Ještě se v tom ponimrám nebo se vrátím k jedné věci.
Radio Hey nedávno zastavilo autorské pořady. Je to věc, která něco stojí a nestojí málo. Soukromé stanice po roce 1989 jsou obrovským zklamáním, protože je v naprosté většině nemají s tím, že tvrdí, že na ně nemají. I když existuje několik vyjímek jako Beat, Radio 1 atd.
Takže samozřejmě toto je drahá věc i pro ČRo. Ale právě ČRo disponuje největšími odborníky, disponuje největším archívem. Přesto tato jejich síla mlčí a hrají si na Impuls. Opravdu hnusné...
Na jiném serveru někteří odborníci považovali sloučení ČRo6 a RŽ za špatné s tím, že jedno jsou zprávy, druhé publicistika. V každém případě na tom to názoru něco je.
V podstatě pokud si představíme na okruhu 1 místo RŽ nějaké Wave, či něco podobného, osazeného moderními autorskými pořady o moderní hudbě.
Na okruhu 2 po té rodinné rádio typu Leonardo, tedy opět moderní stanici s informacemi pro celou rodinu.
A uslušněný, ten naprosto neuvěřitelný bordel, co mají v regionech.
To znamená ve všech regionech stejně a regiony pro každého občana regionu.
Tak pak je možné vypnout vysílání v DVB-T, které se stejně pěstuje uměle jen proto aby se stanice Wave, Leonardo a D-Dur dostaly alespoň k někomu.
Takže tyto ušetřené peníze by po té mohly jít do autorských hudebních pořadů.
A na SV , jak známo ČRo má obsažené 2 frekvence. A opravdu je otázkou zda by neměly být stanice mluveného slova 2 ?
Tedy jedna ryze a čistě zprávy a politika. A druhá publicistika. Tedy větší rozbory, úvahy a fejetony a to o všem možném, nejen o politice.
Přitom kompromis se dá vytvořit a není to problém. Pokusím se to vysvětlit. U nás to praktikuje úspěšně rádio BEAT a šlo by říci, že je to 100% model, toho, co mám na mysli.
Dopoledne tam běží kolotoče až discotékových věcí jako KISS, Dire Straits, QUEEN, OZZY OSBOURNE apod. Ale odpoledne a večer už se tam objevují věci, až někdy hodně alternativní.
A neoposlouchané. Podobný model používalo třeba i rádio E+M. Podobný model používalo BAYERN 3 v 70s-80s nežli se po startu Antenne Bayern strašlivě propadlo od 2/3 své kvality.
Ostatně i Radiožurnál nebo možná se to tehdy jmenovalo ještě Československo nebo možná Hvězda. Ale disponoval v pátek autorským pořadem o Heavy Metalu a o několik let dříve disponoval fantastickým pořadem o Rock And Rollu.
Takže, kde jsou ty věci ? Proč si dnes chce hrát na Impuls a Frekvenci 1 ?
A proč ty to chceš ve své koncepci dokonce 2x ? Tedy z Radiožurnálu a ještě z Prahy ?
Jak už ostatně bylo poznamenáno někým jiným v debatě o ČRo, zde na serveru.
Znovu se vrátím k mé koncepci. Pokus se zamyslet nad tím slovem WAVE. Já vím ono to vypadá příliš alternativně. Ale to je pouho pouhé zdání. Představme si to dělané, dle vypsaných koncepcí.
Takže od 5 až do 19 hodin by to běželo dejme tomu jako Radio FM nebo klidně ještě komerčněji, třeba až jako EXPRES RADIO.
A potom od 19 zase do těch 5 hodin by tam šlo to nejalternativnější, nejméně oposlouchané, co kdy na Wave zaznělo. A máš koncepci a je to ztravitelné pro každého. A je to JEDNIČKA. A je to bomba a je to to, čím má takový okruh být.
Pravda, já jsem tam závěrem někde v debatě zde na serveru o ČRo napsal, že ještě, že šli WAVE tak po krku, až ho vlastně zahnali do ALTERNATIVY až pomalu UNDERGROUNDU a ono si tam udělalo pozici a umí to. Jenže pokud oni v ČRo začnou odstřelovat stanice. Tak ho zabijou úplně. A bude to taková kulturní devastace, že to nelze slovy popsat.
A v tom případě, je lepší mu půlku zkomercionalizovat a dostat ho na první okruh. Nebo ho použít k záplácnutí volného a nevyužitého času na Regionálkách.
