Sám učím prvňáky programovaní (nebo chcete-li algoritmizaci) - několik osobních poznatků z praxe.
Ano byl bych taky rád kdyby se to děti učili od první třídy. Ale ze stavu nula skočit hned do povinné výuky podle mně není nejlepší řešení. Začal bch podporou učitelských komunit (např. GEGu) které by napsali učitelské příručky, zavést nepovinné hodiny a podporovat školy které je budou mít. A když to všechno bude klapat tak jednoho dne možná povinné hodiny pro všechny.
by mne zajimalo, kolik mistnich diskutujicich ma deti skolou povinne.
Prvnak se ma naucit cist a psat, to je hlavni ukol 1. tridy. Jelikoz je to jeho prvni rok v uplne jinem prostredi, kdy je mu najednou silne omezovan rezim, nejde nafukovat pocet vyucovacich hodin a pretezovani povede jen k vetsimu procentu tech, kteri to "vzdaji" a uz jsou skoro navzdy pozadu. A pokud budeme chtit do stejneho poctu hodin vsunout vice ruznych predmetu, jen zpomalime vyuku uplnych zakladu.
Ale prd, ony i ty "základy k memorování" v sobě kupodivu obsahují i "matematiku, jež se dá naučit", když si zrovna nepamatuju, kolik je šest krát sedm, tak se z toho buď sesypu, že jsem to zapomněl, nebo si uvědomím, že to je sečtení šesti sedmiček, což je totéž je sečíst dvě trojice sedmiček, což je dvakrát dvacet jedna, což je dvakrát dvacet a dvě jedničky k tomu, což je "dvakrát dvě a nulu za to" a dvě jedničky k tomu... Prostě těch vztahů je hromada a každý si může najít "cestu k tomu, co zapomněl"... Pokud mu tedy někdo nevnutil myšlenku, že malá násobilka je básnička, kterou ze sebe musí umět kdykoliv vychrlit.
Máte pravdu že jsou skutečně základy, které je třeba se naučit, ovšem není toho o mnoho více, než jak za sebou jdou čísilce. Představa, že do toho patří i velká násobilka, je docela úsměvná, to, že to někdo myslí vážně, je spíše smutné.
Ani ne tak náskok těch dětí, ale spíš ukázka informační negramotnosti vyučujících.
Připomíná mi to má brožovaná léta. Co nás učili na gymplu programování, je mi dnes všechno k prdu (byli jsme třída zaměřená na programování - to se psala 90. léta). A když nám dal učitel v písemce zadání, že máme napsat program libovolné metody třídění čísel, já kulišák napsal vlastní, kterou jsme se neučili. Neříkám, že byla lepší než jiné, ale fungovala - zadání bylo splněno. Dostal jsem z toho příkladu za 5. Tak jsem se nasral a říkám, že z toho příkladu chci za 1, protože zadání bylo splněno. Po námitkách vyučujícího, že tohle je nějaká kravina, která nemůže fungovat, protože jsou tam úplné nesmysly, jsem řekl, že to klidně znak po znaku přesně tak, jak je to na papíře, bez jakýchkoli orav či úprav přepíšu do počítače a jestli to bude fungovat, chci za 1. Že prej klidně, protože to nemůže fungovat. K velké nelibosti učitele jsem to udělal a fungovalo to. Výsledek za 1 se skřípěním zubů, oproti němuž je škrábání skla kovovou rukavicí hadr.
Onen uvažovaný předmět by se neměl jmenovat "programování", ale algoritmizace.
Jenomže když vidím, jak moje kluky učí matematiku v první a druhé třídě - strojově, žádná logická odvození, prostě se musí z hlavy naučit hromady součtů, kolik je 3+2 a kolik je 2+3. Pak se dostanou přes desítku, takže už jedou 13+2 a 12+3, a když se člověk zeptá, kolik je 33+2, tak mu řeknou, že se to ještě neučili.
Musím tedy doma suplovat matematikáře, ten starší je ve druhé třídě a ve škole stále jedou součty, pořád dokola, do zblbnutí, přitom když jsem ukázal klukovi, jak násobit, jak si to rozložit na součty, tak to mrská (sice pomalu :D) bez toho, aniž by musel znát nazpaměť násobilku... a upřímně, není to žádný génius či nadané dítě, obyčejnej kluk, jenže to prostě neumí ve škole učit, opravdu nevím co studují na peďáku oni páni učitelé.
Takže prosím ruce pryč od "programování", nebude to fungovat, zhnusíte to dětem a budou mít z toho stejnej vítr, jako mají z matematiky. Začít by se měla učit pořádně matematiku, to je předmět, kde má člověk přemýšlet a řešit problémy, ne z hlavy sypat výsledky, aniž by člověk věděl, jak se k nim došlo, udělat z ní v podstatě algoritmizaci.
Vzhledem k současné porodnosti, trendům a způsobům podpory rodin s dětmi celkové IQ populace spíše klesá. Vzhledem k tomu, že jsou i trendy rušit speciální školy pro slabší žáky a vecpat je k "normálním" dětem je jakékoli přidávání učiva zbytečné.
Trend je ten kompromitovat základní státní školství a vytvářet elity na soukromých školách.
Nevím jak vám, ale na mě drtivá většina výuky v českém vzdělávacím od základní školy po VŠ, jakékoli nadšení pro ten který obor dokonale zabila. Dokonce z mého tehdejšího koníčku a budoucího zaměstnání z předmětu s názvem Výpočetní technika jsem na střední škole propadl. Děsím se co si pod pojmem programování naše ministerstvo školství a učitelky budou představovat.
Memorování matematiky (i základů, jako je sčítání apod.) je špatně. Dítě ví, kolik je tři plus dva, ale má to v hlavě zakódované jako sadu abstraktních znaků. Samozřejmě že časem si bude pamatovat z hlavy, kolik je výsledek, ale je důležité aby vědělo proč, jak se k němu došlo, dokázat to ukázkou třeba na prstech či počítadle.
A to že něco nespočítají bez kalkulačky? A co jako? Důležité je vědět jak k výsledku dojít, najít si cestu a ne to všechno sypat z hlavy nazpaměť.
sice jsem chtěl původně spustit kolovrátek, jak je největší problém nedostatek učitelů rozumějících tomu, co by měli předávat (aneb kde vzít tu armádu pedagogů skutečně rozumějících algoritmizaci, když na takové lidi soukromý sektor čeká s otevřenou náručí a penězi, které do školství nedostanete), ale pravdou je, že možná není potřeba.
Vezmeme-li v úvahu právě technologie, existující výukový software a vzdělávací portály, možná by stačilo posadit dítě k počítači, dohlížet, že nedělá bordel, a o výuku by se staral počítač.
Taky jsem vývojář. Když mě napadne myšlenka, kterou jsi tu prezentoval (ne že by nenapadla), vždycky se rychle vzpamatuju a uvědomím si, že s hloupou většinovou společností by nám, kteří se holedbáme tím, jak jsme hrozně chytří, od klientů pak chodily projekty buď stupidní nebo obtížně přijatelné... Všechno má svoje.
