Hlavně by měla být zveřejňována i data o ZPOŽDĚNÍ! Protože například České dráhy mají určité spoje zpožděné v 95% a když na to začal upozorňovat například projekt Babitron, tak jej okamžitě zařízli a zažalovali studenta, který jej vytvořil... Později sice Babitronu přístup na nátlak veřejnosti odblokovali, ale dovolili mu jen něco a v podstatě dlouhodobé statistiky dělat nesmí...
A ani se nedivím, protože kdyby tvrdá data ukázala, že dochází ke zpoždění 98% vlaků ve špičkách, tak by nejspíš někdo musel přijít o teplé křesílko nebo minimálně obří prémie. Když data nejsou, tak se vždy mohou vymlouvat na "ojedinělost".
Nedávno jsem jel z Prahy na Moravu a někde uprostřed pole na vrchovině se najednou vlak zastavil a personál ohlásil, že "došlo k poruše" a tvrdli jsme tam všichni pěkně dlouho... Nedokážu si představit, že by takto měla fungovat třeba Lufthansa, aby nekontrolovali letadla a prostě uprostřed letu zahlásili "sorry, upadl nám motor" :-D. Je to absolutní šlendrián a drzost, že České dráhy mají vlaky v takovém stavu a podléhají takovým kontrolám, kdy je možné, aby nastala porucha za jízdy!
Data o zpoždění (nejen ČD, ale i ostatních osobních dopravců) máte na http://provoz.szdc.cz/grapp/. Je za tím myslím nějaká webservice, takže kdo chce sbírat data, může.
A co se týká vašeho neinformovaného kopání do ČD, je třeba připomenout, že tzv. plnění jízdního řádu je u ČD srovnatelné se západními zeměmi: Např. rok 2012: ČD 93,1%, DB 94,6%. Což je malý zázrak, uvědomime-li si, kolik tu máme jednokolejných tratí se zastaralým neautomatizovaným řízením provozu.
Pokud se to vezme tak, ze +- 1/2 hodina zadna mira, tak bych tomu i veril ... Osobne sem se vzivote nesetkal s tim, ze by vlak jel nacas, a to ani v pripade, ze sem jel ze stanice, kde zacinal. Zato sem se opakovane setkal s tim, ze se posadka vlaku dohadovala s "pilotem", aby tech 15 minut jeste natah, ze dostanou priplatek ...
Jezdím vlakem pravidelně už mnoho let a v poslední době (tak 3 roky) jezdí vlaky solidně (ťuk, ťuk). Zpoždění se dá čekat (a také přijde) většinou s prvním sněhem a mrazem. Za posledních pár let mi navazující vlak ujel jen jednou a to proto, že do kolejí v nepřehledném úseku vlezla kráva a muselo se čekat na orgány až to zaprotokolují. :-)
Na ČD mi spíš vadí smrdící koženka (to je opravdu pohroma), špinavá kupé (ovšem za to mohou ve velké míře i naši spoluobčané) a pomalé vlaky (jenže nejsme Francie, ani Německo, takže koleje natáhnout nejdou a tam kde natáhnout jdou, tak se natáhne především rozpočet na projekt).
V současnosti bych nejvíce uvítal čistší a pohodlnější vlaky (nejlépe s klimatizací). Zpoždění, tak jak se s ním setkávám v současnosti, pro mě není problém.
BTW: dokonce už jsem dlouho nezažil hořící vagón, takže se snad něco zlepšuje ;-)
Rád bych upozornil, že existuje oblast, podle které by se ostatní mohli učit, a to jsou data publikovaná ČUZK, resp. geodata obecně. Dnes máme na základě standardů dostupná katastrální data, data RUIAN a další. Ostatní instituce se přidávají.
Jiná věc je, že ČUZK je částečně financovaný z toho, co prodá - a to se potom data otevírají - dávají zadarmo - těžko. Na to nestačí mávnout proutkem, ale změnit způsob financování. Třeba ale zvýšení poplatků za zápis do katastru k tomuto povede(?).
Nejen, že policie například data o kradených vozech neposkytuje v žádné zpracovatelné formě, oni dokonce bez náhrady ukončili XML API pro dotazování, které měli. Nechali jen vyhledávací formulář na webu.
Srovnejte možnosti přístupu (do 6.12.2011) : http://www.tomas-dvorak.cz/images/270.png s tím, v jaké formě poskytují přístupy nyní : http://aplikace.policie.cz/patrani-vozidla/
Když jsem se ptal, proč tomu tak je, odpovídali například doslova: "Vaše automatické zpracování dat v systémech je zbytečné, pokud tu nejaktuálnější verzi databáze máte na našich stránkách on line."
Takže tak si představuje policie otevřená data.
Ja tomu rozumim, nekdo by trebas moh ty data prozkoumat a zjistit, ze policie dela prdlajs ... Kolegovi 2x ukradli auto behem 1/2 roku ... pokazdy zjistoval, jestli uz v tom prastenym seznamu je ... a pokazdy se tam objevilo po cca 3ch dnech. Tudiz uz tou dobou bylo davno za horama nebo rozebrane ...
Clanek vystihuje cele deni otevirani se statu firmam
Skupina akademiku ma nelehky ukol a ja se ptam, kde je ta rada IT manazeru a adminu ze statniho sektoru?
Sehnat penize v tomhle znamena podrazeni nohou: my si zaplatime tezky a neshopny goverment a vy si to vy si to vypracujte v ramci bakalarske prace.
kde je ta rada IT manazeru a adminu ze statniho sektoru?
Nejste náhodou naivka z akademického prostředí? Kde by byli, možná na pivě, ale spíše na podpoře... Tyto činnosti byly dávno outsourcovány. Představte si pod tím něco jako virtuálního ajťáka, kterého v reálu fyzicky naplňuje hned několik firem, jen žádná neví co má dělat ona a co ta druhá. Jasno a shoda je jen v hodinové sazbě, kolik se za to má vyinkasovat od eráru.
Nebuďte naivní, na uzavřených datech má mnoho jedinců postavený doživotní penězovod, v případě jízdních řádů třeba firma CHAPS spol. s r.o.
Jakýmsi "záhadným" způsobem získali monopol, na kterém tvrdě vydělávají. Kam by došli, kdyby najednou ta data mohli mít všichni?
A takhle to bude nejspíš i s těmi dalšími daty. Konkrétní lidé mají osobní zájem na uzavřenosti všech dat.
Oproti tomu, třeba v USA jsou data pořízená státní správou či dalšími státními institucemi z peněz daňových poplatníků zpravidla distribuována zdarma či za nízký manipulační poplatek.
Nová publikace autorského kolektivu Ústavu práva a technologií Právnické fakulty Masarykovy univerzity se věnuje právním aspektům veřejných licencí v českém právním řádu a aplikaci veřejných licencí při využívání informací veřejné správy. Publikace byla díky podpoře z projektu „Projekt integrace veřejných licencí“ reg. číslo P408/12/2210 podpořeného z Grantové agentury ČR uvolněna k volnému stažení na: http://ict-law.blogspot.cz/2013/01/verejne-licence-v-ceske-republice.html