"nepřevyšující náklady nezbytné na poskytnutí informace" to zní skoro jako legendární "větší než malé množství". Nikdo nikdy není schopen určit, co je přiměřené a co není. Respektive, všem nám je jasné, že to je pouhý select nad neějakou DB a rozhodně nebude hledat nějaká paní v kartotéce, takže z pohledu nákladů, jsou tyto defakto nulové. Jenže co vcelku nic neznamená, pokud si operátor řekne, že z jeho pohledu přiměřené jsou. Může si vymyslet milion důvodů, proč jsou.
Proč operátory nezažalujete sám? Aspoň byste zjistil, že podle rozhodnutí evropského soudu není nelegální skladování těch dat, ale je nelegální přikázat státům EU, aby ve své legislativě to skladování přikázaly. Operátoři ty údaje shromažďují na příkaz českého zákona, a jediné, co na tom rozhodnutí soudu změnilo, je to, že ten zákon nemusíme mít povinně, ale máme jej dobrovolně.
Co je primerene se urci velice snadno, necham si predvest kompletmi postup ziskani tech dat, a urcim cenu ... 50Kc. Nejde totiz o nic jinyho nez select where user = ... a export vysledku do ... csv/excelu/... + vypaleni na placku/ulozeni na usb/... takze pokud se budem bavit o placce, tak cena vypaleni vcetne media, casu a opotrebeni mechaniky je tak 20kc a cena tech 5ti minut prace dotceneho pracovnika vic nez 30Kc rozhodne neni.
Dost tezko bude pak operator obhajovat cenu v urovni hodiny velmi odborne prace.
Mimochodem, sem zvedav kdy konecne nekdo za to skladovani operatory zazaluje, na zaklade rozhodnuti evropskeho soudu je totiz uz par patku nelegalni.
Operátoři se při tvorbě této položky v ceníku nemohli řídit ani snahou vydělat ani snahou eliminovat počet nežádoucích žádostí. Podle zákona mohou uplatnit nárok jen na úhradu nezbytných nákladů, nic nad to si účtovat nesmějí. Tedy mohou si klidně do ceníku dát i dražší službu, ale stejně budou muset poskytovat informace i podle zákona jen za náklady, takže na tu drahou službu by nachytali jen toho, kdo o zákoně neví. A je otázka, zda by takové chování zase nebylo v rozporu se zákony na ochranu spotřebitele.
Rozumím tomu, že při tvorbě položky do ceníku se mobilní operátoři spíše než snahou vydělat a zvýšit výnosy své firmě spíše řídili snahou eliminovat počet nežádoucích žádostí.
Znám však celou řadu případů, kdy majitel telefonu by jako důkaz podobný výpis nutné potřeboval a proto cena nakonec nebude překážkou. Bude se však jednat pouze o jednotky nebo desítky případů ročně.
Něco nad si účtovat nesmějí, zakazuje jim to zákon. Konkrétně § 12 odst. 3 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů: Správce má právo za poskytnutí informace požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující náklady nezbytné na poskytnutí informace. Za účelem zisku se podniká v souhrnu, to ale neznamená, že si musí podnikatel přirazit zisk ke každé prkotině, kterou udělá.