To je do samé, jako že boháčům by taky nevyhovovalo, aby byli nejbohatší a kolem nich byla hromada žebráků. Bohatství vyvolených pochází a je udržováno běžným lidem.
Nesmysly o platech vycucané z prstu: "Kdo jiný má za poloviční úvazek 30 tis. měsíčně?" Hrubý nástupní plat kantora ZŠ v 24 letech je něco málo přes 20000 Kč, s třicetiletou praxí (!!!) se dostal na 28500 Kč (viz http://www.ceskaskola.cz/2015/10/nova-tarifni-tabulka-pro-pedagogy-o-se.html). To vše v případě, že uhájí plný úvazek v případě slabších populačních ročníků (někde jsou samozřejmě extrémy s přesčasy, ale rád bych viděl kantora v plné třídě v běžném předmětu s úvazkem třeba 28 hodin). A normální kantor určitě "poloviční úvazek" nemá, to je jen obvyklé klišé... Učil jste někdy?
To je ale roztomile naivní představa o tom, jak fungují počítačové algoritmy pro šachy. Ne, veškeré kombinace se do žádné operační paměti superpočítače nevejdou a nevešly by se ani do operačních pamětí všech počítačů světa.
To "dobré uspořádání" ve skutečnosti stojí na řadě heuristik jak rozlišovat mezi perspektivními a neperspektivními pozicemi a "řešení šachů" je stále "dynamický proces" v tom smyslu, že nejde o "jsem v téhle pozici a té v překladové tabulce odpovídá tento tah".
Ale dokonce i v případě, že bychom do tohoto stavu jednou dospěli, by stále mělo smysl se šachy učit, protože ta "překladová tabulka" by byla "do kamene vytesanou strategií", kterou člověk (či konkrétně průměrný žák) nikdy celou neobsáhne, Už nějaký ten pátek existuje takový "kompletní rozbor" pro piškvorky, přesto se nezdá, že by to děti nějak trápilo a dál je hrají, dál dělají chyby, dál je odhalují a zlepšují se.
Titulkem jsem dal najevo svůj názor.
Co nepovažuji za nesmyslné, ale naopak za zcela nezbytné, je "problem solving" (nemám zrovna vhodný překlad, pardon).
Ano, může to být ukryto v předmětu "programování", ale pak už třeba i v tělocviku - ten také činí spoustě dětí "problémy".
Schopnost řešit problémy je přenositelná do celé škály oborů. Schopnost programovat nikoli.
Povinná výuka programovania je blbosť. Na to sú voľnočasové krúžky. Základy matematickej logiky, množín sa vyučujú na matematike. Potom sú povnne voliteľné predmety.
Učiť deti odosielať email je ako učiť vtáka lietať. Naučí sa to sám, pokus-omyl. 4 ročné dieťa s tabletom vie už všetko. Spustiť program, zavolať, fotiť...
Oproti tomu, deti nemajú mechanické zručnosti. Budú vedieť naprogramovať nejakú blbosť, ale nedokážu si uvariť obed, poskladať nábytok, ožehliť prádlo, ochrániť seba pred fyzickým útokom.
Neviem či som si to všimol len ja, ale stále menej a menej je potreba niečo si naprogramovať. Programov je prebytok, jeho ovládanie sa zjednodušuje, automatizuje. Na svete rastie počet ľudí, rastie počet ľudí online, rastie počet programátorov.
Prerazia len tí najlepší. Tí najlepší sa učili programovať dobrovoľne. Pretože ich to čo? Pretože ich to bavilo. Odpadu na Steame, Googleplay a pod. je neúrekom. Lebo čo? Lebo každý je programátor.
Včera jsem měl možnost vidět kousek nějaké slovenské obdoby pořadu Nikdo není dokonalý. V jedné otázce se ptali lidí jaký je rozdíl mezi čtvercem a krychlí. Mladí idioti netušili vůbec o co jde. Ti kreténi nevěděli ani že čtverec není trojúhelník! A co je krychle, tu už vůbec netušili!
Vykašlete se tedy na výuku programování a naučte ty debily nejdřív naprostým základům! Děsím se toho až tahle generace začne zasahovat do řízení společnosti! Pokud už to tedy nezačala dělat a my v současné době nejsme svědky jejich činnosti!
Jak jsem pročítal komentáře na článek před cca dvěma týdny a i tento článek s komentáři, tak si stále více myslím, že je na místě začít ve školách využívat šachy.
Zaprvé, šachová hra je usazený, stabilní systém, který se každý rok dvakrát nemění, jako některé části ICT (ano, např. WWW je teprve v plenkách).
Zadruhé, i když je spousta věcí, které se vyplatí si v šachách zapamatovat, tak šachy na samotném memorování rozhodně nestojí.
Zatřetí, je tu (prý...nestudoval jsem je) řada psychologických výzkumů, které dokládají, že šachy nejen pomáhají v oblasti logiky a myšlení, ale i v řadě dalších osobnostních a sociálních aspektů.
A za čtvrté, tedy to nejdůležitější: moje doměnka je, že vyškolit či nejmout dostatek personálu pro dostačující výuku šachů je reálný nyní. Totéž nejspíš nelze s jistotou říci, pokud se bavíme o dostatečně uspokojivé informační výchově.
V šachách to má taky ministerstvo těžší, pokud chce výuku posunout někam jinam, kam by nemělo. Totéž se týká učitele(ky).
Jinými slovy - budete-li jako autorita věřit volovinám a vykládat je dětem, ony Vám je zpoza šachovnice vyvrátí.
Ono je to naprosto jinak. Totiž právě tuto základní tabulku, právě toto základní memorování malé násobilky musíte mít bezpodmínečně v hlavě, protože pokud toto bezpečně neumíte, tak nezvládnete - a to žádným "přemýšlivým způsobem a vlastním postupem " ani žádnou složitější látku matematiky, Ani tedy násobení větších čísel (ani nazpamět ani písemně), ani násobení desetinných čísel. ani mocniny,Vy dokonce nedokáže spočítat ani obyčejnou rovnici (jak když neumíte z hlavy nazpamět násobit aby jste si obě strany opravil). Pravděpodobně nepochopíte nic ani z geometrie (co to je čtverec? strana 3x3 to neznám..),ani Pythagorovou větu.. Na vyšší matematiku typu derivací či integrálů můžete zapomenout., když nedokážete ani z hlavy spočítat kolk je 5x4.
Bohužel se mýlíte. Základní věci jako je ono sčítání nebo malá násobilka se děti musí nadrilovat. Pokud si umí pomoci nějakou mnemotechnickou pomůckou, proč ne. Jestli ale není schopno si tyto věci zapamatovat a potřebuje si 2+3 ukazovat na prstech, je asi něco v nepořádku, možná je jen trochu hloupější :-) - tedy tak by bylo hodnoceno za mých mladých let, kdy se ještě nebyli dyslektici a dysgrafici a asistenti k nim atd.
Jisté penzum faktů prostě člověk musí nosit v hlavě, jinak mu je znalost postupů nahouby - nepozná, jestli výsledek dává smysl nebo ne. "Co je inženýrovi platné, že ví jak se počítá most, když mu spadne." říkával na škole cvičící, když spolustudent lamentoval, že zná postup a jen kdesi omylem prohodil znaménka.
