Myslím, že je třeba důkladně rozlišovat nákupy impulsivní (a prodejny toto zboží nabízející) a nákupy, kde zákazník již při vstupu na server ví, co konkrétně hledá.
U impulzivních nákupů jsou jistě ty marketingové kudrlinky potřeba. Zákazník ještě neví, co by koupil, a proto se může nechat navést obchodem. Naprostý souhlas.
Na druhou stranu, u zboží typu ledniček, které zmiňujete, s tímto modelem nemohu souhlasit. Zákazník, když k nám přijde, chce spotřebič. Nechce, aby mu to hrálo při vybírání koledu, nechce, aby tam na něj mrkal Santa Klaus schovaný v pračce. Co chce? Spolehlivé dodání ještě před vánoci, nejlépe 22.12. když manželka není doma a myčku schová až pod stromeček.
A ohledně reklamy a response, nárůst prodeje před vánoci byl myslím nejen u nás obrovský (právě na základě reklamy).
Myslím, že to není docela tak pravda - zákazník většinou chce, aby obchod takzvaně "žil" - tady aby to bylo prostředí, které reaguje na vnější podněty. Tím podnětem jsou i vánoce. Akce "k pračce bedna pracího prášku na vánoce" potěší a zákazníkovi dá jasně najevo, že tenhle obchod reaguje, že to není jen kus software, který někde něco automaticky tahá, ale také že jsou za tím lidé. tohle je velmi škoda podceňovat!
Tím ale neříkám, že českým online shopům obchody nerostou. Tím jen říkám, že by se to dalo dělat ještě maličko jinak a lépe.