Ostatně opravdu si člověk připadá už trapně, kdykoli přijde zmínka na Vltavu. Z té je kulturní okruh. Jsou tam věci jako Čajovna atd. Ale tyto věci by mohli být klidně a patří na Wave, respektive na Wave jako první okruh. A potom může být Vltavu uvolněna pro Opery a varhaní a klavírní koncerty a to, co má na ní být. Ne proboha Blues. To může klidně bydlet na okruhu jedna. Word Music a Ethno taktéž atd.
A máš tam dokonce s tím dopolednem versus odpolednem a večerem ten výchovný moment. Tedy některý posluchač to po skončení komerčního dopoledne nevypne a tak si poslechne i něco složitějšího.
Jenže, chce to jeden předpoklad. Bylo by nutné zbavit první okruh zpravodajství. To je základ. To je ten moment. A to je to, co nejde. Ale říkám znovu poslouchala se za totality třeba RFE ? Poslouchala. Mají na západě zpravodajské kanály bez hudby. Mají.
A ještě mě napadá i samotná ČT. Je snad na kanále ČT24 hudba ? Nebo je to snad JEDNIČKA ??? Nikoli je to TROJKA !
Takže základ je, sloučit ČRo6+ČESKO+RADIOŽURNÁL a umístit to na DV / SV /.
Pokud ty zprávy a rozbory jinde nebudou ! Pokud to bude dělané dobře a zajímavé.
Což sloučením posádek RŽ+Česko+ČRo6 považuji za naprostou samozřejmost.
Tak si to lidi najdou a chytí i na SV. Takže bych o to strach neměl !
Ale jednička na FM, má být nosnou hudební stanicí ČRo. A v podstatě ničím více se hodícím tam, nežli právě WAVE. ČRo NEDISPONUJE.
K tomu "abychom nikoho neurazili" doplním ještě jednu definici: musí to být známé v našich končinách. A v tom je problém. Rádia hrají to, co je známé, posluchači pak mají stále omezený hudební rozhled a nikdo to neprolomí. V zahraničí je běžná rotace skladeb v playlistech v počtu tisíců, a zejména pak starších věcí. Posluchače je prostě třeba trochu "vychovávat", a vedle těch ohraných a notoricky známých věcí mu servírovat i skladby, které tak ohrané nejsou.
Je jasné, že aktuální hudba se točí dokola a hraje se to, co zrovna "letí". Tak je to i v zahraničí. Ale např. 70., 80. a 90. léta se tam nasazují 3-4x šířeji. Takže pořád neslyšíte dokola Voyage Voyage a nebo I like Chopin, ale spoustu dalších věcí, a nestane se třeba, aby tatáž skladba z 80. let hrála během týdne vícekrát (natož během dne). Ale když si naladíte české rádio, můžete si přesně tipnout, jaké skladby z 80. let se budou hrát resp. jaké uslyšíte každý den.
To je naprostý nesmysl. Počet hraných písní neznamená vyšší poplatky.
Je to ale obecný problém českých rádií - oni se opravdu snaží hrát tak, aby "nikoho neurazili". V praxi to ale znamená, že se hraje stále to samé, hudební rozhled posluchačů zůstává stále stejně úzký, a tím pádem se rádia bojí nasazovat širší playlist.
Když mám dát příklad - z hudby 80. let se u nás hraje velmi úzká skupina skladeb, a věci, které jsou všude v zahraničí (i na Slovensku) brané jako notoricky známé hity, jsou u nás nasazovány pouze jako "něco navíc".
Hlavně ať si tam ta paní blekotá o selectorech a rozšíření písní a výpočtech zda někoho urazili nebo neurazili, co chce, tak faktem zůstává, že před krutým zásahem Barbory Tachecí do Radiožurnálu a naprostým zničením jeho nabídky, tak před Barborou Tachecí, hrávali docela často na Radiožurnálu i třeba Franka Zappu a to je zase muzikant, který si rád děl srandu z kde koho, takže pochybuji, že tou soudružskou selekcí, teď projde...
Co to jinými slovy znamená ,,abychom nikoho neurazili "...
S dovolením to přeložím do češtiny. To znamená, bez chuti a bez zápachu, nechutný, nejedlý, blivajz... Tak rozměklé, až je to bez šťávy... A už to není nic...
Vážně už by z toho mohli udělat tu tolik propagovanou / tedy jen slovně, jinak se neděje nic / stanici mluvéného slova. Odtáhnout s tím z FM... A na FM dát nějakou stanici, kde hrát dovedou. Tečka.
Prosím, může mi někdo znalý vysvětlit, proč je takový problém mít v zásobě třeba 10 tisíc písniček? Proč musí (všechna rádia) obehrávat stále dokola malý playlist?