Jen aby to nedopadlo jako na gymnáziích - za kolik minut se spouští spořič (10 min) a kolikátá ikonka zleva ve Wordu podtrhává text. Kdyby brácha na takovou školu nechodil, tak tomu nikdy neuvěřím.
A to vím, že na střední odborné škole o pár domů vedle se učí Pascal, HTML, 3D modelování a další věci. Ne stylem "naučte se to nazpaměť", ale "takhle to funguje, zkuste si to". 3D se dělalo ve třech různých programech aby žáci měli trochu přehled, HTML se psalo jak v texťáku, tak i v různých IDE prostředích. Když už se psal vzácně test na papír, bývalo to většinou abcd, nebo "napište program co bude dělat tohle". Hodnotilo se podle přehlednosti, rychlosti,...a pokud někdo zapomněl středník, dostal od učitele test zpátky aby se ještě podíval jestli mu tam něco nechybí. Hned to bylo lepší, než dostat špatnou známku a nadávat na všechny kolem, že je to nefér.
Nejvíc se mi líbilo, že Pascal se bral dlouhodobě, ale HTML, JavaScript i CSS se jen nakouslo, vyzkoušelo, vysvětlilo k čemu je a jelo se dál :) Kdyby se tak takhle učily dějiny nebo další předměty, to by bylo něco. Nevadí mi zkoušet písemně, vadí mi zkoušet každou drobnost a dělat tragédii z toho, že nevím jestli Napoleon vyhrál ve čtvrtek nebo v sobotu.
ze si clovek postup s vekem vyviji podle toho, co mu vyhovuje. Malou nasobilku aspon prumerne inteligentni clovek umi, jestli se ji naucil tim, ze si zapamatoval s odporem po 1000 vypoctech nebo se ji na zacatku naucil nazpamet je jedno. Vetsina deti ma pamet natolik dobrou, ze je nahrkani nasobilky nijak nezatizi. Ty, ktere v nasobilce nevidi nic vic nez basnicku, jsou bohuzel asi pomalejsi, ale zrovna tem ta basnicka urcite neuskodi. Minimalne jim prijde divne kdyz neco nasobi 7, ze vysledek neni v jejich basnicce, takze je asi nekde chyba, pokud ani to jim neprijde divne, tak aspon rodic vi, ze by jeho potomek mel zvazit povolani, kde neni potreba myslet.
Cetl jsem zde spoustu nazoru, ktere odmitaji navrhovane vedeni k algoritmickemu mysleni v ramci vyuky informatiky, protoze "to bude moc tezke", "detem se to zhnusi", atd. Prosim, nez budete psat takoveto nazory, tak se podivejte na
https://code.org/learn
jak muze vypadat "vyuka programovani", rekneme, pro treti-ctvrtou tridu.
Mam 8mi leteho syna, ktery tuto stranku miluje a travi tam rad cas misto hrani her. Samozrejme, ze kazde dite je jine a ma jine dispozice, ale spousta veci jde podat opravdu zabavnou formou.
Já jsem byl v 90. letech třída zaměřená na matiku (a programování, samozřejmě). A kdyby někdo udělal vlastní algoritmus třídění, tak by nejspíš dostal 1* za aktivitu a samostatnost (a druhou známku podle efektivity výsledného algoritmu - ale velmi shovívavě, už BS by byl za 2 :)
Baltíka nám taky na základní škole učitel ukazoval a doma jsem si ho zkoušel. Ale na složitější programování to moc není (přestože jsem v tom viděl udělané jednodušší hry) a nevěřím, že současní učitelé na ZŠ budou schopní navázat na Baltíka něčím reálným, což je nutné, pokud je nutné mluvit o programování. Navíc na tyhle pokusy není potřeba speciální předmět, ale stačí rozšířit současnou informatiku. Pokud na Baltíka vyčlením dva roky, je to hodně.
No kdo nezažil neuvěří, ale ještě když sem chodil do školy tak naše učitelka "IT" považovala Excel za jakýsi nedostižný svatý grál IT znalostí. Dopadlo to tak, že ačkoli jsem měl asi tak 50x větší znalosti než ona dostal sem jako z jediného předmětu z "IT" čtyřku, jelikož sem nedokázal v časovém limitu při písemce doslova roboticky vytvořit nějaký presenční graf s milionem detailů typu stínování sloupců :-)
Excel... to je TEN program... :D
Neboli, pokud se hovoří o " nedostatku IT expertů a programátorů na pracovním trhu.", myslí se tím skutečně nedostatek IT expertů a špičkových programátorů . Protože "nějaké znalosti práce s počítačem " dnes mají všichni (prakticky včetně důchodců), a programátorů,co umí "nějak v něčem trochu programovat" je taky v podstatě dost..Ten nedostatek je skutečně až v té úrovni špičkových odborníků s hlubokými znalostmi ale taky se znalosti s těch nejnovějších technologií.
Takže - ve skutečnosti by ten požadavek na výuku programování ve školách měl být naprosto rozdílný-totiž právě se zaměřením na výuku rozpoznaných talentů., Pro ně speciální třídy, pro ně speciální hodiny, kvalitní učitele, kvalitní techniku (třeba i ty LEGO WeDo), nebo pro ně ty tablety se skutečně propracovaným výukovým SW na rozvoj jejich schopností
Bohužel, jestli se místo toho ty peníze rozfrcají na výuku všech dětí !nějakého programování" (-a ta výuka skončí někde u Print "Hello world", tak to budou naprosto vyhozené peníze. Mimochodem jistě se pan Lessner doslechl něco o zavádění inkluzivní výuky-v rámci níž budou do škol převáděny mentálně opožděné děti, jistě si je vědom současné migrační krize, během dní se do našich dostane spousta dětí neznalé ani našeho jazyka (ani latinky) a budou se školou jen obtížně prodírat.Čili-i v důsledku toho bude jakási všeobecná kvalitní výuka programování pro všechny dosti problematická
Re: "Jen aby to nedopadlo jako na gymnáziích": Čas od času si vyhledávám pomocí Google maturitní otázky z informatiky na středních školách. Je to často skutečně otřesná četba.
A ještě děsivější je situace na katedrách informatiky na některých pedagogických fakultách. Jeden příklad naleznete v mém článku http://www.ceskaskola.cz/2015/10/jan-wagner-povinne-programovani-uz-tady.html.
Téda, nechtěl bych zažít...a věřím že bráchu něco na ten způsob bude brzo čekat.
Vzpomínám že na ZŠ jsme měli přístup k jednomu síťovému disku, kde měl každý žák svoji složku a když jednoho dne učitel něco zařizoval, dal nám za úkol opsat dvě stránky textu z projektoru. Strašně mě zaujalo kolik lidí to opravdu začalo všechno slepě opisovat. Já se radši domluvil s několika spolužáky, každý opsal kousek, já to všechno pospojoval dohromady a dal na disk k dispozici všem co měli zájem. A pak jsme si chodili po internetu nebo hráli OpenArenu po zbytek hodiny, zatímco ostatní opisovali a nechápali.
