pekny clanek o historii internetu u nas. docela me prekvapila ale data registraci zpoplatnenych domen a zrizeni cz.nicu. ja mam prvni domeny od prosince 1998 a uz tehdy byly podle me zpoplatneny castkou 1680 s dph (840+840). platilo se ale jinak, coz spekulanti casem vyuzili - registrovaly domeny bez placeni, protoze na omezenou dobu i bez zaplaceni domena byla jejich. divoka doba :)
To pokud vim plati i ted - kdyz si domenu regnu, tak ji mam regnutou okamzite, a zaplatit ji musim do .. 14ti? dnu ... v zavislosti na registratorovi. Ono by to opacne ani dost dobre neslo, protoze kdyby se cekalo az zaplatim, tak by mi tu domenu moh nekdo mezi tim vyfouknout => nutnost vracet $$$.
To přeci záleží na registrátorovi. CZ.NICu se platí zálohově. Ale jestli vám registrátor bude ochoten zaregistrovat doménu „na čestné slovo“, klidně může. Pravděpodobně to ale nebude veřejná nabídka jakéhokoli regitstrátora, spíše půjde o činnost na základě nadstandardních vztahů registranta a registrátora.
Zadny registrator toto nenabizi.
Ano, pokud se s registratorem domluvite a on na to pristoupi, pak je technicky mozne postupovat i opacne, tedy nejprve registrovat, pak uhradit, ale pouze ve vztahu registrator - koncovy zakaznik, nikoliv registrator - CZ NIC.
Reagoval jsem na prispevek vyse, kdy prispevatel zminoval, ze je to bezna vec. Rikam, ze to neni bezna vec, je to vec velmi vyjimecna.
To je vse.
Tedy chcete tvrdit, ze kazdy registrator vraci pravdepodobne tisice plateb rocne proto, ze si mezi okamzikem kliknuti na webu vs okamzikem zaplaceni regnul domenu nekdo jiny? No, to bych se divil ...
Zadnou platbu nelze provest online ted hned, takovy zpusob platby jednoduse neexistuje. Stejne tak i jiz provedenou platbu muzu stornovat.
Zaplatit lze ihned kartou, aspoň u mého registrátora. A takovou platbu nelze stornovat. Ostatně ani příkaz k převodu po odeslání do clearingového centra nelze stornovat - a příjemce ví, že je zaplaceno teprve po připsání na jeho účet.
Takže ať jakkoliv, když je zaplaceno, nelze stornovat. Příjemce může peníze vrátit na účet i na kartu. Nevím, jak to dělají, o mé domény takový zájem nebyl, takže jsem se do této situace nedostal.
Doporucoval bych neplacat nesmysly, clovek pak vypada jako idiot. Kartou zaplatit ihned nelze. Penize jsou prevedeny naopak vetsinou pozdeji, nez pri prevodu na ucet. Na ucte platce se pri platbe kartou obejvi pouze blokace a cil dostane maximalne avizo o predpokladane platbe. Platbu lze samozrejme zrusit naprosto vpohode, je to dokoce v podminkach vsech kartovych spolecnosti.
Se stornem platby je to horsi, ale i to lze. Samozrejme se nasledne muze vyskytnou spor mezi platcem a protistranou, ale to muze byt bance v principu sumak.
Bud si delate legraci nebo jste uplne mimo.
Evidentne se v problematice registrace CZ domen vubec neorientujete. Navic mate mezery i v problematice moznosti on-line plateb.
On-line platby jsou zcela bezne a pri registraci domen jsou pouzity zhruba ve ctvrtine pripadu. On-line platba (platebni karty, eKonto, mPlatba,...) je skutecne on-line, nepocitate-li tech nekolik sekund od okamziku kliknuti ve formulari do okamziku pripsani platby na ucet registratora.
Storno jiz provedene on-line platby je velmi problematicke a je na samotnem registratorovi, zda Vam takovou platbu vrati. Opet neznam zadneho registratora, ktery by toto bezne provadel. Registrator zaregistruje domenu okamzite pri pripsani castky na jeho ucet (a tedy i zaplati poplatek CZ.NICu). Pozdejsi vraceni platby je tak opet velice vyjimecne.
Ach jo, to fakt nema cenu.... posilam FAQ z webu jedne z nasich bank, ostatni banky to maji podobne:
1) Je možné platit s platební kartou on-line?
Ano, kdekoliv, kde je akceptována Vaše platební karta.
2) Je možné zrušit blokaci na platební kartě?
Blokaci na vaší kartě není možné zrušit. Právo na zrušení transakce má jen obchodník.
Tim povazuji diskusi za uzavrenou.
Lidska hloupost je fakt bezmezna.
Chargeback NENI storno blokace platby.
Prostudujte si prosim radne podminky pouziti chargeback (pokud to umite), treba vam to dojde.
Napriklad se tam dozvite, ze banka vzdy kontaktuje obchodnika, aby podal vysvetleni k reklamaci platby. V pripade registrace CZ domen je prokazani poskytnuti sluzby (zaregistrovani domeny) az trapne jednoduche, pripadny pokus reklamovat zaplacenou a "jakoby" neposkytnutou sluzbu je tedy bezpredmetny a nema zadnou sanci uspet.
Banka je povinna vratit penize POUZE v pripade, kdy vycerpala vsechny ostatni moznosti narovnani stavu veci.
Děkuji za pěkný článek.
Zajímavá jsou čísla, ukazující pokles ceny a nárůst počtu domén po opuštění modelu servisní organizace (= tunelování přes I.CZ)
Tak snad tydle trendy jednou dojdou do jiných oragnizací, které si myslí, že outsourcovat hlavní předmět činnosti je dobrý nápad (např. do státní správy).
proč se u lokalizací stále používá CS a ne CZ?
Např.
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/17.0esr/win32/cs/
Protože lokalizace je označena jazykem, nikoli doménou. Pro češtinu jazyk, stát a doména označuje stejnou kulturu, takže se může zdát divné, proč se to rozlišuje. Ale třeba anglicky se mluví v různých zemích, v Belgii se mluví třemi jazyky – takže je potřeba jazyk a stát rozlišovat. Nejčastěji se pro označení jazyků používá norma ISO 639-1, kde mají jazyky přidělené dvoupísmennou zkratku, a čeština má cs.
Ano, obojí je ISO, dvouznakový kód je ISO 639-1, tříznakový ISO 639-2. Více viz http://cs.wikipedia.org/wiki/ISO_639