Nešlo by dávat do jednoho článku více těch dílů najednou?! Alespoň dvě části z těch odkazovaných na začátku by neškodily, takhle se na konec dostaneme tak za půl roku...
To uz se tu resilo pred par mesici, takze jen ve zkratce:
a) prenositelnost cisel je luxus, jehoz naklady v radech miliard korun zaplati cela telefonujici verejnost tem nekolika procentum uzivatelu, kteri to vyuziji
b) operatori nelobovali ze strachu o ztratu zisku, ale spise proto, ze kdyz uz maji takovouhle pakarnu zavest, tak at na to alespon maji dost casu
c) ke snizeni cen nedojde, plne konkurencni prostredi je v CR u mobilnich telefonu jiz skoro deset let. Pro koncove nefiremni zakazniky nema prenositelnost zadny vyznam a pro ty ostatni minimalni. Takze neni duvod aby se ceny snizily.
Pokusim se zareagovat jako naprosty laik ve veci telco:
a) kde jsou ty miliardy nakladu, kdyz prenositelnost je jiz ve svete (evrope) realitou, z cehoz usuzuji ze veskere SW komponenty realizujici mobilni sit jsou k dispozici jako reseni nasazene opakovane tudiz ne az tak drahe
b)casu spousta - regulatorni framework EU je tu uz dlouho a operatori museli vedet, ze prijde tenhle pozadavek i v lokalni legislative s pravdepodobnosti hranicici s jistotou
c)myslim, ze pro stredne velkou firmu je migrace k jinemu operatorovi docela nakladna bez preneseni cisel, takze pokud se budou moci sebrat a cely svuj paklik cisel proste presunout za vyhodnejsi nabidkou k jinemu opertaorovi, tak mi nerikejte, ze tohle nepodpori konkurenci z cehoz (opet laicky) usuzuji na moznost cenoveho boje.
ad a) Nejde jenom o komponenty realizujici mobilni sit, ale navic o ruzne back-office produkty podporujici provoz mobilniho operatora, reportovani, vykaznictvi, uctovani a spoustu dalsich podobnych systemu. U takto velkych spolecnosti se vetsinou SW dela vicemene na zakazku, takze je potreba vsechno prepsat coz stoji penize.
ad b) Myslim, ze jako "naprosty laik" netusite jaka je casova konstanta velkych firem. Software se obvykle po implementaci pouziva deset i vice let, releases s novou funkcnosti se planuji dva roky dopredu a nahrada novym SW muze trvat pet let. Nejake dva roky od schvaleni do zavedeni, tudiz nejsou zadnou dlouhou dobou. Cimz pozdeji dojde k nasazeni tim levnejsi cela zmena bude, protoze se vice zamortizuje stary SW, neco se splachne s jinymi nutnymi zmenami a podobne.
ad c) jenze to neznamena ze se to promitne do cen pro koncove zakazniky - obcany. Samozrejme, ze treba takovy Oskar ozije a zacne nabizet dalsi prestupove sady, operatori si budou mozna vice snazit udrzet stavajici firemni zakazniky, ale myslenka nadsenych pubertaku, ze po schvaleni prenositelnosti jim zlevni SMSky a volani o vikendech je znacne nerealna. Krome toho je otazkou jak velkou barierou byla migrace firemnich cisel v pripade neprenositelnosti. Podobne naklady ma firma s kazdym stehovanim a take nikdo nepozaduje prenositelnost domovnich adres. :-)
A) naklady v radu miliard jsou tak na vybudovani cele site, na prenositelnost cisel tam mozna miliony a to kdyz to radne predrazim.
B) pozadavek existuje minimalne 5 let, realna doba realizace je otazkou dnu, maximalne tydnu.
C) prenositelnost ma zajiste vetsi vyznam predevsi pro firmy, ale je spousta nefiremnich zakazniku, pro ktere je zmena cisla problem. Pokud komunikujete s vice lidmi (dejme tomu pres 50), zkuste si jim vsem vysvetlovat ze jste zmenil cislo.
Pokud byste meli nejake navrhy k novelizaci ZOEK, je nejvyssi cas je nejak zacit je sepisovat, nebot do Poslanecke snemovny dorazila jeho novelizace, snemovni tisk
960, http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=4&T=960 , je navrzeno projednavani pouze v 1. cteni, tj. "zrychlene".
Já teda nevím, kde operátoři berou ty zlomky procenta přecházivších. Osobně jsem u Eurotelu, ale vzhledem k tomu, že narozdíl od podnikové sféry je to nepodnikově dost drahej operátor, pokud mi třeba Oskar nabídne stejnou službu za lepší peníz (i když to pokrytí je stále dost bída), tak to u něj zkusím a případně zůstanu. Nevidím jedinej důvod, proč bych neměl přejít k lepší ceně za stejnou službu - právě ta nepřenositelnost čísla byl problém, se kterým jsem se nechtěl potýkat.
A operátory měřím i o vztahu k zákazníkům. Oskar jako jedinej zůstává u plně přístupný SMS brány, Eurotel alespoň s těma 60 znakama, ale T-Mobile? Ten teda ani omylem.
"..by zas mohla rozhybat ceny smerem dolu."
Je tragedií, že plno lidí opravdu uvěřilo demagogickým názorům některých autorů - jako třeba byl Peterka - že trh všechny ceny jen snižuje.
Číst články například od Peterky bude mít cenu, až vysvětlí (nejprve ale sám sobě), jak je možné, že po úplné privatizaci bank se bankovní poplatky vyšplhaly na jednu z nejvyšších úrovní v Evropě!
Ale vždyť to všechno tady už bylo, Já když jsem byl malý, tak také pár ideologických kazatelů všude vyhlašovalo, že až bude v každé vesnici JZD, tak bude všude k dostání šlehačka. - A články od Peterky jsou stejně objektivní jako tehdejších funkcionářů KSČ anebo ČSL (ta přece dodávala celé Národní frontě věrohodnost 40 let) o nezbytnosti vývoje v celém zemědělství.
Nejvyšší čas! Telecom teď bude určitě zdražovat, když ČTÚ tak pěkně zaúřadoval, takže zrušit pevnou linku bude při přenositelnosti čísla mnohem lákavější a banky, které pro poskytnutí půjčky vyžadovaly vlastnictví pevné linky se budou moci jít klouzat.
ano, "řešilo" se to. diskutující hlavně odmítali námitky co se týká nákladů uživatele na přechod a po přechodu. Jen pro ilustraci - nesmyslná představa spasení ve formě hlásky informující o tom kam se vlastně volá. Naprosté ignorování nákladů spojených s výměnou SIM karty (banky a pod) - nedovedu si představit, že by nový operátor dokázal přeprogramovat aplikace na SIMce podle svého.