Na střední škole měl každý přístup jen ke svému disku a pak read-only přístup k společnému disku. Tam jsme funkční programy šířili přes pastebin a posílali si papírek s adresou :) Byla tam taky větší volnost, počítače za moc nestály a když si někdo vzal z domova notebook, měl možnost připojit se do sítě a pracovat si na vlastním, výrazně rychlejším stroji.
Já zase dostal u maturity čtyřku z češtiny, i když jsem v pololetích míval dvojky. Jako na potvoru jsem si vytáhnul jedinou knihu na kterou jsem naprosto nic nevěděl a při slohu mi nesedlo ani jedno z témat. A tak jsem si vybral "stížnost", nějak to napsal na počet slov a jako zázrakem jsem dostal alespoň tu čtyřku. Škoda, teď si budou všichni budoucí zaměstnavatelé myslet, že patřím mezi ty dvě třetiny spolužáků, co krátce před maturitou napsali v testu "pyvo" a "lyška" :D
Hádám že s příchodem státních maturit se nic nezměnilo, že?
Upřímně, už nějakou dobu váhám, jestli vůbec chci mít potomstvo. Představa že si budou muset něčím takovým projít a ještě budu muset po práci potomkům všechno vysvětlovat k nechuti nás obou, protože osnovy jsou mimo mísu....
Uzakonil bych povinnost odevzdat dite do statniho institutu pro vychovu jiz po narozeni. Oni uz ho tam patricne naprogramuji na jeho budouci funkci. Kdo odmitne dite odevzdat k preprogramovani, pujde sedet na 20 let, protoze by tim podporoval priliv rusivych elementu do slusne civilizovane spolecnosti.
Skolstvi bych zefektivnil odstranenim lekci vareni, zahradniceni nebo prace s materialem. To jsou hlouposti, system se uz stara o dovoz jidla, neni treba jej umet vypestovat. Uvolneny prostor se muze vyplnit studiem politickych nazoru politologu - je dobre mit vseobecny, spolecnosti uznavany prehled.
Let me express, let me express!
Nejakym omylem jsem se dostal k sade otazek na tema IT, musim rict, ze jako ITk bych spolehlive propadl, nebot takove nesmysly jake tam byly, se hned tak nekde neuvidi. Nejkrasnejsi na tom bylo, ze podle "klice" bylo spravne vice odpovedi, ale ve skutecnosti nebyla spravne ani jedna, a to platilo o tak 80% onech prikladu.
Opravdu povznasejici zpusob zjistovani toho, jestli se nasi potomci dostatecne nadrtili zpameti to jedine "spravne" reseni.
No víte-i to je možná problém - "Nejvíc se mi líbilo, že Pascal se bral dlouhodobě, ale HTML, JavaScript i CSS se jen nakouslo, vyzkoušelo, vysvětlilo k čemu je a jelo se dál ".
Co se třeba myslelo tím "Pascal se bral dlouhodobě"- základní konstrukce jako u každého jazyka, nebo i pointery (jo, pascal je umí taky), OOP? Programování s Pascalem třeba ve Windows? Bez toho jsou právě jen ty vysvětlené základy, v praxi skoro nepoužitelné..Zatímco naopak HTML, JavaScript i CSS se jen nakouslo, vyzkoušelo, vysvětlilo k čemu je a jelo se dál -což jsou technologie, které by studenti,absolventi mohli začít v praxi ihned používat,pokud by je je škola kvalitně naučila..
Tenhle přispěvek byl velmi inspirativní, bohouši. Díky za něj! Některé z těch nápadů by na školách urazily a i já bych si na jejich nasazení musel chvíli zvykat. Ale ukazuje to jasně směr, kterým by se školy mohly posunout.
Rád bych měl na autora bohouše kontakt, jen tak. Můžeš se se mnou spojit? Dík.
o tom jak skutečně chce tenhle stát učit děti od 1.třídy programovat? A to tedy při vědomí jejich schopností v ostatních předmětech? Kde tedy v českém jazyku je i ono zmíněné "Máma má mísu" doslova výsledek několikaměsíční dřiny kdy se učí děti postupně a (pro mnohé pomalu) a zpaměti rozeznávat jedno písmenko po druhé? Kdy (jak mnozí vědí) spousta těch dětí ještě ve vyšších třídách doslova slabikují přečtený text než jim až potom dojde smysl celého slova? Kde se v matematice učí teprve jednotlivé číslice a jejich pořadí,a smysl počítání? Kde se jim teprve v řadě jiných předmětů učí a popisují-ve značně pro ně zjednodušené formě jevy a zákonitosti tohoto světa?
Pan Malý sice uvádí příklad-"„V jakém pořadí položit sýr, okurku atd., aby vznikl sendvič podle předlohy?“ nebo „Která je nejkratší cesta tímhle bludištěm?“ Ale tohle proboha snad s kostičkami nebo těm poživatinami v případě prvém-a s pastelkou na obrazek v případě druhém-at si to zkouší . Vymyslet a napsat na to obecný algoritmus by byl problém i pro vysokoškoláka..
Slovem-bud je naprosto chybná celá koncepce a nebo naprosto špatný název-pokusit se pod název "programování vtěsnat něco jiného, co by se mělo učit naprosto jinde a naprosto jinak-nebo dokonce, co ani příliš všeobecně učit nejde-a je to jen zbytečný pokus popřít Gaussovu křivku..
A právě ta automatizace je důvod, proč se to na našich školách učí, jak se to učí. Je to počítání, není to logické myšlení ani algoritmizace. Je to nezbytný základ, na který se pak nabaluje všechno ostatní v matematice. Nemyslím si, že by to dětem mělo uškodit, měly by se snažit to zvládnout, pokud to nedokáží při největší snaze, budou mít ve škole problémy i jinde ...
To je jistě šířeji debatovatelné, podobně jako pochybnosti o existenci prostoru a čau.
Předpokládám však, že předřečník měl na mysli, že mnozí učitelé se nenamáhají dětem ani vysvětlit, jak geometricky důležitý je poměr mezi obvodem a průměrem kružnice, pro zajímavost jakou má třeba historii a vývoj jeho zpřesňování atp....
Ja ho pochopil ;-) Jenom se da ta otazka brat dvema zpusoby. To, ze je ten pomer konstantni vyplyva z definice kruznice, to by se samozrejme ucit melo. To, proc ma ta konstanta zrovna tuhle hodnotu ale nikdo na zakladce ucit nebude, to mozna az na teologickej fakulte, pokud tam neprobiraji dulezitejsi veci.
V zemi, kde je mozne, ze se v ramci vyuky informatiky v pate tride pisi pisemky z rozlozeni pismen na klavesnici - tahle snaha nemuze mit uspech.
V IT pracuji cely zivot, snazim se sve deti nadchnout pro trochu kterativni pristup k technologiim a pak jim to skola takhle znechuti.
Zaklad z hlavy automaticky, ostatni algoritmizaci, to je prece jasne. Vysledku k zapamatovani neni zdaleka 100. 81, 72, 64, 63, 56, 54, 49, 48, 42, 36, 32, 28, 27, 24, 21, 18, 16, 12. Vse ostatni je jednoduche.
