Co je za rekordním růstem webu?

1. 11. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Nová studie společnosti Netcraft hovoří o letošním rekordním růstu webu. Překonány jsou i úspěchy dotcom-boomu. Za prvních devět měsíců tohoto roku přibylo více než 17 milionů internetových stránek. Toto číslo překonává údaj 16 milionů stránek, které přibyly za stejné období roku 2000, tedy v době, kdy web rostl doposud nejrychleji.
Podle studie je tento fakt způsoben hlavně tím, že letos se na síť vydávají malé firmy, které tento způsob prezentace zatím ignorovaly.

V říjnovém průzkumu Netcraft nalezl 74,4 milionu webových adres, tedy o 2,68 milionu více, než udaly zářijové výsledky. Právě tento měsíční skok o skoro tři miliony nových stránek způsobil překonání rekordu z roku 2000. Rich Miller tento fakt shrnuje velmi stručně, podle něho je vlastnictví domény tím základem, od kterého se pak odvíjejí jakékoli další aktivity na webu. Podobné výzkumy slaví ve společnosti Netcraft letos desáté výročí. První z průzkumů monitoroval nástup známého Amazonu. Tehdy bylo nalezeno 18.857 webových adres, o pět let později bylo toto klíčové číslo skoro 20 milionů.

Podle Netcraftu je stránkou nově registrovaná webová adresa, upřesňuje Rich Miller, analytik této společnosti, zabývající se monitoringem Internetu. Tyto počty jsou ale komplikovány faktem, že web dovoluje mnoho různých stránek, někdy tisíce, vedené pod stejnou webovou adresou.

Také mnoho registrátorů, kteří obchodují s doménami, používá neprodané domény jako reklamu na podporu jejich prodeje. Tyto stránky pak nejsou obnovovány a je na nich jen velmi málo obsahu. Výsledkem těchto znepřesňujících faktorů mohou být o dost odlišné počty takzvaných aktivních stránek, tedy těch, které jsou pravidelně aktualizovány. Netcraft uvádí, že v dřívějších průzkumech z celkového počtu všech spočítaných stránek bylo až 60 procent neaktivních, tedy pravidelně neupdatovaných.

Rich Miller přesto věří, že současný růst způsobují hlavně aktivní stránky. V posledních několika měsících se prý na web vydávají malé firmy, které chtějí dohnat to, co zameškaly. Podle některých odhadů se mnoho vlastníků malých firem chystalo na web až pět let. Část nováčků využila ke vstupu na web širokou nabídku programů, které ulehčují všechny činnosti spojené s Internetem a s vlastnictvím a správou internetových stránek. Rozhodující jsou samozřejmě také ceny zmíněných aplikací a služeb, mnohdy minimální, nebo dokonce nulové.

Podle BBC News je dnes webová prezentace nezbytností pro každou malou firmu. Doména se stala odrazovým můstkem pro veškeré činnosti spojené s webem, jde jednoznačně o součást firemní značky.

Růst webu je samozřejmě spojen také s rozšířením blogů, které jsou velmi často aktualizovány a jejich provozování nevyžaduje žádné mimořádné znalosti a zkušenosti. Zřizování nových blogů je masivně podporováno i oficiálními servery, které krok za krokem provázejí nováčky problematikou.

Celkový růst souvisí i s rozvojem reklamních systémů provozovaných velkými internetovými společnostmi, které jsou umístěny na nevyužívaných doménách. Dalším důvodem růstu je fakt, že společnosti kupují zajímavé domény, které nejsou užívány, ale stále se těší velké návštěvnosti. Tyto stránky pak slouží k rozvoji internetových reklamních systémů.

A konečně je třeba zmínit spammery, kteří zakládají mnoho nových stránek, které jim mají pomoci protlačit jejich produkty na vrchol žebříčků vyhledávačů. Rich Miller poukazuje na velmi sofistikovanou činnost spammerů, kteří mají propracováno automatické zakládání webových stránek sloužících ke zviditelnění jejich produktů.

Existuje mnoho inovativních projektů, které dokáží vydělat peníze lépe než reklama vysílaná v přestávce velmi sledovaného Superbowlu. Všechny tyto činnosti pomáhají růstu Internetu a počtu nových stránek vůbec.

Zajímavá čísla o počtu internetových stránek uvádějí také jednotlivé vyhledávače, které soutěží v tom, který nabídne prohledávání největšího počtu stránek. Jedna ze zveřejněných čísel vypadají takto:

  • AltaVista – 1689 miliard stránek,
  • FAST – 2106 miliard stránek,
  • Google – 3083 miliard stránek,
  • Inktomi – 1600 miliard stránek,
  • Wisenut – 1453 miliard stránek.

Tyto údaje samozřejmě neurčují počet internetových stránek. Některá stránka může obsahovat až několik tisíc podstránek, jež jsou ovšem započítány v celkovém přehledu stránek, ve kterých vyhledávače hledají. Na druhou stranu existuje mnoho stránek, které jsou pro vyhledávače “neviditelné”, tedy nejsou počítány do přehledů.

Neméně důležitým ukazatelem růstu Internetu je samozřejmě počet jeho uživatelů. Orientační čísla z roku 1995 hovoří o šestnácti milionech, tedy 0,4 procenta světové populace. Letos je to 957 milionů uživatelů, tedy skoro 15 procent populace.

MM Influenceři

Poměrně mírným růstem se vyznačuje počet domén dle českého centrálního registru. V říjnu 1999 bylo v ČR registrováno 43.922 domén, poslední údaj ze září letošního roku uvádí 215.697 regis­trovaných domén. Pokud sledujeme kratší období, v lednu letošního roku bylo v České republice registrováno 189.594 domén. Během roku 2005 tedy zatím došlo k nárůstu o 13 procent.

A jak vypadá český trh? Podle ČTK polovinu trhu pronájmů prostoru pro internetové stránky ovládly zahraniční společnosti. První desítka pronajímatelů spravuje 123.000 virtuálních serverů. Z tohoto 52 procent pronajímají firmy Active 24, P.E.S. consulting a CP Online, které v uplynulém roce přešly do rukou zahraničních majitelů, uvedla společnost HorMart, která internetový trh monitoruje. První akvizicí s účastí zahraničního kapitálu byla loňská koupě lídra trhu Globe Internet panevropskou skupinou Active 24. Součástí této skupiny se pak letos v létě stala také firma CP Online. Poslední transakcí je změna majitele společnosti P.E.S. consulting, kterou na začátku září koupila italská společnost Aruba. Český trh s webovými pronájmy se od začátku roku zvětšil o 18 procent, když na něm přibylo přibližně 18.600 nových serverů. Žebříček největších českých poskytovatelů webhostingu vede dvojice Active 24 a P.E.S. consulting s 28.700, respektive 27.350 servery. Třetí je společnost Zoner software a přes hranici 10.000 se přehoupla ještě firma Ignum.

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).