Už by moh někdo konečně vymyslet nějakej bezpečnej způsob placení služeb nebo zboží po internetu. Moje EC/MC karta je mi totiž úplně na hovno. Když někde zadám číslo karty, tak na to už čeká hafo hackerů se svejma snifferama a já nevim čim a druhej den mám zůstatek na kartě v mínusu. Nebo když platim v obchodě, tak si někdo opíše číslo karty a já se můžu jít zahrabat. Copak nejde vymyslet způsob, jak kromě čísla karty zadávat i jinej kód, aby nedocházelo ke zneužití? Něco jako elektronickej klíč k účtu u Expandia banky, kterej generuje pokaždý jinej kód a když se někomu podaří si ho opsat, tak je mu příště na hovno! Dobře placení experti v bankách, by už mohli něco vymyslet. Obyčejnýho laika (mě) nezajímá, jak to funguje, ale spíš jestli je to bezpečný! Omlouvám se za poněkud neslušnější příspěvek, ale myslím si, že dokud nebude tahle otázka vyřešená, že se ony slibované miliardy internetového obchodu neuskuteční.
Take nejsem odbornik na banky, ale nedavno jsem se dozvedel, ze
KAZDA banka je povina vyridit reklamaci neopravnene strzenych
penez z karty. Pry se sice vzdy cukaji, ze po internetu se platit
nema atd., ale vyridit to musej a pokud na uctu neni vas podpis,
nema obchodnik sanci. Tahle paranoia je zpsuobena spise nesmyslnymi
clanky o vykradenych uctech a pod. Ale nikoho uz nezajima, ze v 99%
obchodu je vse OK, jak jinak si vysvetlit, ze v Americe utracej lide
na netu miliardy a nedela jim to problemy?
To je sice fajn, me v Expandii rikali, ze procento kladne vyrizenych reklamaci je 75%, ale co je spis podstatejsi je to, ze ti ze dne na den zmizi veskery zustatek z uctu a cekas 3 mesice na to, jak banka rozhodne, jestli tvoji stiznost vyridi kladne. V pripade ze klade, tak je to sice super, kdyz pominu fakt ze jsi byl 3 mesice bez svych penez, ale co kdyz rozhodne ze reklamaci nevyridi kladne?
To je bohužel pravda. Jenže co pak chudák obchodník
pokud narazí na zákazníka-lumpa. Zákazník "zaplatí" dostane zboží - vyreklamuje zaplacenou částku - a má to zadarmo.
Obchodníkovi nezbává než se soudit - a v tom je ten obrovský rozdíl mezi USA a ČR. Nejsem odborníkem na fungování právního systému ovšem tipl bych si, že v USA pokud prokážu , že mne tímto způsobem zákazník podvedl domohu se svého práva relativně rychle - jak to je u nás jistě víte sami.
By me tedy zajimalo, proc ti hloupi Americani ty karty porad tak pouzivaji, kdyz jsou teda tak DESNE nebezpecne. Myslite, ze to bude jejich vrozenou demenci?
Jste trochu příliš paranoidní. Nikdo snad už dneska neposílá číslo karty přes síť nekódované (ano, možná to jde cracknout, ale to vám dřív skončí platnost té karty), ale o to ani tak nejde. Milióny lidí kartou běžně platí a kupodivu to funguje. Já sice ne tak běžně, ale občas taky, i přes Internet, a o nic jsem nepřišel. A i kdyby, tak je tu ještě možnost reklamace.
Na druhou stranu ovšem musím souhlasit, že je to systém v principu velmi nedokonalý a nebezpečný, který už měl dávno být nahrazen něčím vyspělejším. Technologické možnosti na to jsou, potíž je ve dvou věcech: 1) banky jsou obecně neuvěřitelně nepružné, konzervativní, až zatuchlé instituce - čest výjimkám! - a podle mně je to na škodu i jim samým; 2) klasické karty už jsou prostě úplně běžné a rozšířené, má je prakticky každý (tedy v civilizovaném světě, tj. ne u nás), a docela to funguje, tak se vlastně ani klientům nechce nic moc měnit - to jen u nás, kde jsme sto let za opicema a banky to ještě zhoršují, se musí vynalézat takové stupidní náhražky jako tahle od Citibank. Na druhou stranu, díky aspoň za to...