Nasobky 10, 5, 2 nepredstavuji ani pro deti nic sloziteho. Je problem se to naucit?
Otázka zní-a musí se to učit jako samostatný předmět aby si "nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové."
Za našeho mládí na to stačila exkurze-podívejte se jak se chovají telata, nebo dělají televize, nebo třeba tisknou časopisy..
Opravdu nestačí těm dětem ukázat že ty programy píší programátoři na obrazovce počítače v nějakém "cizím jazyku pro počítače" (to určitě pochopí-cizích jazyků je spousta. A kdo by chtěl (a pouze ten) se ten jazyk může naučit-mimo povinné hodiny-možností je spousta..
Každý psycholog ví, že logické myšlení u dětí se začíná vyvíjet až mezi 8. a 10. rokem dítěte. Do této doby převládá paměťové učení (proto také děti do 10-ti let se nejlépe naučí cizí jazyky). S touto zcela biologickou stránkou dítěte neudělá nic sebelepší pedagog. Logické myšlení do 8 let věku umí používat pouze část velmi nadaných dětí.
Šachy jsou úžasné v tom, že 64 polí a 32 figurek generuje prakticky neomezené množství "problémů k řešení". A mají "drobnou" nevýhodu, všechny se točí kolem 64 polí a 32 figurek. A pokud by mě jejich osudy v jejich malém světě nezaujaly, bylo by nucení do nich docela peklo.
Ale třeba je to o přístupu a "výuka šachům" by pro někoho, koho by nezaujaly, spočívala jen v tom, že by je během hodin musel hrát, ale z výsledků by nic neplynulo... Pak budiž, pořád lepší hrát šachy než poslouchat učitelku předčítající seznamy (názvů, dat, předmětů...).
Slyšel jste někdy např. o Státním úřadu pro jadernou bezpečnost? Je to ústřední správní orgán, tamní lidi osobně znám včetně šéfů a dlouho jsem s nimi spolupracoval. Tvrdíte totéž i o inspektorech jaderné bezpečnosti na jaderných elektrárnách, kteří jsou zaměstnanci SÚJV? Proto jsem napsal, že ne vždy a ne každé.
Že jste rebel na rozdíl od svých dětských let, jste před časem prohlásil vy sám v nějakém komentáři.
Pokud vám uniká význam sousloví "ústřední správní orgán" a pokládáte za takový orgán jen takový, který má v názvu ministerstvo a v jeho čele stojí člen vlády (viz kompetenční zákon č. 2/1969 Sb. v platném znění), pak ano - vy vůz, já koza. Mám ale dojem, že jste myslel celou státní správu. No nic, ale i na ministerstvech se najdou lidi, kteří prošli praxí.
Fakt, ale kdo to má hledat.
Ministerstvo není ani "ústřední správní orgán" ani celá státní správa, ministerstvo je ministerstvo. Pokud chcete diskutovat a ne trollovat, nehledejte ve významu sdělení něco, co tam opravdu není.
"No nic, ale i na ministerstvech se najdou lidi, kteří prošli praxí."
Tohle asi popírat nejde a dá se s tím souhlasit, bohužel ti, co rozhodují, obvykle žijí v nějaké alternativní realitě, nebo by se to alespoň z jejich výroků a činů dalo předpokládat.
Pane Bože, to jsou názory. Já se vůbec nedivím, že to se školstvím vypadá, jak to vypadá.
Něco "drillovat" je úplně na exkrement, protože se to prostě z toho mozku za čas vypaří. Dítě, které si umí 2+3 spočítat na prostech na tom rozhodně bude v budoucnu lépe než to, které se to "nadrilluje". Ten, kdo pochopí systém (postup), vyhrává, Já taky malou násobilku neumím zpaměti, dávno jsem to zapomněl, ale UMÍM SI TO SPOČÍTAT, i když k tomu pravda nepotřebuju prsty, dám to v duchu. A to, že to dává smysl, mi potvrdí zkušenost.
Pokud je bezpecnost v nasich jadernych elektrarnach zajistovana presne stejne, jako bezpecnost v tech nejadernych, tak si zacinam hledat bydleni na jiznim polu.
Pricinou (tou skutecnou) dle velmi duveryhodneho interniho zdroje je zanedbana udrzba (kvuli usporam - aby bylo na managerske zlate padaky). Pry se to melo vymenit uz 2 roky pred tim, nez to vyhorelo.
A jestli se k pripadne havarii v jaderne elektrarne bude pristupovat presne stejne, jako ke komentovani havarie v cizine, na tema "to je jen takovy psouk" (c) mrs Drabova...
Asi špatná volba školy. Matematika se dnes začíná učit zcela jinak (http://www.h-mat.cz) a přibližně pětina škol ji tak již učí ("Touto metodou učí již přes 750 z 4 100 základních škol v ČR.").
Děkuji za nádherný článek i s odkazy. Se synem s oblibou používáme Scratch a Mindstorm. Musím říct, že je nadšen. Myslím, že tímto hravým způsobem lze děti hravou formou naučit samostatnému myslení, kterého je zpravidla v součaných školách nedostatek. Vidím častý důraz na memorování a opakování probrané látky. Myslím, že by podobný výuka mohla začít alespoň jako dobrovolná. Už to by ukázalo její (ne)vhodnost a zájem dětí i kantorů.
vsude plati, ze bohatsi si vic zaplati a mel by vic ziskat
Ano, nekteri si zaplati papir, ktery by jinde ani neziskali :-) Zde jde o zamernou systematickou snahu statni, tedy z dani placeny siroce dostupny, vzdelavaci system co nejvice znicit. Nekde se to dari, jinde ne. Ostatne v CR ma stale diplom z CVUT nebo MFF UK prece jen lepsi zvuk nez treba z Unicorn College :-)
samozrejme i chude deti s nadanim pak mohou dosahnout na stipendia atd...
Lidi by si měli ujasnit, co je to programování (informatika) a co je jeho výuka. Pokud si někdo představuje výuku programování jako hledání cesty bludištěm, tak je to hezké, ale to už se jedná spíše o předmět luštění křížovek a hádanek, než o programování, jakkoliv zde jsou společné prvky.
Takový předmět navíc nebude potřeba, protože na něj stačí pouze upravená matematika s příklady, které potřebují logiku k jejich řešení.
Co se skutečného programování týče, už chci vidět, jak jej vyučují učitelé, kteří jak sám autor řekl, informatice nerozumí dostatečně a podle úrovně svých znalostí ji nepovažují za prioritu. Jak mají zaujmout nadané žáky? Dokáží vůbec nějak pracovat s těmi méně nadanými? V takovém případě dětem informatiku maximálně zprotiví a zajistí, aby si děti raději vybrali jiný obor zájmu.
Na kvalitní výuku programování (ale minimálně v páté třídě), by bylo nutné najít někoho, kdo s programováním reálně pracuje a má odpovídající zkušenosti (spolu se schopností naučit), aby mohl dětem ukázat odpovídající souvislosti a vysvětlit jim, k čemu je konkrétní postup dobrý. A i takové programování je lepší zajistit formou zájmového kroužku pro lidi s patřičným zájem, než jako školní předmět se zkoušením a známkami.
