Pokud bych měl dejme tomu 50 000 000 Kč na převedení českých filmů do HD, tak bych určitě raději jich zdigitalizoval 200 do HD kvality seriálu Byl jednou jeden dům než nějakých 20 se kterými bych se tedy "piplal"
Pokud filmová surovina zrní, tak prostě zrní a nechal bych to tak. Dá se vůbec 35 let starý film zbavit zrna tak dobře, aby se tím neztratily jemné detaily? Vlastně i nějaký těn škrábanec a smítko bych nepokládal za nějaký problém. Ke starému filmu to prostě patří. A rozhodně bych zrno, prach a škrábance nepokládál ze nějaký problém, kdybych věděl, že mám díky tomu prostředky na 10x tolik více fimů, než bych měl, kdybych se se vším piplal, jak už jsem napsal výše.
Jak je možné, že digitalizace jednoho filmu by mohla stát takovouto částku? Vždyť ČT zaplatila za celé Hříšné lidi 650 000Kč. Ano, prý ušetřila na tom, že si dělala nějaké resturátorské/remaster práce sama, ale i tak. Jestli ČT vyšel jedna hodinová epizoda seriálu na 50 000, tak dvouhodinový film (kterých stejně ani moc nebylo) by vyšel na 100 000 + dejme tomu 150 000 na nějaký remaster. To by bylo celkem 250 000 Kč, což 10x méně, než uvedená částka.
Nicméně si to možná představuji "jako Hurvínek válku".
Otázka je jestli to budou brát jako ČT tedy jen digitalizace nebo tam skutečně vyčistěj chyby a nečistoty, ale to bych si zase řikal, že to by bylo o dost dražší...
jestli nedelam chybu ve vypoctu, tak 200 filmu na 4 roky, to je 50 filmu rocne, rok ma 52 tydnu ... takze na jeden film je jeden tyden, takze 5 pracovnich dnu. Neco sebere priprava a finalizace, takze nakonec to budou 4 pracovni dny. Kdyz hodne prestrelim, tak 2 hodinovy film vychazi na:
pul hodina zaznamu denne
da se 30 minut zaznamu zvladnout vycistit za den? Pri osmi hodinove pracovni dobe? 45.000 fimovych policek (30 min x 60 sek x 25 snimku) ... to vychazi na 1,5 filmoveho policka na sekundu prace ... ja nevim, ale rekl bych, ze to bude mazec to stihnout :-)
V článku není napsáno v jakém rozlišení se bude digitalizovat. Za prvé :pro multikina je potřeba rozlišení několikrát větší, než pro HD vysílání v TV. Za druhé: po shlédnutí Hříšných lidí se domnívám, že tam nebyly čištěny jednotlivá políčka filmu, ale automaticky byl film převeden pomocí speciálních programů na digitální záznam pro HD a navíc pouze z 4: 3 na 16 : 9 s černými okraji. Za třetí: zařízení na digitalizaci filmů je zakoupeno na Barrandově a stálo několik desítek miliónů korun a to se musí vrátit. Je staré asi dva roky. Tato technologie asi nemá nic společného s digitalizací Hříšných lidí.
V článku nerozumím tomu, že by se stihlo udělat tolik filmů ročně. Nemyslím, že by to bylo více jak do 10ti filmů! Částka přes dva miliony za jeden film není bohužel přehnaná a bez dotací se to neobejde. Udělat se to ale musí, je to odkaz náš i našich otců pro příští generace.
A jakou technikou se dělal seriál Hříšní lidé? ČT má nějaký svůj vlastní HD TELECINE?
Proč "POUZE z 4:3 na 16:9". Pokud byl tento seriál natočen 4:3, tak i kompozice záběrů byla dělána "na míru" formátu 4:3. Nějaký crop na 16:9 by kompozici záběrů mohl snadno narušit.
Nevím jakou technikou ČT dělala Hříšné lidi a Vlak dětství a naděje, ale každopádně to nemá s HD nic společného. ČT pouze znovu nasnímala s původních kotoučů oba seriály a na automatu odladila ty nejkřiklavější kontrasty v obraze a zvuku. Nicméně šumu a zrnění tam je pořád plno. No ale co by člověk chtěl za 50 OO0 Kč na díl ;-)
Doufám že těch 200 filmů bude uděláno mnohem kvalitněji a ne tak fušersky jak to předvádí ČT :-(
Již několikrát jsem zde popisoval sůj kladný dojem ze sledování zrekonstruovaného chaplinova filmu Diktátor z německé satelitní HD stanice na FullHD TV. Byla opravdu kopie pro digitalizaci tak zachovalá? Bylo vyčištěno políčko po políčku? Neviditelné zrno zvládla jen počítačová technologie? Kolik to stálo? A byly náklady úměrné tomu, že se opravdu jedná o jedinečný film ze světového fondu umění, který si takovou péči bezesporu zaslouží? Je opravdu důležitější kvantita, nebo kvalita? A podle jakého klíče?
Zajímavé informace k filmu Markéta, který má být v rámci této akce také digitalizován, a hlavně galerii srovnávající stávající přepis z pozitivní kopie se zkušebním přepisem několik minut filmu novou technologií doporučuji k prohlédnutí:
Tady se jedná o rozlišení 2K (2048×1080 px). Podle informací z Wikipedie používá většina projektorů v kinech právě toto rozlišení. Ve srovnání s Full HD se to může zdát málo, ale je třeba si uvědomit, že jde o progresivních 1080 řádek obrazu a použité kompresní algoritmy a datový tok budou na vyšší úrovni, než umožňuje třeba DVB-S. Vyšší rozlišení používané ve filmovém průmyslu je 4K (4096×2160) - dost pochybuji, že by těch 200 filmů v tomto rozlišení zpracovávali.
Každopádně je velmi důležitý celý proces zpracování a čištění, možná důležitější než použití vyššího rozlišení.
Nedávno vyšla na DVD série s Vinetouem a tam se ta rekonstrukce také povedla mnohem lépe než co předvádí ČT s uvedenými dvěma seriály.
Nicméně samozřejmě je pořád skok do předu i to co dělá ČT, jenom bych to nenazýval převodem do HD, protože k HD to má hodně daleko ;-)