vyplneni? Zrovna tohle jde pojmout dost abstraktne, kdy proste vytvorite univerzalni formularovy framework Ano, problem tady jsou urednici, co maji jen tu svou agendu, svuj formular... nic okolo nevnimaji, ale sveho formulare se vzdat proste nechteji. A pritom na nich vetsi udaju predvyplnit lze, protoze dve tretiny toho veleduleziteho lejstra je identifikace zadatele... i kdyby melo byt vystupem jen PDF, co si pak ten urednik zprocesuje, pokud ty udaje neni mozne nasypat do API konkretni agendy. Kdyz uz teda mame prijmout tezi, ze danou agendu, co se pouzije jednou za 25 let nejde zrusit.
A ano, ten framework by mohl byt univerzalni, ale to by v Cesku nesmel byt prebujely resortismus, kdy si kazdy hraje na svem pisecku. Ale i to je prilezitost pro digitalizaci tohle zacit rozbijet. Bohuzel urednicka lobby, co v pripominkovych rizenich zasahuje i do legislativniho procesu bude samozrejme tvrdit, ze to "nejde".
Vlastní formulář jistě jednoduchý je ale ten portál na kterém to běží musí splňovat řadu podmínek. Musí umožňovat přihlašování pomocí NIA, zastoupení pomocí Registru zastoupení, vracet osvědčení o digitálním úkonu, číst data ze propojeného datového fondu, autorizovat a umožnit zpětné prokázání projevu vůle uživatele činit digitální úkon, najít správného příjemce v rámci přenesené působnosti ......
To nemusi byt nutne nesmyslne veci. Takove povoleni ke spusteni bloku jaderne elektrarny se taky nevydava kazdy patek. A presto pro to nejaka procedura existovat musi. Nebo treba preprava nadmerneho nakladu. Jsou proste situace, ktere jsou ze sve podstaty vzacne, nicmene stat je chce i tak regulovat.
No zrovna preprava nadrozmernych nakladu svou aplikaci ma. To zas takova exotika neni.
„Digitální ústava“ (strašná přezdívka) by si zasloužila rozsáhlejší novelizaci, nějaké návrhy vznikly třeba v pracovní skupině při DIA, bohužel asi zůstanou z většiny u ledu... Proč nemá být vypuštěn požadavek na „inteligentní“ formulář u služeb, které byly využity naposled třeba před 25 lety, když už se do příslušných ustanovení stejně zasahuje, to je mi taky záhadou.
https://archi.gov.cz/znalostni_baze:implementace_zopds#navrhy_smerujici_k_uprave_zopds
Speciální aplikace není nutná, ale některá místa formulářový systém vůbec nemají zavedený, a pokud nabízí služby, které využívá třeba 10-100 lidí ročně, tak nemá smysl jej proto pořizovat. Píšete o úřednické lobby, ale zároveň sám argumentujete, že se mají plýtvat prostředky tam, kde neexistuje rozumná návratnost.
Je třeba primárně digitalizovat tam, kde to přinese největší užitek. Nějaké drobné agendy ať se klidně drbou dál přes datovky (a že jich je, stačí se podívat do katalogu služeb, a ne, opravdu nejdou z velké části jen tak zrušit). Tohle dosud nikdo nechtěl připustit a mění se to až nyní, 1 měsíc před účinností zákona, tj. kdo chtěl postupovat v souladu s právními předpisy, patrně již zbytečně vynaložil své prostředky.
Formular je v principu jednoducha vec - nazev pole a jeho obsah a to se nekolikrat opakuje. Vetsina tech poli je genericka identifikace zadatele (co se muze predvyplnit). A pak tam je jeden ctverec, kam clovek slovne vypise co chce. Takhle dodnes funguji i veci jako registr vozidel. Tohle fakt nevyzaduje nejaky slozity vyvoj.
I ty agendy pro 10-100 lidi rocne jsou postavene na tom, ze clovek musi nejaky specialni tiskopis vyplnit. A dost casto je to prave o tom, ze urad baziruje na tom, ze se musi vyplnit ten spravny papir.
Podle Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální službu § 14 Přechodná a závěrečná ustanovení, odstavec (1) Nepodnikající fyzické osoby nemohou být nuceny využívat digitální služby nebo činit digitální úkony podle tohoto zákona.
Je tedy dost nepravděpodobné, že by ČSSZ nutila speciálně sociálně slabší občany komunikovat výhradně elektronicky pokud není k dispozici výše uvedená služba na kontaktním místě veřejné správy § 4, odstavec 1, písmeno b).