Jenze ten dejepis, v podobe jak se vyucuje, skutecne blbost je. Ucil jsem se zpameti ceske (a pochopitelne i nektere zahranicni) panovniky, pekne podle roku kdy vladli, ucil jsem se zpameti stovky, spise tisice letopoctu ... a nepamatuji si z toho nic. Vzivote jsem to nanic nepotreboval, a stejne tak to vzivote na nic nebude potrebovat 99,99% lidi.
Ano, ma smysl si o dejinach s detmi povidat, ma smysl po nich chtit, aby samy hledaly informace, ale nema naprosto zadny smysl se neco ucit zpameti.
Stejne tak jsem se ucil pekne zpameti kde se co vyrabi a pestuje, coz uz po nekolika jednotkach let jsou informace zcela knicemu (100%).
Podobne jsem se ucil gramaticky rozbor vet, o cemz i lecjaky profesor tvrdi, ze je naprosta pitomost ucit, protoze to potrebuji vedet 3 lidi v celem state. K tomu aby nekdo neco napsal rozhodne nepotrebuje vedet, ze je neco citoslovce, neco jineho predlozka, zajmeno, ...
A pak tu mame milion, spis vice, spoluovcanu (doslova), kteri si radostne bezi vzit uver, protoze preci za ten mesic z tech 10 000 zaplati "jen" 12 500, a vubec jim nedochazi, ze urok je ve stovkach procent.
Myslím si, že výuka by se měla celkově modernizovat. To, co píšu, platí hlavně pro střední školy, ale základ změn by měl přijít už na základky. Děti by se dnes (například) nepotřebovaly tolik povinně učit literaturu, když jich v dalším životě bude číst minimum - proč se ve škole neučí rozumět filmovému umění? Proč nemají výuku základů fotografování či filmování, úprav fotek a střihu videa (to by byla skvělá algoritmizace), když focení bude potřebovat skoro každý? Proč v maturitní písemce na gymnáziu není scénář pro virální video? Proč ve fyzice není prostor pro aplikovanou akustiku? Proč se ve školách povinně neprobírají základy marketingu? Proč děti z gymnázia neznají podstatu elektronického podpisu? Ve všech těchto tak potřebných dovednostech by se celkem snadno zavedla zásada "škola hrou".
Omyl, deti nemaji problem se naucit zcela cokoli a premyslet o tom. Ale mysleni je presne to, co jim ve skole zakazi. Platilo to i za nas, a plati to stale. Slepe nasledovat pokyny ucitele a hlavne o tom nepremyslet. Na vsech urovnich skol.
Pokud se napriklad nekdo zeptal, proc zrovna 3,14, dostalo se mu odpovedi ze o tom nema premyslet a ma to tak proste pouzit.
No vidite, a nam "souska" na ZS vysvetlila (mozna proto jsem mel matiku vzdy rad), ze kdyz si nakreslime kruh (treba prispendlenym provazkem a tuzkou) a kolem nej udelame ctverec, tak ze jeho obsah spocitat umime, kdyz ten provazek bude metr dlouhy, tak ten ctverec bude mit hranu 2m a 2x2 = ??? ... 4. No a ze kdyby sme ten cverec udelali treba ze dreva, a pak ho pekne orezali na ten kruh, tak nam zbude prave tech 3,14 ctverce. Coz se da treba zvazit.
Jenze presne toto (se ani neobavam, protoze to vim) 95% ucitelek (protoze muze muzeme zanedbat) vubec NEVI! Mozna (nektere) zvladnou dohledat nejakou matematickou definici, ale nedokazi to vysvetlit tak, aby to pochopilo male dite. A proto jim predlozi cislo, ktere si musi zapamatovat.
spise vy...
musim se pana zastat, mozek totiz mnohem rychleji rozpozna "vzor" a treba takova mala nasobilka dava smysl se "naucit" nez ji porad "pocitat"
takovy japonec se toho musi i diky jazyku nadrilovat mnohem mnohem vice a jejich GDP na hlavu je sakra jinde (coz samozrejme zavisi i na jinych vecech)
Ono upřímně, ten materiál co dneska chodí na střední školy je katastrofa. Nemyslím teď vědomosti, ale chování obecně. Školu jsem dostudoval před třemi lety a vím, že mladší ročníky byly výrazně horší. A to JEN v mém ročníku jsem měl spolužáky co kradli, ničili školní majetek za tisíce a byli víc jak dvakrát ročně u krajského soudu. Nebyl to jeden člověk, byla jich skoro polovina ročníku!
S takovým materiálem pracovat musí být utrpení a všechna čest těm, kteří to zvládají a dokáží je zaujmout. A takoví si ty peníze opravdu zaslouží.
Kdyz jsem si precetl tuto diskuzi s malym mnozstvim rozumnych napadu, a naopak spoustou absurdit zalozenych na neznalosti stavajici reality, tak to presne dokumentuje stav na prislusnem ministerstvu.
Bohuzel, tamni "diskutujici" maji moc sve bludy implantovat do sloziteho systemu. Pousti se pak do neceho, na co nejsou zdroje, material a ani moznosti kontroly ve vymezenem casovem ramci. To logicky neskonci uspesne pro zaky ani ekonomiku zeme, ale patricni hybatele si udelaji carku a bude to uspesne v ramci ceskeho pojeti pokroku v mezich ode-zdi-ke-zdismu.
Zcela bezne a denne se setkavam s lidmi, kteri poslou email bez subjektu, pripadne s prilohou a bez tela, pripadne se strasne divi, ze tech 500MB fotek jim odeslat nejde atd atd. A to mluvim o lidech, kteri pracuji na pozicich, kde se prace s pocitacem zcela standardne predpoklada uz slusnych par let.
Pokud se pak presuneme k tem hlubokym tajum, jako rozdil mezi kopii a skrytou kopii ... opet, diky (ne)schopnosti techto lidi se treba muzete dozvedet, kteri vasi konkurenti se o zakazku uchazi, pripadne dodavaji vasemu zakaznikovi a dokonce vam takto muze kuprikladu policie sdelit, kdo ze si to na vas stezoval.
Celá základní škola pořád dokola příklady, kde je základem sčítání odčítání násobení a dělení. Jestli si má dítě potřebu v takových příkladech neustále procvičovat algorizitmizaci na malé násobilce a sčítání, nebo používá k témuž kalkulačku a rodič ho v tom podporuje, je to jejich věc.
Svým dětem bych doporučil si malou násobilku zautomatizovat, aby se zbytečně nedeptaly elememtárními početními chybami v úlohách typu krácení zlomků, úprava algebraických výrazů, řešení rovnic a nerovnic, řešení slovních úloh atd.
Nevidím nic zábavného na tom, když dítě zná postup, ale kvůli početním chybám se nedobere správného výsledku ..., jestli takový stav dítě samotné uspokojuje, silně pochybuju.
Právě v nepochopení toho, jak moc důležité je mít zautomatizované elementární úlohy, vidím důvod, proč má tolik dětí problém s obory, kde se něco počítá.
Aby si lidi nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové.
