Mínil jsem to třeba v té podrobnosti, že a jak se i myslím psalo píše, ty elektronické kontroly eDokladů se někde logují , Takže pak je asi dost velký rozdíl, jestli je v tom logu uvedeno "kontrolu provedla (ze své 'úřední čtečky) k tom příslušná státní instituce XY,"
a nebo zda je tam vedeno "kontrolu provedl- na svoje osobní EDoklady, pan A.B. "Takže, i to zda ten pan A.B. byl v té době kontroly oprávněným pracovníkem té státní instituce, by se muselo zpětně dohledávat a dokládat. Ale i pak by takový přístup mohl být právnicky napaden..
No a k tom dalšímu, "proč by to dělali" - je asi odpověď jasná. Ten dosavadní přístup vlastně nutí občany aby i když mají eDoklady, nosili si ještě tu starou plastovou občanku sebe dál.
No a proč se na to taky ptám, a jistě by to i novináře mohlo zajímat. Ke konci roku není daleko, a od 1.1. musí ty eDoklady začit uznávat i - jak uvedeno " další osoby, kterým právní předpis stanovuje ověřit něčí totožnost nebo jiný osobní údaj.".. Takže se zeptat třeba České pošty, jak ta se na to připravuje . Jestli snad bude svým pošťačkám rozdávat smartphony s apkou aby mohly dál roznášet rekomanda po domech ? A pak to vzít obchod po obchodu , hospodu za hospodou kavárnu za kavárnou a ptát se jich, zda už vědí jak to budou ale prakticky kontrolovat třeba věk zákazníka při prodeji alkoholu či cigaret,...
Jestli bych si možná dovolil dotaz, jak je takové alternativní čtení eDokladů legitimní a právně uznatelné.
Konkrétní příklad - psalo se, že se třeba že u podzimních voleb ještě nebudou eDoklady použitelné protože pro ty volby to ještě nebude připravené.
Přitom by ale stačilo, kdyby měl nějaký člen volební komise ve svém mobil nahranou aplikaci eDoklady pro fyzické osoby, se svým vlastním nahraným digitálním OP - ale mohl jí požít i - jak v článku zmíněno, i pro kontrolu eDokladů jiných osob, těch příchozích voličů. Pokud by tito třeba u sebe jiný doklad neměli.
Toho by se dalo využít i obecně - řekněme že jakákoliv právní organizace to pro sebe ještě zařízené nemá - ale takto by vlastně její zaměstnanci "na svoje eDoklady a svůj nahraný elektronický OP" to kontrolovat mohli..
Takže jsem se chtěl zeptat, zda je takový postup právně možný a taky taková kontrola právně uznatelná..
Tak s temi volbami je to spis tak, ze je potreba mit zazemi u 100% volebnich komisi a nejde to mit tak, ze nekde to pujde a jinde ne - to by byla tak trochu sazka do loterie :-) Aneb i u tech volebnich komisi muzete narazit na to, ze ochota nahrat si tu aplikaci do sveho mobilu se bude u vsech clenu komise limitne blizit nule a proste budou chtit, aby potrebne vybaveni zajistily organy verejne moci.
S pravni uznatelnosti bych problem nevidel. Nehledal bych v tom slozitosti vetsi, nez kdyz se pri stejnem ukonu ukaze plastova karticka.
Ne, ověření totožnosti se neloguje. Např. proto, že je možné totožnost ověřovat offline.
Ten dosavadní přístup vlastně nutí občany aby i když mají eDoklady, nosili si ještě tu starou plastovou občanku sebe dál.
Jistě. Ale tak to bylo od začátku navržené – že místa, kde můžete použít eDoklady, budou postupně přibývat. A je to tak správně. Až budou eDoklady plně uznávané (od 1. 1. 2025), bude to stejně jen v rámci ČR, v rámci EU pořád budete potřebovat fyzický doklad. Rozšíření na celou EU bude teprve později.
Mimochodem, občanku jste u sebe nemusel nosit ani dříve. Ale v některých případech jste povinnen prokázat svou totožnost, a dokladem totožnosti to jde nejsnáze.
Urcite se neloguji detaily typu kdo koho kdy kde overil. Byl kolem toho nedavno celkem humbuk. A zase z toho nedelejme zbytecnou kovbojku, i ten proces overovani opravnenosti k ukonu bude podobny u plastove i elektronicke verze dokladu.
Pokud nějaký zákon vyloženě nespecifikuje, jak musí být ověření totožnosti provedené, pak by to bylo v pořádku. Ona s tím principem legislativa kolem eDokladů počítá – dává nějaké termíny, od kdy eDoklady musí některé instituce začít uznávat, ale počítá s tím, že „navíc“ či „dřív“ to může začít používat kdo chce.
Zákon o volbách do krajských zastupitelstev nemá žádné speciální podmínky, takže je možné postupovat podle zákona o právu na digitální službu. Nicméně to dřívější uznávání prokázání totožnosti elektronickým stejnopisem dokladů je věcí rozhodnutí daného orgánu veřejné moci – nemůže se jeden úředník rozhodnout, že bude akceptovat eDoklady, musí je začít akceptovat celá instituce. (Což je to, co od úřadů očekáváme – že nebudete mít výhodu či nevýhodu podle toho, ke kterému úředníkovi zajdete, ale že celý úřad bude postupovat stejně.)
Takže to, že bude přijímat eDoklady, by musela (pravděpodobně) rozhodnout okrsková volební komise. Nicméně – proč by to dělali? Přidělají si tím starosti, moc dobře za to placení nejsou, a informace o tom, že eDoklady nepůjde u letošních voleb použít, zazněla poprvé už při spouštění nebo dokonce schválení eDokladů. (Což samozřejmě neznamená, že se nenajde někdo, kdo se uznání eDokladu nebude domáhat…)