Pokud by to tak bylo, asi by šlo najmout hodně drahou právní kancelář aby to za vás vyřídila elektronicky a následně náklady vysoudila na státu.
Takové frameworky existují, například od Software602. Pracoval jsem tam jako tester. Většinu věcí "naklikal" kolega a ve spolupráci s klientem (firma, radnice, úřad) se formulář docela rychle vyladil. Všelijaké přihlašování přes identity je vyřešené. Nejtěžší je napojení na další systémy na straně klienta.
Takhle se to v praxi řeší, v DIA tomu myslím říkají „zjednodušený formulář“. Pořád by to ale mělo splňovat nároky dle zákona: osvědčení, autorizace atd. Nejen předvyplnění.
Vyvinout jednou by to samozřejmě šlo, používání by se ale muselo nějak vynutit (předpisem? vůbec nevím, jak by se to mohlo udělat). Formulář je třeba i alespoň minimalisticky udržovat vzhledem k možným změnám v napojených rozhraních (základní registry, lokální spisová služba atp.). Za stávajících podmínek je to řešeno soutěžně, kdy se do výběrek může přihlásit potenciálně skoro i ten středoškolák. Vše má své pro a proti a nejsem si jistý, že je větší centralizace tím svatým grálem digitalizace.
K rušení agend - ano, bohužel se ruší těžko a draze, je to politická otázka, někdy i na vyšší než národní úrovni.
Ta otázka by měla znít jinak. Proč jsou v zákonech služby, které nikdo nepoužívá? Digitalizace za to nemůže, ta to jen odhalila, když bylo potřeba ty služby katalogizovat.
Tím že dáme generální pardon, že se to někdy dělat nemusí nic neřešíme.
Správně by to mělo vést k revizi nesmyslných zákonů, které řeší nesmyslné věci a ne k výjimkám při digitalizaci.
I tam muze existovat genericka formularova aplikace, kde krom automaticky vyplnenych udaju identifikujicich zadatele je proste to jedno textove pole, kam se volnou formou vypise, co se teda vlastne chce. To fakt neni zadna cerna magie... to vam napise i nejaky stredoskolak jako semestralni praci.... a vyhnete se situacim, kdy "neco" opomente v te volne forme uvest.
Tohle staci vyvinout a mit jednou a muzou to urady muzou vesele sdilet. Tedy... mohly by, kdyby jsme si tu nehrali na resortismus stylem, ze pro kazdy prd se to musi naprogramovat znovu.
A porad plati, ze revize tech agent muze vest ke zjisteni, ze neco proste zbytecne je.... aneb pak se to proste pro svou zbytecnost zrusi. Digitalizace je prilezitost i k tomuto, pokud se to dela poradne - a ne "po Cesku" metodou, ze jen resime, jak vsechnu tu papirovou byrokracii zdigitalizovat.
Bylo by to super, ale je to velmi těžký proces, který jde přes politickou úroveň. Na některé předpisy si skoro nelze „sáhnout“ i při velké snaze (implementace EU legislativy nebo mezinárodní smlouvy). A něco jsou velmi řídce využívané, ale přesto nějakým způsobem nezbytné věci (příklad: povolení stavby jaderného zařízení).
Za implementace EU legislativy se ve skutecnosti dost casto schovava vetsi lokalni prisnost, nez co po nas skutecne ta legislativa vyzaduje.
A nevim, proc maji nekteri nutkavou potrebu resit "specificnost" jadernych zarizeni pri argumentaci "proc to nejde" - kdyz zrovna SUJB digitalizovane agendy ma a agendy spadajici pod § 9 prostrednictvim jejich systemu iReq resit elektronicky davno daji.
Nutkání řešit je to proto, že jde o typický případ řídce využívané služby, která ale je důležitá a potřebná. Takových služeb je samozřejmě celá řada, nejsem si jistý, co na tom někteří nechápou. Je fajn, že SÚJB (možná - není to jen o tom mít aplikaci, když se podívám třeba na náhodně vybranou službu S7537, tak u ní vyznačené vyřízení přes portál není) splňuje zákonné požadavky, otázkou je, zda ty požadavky dávají smysl.
Odeslani podkladu datovou schrankou ale aspekty digitalniho podani porad naplni. Problem jsou sluzby, ktere elektronicky vyridit vubec nejde.