Jenze lidem je to uplne jedno, oni ani nechteji vedet co v tom beha. Hlavne ze to ukazuje fejsbuk :-)
Dnesni doba orientovana hlavne na efekt a rychle zbohatnuti (v CR spise vubec preziti), ne na znalosti, proste technickym disciplinam nepreje. To vse jeste podporeno realnym uplatnenim takovych znalosti, kde kdejaky tupy/drzy okravatovany podrztazka ma vetsi plat, nez technik ktery musi neco umet a jeste ma za neco dokonce i odpovednost.
K tomu jeste prictete to co zbylo na skolach za ucitele (opet se tomu nelze divit pri soucasne ekonomicke situaci) a mate vysledek.
Kvalitní vzdělání máte svým dětem poskytnout sám, a ne spoléhat na stát. Ten na vaše děti zvysoka kašle. Proč věříte někomu cizímu, že se o vaše děti postará lépe než vy. Nakonec to dopadá tak, že stejně jste to vy, kdo děti musí naučit psát a počítat, protože ve škole se to nenaučí. Proč by jinak příprava prvňáčka do školy trvala x hodin :-)))
Já netvrdím, že by si dítě tu malou násobilku nakonec nemělo zautomatizovat, ono to časem přijde, když soustavně narážíte na potřebu vědět, kolik je šest krát sedm, protože to potřebujete každou chvíli minimálně v matematice a fyzice, tak si prostě časem zapamatujete, že je to čtyřicet dva.
Jenže je rozdíl mezi tím, zda dítěti řeknete "tohle si teď musíš zapamatovat jako básničku a běda ti, jestli to někdy zapomeneš" a tím, když samo přijde na to, že se hodí si to pamatovat, ale i když to náhodou zapomene, tak se nic neděje, protože přijde na to, jak si to dopočítat.
Jak jsem psal výše, on ten "otisk tabulky" časem přijde, protože to je prostě výhodné (a malá násobilka je dost malá tabulka).
Ovšem představa, že neznalost malé násobilky brání pochopení pokročilejších partií matematiky, je úsměvná, souhlasím, že brání jejich aplikaci, ale to opravdu není totéž, "pochopit čtverec" není totéž jako "umět spočítat obsah čtverce o straně délky 3", "pochopit Pythagorovu větu" není totéž jako "Spočítejte délku přepony pravoúhlého trojúhelníka s odvěsnami délek 3 a 4."
Jste si jistý, že "počítání" a "algoritmizace" jsou dvě různé věci? Totiž budete-li "počítat nad malou násobilku", už do hry vstupuje algoritmizace. Zvládnete z hlavy spočítat 12x11? A jak dospějete k výsledku, pamatujete si ho? A co 310x2, taky paměť?
A proč by to nešlo i u malé násobilky? Když dítě zrovna zapomene, kolik je 6x7, nemusí se z toho zhroutit, když si uvědomí, že je to o 6 víc než 6x6, což už si pamatuje.
Vždyť já také přímo netvrdím, že by si děti neměly malou násobilku zautomatizovat, tvrdím "jen" to, že se to dá zprostředkovat přístupněji než "Těchhle 100 výsledků se nauč nazpaměť a jediné, jak ti s tím můžu pomoct, je, že tě z toho budu pořád dokola zkoušet."
Tohle je totiž semínko přesvědčení, že matematika jsou "magické postupy, rituály, jež je třeba se přesně naučit, jinak 'duch dobré známky' nepřijde", které je následně hojně zaléváno učiteli, kteří ve stejném duchu "učí" i vše ostatní.
Výsledek 24 znamená v rámci malé násobilky 4 příklady (3x8, 4x6, 6x4, 8x3, komutativnost násobení už spadá do "pochopení") a to, že různé příklady jsou na zapamatování různě náročné, také nesnižuje jejich počet, držíme-li se "básničkového paradigmatu".
Váš příspěvek ukazuje, že za základ nepovažujete celou malou násobilku, ale jen její část. No a někdo jiný zase za základ považuje právě celou malou násobilku. A pro mě coby programátora dnes do základu spadají i mocniny dvojky do dvou na šestnáctou.
Jinak řečeno, zcela souhlasím s principem "základ z hlavy automaticky, ostatní algoritmizací", akorát ten základ může být pro každého jiný (a věřím-li si v algoritmizaci, není tragédie, když mi rovna část základu vypadne).
Ano, to je jistě velmi důležitá otázka, která se však netýká jen šachů, ale myšlenky povinného všeobecného vzdělávání v dnešní době. Jaký má smysl, aby se matematiku, český jazyk, cizí jazyk, fyziku, chemii, biologii, zeměpis, dějepis... učil někdo, kdo nebude schopen na konci (libovolně dlouhého) vzdělávacího procesu ono naučené použít "lépe než tablet"?
Nedojde-li k civilizačnímu kolapsu a bude-li technologický vývoj pokračovat v dnes nastavených trendech, možná už dnešní prvňáčci dospějí do světa, v němž většinu nebude problém ubytovat, živit, šatit a zabavit, ale nebude pro ni smysluplná práce, ta bude jen pro "hrstku expertů".
Povinná výuka dějepisu je blbost, na to jsou kroužky. Děti tím nezískají žádnou mechanickou zručnost. Historiků je přebytek a stejně jich většina prodává na kase v KFC. Historií se skoro nikdo neuživí a ti co uživí, stejně parazitují na státu...
To je dobrý, to se dá použít skoro na všechno :) Našlo by se třeba i něco o biologii a ekoteroristech. Nebo výtvarné výchově :D
Rozlišme dva významy slova "naučit se". První je přístup, proti němuž se vymezuju, totiž memorování "2*2=4, 2*3=6, 2*4=8..." Pak "naučit se malou násobilku" znamená mít v hlavě "překladovou tabulku" a ten, kdo ji "umí", na "6*7" okamžitě odpoví "42".
To se neliší od "učení se anglicky", kdy se nadrtíte nepravidelná slovesa, "učení se literatuře", kdy pro jméno autora vysypete seznam jeho děl, "učení se dějepisu", kdy akce "1346" spustí reakci "bitva u Kresčaku".
Je to mustr, který když zvládnete, tak v pohodě proplujete (aspoň za mých časů) základním a leckde i středním školstvím.
Má to jen jednu "drobnou" vadu, ve škole tak sice můžete být premiant, ale nebudete schopen dělat nic jiného než ze sebe chrlit seznamy, což je samo o sobě užitečné leda ve vědomostních soutěžích.
Pak je tu ale úplně jiné "naučit se", totiž "naučit se myslet". To, co jsem popsal pro "šest krát sedm", byl jen příklad toho, jak lze postupovat, přičemž různí žáci si vytvoří různé postupy. Pokud jsou ale kteréholiv schopni, mají jedno společné, chápou zadání a umějí hledat cestu k řešení s využitím toho, co "mají k dispozici" (tedy co vědí).
A to je vlastně přesně to, o co jde v algoritmizaci, uchopit problém a najít postup vedoucí k řešení, rozložit úlohu na menší (již řešitelné) části a správně identifikovat vztahy mezi nimi.
A pointa je, že zatímco "drtit se seznamy" je skutečně namáhavé a nebetyčně nudné, "učit se myslet" takové být nemusí.
Přiznání - nikdy jsem se pořádně zpaměti nenaučil malou násobilku. Absolvoval jsem matematické gymnázium i VŠ. Ale umím pomocí několika málo zapamatovaných výsledků násobení (třeba mocniny 2 a cokoliv x 5) velmi rychle odvodit celou malou násobilku (a nejen ji). Bez kalkulačky.
Co jsem si zapamatoval už z gymnázia: "Vzorečky jsou pro blbečky, inteligent používá vztahy. A rozumí jim."
To, co jste popsal, že uděláte, když si nepamatujete kolik je 6x7 je přesně to, co se musí dítě naučit kolem násobilky. Tj. vytvoří si záchytné body a od nich se pak rychle dopracovává k přesnému výsledku. To, co popisujete, představuje skutečnou dovednost kolem operace násobení, ale s tím se děti nerodí, i to se musí naučit (buď si njadou svůj svět čísel, nebo jim ho někdo pomůže objevit).
Kouzelné je to, jak si dítě poradí v situaci, kdy je takové počítání na čas. Buď to vzdá a najde si výmluvu, že přece není kalkulačka, nebo si najde způsob, jak svoje výpočty zrychlí.
Tak nějak to ukazuje na to, jak to v životě bude mít, buď bude mít rádo hry podle pravidel, v jejichž rámci se bude snažit uspět, nebo bude spíš tíhnout k tomu si pravidla upravovat podle vlastní potřeby.
Těžko říct, co je pro život lepší výbava.
Když slyšíte 24 a víte, že je to 3x8, 4x6 a 2x12 tak vás musím zklamat, vy prostě násobilku umíte (=máte naučenou). Přesně takhle by se to měly naučit i malé děti. Jestli se to naučí jako básničku, nebo si vytvoří nějaký barevný svět, nebo se to naučí přes mocniny, je úplně jedno, bez vypořádání se s takovouto elementární úlohou, se budou trápit v matematice, fyzice a chemii celou základní školu.
Přitom je to stejné jako se naučit 3 letopočty (kolik se jich děti musí během základní školy naučit, a kolikrát se k nim během výuky vrátí?). Je opravdu ukázkou inteligence dítěte, že z tak pořád dokola opakované úlohy bude dělat problém a vzdorovat jejímu osvojení, jenom "protože není kalkulačka"?.
V současné době je "výpočetní technika" také povinná, ale od 4. třídy. Reálný stav (mám páťáka) je:
4. třída - jednou za 14 dní výuka posílání mailů ze seznamu (to je OK, ale je to náplň na celý rok?), podruhé volné hraní her, dle toho, co kdo najde na internetu (učitel si potřebuje něco zařídit) - promrhaný rok
5. třída - náplň pro první měsíce je psaní na klávesnici na čas - nikdo to děti neučil, ale dobře se to známkuje, stačí se pak kouknout na to, co říká známkovací program, první známky samozřejmě v rozmezí 3-4 - vyloženě motivační pro celou třídu, hlavně pro děti, které může informatika nějak zaujmout
Jestli to samé bude od 1. třídy, tak je to škoda času...
Když se učíte přírodopis nebo dějepis, tak by možná biolog a historik taky obraceli oči v sloup. No ale něco si z toho odnesete, aspoň víte, jak zhruba ta příroda funguje. No a tak by to mělo být i s tím programováním. Aby si lidi nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové.
A tak budou programovani vsichni milovat, presne stejne jako prvnacci v pololeti matematiku. 80% z nich ji zduse nenavidi.
Sam jsem jako kluk chodil na vsemozne krouzky vypocetni techniky, a delalo se tam to, co nas bavilo (a ne, nehraly se tam hry). Kdyz si predstavim totez, a aplikuji na to metody vyuky Marie Terezie, tak si radsi ani nezkousim predstavit, jak to dopadne.
Melete nesmysli, a pletete memorování základů matematiky vs učení matematiky.
Málou a velkou násobilku, ci sčítání a odčítání z hlavy se nenaučíte tak, že si to přečtete, ale že se to budute tvrdě učit, a to vám vadí. Pak když vaše dětičky pak bez kalkulačky nespočítají nic...
A vaše věta " a když se člověk zeptá, kolik je 33+2, tak mu řeknou, že se to ještě neučili." ukazuje, jak se necháte oblbnout děckama, přitom vám hezky řekli "fotříku my na tebe se.., neotravuj", a opravdu nemysleli, že to neví, to si pouze Vy myslíte....
Pokud to "programování" zavádí lidi, jako Vy no pak potěš koště. Lidi co nechápou, že prostě elementární základy se musí strojově natlačit do hlavy, je to nudné a otravuje to žáky ai učitele pak nemá cenu abyste něco vymýšlel. Určitě pak s toho vyleze, že se naučíte pravidla a pak zázrakem z hlavy nakreslíte airbus nebo rovnou F35... Bože ichrnuj nás před lidmy co se bojí práce....
a o to jde, dětem programování zprotivit, aby nemohli být v dospělosti chytřejší než nová populace co sem směřuje. Za podobnými nápady hledejte vždy nějakou nadaci, financovanou za účelem manipulace s veřejným míněním. Je to stará sovětská taktika, ti takto financovali v 80. letech mírové hnutí na Západě.
Já bych to neviděl tak černě, možná že ten kravaťák má víc než technik, ale při prvním otřesu ten kravaťák poletí a technik má dál svůj klídek. A pokud náhodou poletí i ten technik, tak ho vezmou o dům dál, "společenská realita" totiž může přát kravaťákům, ale fyzicky potřebuje ty techniky (a těm dnes "doba" přeje více než kdy dřív, prostě proto, že tu máme více techniky než kdy dřív).
Autor je lempl, me se clanek vubec nelibil !
Autore, kdyz chces psat o nejakm tematu, mel bys o tom vedet mnohem vic !
A co me take zvedlo ze zidle:
"...Nejblíž je nám Slovensko,... "
Autore, v cem je nam homofobni, klerofasisticke Cobolakovo nejblize ??!
Se vzpamatuj, Slovensko znas asi jen ze zprav v TV, OMG ^^
Co se tyce PC vyuky a programovani, inspiraci nam muze byt, jak neprekvapive ;-), Slandinavie.
Nejen proto v Norsku vnikla distribuce Skolelinux, ale obecne - jejich skolstvi a pristup ucitel <> zak se s nasim skolstvim vubec neda srovnavat :-(
Už teď jsou zaplaceni luxusně. Kdo jiný má za poloviční úvazek 30 tis. měsíčně?
Právě to je důkaz že to v penězích není. Pokud něco chcete dělat s učiteli tak jedině přísnost. Tvrdý režim, kontrola, výsledky.
Učitelé existují jen protože se vycházelo z toho že vyjde levněji hromadná výuka. Sleva z množství. A jak všechno co je placeno z daní se zvrhlo jen na ječení o potřebnosti a penězích.
Každy člověk někoho učí něco. Třeba kolegové v práci předávají znalosti jiným. A to je to co posouvá skutečně někam a plní břicha. Ne nějací vyšinutci co se nudí a posílají si nadávky výhružky, jak ti vzdělanci na VŠ v Brně.